Afgelopen week hebben ze bij ons 12 panelen op t oosten gelegd en 8 op t westen. Eigenlijk moest dit net andersom om was een vergissing. Mijn vraag is waar haal ik t meeste rendement eruit. Op west komt wel schaduw in t voor en najaar. Men is wel bereidt om deze om te leggen.
Het beste rendement haal je als je op het westen nog 4 panelen bij legt
De omvormer is immers al betaald en de panelen erbij is relatief goedkoop, daar zou ik een deal over sluiten, verdienen zij een klein beetje extra en heb jij relatief goedkoop vier panelen extra. Win, win. Wat was de reden om dat niet op voorhand al te doen?
Als bovenstaande geen optie is, is het geheel afhankelijk van en gebruiks patroon waarbij ik denk dat een doorsnee woning aan het einde van de dag het meeste gebruik heeft. En het westen dus het meeste rendement heeft als het om direct eigen verbruik gaat.
De omvormer is immers al betaald en de panelen erbij is relatief goedkoop, daar zou ik een deal over sluiten, verdienen zij een klein beetje extra en heb jij relatief goedkoop vier panelen extra. Win, win. Wat was de reden om dat niet op voorhand al te doen?
Als bovenstaande geen optie is, is het geheel afhankelijk van en gebruiks patroon waarbij ik denk dat een doorsnee woning aan het einde van de dag het meeste gebruik heeft. En het westen dus het meeste rendement heeft als het om direct eigen verbruik gaat.
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg
Waarom had je het niet eerder door? Er moet toch iemand thuis zijn geweest tijdens de installatie...
Heb je er een luchtfoto bij? Hoeveel graden zijn de hellingen?
Waarom had je het niet eerder door? Er moet toch iemand thuis zijn geweest tijdens de installatie...
Heb je er een luchtfoto bij? Hoeveel graden zijn de hellingen?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
De omvormer is een SolarEdge hd5000. Hoofdgroep is 35 amp 1 fase, kom totaal ui op 6500 w. Dit is een beetje de Max voor de hoofdgroep om terug te leveren.
De omvormer blijft 5000W dus niet erg toch? En die lijkt me veel te groot voor oost west.Wilocat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:45:
De omvormer is een SolarEdge hd5000. Hoofdgroep is 35 amp 1 fase, kom totaal ui op 6500 w. Dit is een beetje de Max voor de hoofdgroep om terug te leveren.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Er mag 7750 Wp op aangesloten worden volgens de datasheet.
Wat nog weinig is, omdat het oost/west is.
Hoeveel Wp zijn de panelen?
Edit: 325 dus. Kom je op 7800 Wp met 24 panelen.
Op een SMA zou ik het aandurven met 50 Wp teveel, op een SE niet ivm garantie.
Big brother kijkt mee.
Wat nog weinig is, omdat het oost/west is.
Hoeveel Wp zijn de panelen?
Edit: 325 dus. Kom je op 7800 Wp met 24 panelen.
Op een SMA zou ik het aandurven met 50 Wp teveel, op een SE niet ivm garantie.
Big brother kijkt mee.
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2020 06:29 ]
@AUijtdehaag
Max 7750 W DC vermogen, niet Wp.
Met de SolarEdge designer kan het max DC vermogen berekent worden, afhankelijk van de hellingen.
Maar ik weet al zeker dat het lager is dan 7750 W. Geen probleem dus.
Max 7750 W DC vermogen, niet Wp.
Met de SolarEdge designer kan het max DC vermogen berekent worden, afhankelijk van de hellingen.
Maar ik weet al zeker dat het lager is dan 7750 W. Geen probleem dus.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Pagina: 1