Garagekozijn verwijderen tbv sectionaaldeur

Pagina: 1
Acties:

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:37
Hallo tweakers,

Ik heb zowaar een sectionaaldeur gewonnen voor de garage. Ze hebben alles ingemeten en komen de deur dinsdag monteren.
Wel moet ik zelf eerst de oude deur weghalen. Betreft een garage uit jaren 70.

Niet zo'n probleem om dit zelf te doen, maar ik ken de constructie niet. Het is een stalen kozijn dat op enkele punten met een soort haak zit ingemetseld in de muur links en rechts. Ook boven is dit het geval, waar 2 rijtjes stenen gemetseld zijn als rollaag over een breedte van 2.30

Kent iemand deze constructie en kunnen jullie me vertellen of het dragend is?
En hoe kan ik het t best verwijderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qS_Hpe1m4dD1eXqLLoBcsdeLwPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ko04yiOgprX6a6qxnf6XwHWf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh0Kk4bHCDe-R_Yi8IyL4AMtFuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtIR2Ku3MlZvchwWfavMwuVn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ruRdCPA1C3PX4hch8DB83klKiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XslBKEguHq3IUK6SDhvZe4Ck.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door pentaw1nz op 23-09-2020 20:06 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
foto? sorry niet geduldig genoeg.

En men neme een koevoet en een sloophamer...

volgens mij is deze constructie niet dragend - gezien er een spleet tussen de stenen en de balk lijkt te zitten

[ Voor 58% gewijzigd door 99ruud99 op 23-09-2020 20:08 ]

• pentaw1nz
99ruud99 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:07:
foto?

En men neme een koevoet en een sloophamer...
Je was me te snel af.
En nog 1 van de zij balken. Zit ook op zon 3 punten ingemetseld. Bovenste balk ook.
Er zit wel een klein kiertje tussen de bovenste metalen balk van t kozijn en de rollaag bakstenen, vermoed dus dat deze rollaag niet op t kozijn rust, maar kan ook geen latei ontdekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpzHD_9ep_WBOb0fwka2YWZhISc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFvyok8BWmrUPkISAjv8sQqF.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
lijkt me eerder dat die ankers gemaakt zijn zodat de deur niet "omvalt" bij de eerste keer dat je hem dicht gooit.

• pentaw1nz
99ruud99 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:10:
lijkt me eerder dat die ankers gemaakt zijn zodat de deur niet "omvalt" bij de eerste keer dat je hem dicht gooit.
da's ook een hele logische inderdaad. Haha! Hadden ze overigens evengoed met schroeven kunnen doen zoals bij een normaal kozijn. Hebben ze dan nu stukken uit de steen zitten hakken?... Of dit kozijn direct geplaatst bij metselen?

Blijft mijn verbazing hoe die rollaag blijft staan over 2.30m als er geen latei in zit.

Beetje huiverig om zomaar te gaan breken en trekken.

[ Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 23-09-2020 20:13 ]

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:36

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

mocht je het niet vertrouwen, bij een lokale (kleine) aannemer wat stempels halen, of evt vragen of hij/zij langs kan komen om te kijken voor een paar tientjes.

Een bouwkundige kan ook, maar de meeste aannemers in de buurt kennen de bouwstijl van de woningen in hun buurt, en kunnen het zo inschatten.

War is the only proper school of the surgeon.

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-12-2025
Kan gewoon weg gehaald worden is niet dragend ouderwets slopen eventueel slijptol er bij en dan naderhand zou er wel opnieuw gevoegd moeten worden , de nieuwe deur komt tegen de muur en er niet tussen , welk merk deur wordt het trouwens?

• pentaw1nz
JMb91 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:35:
Kan gewoon weg gehaald worden is niet dragend ouderwets slopen eventueel slijptol er bij en dan naderhand zou er wel opnieuw gevoegd moeten worden , de nieuwe deur komt tegen de muur en er niet tussen , welk merk deur wordt het trouwens?
De nieuwe deur komt er idd achter.Ik krijg er een kunststof profiel bij dat rondom op de plek komt waar nu het oude stalen kozijn zit. Dan is alles dus mooi strak afgewerkt.

