Vraag

• valerie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 09:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil vooral veel programmeerwerk erop doen en ook Android Studio er vlot op kunnen draaien. Daarnaast emailen, internetten, fotobewerken en ook videobewerken bij voorkeur met adobe premier.
Als game, mocht ik er tijd voor vinden, dan zou ik er civilisation op willen spelen ook de versie die wellicht over 5 jaar uitkomt.
Mijn voorkeur heeft met 3 monitors te werken.
Ik heb momenteel 2 oudere monitoren, maar zou eventueel een derde erbij kopen indien budget beschikbaar maar niet een heel harde eis.
Belangrijk vind ik dat het nieuw systeem snel (al is dat subjectief), robuust en vooral STIL is en futureproof.
Ik heb als voorbeeld vooral gekeken naar de allround pc van augustus van hardware info. Mocht voor mijn wensen een ander architectuur de voorkeur hebben dan hoor ik dat graag.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het is voor professioneel gebruik vooral en prijs is flexibel een maximum bedrag van 1500 euro lijkt me een mooi streven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 256GB samsung ssd schijf waar windows 8 op draaide (draaide want de pc wilt niet meer goed opstarten). Daarnaast een oudere western union van 2TB. Ik heb de pc al sinds 2007 van ikbenstil en vaak geupgrade, maar het is nu echt aan zijn eind.
Toetsenbord en muis heb ik, een licentie voor windows 10 heb ik nog niet en office.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur met ssd is samsung, maar het gaat me vooral om kwaliteit, als er een ander merk is dat beter is en wellicht robuuster dan lees ik dat graag.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kracht best te combineren is met stilte, dus dat wil ik nu weer als met mijn oude ikbenstil computer. Energieverbruik is minder van belang. Ook qua grootte heb ik geen specifieke wens.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie naar mijn opzet kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties, hoe toekomstbestendig het is en stil.
Zou ik hier in de toekomst alsnog een Geforce RTX3080 op kunnen aansluiten terwijl het systeem stil blijft?

productenlijst

#categorieproductprijs
1ProcessorAMD Ryzen 5 3600184
1GeheugenmoduleCorsair 32GB, DDR4, 3200 MHz137
1CPU-koelerScythe Mugen 5 PCGH Edition50
1MoederbordGigabyte B550 Aorus Elite 137
1VideokaartGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6GB248
1SSDSamsung 970 EVO 1TB m2131
1Harde schijfWestern Digital Blue 4TB95
1BehuizingFractal Design Define 7 Compact Solid Black106
1VoedingFractal Design Ion+ 560P 109
1OSWindows 10110
1SoftwareWindows Office 2019202
1VoedingFractal Design Ion+ 560P 109
totaal1509

[ Voor 0% gewijzigd door valerie op 23-09-2020 20:55 . Reden: paar zinnen liepen niet helemaal vlot ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Pak liever g skill ram
Pak Kingston a2000
Pak windows license via hwi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Ik denk dat je jezelf geen buil kan vallen aan een Ryzen 5 3600 systeem, al schijnt Civilization zeer afhankelijk te zijn van single core performance (versie 5 en 6 in elk geval). Gelukkig is het spel voor het speelgenot niet strict afhankelijk van de processorsnelheid om framerate te halen, de beurten duren alleen langer op processors met een mindere single-core performance. Ik vond versie 5 het op een Ryzen 3 1200 gevoelsmatig niet veel minder draaien dan op een Ryzen 5 3600, al duurder de beurten merkbaar langer.
valerie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:51:
[...]
Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie naar mijn opzet kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties, hoe toekomstbestendig het is en stil.
Zou ik hier in de toekomst alsnog een Geforce RTX3080 op kunnen aansluiten terwijl het systeem stil blijft?
Volgens mij kan dat wel als je een geschikte kaart kiest met een goed geïmplementeerde koeler en de kast voorziet van zo veel mogelijk verluchting. Als je veel fans in een kast met veel openingen steekt is het resultaat meestal beter dan in een kast met beperkingen in luchtstroom. Ik zou dan preventief voor de Meshify C gaan en tzt fans aanschaffen om makkelijke luchtverplaatsing door de kast mogelijk te maken. Ik zou de originele Fractal Design fans vervangen met PWM versies van Arctic, be quiet!, Scythe of Noctua (al is Noctua te duur voor de "veel fans" methode). Als je een subtiele fan curve instelt blijft je systeem aangenaam stil. Uiteindelijk zal het toch geen drama zijn als je PC iets meer geluid gaat maken als je aan het gamen bent als het weer tot rust komt als er minder gebeurt. Ik denk niet dat het zinnig is een RTX 3080 aan te schaffen voor Civilization, de systeemeisen zijn praktisch non-existent:

