Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

'High end' setup voor gaming/thuiswerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bartmill
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-11 09:49
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn nieuwe systeem heeft als voornamelijk doel om te gamen, daar gaat de vraag ook voornamelijk om. Verder ben ik op zoek naar een setup met twee monitoren, omdat ik dezelfde plek ook wil gebruiken als werkplek en dan zijn twee schermen wel praktisch.

Games die ik met name wil gaan spelen zullen FPS zijn (COD warzone speel ik op het moment), RTS games (ik wil dat hij klaar is voor bv AOE4), en 'open world' games zoals witcher, GTA, assassins creed, etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1500-€2000,-. Maar als er goede redenen zijn om daar van af te wijken dan is er ruimte.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik start van scrath; ik heb alleen een headset die ik voor mijn PS4 gebruik.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals gezegd in principe alles, ik start op 'nul'.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet per se voorkeur voor een merk of iets dergelijks.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte van de schermen minimaal 24 inch, dat lijkt me ook wel haalbaar.
Qua eisen hoop ik dat het syteem voorlopig (een jaar of 5) in ieder geval voldoende blijft.

Ga je overklokken?
Nog nooit gedaan, weet eerlijk gezegd niet wat de voor-/nadelen zijn.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf al met wat online hulp een systeem samengesteld wat denk ik een heel eind in de goede richting is. Ik ben met name benieuwd of dit 'optimaal' is, of dat ik mogelijk zaken kan aanpassen zodat het beter op elkaar aansluit / ik betere prestaties kan halen.Op dit moment zitten er twee verschillende schermen in (1x 144 Hz, 1x 75 Hz) waar ik overweeg om twee x een 144 Hz scherm te kopen omdat ik bang ben dat ik me ga storen aan nét verschillende schermen. Verder betreft het nu 2x 24 inch; ik weet niet of ik 2x 27 inch moet overwegen en wat ik dan nog meer moet aanpassen.

Aangepaste build (28-09-2020) na jullie input:
Komt hiermee uit op net geen €2000,- wat op zich prima is. Overweeg nog om een 2e scherm te nemen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenGigabyte Z490 UD€ 135,90€ 135,90
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair iCUE 465X RGB Smart Case Zwart€ 115,-€ 115,-
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 434,96€ 434,96
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 73,89€ 73,89
1ToetsenbordenCorsair Gaming K55 RGB (Qwerty US)€ 54,90€ 54,90
1MuizenLogitech G402 Hyperion Fury€ 40,20€ 40,20
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,90€ 52,90
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 93,90€ 93,90
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 2TB€ 217,-€ 217,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.467,65

[ Voor 149% gewijzigd door bartmill op 28-09-2020 13:34 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
kan je de onderdelen even in je wenslijst zetten -> onderin op genereer RML code -> die code hier plakken?

dat kijkt en praat een stuk makkelijker.

ps een 2080 super is minder goed dan een 3070, terwijl de 3070 maar een goede 500 euro kost.

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 23-09-2020 20:13 ]

• bartmill
Ik heb het aangepast, bedoelde je het zo?

Ik had eigenlijk op een tabel gehoopt, maar dat krijg ik zo snel niet voor elkaar?

Wat betreft de 3070; oke interessant, ik zie deze volgens deze website voor €655 staan, maar dan van EVGA..

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Ik bedoel binnen Tweakers opzoeken en een wens lijst maken :)

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 20:46

Emiel1984

Made in NL

Bij een high end pc gericht op gaming zou ik geen van die 2 gekozen schermen kiezen.
Je gekozen schermen zijn budget schermen en krijgen enkel door de prijs nog een redelijke review score.

Een primair scherm voor gaming en een ander scherm primair voor kantoor werk lijkt me verstandig. Dan kan je zelf uitzoeken welke geschikt is juist voor gaming en welke uitermate geschikt is voor werk.

