Bedankt voor alle reacties!
Hieronder zal ik op een aantal reacties reageren. Het is te veel om overal op te reageren, maar waardeer het wel dat er zo uitgebreid is gereageerd!
wm1234 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:56:
Aanvullend op bovenstaande reactie's. Je hebt twee mogelijkheden:
- Je configureert je auto naar keuze precies zoals je hem wil en gaat schieten met hagel. Mail/bel alle dealers in het land van het merk en kijk waar je de beste deal krijgt.
- ..
Ik weet al wat ik wil, en weet ook de opties al. Meer opties zijn altijd welkom, maar omdat het (voor mij) al een hele grote uitgave is, ligt de prioriteit op er zo goedkoop mogelijk aan komen.
RoasteR87 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:13:
Mijn advies:
- Laat een offerte maken op de auto zoals je hem wilt, incl alle opties etc.
- Bespreek altijd de voorwaarden: is er een korting, welke bijkomende kosten zijn er, etc
- Als je iets hebt om in te ruilen, doe je deze vervolgens laten "taxeren". Hier valt uiteraard ook in te onderhandelen. Ga bijvoorbeeld naar meerdere bedrijven en laat je auto door meerdere dealers "beoordelen".
- vervolgens kun je over de totaal prijs beginnen:
- Zorg dat je zelf een bedrag in gedachten hebt wat je maximaal wilt uitgeven.
- De korting die al gegeven is, heb je al binnen maar moet je gewoon zien als de huidige verkoopprijs. Hij is namelijk niet speciaal voor jou, hij is voor iedereen.
- Wees rustig, duidelijk, reeel en doe geen voorstellen die "over de top zijn" (bijv 4000 euro korting op een auto van 11000 euro)
- Ga altijd een marge van een procent of 5 onder je maximale bedrag zitten.
- Laat het touwtrekken beginnen

Dat ga ik inderdaad doen. Wat mij aan het "taxeren" opvalt is dat garages op de website schrijven dat ze een inruilwaarde conform de autotelex hanteren. Deze heb ik zelf al achterhaald. Ik ben bij mijn eigen garage geweest en zij zeggen het oook. Zitten er verschillen tussen wat ze willen geven voor de auto?
Stef87 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:32:
Bij de hele kleine auto’s is daar vaak niet veel mogelijk want marges zijn daar al klein (zeker als er al een actie oid is)
Deel van de “korting “ zit normaal in je inruilprijs verwerkt.
Als je niets in te ruilen hebt kan je bij een duurdere auto nog wel wat speling hebben.
Als ze de waarde van autotelex nemen dan lijkt het mij niet dat een deel van de korting in de inruilprijs zit. Maar misschien is dat in de praktijk inderdaad anders.
Zebby schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:33:
[...]
In de corona crisis is de verkoop van auto's in elkaar geflikkerd, dus dat geef je wel wat extra marge. Zeker voorraadmodellen staan en kosten geld om te laten staan. Nieuw nog niet in productie iets minder. Maak hier vooral gebruik van.
Succes!
Ik merk er niet zo veel van. Er zijn niet hele grote kortingen naar mijn idee. Ik kan mij voorstellen dat door de mondkapjesplicht in ov meer vraag is naar auto's, maar dat hoeft natuurlijk niet nieuwkoop te betekenen.
Jumpman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:36:
[...]
Wat ik destijds heb gedaan is de auto selecteren en configureren hoe je hem wilt, je hebt dan een prijs. Vervolgens ben ik veel dealers en een paar distributeurs gaan bellen en e-mailen voor welke prijs zij hem konden leveren en wanneer. Daar heb ik de keuze uitgemaakt (goedkoopste plus snelste levering). Auto opgehaald en vervolgens in dealer onderhoud bij de dealer hier in de buurt.
Dat e-mailen bespaart wel tijd. Het is wel schieten met hagel.
fisherman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:12:
[...]
Vaak krijg je geen korting op een auto als je ook iets in te ruilen hebt. Maar goed we leven in andere tijden, waardoor wellicht een hoop mogelijk is.
Je behoort overigens sowieso tot een heel select groepje van de bevolking die in staat is om een hele nieuwe auto te kopen. Alvast gefeliciteerd daarmee :-).
Ik wens je in ieder geval veel voorpret toe, maar dat moet denk ik wel lukken. En houd je oude auto heel, tot het moment dat je hem kan ophalen ;-). Bij mij zat daar 2 weken tussen. Aangezien je ook voor een voorraad auto gaat, zal dat risico dus klein zijn.
Wat bedoel je met andere tijden? De corona-situatie?
Verreweg de meeste mensen kopen een tweedehands. Mijn eerste auto, een kleine uit de mini-klasse, heb ik nieuw gekocht. Nooit wat mee geweest, tot bijna 3 ton mee gereden. Vervolgens hetzelfde type jong tweedehands gekocht, toen 3 jaar oud, 30k op de teller, met onderhoudshistorie maar wel allerlei vage problemen. Niet heel ernstig, wel irritant.
Nu ik een klasse groter wil, heb ik weer de keuze: Nieuw of gebruikt. Ik wil weer een auto waarvan ik eerste eigenaar ben. Ook al weet ik dat je al duizenden euro's kwijt bent als je de garage uitrijdt. Budget is wel een beperkende factor. De keuze is een rijk uitgeruste jong-tweedehands of een wat soberder auto maar dan ben ik wel eerste eigenaar.
Het valt mij wel op dat in de klasse rond 17.000 euro de auto's tweedehands ook forse prijskaartjes hebben.
CLB schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:55:
Je hebt ook nog verschil tussen 'nieuw' en 'nieuw', wat je ook leuk kunt uitspelen. Nieuw als in, we hebben 'm al staan in een magazijn, kenteken is al bekend, over 3 dagen heb je 'm gepoetst en wel. Of nieuw als hij wordt volledig voor je geconfigureerd, nieuw kenteken, rolt de fabriek pas uit over enkele weken / maanden.
Succes!
Wordt waarschijnlijk een voorraad model. Die zijn vaak een stuk goedkoper. Dat het model volgend jaar wordt vervangen vind ik minder interessant dan de prijs.
Het feit dat de auto bij koop in december eigenlijk al een jaar oud is, kan ook een argument zijn in de onderhandelingen toch?
Een reden om wel aan het eind van het jaar te willen kopen is de hogere bpm, al wisten ze bij mijn eigen garage nog niet wat het concreet zal doen met de prijs na 1 januari.
Op grond daarvan zou je denken dat je bij de lokale dealer de meeste korting kan krijgen, omdat zij het onderhoud mogen doen. Als ik verder van huis een auto koop, dan staat al vast dat ik daar het onderhoud niet ga laten doen en kunnen ze alleen verdienen aan de verkoop zelf.