Civilization VI System Requirements

Deze videokaart kan je tweedehands aanschaffen voor minder dan €100, en als versie 7 komt moet je maar eens kijken wat dan de eisen zijn. Ik zou me er geen zorgen om maken om eerlijk te zijn. Het is ook niet het soort spel waarin een dipje naar een lage framerate meteen vervelend is.

De PCGH Edition van de Mugen 5 heeft gewoon fans met een lagere maximale snelheid dan de standaard, dus op zichzelf is de koeler niet beter, maar neemt je gewoon de nood uit handen om in het BIOS een fan curve in te stellen. Op zich geen drama, deze processor heeft toch maar een power limit van iets over de 80W, maar het is handig om te weten. De stock koeler zou ik niet willen gebruiken, die wordt wel luid bij hogere CPU last en is eigenlijk niet voldoende om deze processor optimaal te laten draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Involvement op 24-09-2020 14:01 ]

• valerie
Dank voor je reaktie!
Volgens mij kan dat wel als je een geschikte kaart kiest met een goed geïmplementeerde koeler en de kast voorziet van zo veel mogelijk verluchting. Als je veel fans in een kast met veel openingen steekt is het resultaat meestal beter dan in een kast met beperkingen in luchtstroom. Ik zou dan preventief voor de Meshify C gaan en tzt fans aanschaffen om makkelijke luchtverplaatsing door de kast mogelijk te maken. Ik zou de originele Fractal Design fans vervangen met PWM versies van Arctic, be quiet!, Scythe of Noctua (al is Noctua te duur voor de "veel fans" methode). Als je een subtiele fan curve instelt blijft je systeem aangenaam stil.
Bedoel je dat ik beter Meshify C als behuizing kan aanschaffen omdat daar meer ruimte is voor fans?
Civilization VI System Requirements

Deze videokaart kan je tweedehands aanschaffen voor minder dan €100, en als versie 7 komt moet je maar eens kijken wat dan de eisen zijn.
Je bedoelt Nvidia 770 ? Maar ik wil ook video en afbeelding editing doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Dat is een game-pc , maar gezien jij een programmeer pc (met een "minder hete" videokaart) pakt, voldoet bijna elke kwaliteitsbehuizing wel. Ik zou zelf ook nog eens kijken naar de be quiet pure base 500 - die is lekker stil ;)

• valerie
Thanks! Stoffilter is ook mooi meegenomen!
be quiet pure base 500 - die is lekker stil ;)
Welk voeding zou ik daar het best bij kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
de be quiet straight power 11 550 of degene die je nu hebt - de bq is wat stiller, de ion is wat makkelijker monteren (flexibele kabels) . Gezien je wens voor stille kast boven raampje in kast (de kast die ik adviseerde heeft geen raam!) maakt het niet heel erg uit dat de kabels wat minder scherp knikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
ps - als je toch nog bang bent dat je kast te warm wordt, kan je altijd nog 1 extra fan installeren:
pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm (deze zitten er standaard in, behalve dat deze PWM is (=gaat harder/ zachter draaien afhankelijk van temperatuur).

