Macbook Pro i.c.m. HP USB-C G5 dock

Pagina: 1
Acties:

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Allen,

Wellicht weet iemand dit; Ik heb een HP usb-c G5 dock. Hieraan zijn 2 monitoren aangesloten via displayport. Als ik nu de usb-c kabel van het dock in mijn macbook pro steek, krijg ik netjes een 2e bureaublad. Echter ziet hij de 2 externe schermen als 1 en ik zou dit als 2 aparte schermen willen hebben. In de display options heb ik hier geen mogelijkheid toe.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Gr!

Stefan

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hoi,

Dit is een bekend gebrek en helaas kan alleen Apple dit oplossen.

Je USB Type-C dock is USB, dus er is ruimte (bandbreedte) op de kabel voor 1 DisplayPort 1.2-kanaal. Hiermee kan je een scherm tot 4K aansluiten. Wat ook mogelijk is om twee halve beeldschermen door te geven van samen in totaal 4K resolutie. Dit heet MST en wordt door Windows ondersteund maar helaas niet door macOS. Met een Mac zal je twee keer hetzelfde beeld krijgen.

Blijkbaar trekt de HP USB-C dock de twee DP-signalen uit elkaar en biedt ze op aparte stekkers aan. Gewoonlijk heb je een monitor nodig met DisplayPort-out-connector, bijvoorbeeld een Dell U2515H.

De kans dat Apple MST gaat ondersteunen schat ik laag in. Een Thunderbolt-dock is de enige oplossing (of een tweede USB-C naar DisplayPort-kabel in je MBP stoppen, maar dan moet je telkens als je aankomt twee kabels inpluggen).

• Ferra
  • Niet online
LanTao schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 01:27:
Hoi,

Dit is een bekend gebrek en helaas kan alleen Apple dit oplossen.

Je USB Type-C dock is USB, dus er is ruimte (bandbreedte) op de kabel voor 1 DisplayPort 1.2-kanaal. Hiermee kan je een scherm tot 4K aansluiten. Wat ook mogelijk is om twee halve beeldschermen door te geven van samen in totaal 4K resolutie. Dit heet MST en wordt door Windows ondersteund maar helaas niet door macOS. Met een Mac zal je twee keer hetzelfde beeld krijgen.

Blijkbaar trekt de HP USB-C dock de twee DP-signalen uit elkaar en biedt ze op aparte stekkers aan. Gewoonlijk heb je een monitor nodig met DisplayPort-out-connector, bijvoorbeeld een Dell U2515H.

De kans dat Apple MST gaat ondersteunen schat ik laag in. Een Thunderbolt-dock is de enige oplossing (of een tweede USB-C naar DisplayPort-kabel in je MBP stoppen, maar dan moet je telkens als je aankomt twee kabels inpluggen).
Ah dank voor deze toelichting. De laatste optie had ik inderdaad al toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
  • Laatst online: 23-09 08:29
Ik zit er aan te denken om deze dock te halen, maar vroeg me af of je hem toevallig met een 4k monitor op 60hz gebruikt? Ben benieuwd of dat goed werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
19JM81 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:30:
Ik zit er aan te denken om deze dock te halen, maar vroeg me af of je hem toevallig met een 4k monitor op 60hz gebruikt? Ben benieuwd of dat goed werkt :)
2160p werkt ie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
Top! Moet je nog display link drivers gebruiken? Of werkt het zo out of the box? En just to be sure 60hz op 4k?

[ Voor 16% gewijzigd door 19JM81 op 27-12-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Volgens de specs heeft de G5 DisplayPort 1.4-poorten, dus dat zou gewoon moeten werken.

Echter staat hier ook de volgende tekst:
For Apple users, the maximum display resolution using Apple is one display on a DP 1.4 host at UHD@60Hz.
On an Apple DP 1.2 host you will get QHD~2.5K
dus ik weet ook niet wat er gaande is. (Moderne Macs met Intel UHD graphics zijn DP1.2; alleen recente machines met aparte grafische kaarten, dus de MacBook Pro 16" en iMacs, ondersteunen DP1.4, maar DP1.2 ondersteunt 4K@60 zonder probleem.) Ik vermoed dat deze opmerking gewoon niet klopt.

Nota bene dat "5K single DP cable"-monitoren nog zeldzamer zijn dan monitoren met TB3-aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
Ah kijk top! Ik ga het eens even bekijken (hem besteld)! Thanks in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
Heb hem binnen! Wat een top ding, 4k 60hz en alle randapparatuur aangesloten! Ik kijk het even aan, heb ook nog een CalDigit TS3 Plus-dockingstation besteld (komt morgen binnen), maar die laat ik even dicht. Die is bijna 300 euro, en dit voldoet geloof ik ook wel als het blijft werken.

Geloof dat het toch niet helemaal vlekkeloos werkt... er was een reboot nodig... maar nu doet hij het weer.

Hij doet het prima nu :)

Hij gaat terug... vanochtend begon het beeld te flikkeren... weer een reboot loste het probleem gedeeltelijk op...

[ Voor 33% gewijzigd door 19JM81 op 29-12-2020 09:39 ]

Pagina: 1