Voor gaming is deze al lange tijd favoriet.
pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart

Wat betreft een monitor voor thuiswerken.
https://nl.hardware.info/...ken-6-tips-en-6-aanraders

[ Voor 62% gewijzigd door Emiel1984 op 23-09-2020 21:32 ]

[LTS][MTS][HTS]

• bartmill
99ruud99 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:11:
Ik bedoel binnen Tweakers opzoeken en een wens lijst maken :)
Done, wist niet van het bestaan, maar eigenlijk ook logisch. Aangepast!
Emiel1984 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:19:
Bij een high end pc gericht op gaming zou ik geen van die 2 gekozen schermen kiezen.
Je gekozen schermen zijn budget schermen en krijgen enkel door de prijs nog een redelijke review score.

Een primair scherm voor gaming en een ander scherm primair voor kantoor werk lijkt me verstandig. Dan kan je zelf uitzoeken welke geschikt is juist voor gaming en welke uitermate geschikt is voor werk.

Voor gaming is deze al lange tijd favoriet.
pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart

Wat betreft een monitor voor thuiswerken.
https://nl.hardware.info/...ken-6-tips-en-6-aanraders
Bedankt voor de input. Met dergelijke schermen (als ik er twee wil) ga ik wel snel richting de 2300 euro. Op zich niet erg, maar ben toch benieuwd waarom je die aanraad.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Zelfs zou ik het LG scherm aangeraden hebben omdat het een IPS scherm is (goede kleurweergave) het een G-Sync/FreeSync exemplaar is (minder gestotter als je videokaart het niet kan bijbenen) en het 1440p is (niet zo veel dat al je logootjes superklein worden en je videokaart het niet behapt, maar wel aangenaam meer dan full-HD). Je zou de review op hardware.info ook eens moeten bekijken, daar gaan ze er verder op in. Het lijkt me een goede monitor voor beide werk en gamen. Omdat ik meestal aanzienlijk langer doe met een monitor dan met de rest van het systeem zou ik er zelf in investeren.

Wat betreft die 2080 zou ik zoals @99ruud99 voorstelt een 3070 bestellen of wachten tot de tweedehands markt overspoeld is met oude 2080s, anders gooi je geld weg. Er is op dat vlak een opermerkelijke sprong gemaakt.

Op dit budget zou ik zeker investeren in een 1TB SSD, zelf heb ik in het verleden (met minder budget en hogere NAND prijzen) gekozen voor kleine SSDs, en dat is nu soms vervelend. Voor de meerprijs kan je het moment dat het irritant wordt dat je SSD telkens vol is significant uitstellen. Als je het je kan veroorloven zou ik zelfs volledig van een fysieke harde schijf afstappen anders dan voor back-ups.

Let met deze koeler op de grootte van je behuizing, hij past niet overal in, dit ding is tamelijk enorm. Als het past is er echter weinig beters (op lucht).

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 20:46

Emiel1984

Made in NL

bartmill schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:30:
[...]

Bedankt voor de input. Met dergelijke schermen (als ik er twee wil) ga ik wel snel richting de 2300 euro. Op zich niet erg, maar ben toch benieuwd waarom je die aanraad.
Als je een high end setup wilt, dan wil je ook deze ervaring voor je ogen is mijn mening. Je kies voor een dure GPU maar sluit die dan een budget 1920x1080 scherm met een TN paneel..
Dan kan je bij de meeste games ook nog wel even vooruit als je een bijvoorbeeld een gtx1080 (ti) kiest als videokaart. Maar spreek je niet meer over een high end pc.

Dus die ccombinatie keuze begrijp ik niet als je echt veel zou gamen. De gekozen GPU kan makkelijk een hogere resolutie aan. Daarnaast bevat het scherm welke momenteel erg populair is een IPS paneel en heeft een hogere helderheid(vergelijk de specificaties). Er zijn daarnaast heel veel reviews over te vinden. Deze zijn allemaal erg positief over het scherm. Ik raad je aan daar is in te verdiepen voordat je besluit welk scherm te kiezen.

