Eerst Tweakers, dan shoppen! Bekijk onze selectie van de beste Black Friday deals en voorkom een miskoop door valse kortingen.

Export voertuig als camper registreren

Pagina: 1
Acties:

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:56
Beste tweakers, ik ben mij aan het orienteren op 4x4 / 6x6 voertuigen om te gebruiken als vakantieauto voor een langdurige en vergaande reis (het avontuur). Nu staan er diverse auto's te koop die relatief weinig kosten maar die bij navraag "voor de export bedoeld zijn". Er vallen vaker termen als "marge auto" (btw is niet terug te vorderen voor zakelijk gebruik) en "btw auto" (btw is terug te vorderen) maar het is me niet duidelijk welke kosten er bij een export voertuig komen (bv herkeuring).

1. Waar begin ik aan als ik een (vracht)auto koop die voor de export bedoeld is, toch in NL als camper wil gebruiken ?

2. Is het zinvol om zo'n auto nooit in NL te registreren en alleen in het buitenland te gebruiken (bv voor wereldreis)?

• TheBrut3
  • Laatst online: 09-11 21:02
Voldoet het voertuig waar je naar kijkt aan de eisen om als camper te registreren?
https://www.belastingdien...seisen_kampeerauto_camper
FFW schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:25:
2. Is het zinvol om zo'n auto nooit in NL te registreren en alleen in het buitenland te gebruiken (bv voor wereldreis)?
Met wat voor geldig kenteken ga je dan rondrijden?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
'Voor de export bedoeld' betekent volgens mij: met de huidige NL garagetarieven niet meer economisch interessant om te repareren/aan te passen aan milieuregels. Marge is: van particulier gekocht, dus geen btw-verrekening mogelijk.

en wat hierboven gezegd is; je zult hem toch ergens moeten registreren.

Maar wellicht nuttig te onderzoeken of er landen zijn met lagere eisen voor herkeuring tot camper, en daar te registreren.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13
Tens schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:04:
Maar wellicht nuttig te onderzoeken of er landen zijn met lagere eisen voor herkeuring tot camper, en daar te registreren.
Dan mag het voertuig niet voor langere tijd in Nederland gestald worden en als het voertuig nog APK-plichtig is moet je daarvoor naar het land van registratie rijden, lijkt me niet echt handig tenzij je het voertuig in België of Duitsland registreert en dicht bij de grens woont.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:22

JdM

Humbled

In Nederland zijn de regels voor rijden met een auto met buitenlands kenteken streng. Het is als inwoner in Nederland nagenoeg onmogelijk om in een auto met buitenlands kenteken rond te rijden, zonder hiervoor ook BPM/Belasting te moeten betalen (en dan is het voordeel meteen weg). Er zijn uitzonderingen omtrent werk en als je kunt aantonen dat je voor je werk een x-tijd op een buitenlands adres woont. Je mag zelfs als Nederlander niet in de auto van je kennis uit België rijden die bij je op bezoek is.

[ Voor 9% gewijzigd door JdM op 24-09-2020 10:31 ]

• FFW
Dank alvast, de handelaar zegt dat "de vrachtwagen niet op Nederlands kenteken kan worden gezet, Daarnaast zijn er nog wat verschillen tussen de Europese en export versie", misschien omdat de klasse maar euro3 is. Een vrachtwagen van 7 ton voor privegebruik zal maandelijks ook een flinke kostenpost zijn die ik natuurlijk wil voorkomen.

wat betreft registratie : ik zou hem eventueel op naam van een familielid kunnen registreren die woonachtig is in Frankrijk (In Frankrijk bestaat geen wegenbelasting. De Franse staat krijgt haar inkomsten via accijns op brandstof en via de tol die je op diverse snelwegen en autowegen betaalt.). Ik zag vaker Nederlanders met Franse kentekens rijden om die reden.

Er is ook een vrijstelling van 14 dagen op de BPM verplichting : Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik waardoor ik af en toe zou kunnen rijden om hem in Nederland op te bouwen als camper (en stallen op prive terrein). Het probleem is, voorzie ik, dan vooral de verzekering voor kort gebruik.

nb. ik ben dus niet van plan om de auto in Nederland te gebruiken, maar er de wereld mee in te trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door FFW op 24-09-2020 11:15 ]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:22

JdM

Humbled

Je intenties zijn duidelijk, maar daar heeft de belastingdienst in Nederland niet echt een boodschap aan. De 14 dagen vrijstelling is een achtereen aangesloten periode en maximaal een keer per jaar, is dat wat je nodig hebt?
Met een Frans kenteken rondrijden als Nederlander in een auto die niet van jou is, is vragen om problemen, maar ik val in herhaling. Dat je Nederlanders hebt zien rijden in Franse auto's die geregistreerd zijn op naam van familieleden, wil niet zeggen dat dat geen risico oplevert. Juist hierom zijn ze zo streng: je kunt anders namelijk als Nederlands ingezetene wel gebruik maken van het Nederlandse wegennet, maar betaalt er dan niet aan mee en dat wordt door de belastingdienst simpelweg niet geaccepteerd. Anders heb ik ook nog wel een Duitse kennis die mijn zware dieselauto op zijn naam wil zetten en ik ermee in Nederland ga rondrijden. Scheelt me gauw 3k per jaar. Die vlieger gaat echt niet op.
Mocht je een land vinden waar de MRB niet bestaat en je in dat land de auto op naam van een familielid wil registreren, zoals Frankrijk, raad ik je aan om goed uit te zoeken wat de landen die je gaat bezoeken daar van vinden. Je staat zo stil ergens aan de grens en wordt zonder moeite door de buitenlandse (of Nederlandse) douane even grondig doorgelicht. Je hebt gelukkig geen haast tijdens je geplande reis, dus dat scheelt ;)

[ Voor 19% gewijzigd door JdM op 24-09-2020 13:04 ]

• FFW
Dat is jammer, ok dan wordt het geen export voertuig ivm te veel gedoe. Er zijn op de NLse markt genoeg expeditie voertuigen te koop voor hetzelfde geld.
Pagina: 1