Wie doet upscaling?

Pagina: 1
Acties:

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 10:19
Mijn BluRay speler (Sony UBP-X800M2), hangt via mijn Receiver (Marantz SR6012) aan mijn (4K) televisie (Samsung QE55Q95T). Alle drie relatief nieuw, goede kwaliteit en met ondersteuning 4K.

Als ik nu een "gewone" HD DVD afspeel in mijn BluRay, WIE doet dan de upscaling naar 4K?
De TV is het meest nieuw en claimt AI te gebruiken voor upscaling.

Ik weet het: misschien maakt het niets uit en zal ik het verschil sowieso niet zien. Ben gewoon nieuwsgierig :)

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04:38
hoezo is er sprake van upscaling?

als het goed is is er geen upscaling
en wordt de DVD gewoon in HD afgespeeld

en dan beschrijf je zelf dat de tv een soort upscaling functie heeft
dus je tv zal dat dan wel doen lijkt me?

[ Voor 33% gewijzigd door boyette op 23-09-2020 21:20 ]

• ErikJan2
Mij BR player doet upscaling, mijn receiver ook en mijn TV. Anders had ik dit toch niet gevraagd???
En een DVD is 1980x1080, 4K is 4x meer dus een DVD kan niet 1-op-1 worden afgespeeld, er moeten pixels bij om het scherm te vullen. Dat kan gewoon x4 maar tegenwoordig gebeurt dat slimmer. Dat is upscaling voor zover ik weet.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je BR player er al 4K van maakt..... doen je receiver en TV er niks meer mee.. want er is al een 4K signaal..

zet je het op je BR player uit en laat je t je receiver doen.. dan zal je TV er nog steeds niks mee doen.. want die ziet immer al een 4K signaal..

zet je t zowel op je BR player als receiver uit.. dan krijgt je TV een gewoon "HD" signaal.. en zal die de taak op zicht nemen..

en een gewone DVD is toch 576P :?

404 Signature not found

• ErikJan2
Yep, sorry DVD is geen 1080, dat is BR

Dank voor je antwoord. De vraag is dan: wie laat ik de upscaling doen? ;-)

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Uhm, wat speel je nu daadwerkelijk af? HD-DVD is een formaat wat begraven is als verliezer in de formatenrace tussen de 1e generatie Blu-Ray en HD-DVD. Speel je een DVD af of een Blu-ray?

Je hebt dus verschillende soorten Bluray, simpelweg de originele 1080p Blu-rays (volgens mij nog steeds de meest gangbare), en de 4K Blu-rays.

Wanneer je een 4k Blu-ray erin stopt, zal het één op één worden doorgegeven door de speler. Maar, als je allemaal image processing spul op de TV aan hebt staan (dus dat "AI" gebeuren), dan wordt het beeld nog steeds bewerkt daardoor.

Bij FHD Blu-rays en de oude DVDs zullen de meeste spelers het beeld zelf opschalen naar 4k. Afhankelijk van de prijsklasse van de speler zal deze dit wat slechter of beter doen dan de interne schaler van de TV. Als het goed is kan je ervoor kiezen op de speler om niet op te schalen, en dan zal de TV het sowieso doen. MAAR, als je dus van die truukjes aan hebt staan zal de TV nog steeds naast het opschalen van de beelden dit nog erbij doen.

Mijn LG OLED TV zit ook vol met die softwarematige truukjes, maar ik heb alles uit staan. Maakt het er nooit beter op als je het mij vraagt. Hoewel ik wel in recensies heb gezien dat bij het opschalen van Full HD naar 4k de softwarematige truukjes best goed kunnen werken. DVD zou ik zelf niet eens meer aan beginnen ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Denizz op 23-09-2020 21:35 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik denk dat de keuze van WIE het mag doen erg persoonlijk is..

hier laat ik het de receiver doen.. die doet het voor mij "iets" mooier dan de TV het doet..

en voor videomateriaal dat komt vanaf mn HTPC, welke al 4K uitstuurt... al is niet elke video in 4K.. maar dan regelt die dus eigenlijk de "upscaling" :-)

404 Signature not found

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
SMSfreakie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:39:
ik denk dat de keuze van WIE het mag doen erg persoonlijk is..

hier laat ik het de receiver doen.. die doet het voor mij "iets" mooier dan de TV het doet..

en voor videomateriaal dat komt vanaf mn HTPC, welke al 4K uitstuurt... al is niet elke video in 4K.. maar dan regelt die dus eigenlijk de "upscaling" :-)
Ja eigenlijk vooral dit. Had heel die reciever over het hoofd gezien. Hoewel een TV van zo'n €2200 ook een prima scaler hoort te hebben.

Ik zou in ieder geval de TV zijn softwarematige truukjes uitzetten. Of er eens even voor gaan zitten en kijken wat je er van vindt. Bij mijn LG Oled is het vooral een veredelde sharpening filter met een marketing kreet lijkt het wel. Maar allicht doet de Samsung TV weer wat anders.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• ErikJan2
OK, dank voor de feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Om de vraag te beantwoorden moet je kijken waar het aan staat. Het eerste apparaat dat in de signaalbaan zit en upscaled doet de upscaling. De volgende in de keten krijgt namelijk al een 4K signaal binnen en doet dus niks meer, want de schaling is daar al goed.
Ergo: als automatisch upscalen op je BR aan staat, doen je receiver en je TV er niks meer mee.

Persoonlijk zou ik je BR laten upscalen. Het is een stukje beeldbewerking en dat kost een klein beetje tijd. Omdat ook het geluidssignaal over het zelfde pad loopt, is het het handigste die vanaf het begin in sync te houden. Dat scheelt je gestuntel met evt vertraging.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1