Hoe kan ik de eerste 2 regels uit een cel halen in Excel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• rico888
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-12-2021
Ik heb een bestand met meer dan 6000 lange product omschrijvingen. Ik zou graag de eerste 2 zinnen naar een cel kopiëren;

Voorbeeld:

Cel1
Ik weet niet hoe het moet. Daarom vraag ik het aan Tweakers. Wellicht dat iemand het weet

moet worden in Cel2:
Ik weet niet hoe het moet. Daarom vraag ik het aan Tweakers.

Dus niet afgebroken:
Ik weet niet hoe het moet. Daarom vra

Alle reacties

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Edit: excuus, mijn link ging enkel over de eerste zin.

[ Voor 113% gewijzigd door TwArbo op 23-09-2020 20:06 ]

• azteke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 17:42

azteke

King

Wat doe je nu dan om de tekst af te breken, bij simpel copy paste of in cel2 de formule ‘=cel1’ te plaatsen haalt excel geen gegevens weg.

CMDR azteke || You never get a second chance to make a first impression...

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-05 19:01
Er vanuit gaande dat je ook meer dan 3 zinnen productomschrijving kunt hebben (en dus niet de laatste zin van rechts kunt pakken), moet je de eerste ". " zoeken en daarna de tweede. Dan pak je die links uit de cel.

Met je zin in A1 en deze formule:
=LINKS(A1;VIND.ALLES(". ";A1;VIND.ALLES(". ";A1)+1))
krijg ik

Edit: eigenlijk zou je wat meer input moeten tonen en krijg je 't nu kado ;)

[ Voor 9% gewijzigd door vegetoot op 23-09-2020 20:13 ]

• rico888
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-12-2021
@azteke ik gebruik nu de formule =LINKS(B2; 169). Hiermee laat hij dus alleen de eerste 169 tekens zien

@TwArbo Heel fijn! Hier kan ik sowieso verder mee. Ik mist nog de tweede zin in dit voorbeeld

@vegetoot Jij maakt hem af!

Heel erg bedankt allemaal!

• azteke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 17:42

azteke

King

Met je formule links(b2, 169) pak je inderdaad altijd de eerste xx karakters. Om dit goed op te lossen moet je productomschrijving van een vaste structuur zijn voorzien. De reactie van @vegetoot werkt als alle productomschrijvingen twee punten in de eerste zin hebben. Als dat er meer of minder zijn dan gaat het niet goed.

Als er in de omschrijving altijd een newline karakter in zit kan je de zin ook splitsen op CHAR(10) voor Engels, TEKEN(10) voor Nederlands

CMDR azteke || You never get a second chance to make a first impression...

• vegetoot
@azteke Ha, aannames! Ik dacht aan 6000 reeds bestaande productomschrijvingen. In dat geval zou het toevoegen van een regelscheidingsteken veel werk zijn en is het controleren van de find-methode waarschijnlijk sneller. Waar ik niet bij stil had gestaan is dat wellicht nog een groot deel van de omschrijvingen opgesteld moet worden, dan lijkt jouw oplossing ineens heel interessant.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06 13:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

vegetoot schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:11:
Er vanuit gaande dat je ook meer dan 3 zinnen productomschrijving kunt hebben (en dus niet de laatste zin van rechts kunt pakken), moet je de eerste ". " zoeken en daarna de tweede. Dan pak je die links uit de cel.

Met je zin in A1 en deze formule:
=LINKS(A1;VIND.ALLES(". ";A1;VIND.ALLES(". ";A1)+1))
krijg ik

Edit: eigenlijk zou je wat meer input moeten tonen en krijg je 't nu kado ;)
Hoe perfect moet het zijn ?
Dit is een mooie oplossing. Maar dat is alleen op de voorbeeld zin.
Ik heb vaker dit soort klusjes. en altijd duiken er ergens wel weer een Mw. of bv. of Z.S.M. of Cat.5 op.
En die je dan allemaal weer los moet gaan afvangen :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
heuveltje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:25:
[...]

Hoe perfect moet het zijn ?
Dit is een mooie oplossing. Maar dat is alleen op de voorbeeld zin.
Ik heb vaker dit soort klusjes. en altijd duiken er ergens wel weer een Mw. of bv. of Z.S.M. of Cat.5 op.
En die je dan allemaal weer los moet gaan afvangen :(
Ik probeer juist aan te geven dat ik inschat dat uitzonderingen verhelpen minder werk kost dan sowieso alle 6000 regels te voorzien van een break. Aan ts om te kijken wat 'ie gebruikt :)
Pagina: 1