Netwerk ombouwen naar bekabeld/mesh netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bartmill
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-09 14:25
Mijn situatie
De huidige situatie is als volgt:
- Ik heb een Ziggo modem van Cisco EPC3928AD. Deze staat op 'repeater' mode waardoor we alleen gebruik maken van ons 'extra wifi punt' Locatie: begane grond in de meterkast, voor in het huis)
- Ik heb een extra wifi punt Ziggo-C7 van TP Link. Dit is mijn router, ook voor de wifi. Locatie: op zolder.
- Er loopt een netwerkkabel vanuit de meterkast naar een slaapkamer (1e verdieping). Hier zit de kabel aangesloten op een wandcontactdoos. Vanuit daar loopt een kabel naar de zolder, waar deze aansluit op de router. Vanuit deze router loopt op het moment één vaste kabel naar mijn playstation en één vaste kabel naar mijn home cinema set.
- Wifi netwerk is 'ok', maar niet overal geweldig.
- Op het moment zijn ze hier glasvezel aan het aanleggen, eind v/h jaar zal dit beschikbaar zijn.

Mijn vraag
Ik vraag me af hoe ik dit netwerk om kan bouwen met de volgende doelen:
- Wifi (mesh?) netwerk zodat ik in het gehele huis goed bereik heb.
- Een vaste aansluiting naar de zolder zodat ik een vaste aansluiting heb voor mijn PS4. Home cinema set hoeft niet per se op de LAN (er loopt maar 1 kabel naar boven)
- Een vaste aansluiting naar een andere slaapkamer; in de wandcontactdoos is nog ruimte voor één kabel. Deze kan ik naar de andere kamer toe trekken.

Concrete vragen:
- Moet ik mijn modem weer gewoon als modem gebruiken?
- Kan ik iets met mijn router/extra toegangspunt, of moet ik een complete set voor een mesh netwerk aanschaffen?
- Kan ik een accespunt van een mesh ook gebruiken als 'router' (ik weet niet of ik de goede term gebruik)? Ik had het idee om op de zolder én op de 2e slaapkamer (waar een kabel naar toe moet) een acces punt neer te zetten. De kabel dan in dit access punt en vanuit het accesspunt weer naar de PS4 / PC (die op de extra slaapkamer komt)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Kabel naar de 2e slaapkamer kan worden aangelegd
- Ik heb het idee dat een mesh netwerk de ideale oplossing is voor het creëren van betere wifi in huis, maar ik denk dat ik toch een vaste verbinding nodig heb voor de PC/PS4.

Beste antwoord (via bartmill op 24-09-2020 16:50)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:15
Mesh heb je niet nodig want je gaat accesspoints onderling bedraad verbinden

Je hebt gewoon een multi ap set nodig. Dat kan gemixt met bestaande apparatuur maar modern spul van hetzelfde type werkt vaak lekkerder.

Bij je multi ap setup moet je dan losse switches kopen om bv de ps4 aan te sluiten of je moet een ap met ingebouwde switch hebben.

Als je qua router geen specifieke wensen hebt dan zou ik gewoon je provider router gebruiken. Helemaal met iptv en glasvezel straks, dat is met een eigen router wat gedoe.

Dan wifi,
Meest flexibele setup is 3x een unifi ac lite. Kost je 3x 75 euro maar wel flexibel, stabiel en snel. Komt nog paar tientjes bij voor switch boven

Minder flexibel maar qua snelheid en stabiliteit bijna net zo goed is een deco m4. Kost je (via ziggo) 1x 100 euro. Heb je ook geen losse switch nodig aangezien die ingebouwd zit. De deco m4 kan ook 1 node als router inzetten maar ik zou lekker je provider router pakken en de deco in ap mode zetteb

Dus afhankelijk van je wensen kun je een multi ap setup kiezen. Dat de deco m4 een “mesh” set moet je negeren, hij kan in mesh draaien maar bedraad vind ik het een betere set. Waarom dan een mest set adviseren waar je mesh niet van gebruikt? Simpel, ik ken geen ap met ingebouwde switch en dezelfde specs voor 33 euro per ap :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 23-09-2020 21:17 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619

Je hebt gewoon een multi ap set nodig. Dat kan gemixt met bestaande apparatuur maar modern spul van hetzelfde type werkt vaak lekkerder.

Bij je multi ap setup moet je dan losse switches kopen om bv de ps4 aan te sluiten of je moet een ap met ingebouwde switch hebben.

