Vraag

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik ben mij aan het oriënteren voor de plaatsing van rolluiken. Nu staat in de offerte vermeld dat er een Somfy Ilmo 50 WT 15/17 en 6/17 wordt gebruikt.

Mijn bedoeling is om de rolluiken te bedienen via Domoticz om zo bijvoorbeeld op basis van zonsopkomst en zonsondergang de rolluiken automatisch te bedienen. Het mooiste zou zijn als dit ook nog eens in delen (bijvoorbeeld 10% open zodat er net wat licht door de rolluiken komt maar deze nog wel gesloten zijn). Dit is overigens niet noodzakelijk maar wel mooi meegenomen als dat kan.

Op de website van Somfy kom ik echter alleen IO-Homecontrol tegen en de RTS variant. Nadere research leert mij dat de WT variant schijnbaar de ouderwetse bedrade variant is. Nu hoeft dat geen probleem te zijn natuurlijk maar dit betekend wel dat ik niet simpelweg een rfxcom op 433 mhz kan gebruiken.

Op het forum van Domoticz wordt er gesproken over een Fibaro Roller Shutter maar ik kan niet duidelijk vinden hoe dit dan zou moeten worden aangesloten? Het lijkt mij dat dit een vrij groot apparaat is en je dit niet even wegwerkt achter een muurschakelaar?

Kan ik beter de leverancier om een RTS variant vragen of zijn er toch mogelijkheden om een domme wandschakelaar (WT) smart te maken?

[ Voor 45% gewijzigd door freestyler2 op 23-09-2020 21:33 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Beste antwoord (via freestyler2 op 25-09-2020 18:01)

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:52
freestyler2 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:24:
[...]

Kun je aangeven waarom je voor Shelly zou gaan? Ik moet zeggen dat de prijs wel zeer interessant is en het lijkt minder bewerkelijk allemaal.
Van de andere kant ben ik over Tasmota ook zeer te spreken - wat mogelijk is om te Flashen op Sonoff als ik @jobr goed begrijp.

Overigens ziet Shelly er wel heel gebruiksvriendelijk uit: https://shelly-cloud.nl/j...dienen-met-de-shelly-2-5/
Shelly heeft mooie producten voor een mooie prijs. Hun insteek is cloud EN non-cloud. Dus je bent vrij om te doen en laten wat je wil. Een bedrijf wat lokaal bediening als prio heeft, heeft bij mij al meteen 3 streepjes voor.

En als je graag tasmota draait, dan kan je Tasmota flashen op de shelly.

Shelly heeft trouwens ook erg goede community.

Alle reacties

• freestyler2
  • Niet online
De grootte van de Fibaro Roller Shutter lijkt dus wel mee te vallen als ik het volgende filmpje mag geloven. Is het echt zo "simpel" en zou dat de oplossing zijn voor mijn probleem?

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:13
Somfy RTS icm Domoticz/RFXComXL werkt perfect voor mij. Somfy IO is wel een plugin voor (https://github.com/nonolk/domoticz_tahoma_blind; icm Tahoma Box), maar heb ik geen ervaring mee.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
@freestyler2
Somfy IO is mogelijk met een (vind ik) dure box erbij. Ik dacht dat het met deze wel mogelijk was om ze 10% dicht te doen (maar wanneer gebruik je dat). In domoticz topic is er volgens mij iemand die deze heeft. Even zoeken op Tahoma box. En anders in de andere topics.

RTS zou moeten kunnen met rfxcom of rflink.

Met draad kun je ook automatisch maken. Heb ik ook gedaan aangezien ik de meerprijs voor RTS veel te hoog vond. Ik kan ze nu ook bedienen met schakelaar en domoticz. Ook met afstandsbediening via domoticz. Idem google home.
Je moet wel houden van knutselen. Ik heb dit gebruikt. Even in chrome openen ivm vertaling.
Dat is een full proof aansluiting.

Ik bestuur ze niet op basis van zon opkomst en ondergang maar op basis van de stand van de zon.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:12
Voor die Fibaro heb je een zwave netwerk nodig. De Shelly 2.5 werkt met wifi en doet hetzelfde. Zit bij mij bij de wandschakelaar, maar is wel proppen.

• freestyler2
  • Niet online
jobr schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:00:
@freestyler2
Somfy IO is mogelijk met een (vind ik) dure box erbij. Ik dacht dat het met deze wel mogelijk was om ze 10% dicht te doen (maar wanneer gebruik je dat). In domoticz topic is er volgens mij iemand die deze heeft. Even zoeken op Tahoma box. En anders in de andere topics.

