Nanoleaf light panels en Philips Hue aan Raspberry

Pagina: 1
Acties:

• GenGF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-03 15:02
Sinds een week of wat heb ik een Nanoleaf starter-set (9 driehoeken met ritmesensor) aan de muur hangen. Dat bevalt goed, dus experimenteel een Philips Hue Ambiance set (3 bulbs van koud naar warm licht, een schakelaar en een hub) er bij besteld.

Het idee is om dit met wat profielen aan elkaar te hangen. Simpele acties als 'alles uit', 'alles behalve slaapkamer over naar nachtverlichting', 'ruimte 1 scene X' zouden via een niet-vendor-locked programma op een toch weinig-gebruikte Raspberry 3B kunnen draaien (permanent bedraad met het router verbonden, CentOS). Ik denk dat ik er OpenHAB op ga draaien om de boel kunnen besturen.

Er staan nog 2 IKEA lampen, als ik daar een Tradfri hub aan hang zou dat ook aangestuurd moeten kunnen worden. Alles over WiFi/Ethernet.

Het zal hoofdzakelijk bediend worden met smartphones en geconfigureerd via de PC. De initiële set-up hoeft niet simpel te zijn, als de configuratie later maar geen rare bugs opwerpt.

Mis ik dan nog iets? Ga ik mij ergens verschrikkelijk in vergissen?

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Het klinkt aardig complex. Een Hue bridge, een Tradfri hub, een Raspberry.

Waarom niet gewoon alles via de Hue bridge? De Hue bridge kan alles aansturen. Zowel Hue lampen en Tradfri lampen zijn Zigbee. En een slimme stekker die met Zigbee werkt om de Nanoleaf aan en uit te zetten. Ik heb zelf geen ervaring met de Nanoleaf, maar de ritmesensor werkt automatisch als de Nanoleaf aan gaat?

Bij de Hue bridge hoef je niet perse de officiële Hue app te gebruiken. Er zijn heleboel andere Hue apps. Daarnaast is de Hue API gratis in te zien op https://developers.meethue.com en kan je dus zelf code naar de bridge sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenGF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-03 15:02
De Hue bridge aansturen via een desktop wil nog niet echt vlotten, dus er zal ergens iets van een interface tussen moeten. Denk ik.

Zowel de Nanoleaf als de Hue lampen hebben nogal eens last van connectiviteitsproblemen als ik ze rechtstreeks via de telefoon probeer te benaderen. Bij de Nanoleaf is een van de problemen dat de Nanoleaf op het 2,4 GHz netwerk zit terwijl ik thuis 3 netwerken heb: 2 5GHz (op 2 routers) en 1 2,4GHz netwerk (op een van eerder genoemde routers). Wanneer ik op het 'verkeerde' netwerk zit is rechtstreeks benaderen zelden mogelijk. Als ik nou zorg dat de Raspberry fatsoenlijk contact blijft houden met de rest, hoef ik daarna alleen nog de verschillende telefoons en computers met de Raspberry te laten verbinden. En dat is niet zo moeilijk, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Wat bedoel je met dat de Hue bridge aansturen via een desktop nog niet echt wil vlotten? Een interface kan toch gewoon bij een Hue Bridge? Zelf stuur ik alles aan met een eigen gemaakte Shortcuts widget op mijn iPhone.

Waarom zouden er geen connectiviteitsproblemen zijn tussen de telefoon en een raspberry Pi, volgens mij loop je met 3 netwerken tegen hetzelfde probleem aan als je nu hebt met de Nanoleaf/Hue Bridge, verbinding telefoon naar apparaat verlopen in beide gevallen draadloos.

Uiteindelijk gewoon zelf de keuze maken waar je je fijn bij voelt. Kan zijn dat je al ervaring hebt met de Raspberry Pi. Ik gaf alleen aan dat je met minder apparaten, minder complex, hetzelfde kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
Dit zou prima moeten lukken met OpenHab of HomeAssistant. Beide hebben integraties voor Hue en Nanoleaf en de Ikea lampen kun je inderdaad gewoon aan je Hue bridge hangen. Kijk eens in de topics van OpenHab en/of HomeAssistant.

Ik gebruik zelf HomeAssistant op een Raspberry. Daar heb je ook een iOS/Android app voor waarmee je shortcuts en scenes kunt activeren. Met de iOS widget kan ik nu direct de scene "Nachtstand" activeren welke alle lampen beneden uitzet en boven op max 10% zet 😀

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.