[LTS][MTS][HTS]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Ik zou ook zeker een pricewatch: Intel Core i5-10400F Boxed nemen als processor. De 10600k presteert maar een half procentje beter op 1440p tijdens games. Dat is de 100 euro meerprijs en energie vebruik niet waard tenzij je flink gaat overklokken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQ3-9MAkzcTt60OUH_CCEMuXAss=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uq5RA0RnjanX7HJmEr0lC0MD.png?f=user_large

Zie hier de complete review van de 10400F. Voor gaming de meest interessante processor.

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 24-09-2020 12:53 ]

• bartmill
Involvement schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:02:
Zelfs zou ik het LG scherm aangeraden hebben omdat het een IPS scherm is (goede kleurweergave) het een G-Sync/FreeSync exemplaar is (minder gestotter als je videokaart het niet kan bijbenen) en het 1440p is (niet zo veel dat al je logootjes superklein worden en je videokaart het niet behapt, maar wel aangenaam meer dan full-HD). Je zou de review op hardware.info ook eens moeten bekijken, daar gaan ze er verder op in. Het lijkt me een goede monitor voor beide werk en gamen. Omdat ik meestal aanzienlijk langer doe met een monitor dan met de rest van het systeem zou ik er zelf in investeren.

Wat betreft die 2080 zou ik zoals @99ruud99 voorstelt een 3070 bestellen of wachten tot de tweedehands markt overspoeld is met oude 2080s, anders gooi je geld weg. Er is op dat vlak een opermerkelijke sprong gemaakt.

Op dit budget zou ik zeker investeren in een 1TB SSD, zelf heb ik in het verleden (met minder budget en hogere NAND prijzen) gekozen voor kleine SSDs, en dat is nu soms vervelend. Voor de meerprijs kan je het moment dat het irritant wordt dat je SSD telkens vol is significant uitstellen. Als je het je kan veroorloven zou ik zelfs volledig van een fysieke harde schijf afstappen anders dan voor back-ups.

Let met deze koeler op de grootte van je behuizing, hij past niet overal in, dit ding is tamelijk enorm. Als het past is er echter weinig beters (op lucht).
Helder, goed punt wat betreft het scherm. Ik denk dat ik inderdaad voor een 27 inch ga.

Wat betreft de 3070; heb hier even naar gekeken en het lijkt er inderdaad op dat dit zeker een betere keuze is. Het nadeel is dat hij nog niet uit is, maar hij zou volgende maand moeten komen heb ik begrepen...

Wat betreft de opslag; zou je voorstellen om zelfs een 2TB SSD te nemen en geen HDD? Mogelijk is het me dat wel waard; heb je een type wat je voor zou stellen?

Qua case dacht ik aan de volgende; zou die groot genoeg zijn?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenCorsair iCUE 465X RGB Smart Case Zwart€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 114,90
Emiel1984 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:17:
[...]
Als je een high end setup wilt, dan wil je ook deze ervaring voor je ogen is mijn mening. Je kies voor een dure GPU maar sluit die dan een budget 1920x1080 scherm met een TN paneel..
Dan kan je bij de meeste games ook nog wel even vooruit als je een bijvoorbeeld een gtx1080 (ti) kiest als videokaart. Maar spreek je niet meer over een high end pc.

Dus die ccombinatie keuze begrijp ik niet als je echt veel zou gamen. De gekozen GPU kan makkelijk een hogere resolutie aan. Daarnaast bevat het scherm welke momenteel erg populair is een IPS paneel en heeft een hogere helderheid(vergelijk de specificaties). Er zijn daarnaast heel veel reviews over te vinden. Deze zijn allemaal erg positief over het scherm. Ik raad je aan daar is in te verdiepen voordat je besluit welk scherm te kiezen.
Goed punt, zie ook hierboven. Ik kan me voorstellen dat een dergelijke videokaart met een (relatief) slechter scherm niet echt 'waar voor je geld' is.Heb met nog wat ingelezen in het verschil tussen een IPS en een TN paneel en begrijp dat de ervaring hier verschillend is. Ik ben 'om' en zal voor het LG scherm gaan, bedankt voor de tip! Dit zal dan waarschijnlijk wel zijn in combinatie met de 3070, maar dat lijkt me ook geen probleem.
Djarune schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:52:
Ik zou ook zeker een pricewatch: Intel Core i5-10400F Boxed nemen als processor. De 10600k presteert maar een half procentje beter op 1440p tijdens games. Dat is de 100 euro meerprijs en energie vebruik niet waard tenzij je flink gaat overklokken:

