Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:31
Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord op Google niet kan vinden. Wellicht heeft het er mee te maken dat de regeling nog redelijk nieuw is. Per 1 juli 2020 is het voor vaders mogelijk om maximaal 5 weken geboorteverlof op te nemen. Deze 5 weken mag je zelf indelen of splitsen in aparte dagen. Echter moeten deze wel binnen het half jaar na de geboorte opgenomen zijn. Deze 5 weken worden voor 70 procent uitgekeerd via het UWV. Nu is het zo dat wij momenteel opzoek zijn naar een woning. Of deze over 2 weken op ons pad komt of over 1 jaar dat weten we niet. Ik ben alleen wel benieuwd wat dat geboorteverlof voor een invloed heeft op onze hypotheekaanvraag? Doen de banken daar “moeilijk” over? Het is namelijk iets tijdelijks.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Waarom zou een bank hier moeilijk over doen? je hebt toch een 'vast contract' bij je werkgever? dat is wat belangrijk is bij een hypotheekaanvraag

A wise man's life is based around fuck you

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:40
precies dit, ze kijken toch ook niet hoeveel dagen je ziek was afgelopen jaar ?

• Sunri5e
Zwelgje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:18:
Waarom zou een bank hier moeilijk over doen? je hebt toch een 'vast contract' bij je werkgever? dat is wat belangrijk is bij een hypotheekaanvraag
Dat klopt. Echter daalt het inkomen dat mijn werkgever zal gaan betalen van 40 uur naar 32 uur. Die 8 uur wordt voor 70 procent aangevuld door het UWV.

• Sunri5e
99ruud99 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:19:
precies dit, ze kijken toch ook niet hoeveel dagen je ziek was afgelopen jaar ?
Klopt. Maar als je ziek bent dan krijg je toch gewoon 100 procent van je loon door je werkgever uitgekeerd? Wellicht een domme vraag maar ik ben in mijn 9 jarige carrière nog nooit ziek geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:40
Het is eerder iets voor jezelf:
ga je je hypotheek lasten nog kunnen opbrengen wanneer je een kind hebt (en dus ook minder werkt + meer uitgaves hebt). Als dit een ja is, dan hoef je je er niet te druk om te maken.

Anoniem: 39993

Sunri5e schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:22:
[...]

Dat klopt. Echter daalt het inkomen dat mijn werkgever zal gaan betalen van 40 uur naar 32 uur. Die 8 uur wordt voor 70 procent aangevuld door het UWV.
Dat wordt geregistreerd als een vorm van onbetaald verlof in de administratie van je werkgever. Maakt inderdaad niets uit voor een eventuele hypotheek. Je salaris blijft namelijk gelijk. Je "koopt" die dagen eigenlijk gewoon, net als je van je salaris bijvoorbeeld een nieuwe laptop zou kopen.

De vergoeding vanuit het UWV staat er verder volledig los van. Daar heeft je werkgever niets mee te maken. Jij koopt gewoon verlof voor 100% en krijgt daarvan 70% vergoed binnen de regeling. Werkgever is alleen verplicht om mee te werken binnen de regels van de regeling.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 24-09-2020 08:34 ]

Anoniem: 39993

Sunri5e schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:24:
[...]

Klopt. Maar als je ziek bent dan krijg je toch gewoon 100 procent van je loon door je werkgever uitgekeerd? Wellicht een domme vraag maar ik ben in mijn 9 jarige carrière nog nooit ziek geweest.
Dat ligt er maar net aan wat de afspraken zijn. Veel bedrijven betalen bijvoorbeeld een eerste dag ziekte helemaal niet. En aanvullen tot 100% is ook niet standaard. Genoeg mensen die maar 70% krijgen.

Mijn ziekteverzuim ligt over de afgelopen 18 jaar op 3 dagen in totaal, maar ik lees meestal toch wel even de papieren voor ik een arbeidsovereenkomst teken, dus dan weet je meteen hoe het in grote lijnen geregeld is met bijvoorbeeld ziekte en buitengewoon verlof.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 24-09-2020 08:30 ]

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een hypotheekverstrekker zal vragen om een werkgeversverklaring en uitgaan van wat daarop staat. Gedeeltelijk betaald OSV is bijvoorbeeld niet vermeld en dus niet van invloed. Je kunt het model van de verklaring googelen, er is iets algemeens vastgesteld.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
het gaat om je contract, dat verandert niet met aanvullend geboorteverlof.. het is gewoon dat het UVW een deel van de salariëring overneemt, net als bij zwangerschapsverlof. Dit heeft 0 gevolgen voor jou of je hypotheek verder.

I have stability. The ability to stab.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:17
Ik vermoed dat het vanwege de tijdelijke aard niet wordt meegeteld. Een hypotheekadviseur zou het waarschijnlijk uit zijn hoofd moeten weten hoe banken omgaan met tijdelijke (onbetaalde / deels betaalde) verloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ze vragen ook om een recente loonstrook.
Ik heb er ervaring mee dat ouderschapsverlof wél wordt meegeteld (niet die 5 weken maar die onbetaalde). Zowel de hypotheekadviseur als de bank wilden niet obv de contracturen financieren, maar alleen obv die loonstroken.
Want dat is immers wat je betaald krijgt. Enige optie was op het verlof stop te zetten zodat er een loonstrook met volledig salaris zou zijn, maar dan dus ook die uren werken.