Als je qua router geen specifieke wensen hebt dan zou ik gewoon je provider router gebruiken. Helemaal met iptv en glasvezel straks, dat is met een eigen router wat gedoe.

Dan wifi,
Meest flexibele setup is 3x een unifi ac lite. Kost je 3x 75 euro maar wel flexibel, stabiel en snel. Komt nog paar tientjes bij voor switch boven

Minder flexibel maar qua snelheid en stabiliteit bijna net zo goed is een deco m4. Kost je (via ziggo) 1x 100 euro. Heb je ook geen losse switch nodig aangezien die ingebouwd zit. De deco m4 kan ook 1 node als router inzetten maar ik zou lekker je provider router pakken en de deco in ap mode zetteb

Dus afhankelijk van je wensen kun je een multi ap setup kiezen. Dat de deco m4 een “mesh” set moet je negeren, hij kan in mesh draaien maar bedraad vind ik het een betere set. Waarom dan een mest set adviseren waar je mesh niet van gebruikt? Simpel, ik ken geen ap met ingebouwde switch en dezelfde specs voor 33 euro per ap :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 23-09-2020 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Mesh is niet de oplossing. Hang op iedere verdieping een goed bedraad AP en je WiFi gaat als een speer. Er zijn ook AP op de markt die meerdere bedrade poorten hebben zodat je naast het AP ook nog andere devices bedraad kan aansluiten

• bartmill
Sethro schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:37:
Mesh is niet de oplossing. Hang op iedere verdieping een goed bedraad AP en je WiFi gaat als een speer. Er zijn ook AP op de markt die meerdere bedrade poorten hebben zodat je naast het AP ook nog andere devices bedraad kan aansluiten
Helder. laurens geeft me hieronder volgens mij al een aantal opties!
laurens0619 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:37:

Dan wifi,

Oke duidelijk, even voor mezelf zodat ik het goed begrijp:

Optie 1: +/- €250,-
- 3x AP + een switch. Het is mij nog niet helemaal helder wat de voordelen hiervan zijn; betrouwbaarder/sneller? Is dat ook met het oog op glasvezel of?

Optie 2: €100,-
- deco m4; doordat ik het bedraad (1 beneden, 1 boven en 1 zolder) hoeft hij niet in mesh te draaien. Op die manier heb ik 3 accespoints. Heb ik dan wél het voordeel dat dit 'netjes overschakelt' tussen netwerken?

En tot slot; hoe zou het aansluiten dan werken. Als ik het goed begrijp:
modem --> router 1.--> 2 kabels
1e kabel gaat naar de AP op de begane grond
2e kabel gaat naar de wandcontactdoos en splits daar op naar 2 APs; 1 op 1e verdieping, 1 op zolder.
Op zowel zolder als op de slaapkamer heb ik de mogelijkheid om een lan kabel aan te sluiten door de ingebouwde switch..

Als ik het zo goed heb, klinkt de laatste optie wel het makkelijkste (en goedkoopste), maar wil ook wel voorkomen dat het 'goedkoop is duurkoop' wordt.

Op dit moment is met name de wifi in de keuken (een omgebouwde garage) relatief slecht. Hier ligt geen kabel naar toe. Zou een ac lite dan beter/flexibeler zijn om daar beter bereik te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@bartmill de unifi heeft als voordelen functionaliteit (dfs, vlans etc). Kwa snelheid, stabiliteit en bereik hoef je geen groot verschil te verwachten.

Bereik krijg je niet door een beter accesspoint maar een betere positionering met meerdere nodes verdeeld over huis. Zoals een accesspoint niet in de meterkast zetten maar ergens erbuiten.

Je aansluitschema klopt maar bedenk je wel dat je voor het splitsen van de kabel achter de wandcontactdoos een switch nodig hebt.

Waar staat nu het ap op de begane grond en waar komt de kabel uit? Als je hem bv van meterkast naar woonkamer kunt verplaatsen dan is denk ik je keuken wifi probleem opgelost.

Het netjes overschakelen tussen netwerken blijf je houden met de deco in ap mode

Ik snap je zorg van goedkoop is duurkoop maar de deco m4 is echt prima setje. 5 jaar geleden was consumenten wifi spul vaak brak totdat de unifi er kwam. Dat is jaren de beste koop geweest qua stabiliteit en functionaliteit. Het zijn nog steeds top setjes maar als je minder functionaliteit nodig hebt dan is voor huis tuin keuken de deco m4 gewoon een super mooie goedkope oplossing.