Zie hier de complete review van de 10400F. Voor gaming de meest interessante processor.
Misschien begrijp ik het niet hoor, maar zou ik juist niet de 10400 moeten overklokken om 'in de buurt' te komen van de 10600? Immers ligt de 'base clock' van de 10400 een stuk lager. En zou die CPU wel uit de voeten kunnen met een 3070?

• Djarune
bartmill schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:46:
Misschien begrijp ik het niet hoor, maar zou ik juist niet de 10400 moeten overklokken om 'in de buurt' te komen van de 10600? Immers ligt de 'base clock' van de 10400 een stuk lager. En zou die CPU wel uit de voeten kunnen met een 3070?
De 10400f overklokt niet lekker. Wat ik wil aantonen met het diagram is dat met een flinke videokaart (in dit geval de 2080 Ti maar vergelijkbaar met de RTX 3070) een processor met hogere snelheid zoals de 10600k bijna geen voordeel biedt t.o.v. een 10400f tijdens een potje gamen op 1440p. Mocht je de 10600k gaan overklokken haal je iets meer voordeel, maar dat is nogsteeds marginaal.

Steek dat geld liever een een grotere SSD met DRAM cache, betere voeding, ram met koeling etc of gewoon weer terug op de rekening.

• Involvement
In dit geval moet je er rekening mee houden dat je op 1440p gamet, dus waarschijnlijk zal je tegen de GPU limiet lopen en dan wordt het snel minder relevant hoe snel je CPU frames kan voorbereiden. Ik zou de review die @Djarune linkte even doornemen om een idee te krijgen over hoe en wat ze testen. Je kunt een GPU nog op zijn knieën krijgen op een dual-core Pentium G processor als je de resolutie en instellingen maar hoog genoeg zet.

Zelf doe ik geen first-person shooters, waardoor ik de nood voor de extreme framerates niet heel erg ervaar. Je moet je zelf even afvragen welke framerate je acceptabel en wenselijk vindt en daarop afstemmen. Voor Call of Duty is de CPU niet een enorm belemmerende factor als ik het zo zie, een 6e generatie quad-core is genoeg voor best aardige framerates:

Call of Duty: Modern Warfare PC Performance Review and Optimisation Guide

Een overgeklokte i5-10600K op een Z490 moederbord kan zich meten met de top als het om maximale potentiële framerates gaat, maar zit een prijsklasse of twee hoger dan een i5-10400F op een B360 B460 moederbord, maar is IMHO wel "high-end". Een i5-10400F op een Z490 moederbord klinkt als een onevenwichtige combinatie, maar kan als je het echt wil. Nadeel van de B- en H-serie chipsets is dat ze geen geheugen sneller dan 2666MHz toestaan wat ook een invloed heeft op de prestaties van de processor. Denk daar aan als je reviews over de processor leest. De tragere chipsets kwamen na deze processor uit, waardoor als je nu zo een review leest je die informatie makkelijk mist. Veel reviews testen daarom de processor ook met 2666MT/s geheugen. Zelf ben ik nogal fan van Gamers Nexus, en die hebben de i5-10400 en de i5-10600K beide getest:

Do Not Buy: Intel i5-10400 CPU Review & Benchmarks vs. 3300X, 3600, 10600K (ft. 2666 & 3200 RAM)

Intel Core i5-10600K CPU Review & Benchmarks: Gaming, Overclocking vs. 3700X, 3600, More

Let er wel op dat deze reviews uit gaat van richtprijzen zoals die toen bekend waren, en van de beschikbaarheid van (bijvoorbeeld) de Ryzen 3 3300X, waarvan we nu weten dat die heel matig is. De conclusie zal daardoor niet per definitie juist zijn voor het hier en nu.