En uit nieuwsgierigheid: Hoe is dit dan destijds gemonteerd? Ingemetseld ten tijde van de bouw van de garage? Of naderhand stukken uit de stenen slijpen en dan het kozijn inmetselen? Indien de laatste optie, dan zou het denk ik een stuk minder stevig zitten dan nu. De gaten zijn namelijk vrij ruim.
Ik zal op de plekken van deze "ankers" dan gewoon gaan slijpen en het kozijn verwijderen. Hopelijk krijg ik de restanten er daarna makkelijk uit zonder stenen te breken. Het voegen hoeft denk ik niet ivm de afwerkprofielen die rondom komen.

het merk, geen idee. Een antraciete 4 paneel elektrische sectionaaldeur. Volgens mij hebben ze een eigen merk.

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 09:24

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

pentaw1nz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:54:
[...]

De nieuwe deur komt er idd achter.Ik krijg er een kunststof profiel bij dat rondom op de plek komt waar nu het oude stalen kozijn zit. Dan is alles dus mooi strak afgewerkt.

En uit nieuwsgierigheid: Hoe is dit dan destijds gemonteerd? Ingemetseld ten tijde van de bouw van de garage? Of naderhand stukken uit de stenen slijpen en dan het kozijn inmetselen? Indien de laatste optie, dan zou het denk ik een stuk minder stevig zitten dan nu. De gaten zijn namelijk vrij ruim.
Ik zal op de plekken van deze "ankers" dan gewoon gaan slijpen en het kozijn verwijderen. Hopelijk krijg ik de restanten er daarna makkelijk uit zonder stenen te breken. Het voegen hoeft denk ik niet ivm de afwerkprofielen die rondom komen.

het merk, geen idee. Een antraciete 4 paneel elektrische sectionaaldeur. Volgens mij hebben ze een eigen merk.
Zal waarschijnlijk inderdaad netjes mee ingemetseld zijn tijdens de bouw, dus kozijn plaatsen en daar omheen de muur opmetselen.

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:31
Puur nieuwsgierige vraag, ik heb niet heel veel verstand van constructies: Als je het kozijn weghaalt heb je een vrij grote overspanning van die rollaag bovenin. Kan dat dan nog gaan zakken/scheuren/in-elkaar-storten?
Of is dat stevig genoeg van zichzelf?

• pentaw1nz
KNed schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:14:
Puur nieuwsgierige vraag, ik heb niet heel veel verstand van constructies: Als je het kozijn weghaalt heb je een vrij grote overspanning van die rollaag bovenin. Kan dat dan nog gaan zakken/scheuren/in-elkaar-storten?
Of is dat stevig genoeg van zichzelf?
Ook dat idd is waarom ik navraag doe over wel/niet dragend zijn van het kozijn. Maximale overbrugging van een rollaag (zonder latei oid) is veel minder lang dan 2.30m.

Als de Mur daadwerkelijk om het kozijn heen gemetseld is, dan is het kozijn neem ik aan wel deels dragend en kan ik het niet zomaar afslijpen en verwijderen zonder te stutten?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:05
Is denk ik moeillijk op afstand iets zinnigs over te zeggen. Het is mij niet duidelijk hoe de rij stenen boven gedragen worden. Mogelijk "liggen" deze alleen op het kozijn. Als er verder geen gebouw op je garage staat, dan hoeven ze ook niet veel te dragen en is het voornamelijk afwerking. Maar die moet dus wel ergens ondersteund worden.

Dus tenzij je overal tussen het kozijn boven en de stenen "ruimte" hebt, zou ik zelf het niet zomaar weghalen. Wel lijkt het niet heel moeilijk om er tijdelijk zelf een balk van onder tegenaan te zetten als tijdelijke steun, of inderdaad een stel stempels.

Maar dat ben ik :)

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:31
Het zou de reden kunnen zijn dat dat kozijn van metaal is. Direct ondersteuning van die rollaag...

• pentaw1nz
Heb t kozijn doorgeslepen en verwijderd. Alles is stevig blijven zitten. Er zat ook een kier tussen kozijn en de rollaag, dus het steunde er niet op.
Hoe dat wel zit? Geen idee... Ik heb inmiddels de nieuwe garagedeur er in en alles afgewerkt. Ga er van uit dat het wel goed gaat, en anders horen we het vanzelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPQ7rwl23r-5WxVUE2mUerqTOcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2kysgIITh833QuQcmPQt9cW.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1