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 24-09-2020 06:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Hou wel rekening mee dat "het netjes overschakelen "nog altijd bepaald wordt door de cliënt.
Persoonlijk je zou het ook niet moeten willen dat de AP's/router dit gaat regelen( 2 Kapteins op 1 schip).

Door goed onderzoek te doen waar je het beste een AP kan plaatsen en daarbij de juiste instellingen te pakken resulteert al in betere prestaties.

Tevens door een mesh systeem te kopen beperk je jezelf niet alleen met functies maar ook wat je eventueel later bij kan kopen voor uitbreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt, roaming doet de client maar dat is bij iedere multi ap set zo. Ja, je ziet soms min rssi disconnect vanuit het accesspoint maar dat is echt een last resort.. De deco doet wel 802.11krv wat de client wel helpt met roamen maar nog steeds is het de client die het initieert.

@Arthion-nl
Helemaal eens dat het draait om positionering van je acesspoint maar wat bedoel je precies met de beperking? Als je een extra node wilt kun je een losse deco m4 of andere node uit de deco familie kopen maar niets houdt je tegen om als 4e AP bijvoorbeeld een ubiquiti ac lite of asus accesspoint neer te zetten. Zolang je de security settings hetzelfde houdt roamt dat gewoon mee (ik weet alleen niet hoe 802.11krv daarmee omgaat).

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 24-09-2020 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
laurens0619 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:44:

@Arthion-nl
Helemaal eens dat het draait om positionering van je acesspoint maar wat bedoel je precies met de beperking? Als je een extra node wilt kun je een losse deco m4 of andere node uit de deco familie kopen maar niets houdt je tegen om als 4e AP bijvoorbeeld een ubiquiti ac lite of asus accesspoint neer te zetten. Zolang je de security settings hetzelfde houdt roamt dat gewoon mee (ik weet alleen niet hoe 802.11krv daarmee omgaat).
Simpel zoals jij al eerder aanhaalde is het probleem dat bijv de Deco's geen vlans en andere uitgebreide functie ondersteund... Als je bijv een Ubiquiti AP koopt die dan wel Vlans ondersteund kan je dit alleen maar bij deze AP gebruiken .. de Deco hebben beperkte functies dus zomaar even wat bij kopen is leuk maar de AP met minste functies bepaald wat je dus allemaal kan, tenzij je bijv het alleen nodig hebt op 1 AP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartmill
@laurens0619 @Arthion-nl
Beide bedankt voor jullie input.

De kabel komt bij ons binnen voor in het huis, in de meterkast. De keuken zit echter achter in het huis, in een aanbouw wat voorheen een garage is. Ik denk dat er iets in de muur zit wat het signaal blokkeert waardoor het signaal daar niet of slecht binnen komt. Een mogelijkheid om daar een kabel heen te trekken zie ik niet echt.

Mocht ik nu 1 van de drie (waarschijnlijk die van de 1e verdieping) bijvoorbeeld ergens in de kamer willen plaatsen, zonder kabel, moet ik dan wél de 'mesh functionaliteit' aanzetten (in beide gevallen)?
laurens0619 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 06:42:
@bartmill

Je aansluitschema klopt maar bedenk je wel dat je voor het splitsen van de kabel achter de wandcontactdoos een switch nodig hebt.
Ik dacht eigenlijk dat dit niet nodig was i.v.m. dat er al een switch in zat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Hoef je niets voor te doen, als je er geen kabel in stopt gaat die automatisch voor de wireless uplink

En je hebt geen aparte switch nodig mits die kabel van het 3e ap in de lan poort van het 2e ap komt. Ik las je zin alleen anders dat de splitsing op een andere plek zou plaatsvinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartmill
laurens0619 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:26:
Hoef je niets voor te doen, als je er geen kabel in stopt gaat die automatisch voor de wireless uplink

En je hebt geen aparte switch nodig mits die kabel van het 3e ap in de lan poort van het 2e ap komt. Ik las je zin alleen anders dat de splitsing op een andere plek zou plaatsvinden
Helder, ik ga een deco m4 set bestellen! Bedankt voor de hulp, ik denk dat het nu wel gaat lukken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartmill
Vandaag de boel aangesloten (de decos eerder deze week al, vandaag de kabels). Werkt (in ieder geval tot nu toe) allemaal top!

Nogmaals bedankt
Pagina: 1