Wat betreft opslag zou ik wel vooruit kijken en overwegen naar volledig solid-state over te stappen. Ik draai nog een hybride systeem omdat ik ook dingen meegenomen heb uit oudere systemen en mijn SSDs heb gekocht toen ze nog meer kostten. Zelf krijg ik meer dan 1TB niet echt vol, dus ik heb op zich makkelijk praten, als je grootgebruiker bent van opslag wordt full-SSD snel te duur. De WD Blue serie schijnt vrij aardig te zijn, maar zoals gezegd, ik heb geen 2TB drive, dus geen eerstehands informatie. Er is een SSD best buy guide, maar ze hebben er geen gepubliceerd na die van januari. De testresultaten zijn nog wel relevant, de prijzen waarschijnlijk niet.

Die case info had je zelf kunnen vinden, op Tweakers staat de hoogte van de koeler bij de koeler, en de max hoogte van de koeler bij de behuizing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ipk-DTRBxbPK9IqkodK6ecz00k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NSzYx8Sz68DfrUNCcLjJcTNu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM5AL4AQ9Ulln6LTAwcA4qp73h0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zmk4mxTUOVpCrZsyOi5yFrFe.png?f=fotoalbum_large

You do the math... ;)

Anyway, aan jou de keuze wat betreft hardware. Voor een groot deel ligt het er ook aan hoe veel geld je hebt en wilt besteden.

• Djarune
Die "CPU koeler maximum hoogte" is bijna nooit het echte maximum. Je kunt bijvoorbeeld ook de (in mijn ogen mooiere) pricewatch: Corsair iCUE 220T RGB Tempered Glass Mid-Tower Smart Case Zwart nemen. Deze heeft een CPU koeler maximum hoogte van 160mm. Bjina niemand die durft zo'n Dark Rock Pro 4 te nemen. Echter het gaat prima zonder enige aanpassingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2E3SDyr6HVQC552AQNioZPxdFho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVWD3MsFEobYdV9qILeyT1tq.jpg?f=fotoalbum_large

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
De meeste games lopen voluit, maar bij bijvoorbeeld Flight Simulator is de CPU de bottleneck en is een snellere CPU aan te raden. Als het niet persee financieel noodzakelijk is, zou ik de 10600K nemen.

...

• Involvement
Volgens mij vind je nergens een systeem waar het lekker op loopt. Dat spel is volgens mij een 'rush job' geweest en die game engine stinkt naar waardeloze optimalisatie en loopt gewoon nergens fatsoenlijk op. De framerate schaalt blijkbaar voornamelijk met single core snelheid en niet boven de 6 kernen. Verder schijnt het nogal uit te maken welk vliegtuig je vliegt, met een verschil van zo veel als 74% tussen een Cessna 152 en een Airbus A320 Neo:

Flight Simulator im Test: GPU- sowie CPU-Benchmarks und Frametimes

Er schijnen wel een paar mogelijkheden te zijn om met de instellingen hogere framerates te halen zonder er meteen afzichtelijk uit te zien:

How to get better performance in Flight Simulator 2020

Optimaliseren voor dit enkele spel (dat de TS trouwens niet in zijn startpost noemde) lijkt me hier een erg dure hobby, ik ga liever een paar dagen langer op vakantie. :Y)

• bartmill
Bedankt voor alle uitleg, ik waardeer het enorm!

Ik heb de lijst met mijn 'idee' nu aangepast in de originele post. Ik denk dat ik daarmee een mooie setup heb! Enige afweging die ik nog heb is of ik één of twéé van dezelfde schermen wil.

