Netwerk installatiekabel testen

Pagina: 1
Acties:

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Inmiddels ben ik vergevorderd met de aanleg van mijn binnenhuis LAN. Helaas is een aantal netwerkkabels door de vele bouwwerkzaamheden gekinkt (maar niet gescheurd). Sommigen daarvan lopen door zoveel bochten in de leidingen dat doortrekken met een nieuw stuk kabel vermoedelijk niet meer kan. Uiteraard heb ik geprobeerd wat ik kon om dit te voorkomen maar er zijn leidingen met 6x 90 graden bochtstukken in de 19mm PVC buizen.

Hoe kan ik het beste testen of deze kink de kabel beschadigd heeft? Ik heb voor nu twee tools ter beschikking:
1. Een kabeltester die uitsluitend meet óf er signaal door iedere ader kan en of er kortsluiting is.
2. Een router en laptop met iperf3.

Is iperf3 voldoende testmiddel wanneer ik de 1GbE haal (router en laptop zijn beide 1GbE) of kunnen er problemen zijn/later ontstaan die een snelheidstest nu niet aantoont?

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 20:31
ik denk dat dat een 99% garantie geeft dat het momenteel goed is...
wil je echt 100% moet je al voor een fluke netwerktester gaan bv

wat je niet kan meten is bv mantelscheuren waarbij er bloot koper ligt... je kan nu niet meten of dat ergens kan gaan roesten

maar praktisch gezien , ik heb al veel knikken gehad , een knik heeft quasi nog nooit een issue gegeven

• Oscar Whiskey
Ik zit met een raadsel...

Om te testen aan beide uiteinden van de kabel een field connector gemonteerd waar 23 AWG aders in passen. Via via aan een Fluke kabeltester gekomen en deze geeft een goed signaal op alle aders zonder kortsluiting aan. Ook wanneer ik aan beide uiteinden van de kabel rammel, draai, buig, enz.

Wanneer ik de router en een laptop aansluit en iperf3 op 1Gbit/s ingesteld laat draaien krijg ik een perfecte verbinding. Hij meet 941 Mbit/s en dat is wat ik normaliter altijd krijg bij een 1Gbit/s instelling. Echter, wanneer ik de kabel tussen router en laptop aangesloten laat en dán met de uiteinden rammel, draai, buig, enz. komt het voor dat het signaal volledig wegvalt. Wanneer ik de kabel dan weer los laat hangen komt de verbinding weer terug.

Wat kan dit zijn? De signaaltester zegt immers dat alles in orde zou moeten zijn. Ik heb de kabel in de PVC buizen gelegd zonder al te veel hebben hoeven trekken. Ik kan mij niet voorstellen dat ik iets kapot getrokken heb. Het enige zijn 2 kinken in deze kabel.

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10 20:15
Toevallig een slecht contact in de RJ45 van de laptop zelf? Heb zelf ervaring met o.a. Toshiba laptops waarbij de RJ45 naar verloop van tijd steeds slechter contact bleef houden.

Heb je de mogelijkheid een andere laptop te testen om dit uit te sluiten?

• Oscar Whiskey
Ga ik proberen te regelen.

Wat mij opviel is dat het signaal verbroken werd bij zeer geringe bewegingen van de kabel aan beide uiteinden; in de meterkast en op de eerste verdieping. Het lijkt wel alsof de minste of geringste beweging in de kabel het probleem veroorzaakt. Erg vreemd...

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:51
Slechte tang of goedkope connectors?
Hier ook ooit bij nood snel een goedkope tang gehaald, welke één pin op de connector niet lekker aankneep met als gevolg dat de kabel geen goed conract maakte.
Na ze nog een keer te hebben nageknepen met een goede tang was het probleem verholpen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-10 11:53
De betere netwerk switches houden poort statistieken bij en / of kunnen ook zelf TDR metingen uitvoeren op kabels.

Als je geen CRC's op link ziet na een periode van laten we zeg een dag gebruik heeft zich geen corruptie op de ethernet frames voorgedaan.

Als je daar niet over beschikt heb je inderdaad een meet instrument nodig zoals bijvoorbeeld fluke die heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door mash_man02 op 24-09-2020 23:30 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
MaD_co schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:50:
Slechte tang of goedkope connectors?
Hier ook ooit bij nood snel een goedkope tang gehaald, welke één pin op de connector niet lekker aankneep met als gevolg dat de kabel geen goed conract maakte.
Na ze nog een keer te hebben nageknepen met een goede tang was het probleem verholpen.
Zou kunnen maar dat verklaart niet waarom de kabeltester terwijl ik met de kabel beweeg een prima signaal aangeeft en het signaal pas wegvalt bij bewegen met de kabel bij regulier gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
mash_man02 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:29:
De betere netwerk switches houden poort statistieken bij en / of kunnen ook zelf TDR metingen uitvoeren op kabels.