RTS zou moeten kunnen met rfxcom of rflink.

Met draad kun je ook automatisch maken. Heb ik ook gedaan aangezien ik de meerprijs voor RTS veel te hoog vond. Ik kan ze nu ook bedienen met schakelaar en domoticz. Ook met afstandsbediening via domoticz. Idem google home.
Je moet wel houden van knutselen. Ik heb dit gebruikt. Even in chrome openen ivm vertaling.
Dat is een full proof aansluiting.

Ik bestuur ze niet op basis van zon opkomst en ondergang maar op basis van de stand van de zon.
Zonder de website van jou door te lezen, als ik het goed begrijp heb jij dus ook een WT variant en een sonof switch gebruikt?

Ik vindt het niet erg om te knutselen, integendeel maar ik wil wel een foolproof en betaal liever meer voor eenvoud.

De Shelly van @Knielen klinkt ook interessant maar een eerste search levert mij op dat dit enkel werkt met Google Home (en wat andere varianten) maar niet met Domoticz.

Edit: Shelly werkt blijkbaar wel onder Domoticz, met gebruik van MQTT. Als ik het vervolgens ook weer kan koppelen aan Openhab dan is het cirkeltje rond.

Als dat zo is, dan gaat dat denk ik mijn voorkeur hebben!

[ Voor 6% gewijzigd door freestyler2 op 24-09-2020 20:35 ]

• jobr
freestyler2 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:32:
[...]

Zonder de website van jou door te lezen, als ik het goed begrijp heb jij dus ook een WT variant en een sonof switch gebruikt?
Ja. Op de Sonoff staat Tasmota en ook via mqtt naar domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
jobr schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:44:
[...]

Ja. Op de Sonoff staat Tasmota en ook via mqtt naar domoticz.
Kan je verduidelijken welke Sonoff switch je precies hebt gebruikt eventueel met een link naar waar ik deze kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
freestyler2 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:32:
[...]

Ik vindt het niet erg om te knutselen, integendeel maar ik wil wel een foolproof en betaal liever meer voor eenvoud.

De Shelly van @Knielen klinkt ook interessant maar een eerste search levert mij op dat dit enkel werkt met Google Home (en wat andere varianten) maar niet met Domoticz.

Edit: Shelly werkt blijkbaar wel onder Domoticz, met gebruik van MQTT. Als ik het vervolgens ook weer kan koppelen aan Openhab dan is het cirkeltje rond.

Als dat zo is, dan gaat dat denk ik mijn voorkeur hebben!
Shelly doet mqtt, en is via restapi beschikbaar. Ik zou voor shelly gaan ipv sonoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
freestyler2 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:40:
[...]

Kan je verduidelijken welke Sonoff switch je precies hebt gebruikt eventueel met een link naar waar ik deze kan bestellen?
De 4CH Pro R2. Dat staat in die link die ik eerdere aan gaf. Bijv hier te verkrijgen.
Er is inmiddels ook een R3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
Dacuuu schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:53:
[...]

Shelly doet mqtt, en is via restapi beschikbaar. Ik zou voor shelly gaan ipv sonoff.
Kun je aangeven waarom je voor Shelly zou gaan? Ik moet zeggen dat de prijs wel zeer interessant is en het lijkt minder bewerkelijk allemaal.
Van de andere kant ben ik over Tasmota ook zeer te spreken - wat mogelijk is om te Flashen op Sonoff als ik @jobr goed begrijp.

Overigens ziet Shelly er wel heel gebruiksvriendelijk uit: https://shelly-cloud.nl/j...dienen-met-de-shelly-2-5/

[ Voor 11% gewijzigd door freestyler2 op 25-09-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
jobr schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:00:

Besturing obv de stand van de zon is natuurlijk nog beter! Gebruik jij hiervoor een extra module - of software matig?

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
freestyler2 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:24:
[...]

Shelly heeft mooie producten voor een mooie prijs. Hun insteek is cloud EN non-cloud. Dus je bent vrij om te doen en laten wat je wil. Een bedrijf wat lokaal bediening als prio heeft, heeft bij mij al meteen 3 streepjes voor.

En als je graag tasmota draait, dan kan je Tasmota flashen op de shelly.

Shelly heeft trouwens ook erg goede community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
freestyler2 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:28:
[...]
Besturing obv de stand van de zon is natuurlijk nog beter! Gebruik jij hiervoor een extra module - of software matig?
Gewoon een script in domoticz
Pagina: 1