Hieronder nog wat specifieke reacties.
Involvement schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:20:
In dit geval moet je er rekening mee houden dat je op 1440p gamet, dus waarschijnlijk zal je tegen de GPU limiet lopen en dan wordt het snel minder relevant hoe snel je CPU frames kan voorbereiden. Ik zou de review die @Djarune linkte even doornemen om een idee te krijgen over hoe en wat ze testen. Je kunt een GPU nog op zijn knieën krijgen op een dual-core Pentium G processor als je de resolutie en instellingen maar hoog genoeg zet.

Zelf doe ik geen first-person shooters, waardoor ik de nood voor de extreme framerates niet heel erg ervaar. Je moet je zelf even afvragen welke framerate je acceptabel en wenselijk vindt en daarop afstemmen. Voor Call of Duty is de CPU niet een enorm belemmerende factor als ik het zo zie, een 6e generatie quad-core is genoeg voor best aardige framerates:

Call of Duty: Modern Warfare PC Performance Review and Optimisation Guide

Een overgeklokte i5-10600K op een Z490 moederbord kan zich meten met de top als het om maximale potentiële framerates gaat, maar zit een prijsklasse of twee hoger dan een i5-10400F op een B360 moederbord, maar is IMHO wel "high-end". Een i5-10400F op een Z490 moederbord klinkt als een onevenwichtige combinatie, maar kan als je het echt wil. Nadeel van de B- en H-serie chipsets is dat ze geen geheugen sneller dan 2666MHz toestaan wat ook een invloed heeft op de prestaties van de processor. Denk daar aan als je reviews over de processor leest. De tragere chipsets kwamen na deze processor uit, waardoor als je nu zo een review leest je die informatie makkelijk mist. Veel reviews testen daarom de processor ook met 2666MT/s geheugen. Zelf ben ik nogal fan van Gamers Nexus, en die hebben de i5-10400 en de i5-10600K beide getest:

Do Not Buy: Intel i5-10400 CPU Review & Benchmarks vs. 3300X, 3600, 10600K (ft. 2666 & 3200 RAM)

Intel Core i5-10600K CPU Review & Benchmarks: Gaming, Overclocking vs. 3700X, 3600, More

Let er wel op dat deze reviews uit gaat van richtprijzen zoals die toen bekend waren, en van de beschikbaarheid van (bijvoorbeeld) de Ryzen 3 3300X, waarvan we nu weten dat die heel matig is. De conclusie zal daardoor niet per definitie juist zijn voor het hier en nu.

Wat betreft opslag zou ik wel vooruit kijken en overwegen naar volledig solid-state over te stappen. Ik draai nog een hybride systeem omdat ik ook dingen meegenomen heb uit oudere systemen en mijn SSDs heb gekocht toen ze nog meer kostten. Zelf krijg ik meer dan 1TB niet echt vol, dus ik heb op zich makkelijk praten, als je grootgebruiker bent van opslag wordt full-SSD snel te duur. De WD Blue serie schijnt vrij aardig te zijn, maar zoals gezegd, ik heb geen 2TB drive, dus geen eerstehands informatie. Er is een SSD best buy guide, maar ze hebben er geen gepubliceerd na die van januari. De testresultaten zijn nog wel relevant, de prijzen waarschijnlijk niet.

Die case info had je zelf kunnen vinden, op Tweakers staat de hoogte van de koeler bij de koeler, en de max hoogte van de koeler bij de behuizing:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

You do the math... ;)

Anyway, aan jou de keuze wat betreft hardware. Voor een groot deel ligt het er ook aan hoe veel geld je hebt en wilt besteden.
Helder verhaal, erg bedankt voor de uitleg.

Het lastige is rondom te CPU / Mobo combinatie is dat ik nog niet goed weet wat voor games ik nog meer ga spelen op de PC. Op dit moment speel ik veel modern warfare/warzone, maar dat kan over een half jaar zomaar anders zijn. Zoals gezegd wil ik ook wel 'voorbereid' zijn op toekomstige games. Voor +/- €120,- verschil (10600K + Z490 versus de 10400F + B360) vind ik het prima om wat 'te veel' te hebben. Dat de bottelnek dan de GPU op een zeker moment wordt; dat merken we dan wel weer. Of denk ik dan iets te 'kort te de bocht'?