Als je geen CRC's op link ziet na een periode van laten we zeg een dag gebruik heeft zich geen corruptie op de ethernet frames voorgedaan.

Als je daar niet over beschikt heb je inderdaad een meet instrument nodig zoals bijvoorbeeld fluke die heeft.
Binnenkort ontvang ik een Ubiquiti Switch 8 60W. Ik zal eens uitzoeken of deze dat heeft.

Met de Fluke tester was het signaal prima, ook terwijl ik de kabel bewoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Oscar Whiskey schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:25:
[...]
Binnenkort ontvang ik een Ubiquiti Switch 8 60W. Ik zal eens uitzoeken of deze dat heeft.

Met de Fluke tester was het signaal prima, ook terwijl ik de kabel bewoog.
https://community.ui.com/...12-4c28-b0c3-e3698b9c364a

Zou dat moeten kunnen laten zien. Ik weet niet of dat nog verder uitgesplitst kan worden tot op poort niveau maar RX error counters zal naar verwachting een verzamel counter zijn voor alle type frame error's.

Op een gezonde link staat deze counter nagenoeg op 0.

Het lijkt er op dat Ubiquity ook een kabel test heeft of heeft gehad.

https://community.ui.com/...ad-4728-b6f6-712dbb3a7758

Deze testen zijn niet zo naukeurig als een gecalibreerde fluke maar geven in de regel wel een heel goede indicatie.

[ Voor 26% gewijzigd door mash_man02 op 25-09-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Ik weet niet wat je bedoelt met een gecalibreerde Fluke tester, en of er iets bestaat als een niet-gecalibreerde, maar ik had een simpele tester die 1 t/m 8 en 0 (shield) aangeeft. De tester gaf aan dat iedere ader + shield verbonden was en dat er geen kortsluiting was. Beetje duwen trekken wiebelen met de kabel en de tester gaf geen probleem aan.

Vervolgens de kabel in gebruik genomen tussen router en laptop en daar lijkt duwen trekken wiebelen een probleem te geven. Eerst met keystones en twee patch kabels de installatiekabel geprobeerd, daarna op beide uiteinden van de installatiekabel direct een field connector geplaatst. In beide gevallen geen probleem op de Fluke tester maar een wegvallende verbinding bij gebruik terwijl ik duw trek en wiebel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
Oscar Whiskey schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:08:
Ik weet niet wat je bedoelt met een gecalibreerde Fluke tester, en of er iets bestaat als een niet-gecalibreerde, maar ik had een simpele tester die 1 t/m 8 en 0 (shield) aangeeft. De tester gaf aan dat iedere ader + shield verbonden was en dat er geen kortsluiting was. Beetje duwen trekken wiebelen met de kabel en de tester gaf geen probleem aan.

Vervolgens de kabel in gebruik genomen tussen router en laptop en daar lijkt duwen trekken wiebelen een probleem te geven. Eerst met keystones en twee patch kabels de installatiekabel geprobeerd, daarna op beide uiteinden van de installatiekabel direct een field connector geplaatst. In beide gevallen geen probleem op de Fluke tester maar een wegvallende verbinding bij gebruik terwijl ik duw trek en wiebel..
Een professionele meting doet veel meer dan alleen maar kijken of de aders er zijn en ze 1 op 1 kloppen.

Alle relevante elektrische eigenschappen zoals impendantie, signaal reflextie en daarmee ook lengte worden gecontroleerd.

Alle meetwaarden zouden op reguliere basis tegen een referentie opstelling getest moeten worden om te zien of de door de meter geproduceerde afwijking nog binnen de specificaties valt.

Duwen en trekken is in mijn beleving geen standaard test :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Morgen komt de Ubiquiti switch binnen dus ik hoop dat die voldoende kan testen...

Als ik pech heb en de kabel is naar de mallemoer moet ik die met grof geweld uit de buizen trekken en dan vrees ik dat de enige optie nog glas is i.v.m. de dikte en flexibiliteit. Als ik de netwerkkabel niet overtrek tenminste... 🥺 Maar ook glas kan ik alleen trekken (blazen gaat denk ik sowieso niet lukken) zonder connectoren.

Wat een pleuriszooi, netwerk aanleggen in bestaande bouw!
Pagina: 1