Dat het niet meetelt omdat het tijdelijk is, klopt dus niet perse. Misschien dat iedere adviseur er anders naar kijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hsb-3 op 24-09-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jewepe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-07 20:54
Hsb-3 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:39:
Ze vragen ook om een recente loonstrook.
Ik heb er ervaring mee dat ouderschapsverlof wél wordt meegeteld (niet die 5 weken maar die onbetaalde). Zowel de hypotheekadviseur als de bank wilden niet obv de contracturen financieren, maar alleen obv die loonstroken.
Want dat is immers wat je betaald krijgt. Enige optie was op het verlof stop te zetten zodat er een loonstrook met volledig salaris zou zijn, maar dan dus ook die uren werken.

Dat het niet meetelt omdat het tijdelijk is, klopt dus niet perse. Misschien dat iedere adviseur er anders naar kijkt.
Ik lees wisselende reacties hierboven over het feit of een hypotheek wordt verstrekt op basis van de werkgeversverklaring waarop je contractuele salariëring staat vermeld of op basis van de recente loonstrook waarop in mijn geval een afwijkend maandsalaris staat vermeldt vanwege geboorteverlof / ouderschapsverlof.

Ik ben benieuwd hoe daar momenteel mee om wordt gegaan en of dit wellicht verschilt per hypotheekverstrekker? En wanneer er daadwerkelijk af wordt gegaan op een recente salarisstrook ben ik benieuwd hoe er wordt omgegaan met (in mijn geval) variërende maansalarissen veroorzaakt door een wisselende hoeveelheid verlofdagen die ik maandelijks opneem onder de geboorteverlof/ouderschapsverlof regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06:47
Omdat mijn inkomen nogal schommeld heb ik eind vorig jaar een inkomensoverzicht van het ganse jaar afgegeven bij mijn adviseur. Deze heeft dan een berekening gemaakt van inkomen. Vb maaltijdcheques mocht ze niet meetellen, fietsvergoeding dan weer wel. Vermoed niet dat ze dan moeilijk gaan doen over iets wat niet regelmatig voorvalt. Dit allemaal is wel in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:05
jewepe schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:48:
[...]
Ik ben benieuwd hoe daar momenteel mee om wordt gegaan en of dit wellicht verschilt per hypotheekverstrekker? En wanneer er daadwerkelijk af wordt gegaan op een recente salarisstrook ben ik benieuwd hoe er wordt omgegaan met (in mijn geval) variërende maansalarissen veroorzaakt door een wisselende hoeveelheid verlofdagen die ik maandelijks opneem onder de geboorteverlof/ouderschapsverlof regeling.
Ik heb vorig jaar een hypotheek aangevraagd in een soortgelijke situatie. Ik nam toen geboorteverlof op en naast mijn werkgeversverklaring moest ik ook een salarisstrook aanleveren. Wat ik toen gedaan hebt is om gedurende een maand in plaats van geboorteverlof vakantiedagen op te nemen. Hierdoor had ik op mijn salarisstrook niet het stukje vermindering in salaris (op mijn strook stond toen een algemene regel met de vermindering die ik toen had vanwege het verlof). Dit zorgde voor een 'normale' loonstrook.
Omdat ik tijdens die periode 4 dagen in de week werkte kon ik redelijk makkelijk mijn vakantiedagen gebruiken daarvoor. Al vond mijn leidinggevende het maar een raar verzoek :9

Op die manier had ik op safe gespeeld zodat ik sowieso een loonstrook had waarmee mijn volledige salaris te zien was wat overeenkomt met de werknemersverklaring. Ik denk wel dat het per bank verschilt hoe ze daarmee omgaan, dit zou je of direct met de bank kunnen overleggen als je geen reguliere loonstrook hebt. Of je kan dit met je hypotheekadviseur overleggen als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:57

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Maar neem je dan niet een te hoge hypotheek als je een loonstrook moet hebben van een volledig gewerkte maand om zo een bepaalde hypotheek te krijgen?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Hoogte van de hypotheek is niet relevant. Het is vrij gebruikelijk dat een geldverstrekkers naast een werkgeversverklaring ook één of meerdere loonstroken opvraagt. Het is gewoon een extra controlemiddel. Al zal bij een hoge LTV iets kritischer gekeken worden dan bij een lage.
Als blijkt dat het inkomen afwijkt van de werkgeversverklaring dan kunnen er wat vragen komen van de geldverstrekker. Het hangt van de partij af in hoeverre ze moeilijk doen over het tijdelijk hebben van minder inkomen. Als je het echt op safe wilt spelen dan kan je het ouderschapsverlof tijdelijk financieren met vakantiedagen mits je werkgever die mogelijkheid biedt.
Pagina: 1