Wat betreft opslag; heb besloten om er een 2TB SSD van te maken. Voor die +/- 50 euro extra wil ik dat inderdaad niet laten.

Helder dat de koeler past, bedankt voor de uitleg (had ik inderdaad zelf kunnen zien). Hieronder een bericht van Djarune wat een andere (mooiere) optie bied, dus dat wordt hem denk ik!
Djarune schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:37:
Die "CPU koeler maximum hoogte" is bijna nooit het echte maximum. Je kunt bijvoorbeeld ook de (in mijn ogen mooiere) pricewatch: Corsair iCUE 220T RGB Tempered Glass Mid-Tower Smart Case Zwart nemen. Deze heeft een CPU koeler maximum hoogte van 160mm. Bjina niemand die durft zo'n Dark Rock Pro 4 te nemen. Echter het gaat prima zonder enige aanpassingen:

[Afbeelding]
Begrijp ik nu dat dit een foto is van de Corsair 220T met de Dark Rock Pro 4 er in? Ben het namelijk wel met je eens dat dit een mooiere kast is dan de 465X. Als dat ook past, ga ik denk ik voor deze kast!

[ Voor 49% gewijzigd door bartmill op 28-09-2020 13:32 ]

• Djarune
bartmill schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:31:
Voor +/- €120,- verschil (10600K + Z490 versus de 10400F + B360) vind ik het prima om wat 'te veel' te hebben. Dat de bottelnek dan de GPU op een zeker moment wordt; dat merken we dan wel weer. Of denk ik dan iets te 'kort te de bocht'?
De 10400F is een LGA 1200 processor en werkt niet op een B360 bord, maar bijvoorbeeld wel op de B460. Ik gok een typfout van @Involvement . Ik zou die processor trouwens alleen nemen op een Z490 ivm sneller geheugen.

• Involvement
Oeps, mijn fout. Dat kwam inderdaad uit een post van mij. Nu aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door Involvement op 28-09-2020 21:05 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Djarune schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:34:
[...]

De 10400F is een LGA 1200 processor en werkt niet op een B360 bord, maar bijvoorbeeld wel op de B460. Ik gok een typfout van @Involvement . Ik zou die processor trouwens ook gewoon nemen op een Z490 ivm sneller geheugen.
Wat is het verschil in prestatie met 2666 op lage CL(13), en 3200CL 16 ? verder staat OP al een gekozen Z490 ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Djarune
Hackus schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:07:
[...]

Wat is het verschil in prestatie met 2666 op lage CL(13), en 3200CL 16 ? verder staat OP al een gekozen Z490 ;)
  1. Dat is een verschil van 2000*16/3200 - 2000*13/2666 = 0.25 ns B) . Kunnen die timings zo ingesteld worden op een niet Z490 bord met deze kit ?
  2. Ahh :), niet gezien inderdaad.

• Involvement
Djarune schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:21:
Dat is een verschil van 2000*16/3200 - 2000*13/2666 = 0.25 ns B) . Kunnen die timings zo ingesteld worden op een niet Z490 bord met deze kit ?
En het verschil tussen 21,3GB/s en 25,6GB/s, het zal per situatie verschillen hoeveel dat uitmaakt. De latency voor mainstream DDR4 modules ontloopt elkaar meestal niet al te veel, het is meestal rond de 10ns en daaronder neemt het aantal beschikbare modules snel af, en de prijs snel toe. Lagere timings kan je meestal wel instellen in het BIOS.