• valerie
99ruud99 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:36:
ps - als je toch nog bang bent dat je kast te warm wordt, kan je altijd nog 1 extra fan installeren:
pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm (deze zitten er standaard in, behalve dat deze PWM is (=gaat harder/ zachter draaien afhankelijk van temperatuur).
Zou ik hiermee ook de RTX3080 in kunnen bouwen zonder veel concessies met geluid? (Wellicht voor andere games in de toekomst of videoediting)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Hmm, dat is wel een kaart die behoorlijk wat warmte produceert - dan moet je zeker 1 of 2 fans erbij plaatsen, of alsnog een mesh-varriant pakken. (zoals meshify c, of de bq pb 500 dx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valerie
99ruud99 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:19:
Hmm, dat is wel een kaart die behoorlijk wat warmte produceert - dan moet je zeker 1 of 2 fans erbij plaatsen, of alsnog een mesh-varriant pakken. (zoals meshify c, of de bq pb 500 dx.
Welk voeding en koelers zouden daarbij horen en kan ik dit systeem mijn oude 32bit ssd en 32 bit wd 2tb ook erbij aangesloten worden naast de huidige disks in mijn opzet?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Dat ze een bit zijn doet er niet toe. Ik zou zeggen ja, weet je toevallig welk merk /model ze zijn?
Het kan wel zijn dat ze erg klein / langzaam zijn.
Weet ook dat een HDD meer geluid kan maken.

Op een 3080 zou ik een 750 straight power 11 pakken. Die heeft de aansluitingen die je nodig hebt.

Afhankelijk van welke case, pak je de pure base 500 dx varriant krijg je al standaard 3 fans, gooi daar 1x een 140 mm be quiet pure wings 2 PWM 140mm bij (iets van 9 euro) en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valerie
Ik heb wat research gedaan maar als ik videos wil editen en exporteren naar h264 en h265 heeft intel 8-thread i7-9700K de voorkeur met een gtx 1660 (gtx 3800 wil ik mee wachten vanwege huidige issues). Of valt het wel mee met gtx 3800 issues?

Voor de case zou ik dan de pb 500 dx variant houden voor een toekomstig upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

valerie schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:08:
Ik heb wat research gedaan maar als ik videos wil editen en exporteren naar h264 en h265 heeft intel 8-thread i7-9700K de voorkeur met een gtx 1660 (gtx 3800 wil ik mee wachten vanwege huidige issues). Of valt het wel mee met gtx 3800 issues?

Voor de case zou ik dan de pb 500 dx variant houden voor een toekomstig upgrade.
Ryzen 3700X is ideaal voor jou gebruik.GTX 1660 super voldoet prima, als je wat meer aan GPU wilt uitgeven RTX 2060 S

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valerie
Kan de volgende lijst gecombineerd?

productenlijst

#categorieproductprijs
1ProcessorAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed293.95
1GeheugenmoduleG Skill 32GB, DDR4, 3200 MHz118.85
1CPU-koelerScythe Mugen 5 PCGH Edition51
1MoederbordGigabyte B550 Aorus Elite 132,90
1VideokaartGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6GB229
1SSDKingston A2000 SSD 1TB (M.2 2280) 103.90
1Harde schijfWestern Digital Blue 4TB95
1Behuizingpure base 500 dx96
1koelerbe quiet pure wings 2 PWM 140mm15
1Voedingbe quiet! Straight Power 11 750W129
totaal1265

[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Kan wel, maareh..
Waarom wil je een dx? Niet nodig met deze kaart.
Waarom wil je 750 watt? 550 is al heel ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valerie
99ruud99 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:40:
Kan wel, maareh..
Waarom wil je een dx? Niet nodig met deze kaart.
Waarom wil je 750 watt? 550 is al heel ruim.
Zodat ik later makkelijk nog een videokaart upgrade kan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Als je de RTX 3080 pakt later, is het stroomverbruik maximaal 350 watt...
Dan nog 100 watt voor de CPU, en nog 100 watt voor alle restjes. Komt neer op 550 watt. Dus met een 650 watt heb je al meer dan voldoende.

Bron: reviews: Nvidia GeForce RTX 3080 - Vijf videokaarten op de testbank
Pagina: 1