En eerlijk is eerlijk, het verschil is niet dramatisch, maar in het geval van de i3-10400 kan dat het verschil maken in de relatieve positie ten opzichte van concurrenten. Het verschil gemeten door Techpowerup is kleiner dan dat gemeten door Gamers Nexus, waarschijnlijk omdat de modules daar meer verschillen in snelheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXeE-k6Hti1hiPmBF4OTEPwqyL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qYyn6To5wBgC6pHSPWw1R2NF.png?f=fotoalbum_large
bron: GN 10400 review

Maar we zitten nu te rommelen in de marge denk ik, want de B460 chipset zal hier toch niet worden gebruikt voor zo ver ik begreep. De vraag was volgens mij alleen de 10400F of de 10600K. Alle info om te kiezen is wat mij betreft hier, ik beschouw de uiteindelijke overweging verder niet de mijne. Geen van beide zijn overtuigend slecht, dus echt een buil er aan vallen zal je niet.

• Djarune
Voor mij ligt het feit aan het overklok potentieel. Ga je een processor alleen op stock snelheid gebruiken is de 10400F een prima keuze. Wil je gaan overklokken neem je de 10600k. Op een Z490 bord van rond de 150 euro kan je daar redelijk eenvoudig 10900k rekenkern prestaties uit persen.

• Involvement
Als het maar geen Asrock bord is ontdekte ik in dat andere topic. 8)7 Het blijkt dat er VRMs zijn die niet tegen een overgeklokte 10600K (of een stock 10900K, for that matter) kunnen:

Intel Z490 VRM Testing, Budget Buyers Beware of Lies & Misleading Marketing

Als je een cheapo Z490 moederbord koopt, moet je blijkbaar dus geen Asrock kopen. Buildzoid (van Actually Hardcore Overclocking) meldde ook al een keer in een filmpje dat ik niet terug kon vinden dat sommige Asrock moederborden heel heet werden en dat hij handmatig de tests beëindigde omdat ze zelf niet leken uit te schakelen, maar dat was geloof ik op AM4. Gelukkig zijn betere Z490 moederborden nauwelijks duurder.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Djarune schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:21:
[...]
  1. Dat is een verschil van 2000*16/3200 - 2000*13/2666 = 0.25 ns B) . Kunnen die timings zo ingesteld worden op een niet Z490 bord met deze kit ?
  2. Ahh :), niet gezien inderdaad.
Verder is het verschil in FPS winst, maar bar weinig. Dus Z490 om 3200 ram te kunnen gebruiken op 3200MT/s is niet van belang.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bartmill
Djarune schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:37:

[Afbeelding]
Begrijp ik nu goed dat dat een foto is van de combi icue 220t en de dark rock pro 4?

• Djarune
bartmill schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:43:
[...]

Begrijp ik nu goed dat dat een foto is van de combi icue 220t en de dark rock pro 4?
Ja dat klopt. Zie hier de bron op Reddit

• bartmill

• bartmill
Hmm, de 3070 is uitgesteld. Ik wilde de boel eigenlijk wel over 3 weken hebben (15 oktober was geen probleem).

Nu twijfel ik wat te doen; toch een 2080 en meteen klaar zijn, een goedkope GPU kopen, een 3080 proberen te bemachtigen?

Iemand advies?

• kerath
  • Laatst online: 09:05
goede 2e handskaart kopen als je niet kan wachten wellicht?

• bartmill
kerath schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:39:
goede 2e handskaart kopen als je niet kan wachten wellicht?
Dat is mss wel een optie ja. Ik zou dan op marktplaats kijken, of zijn er ook specifieke 2e hands computer onderdelen sites?

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
bartmill schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:01:
[...]

Dat is mss wel een optie ja. Ik zou dan op marktplaats kijken, of zijn er ook specifieke 2e hands computer onderdelen sites?
Kijk goed uit met Marktplaats, want er zitten veel rotte appels tussen. Ik zou vooral zoeken voor een kaart bij iemand uit de buurt, en je deze zelf kunt ophalen. Via Tweakers kan ook, als diegene een goede V&A score heeft het liefste.

...

Pagina: 1