Zonnepanelen aankopen begin winter slim ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Northy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-12-2024
Na heel wat offertes op gevraagd te hebben, dacht ik een keuze te hebben gemaakt. Echter kom ik er achter dat installateurs het minder druk hebben in de winter met het installeren van zonnepanelen.

En vraag ik me af of het slim is om zonnepanelen aan te schaffen nu de wintermaanden aanbreken. De technologie staat ook niet stil dus wat ik nu aanschaf zijn 15 * 360WP panelen van REC. Maar kan ik strak aan het einde van de winter niet voor dezelfde prijs de 400WP panelen krijgen ? Aangezien de wintermaanden maar ~30% van het totale vermogen opbrengen is het dan niet zonde om nu panelen aan te schaffen ?

Wat denken jullie, wachten of bestellen ?

Beste antwoord (via Northy op 24-09-2020 08:44)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou ze gewoon alsnog zo spoedig mogelijk laten installeren. Alle kilowattjes die je nu opwekt mag je 100% salderen en tegen 2023 gaat dat afgebouwd worden.

Hoe langer je terugverdientijd in de saldeerperiode zit des te beter ;)

De periode oktober tot maart (het ‘slechte seizoen’) is alsnog 28% van de jaaropbrengst. Waarom zou je dat vrijwillig laten liggen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:41
Ja en Nee.
Ja, je moet het over een langere periode zien en dan maakt een winter niet uit.
Nee, want begin van het jaar is ideaal maar dan loop je weer het risico dat de installateurs geen tijd hebben en je langer moet wachten.

Voor de prijs maakt het denk ik weinig uit. Als je nog een maand of 3 kan wachten met de aanschaf dan lekker begin volgend jaar de bestelling doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:27
Je kan natuurlijk ook nu bestellen en zeggen "uit coulance mogen jullie gewoon in februari, mits mooi weer, plaatsen". En dan tegen februari laat je ze plaatsen, geef je ze een bak koffie extra, iedereen blij :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou ze gewoon alsnog zo spoedig mogelijk laten installeren. Alle kilowattjes die je nu opwekt mag je 100% salderen en tegen 2023 gaat dat afgebouwd worden.

Hoe langer je terugverdientijd in de saldeerperiode zit des te beter ;)

De periode oktober tot maart (het ‘slechte seizoen’) is alsnog 28% van de jaaropbrengst. Waarom zou je dat vrijwillig laten liggen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:25
nu doen. Tegen de tijd aan het einde van de winter dat die vermeende 400 WP panelen er zijn zal je zien dat je alsnog weer moet wachten tot ze kunnen installeren en je tegen die tijd 420WP panelen had kunnen krijgen.. Ergo: met techniek die zich blijft ontwikkelen loop je altijd achter. De vraag is of dat dat erg is?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:53
Mijn opbrengt van oktober tot februari. 825kWh (3960WP, ~20% van jaar opbrengst), Nu doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cardinal op 23-09-2020 16:39 ]

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-10 23:23
Inmiddels al voor lage prijs 445Wp te koop(€111,57 ex BTW) :)
https://www.zonionshop.nl...r-Frame-Half-Cut-PERC/612

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
NL of BE? Als je in Nederland btw-teruggave aanvraagt, dan dien je de betaalde btw te corrigeren met de btw die de energiemaatschappij impliciet aan jou betaalt. Dit doe je gewoonlijk met het forfait wat een formule is op basis van je hoeveelheid Wp. Maar dit forfait heeft als aanname dat je het hele jaar geleverd hebt en is dus erg ongunstig als je pas in het najaar panelen hebt geplaatst. In dat geval kan je beter zonder forfait aangifte doen, maar moet je wel de btw goed berekenen. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/btw-terugvragen-voor-zonnepanelen-ik-ben-particulier

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Northy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-12-2024
Knoop is doorgehakt. Toch maar voor de winter aan laten installeren :)
Thanks

• VonDutch
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:14
begin oktober worden die op mijn dak gelegd :o

NEW: Polestar P2 MY24 LRDM | Magnesium | Charcoal Black ASH | 20 inch | Since 09-2023 | Old: Polestar P2 | Launch Edition 2021 | Snow | Charcoal Black Ash | 20 inch | Since 09-2021 - PV: 7.5 kW | Zappy v2 |

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-10 23:23
VonDutch schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:42:
[...]

begin oktober worden die op mijn dak gelegd :o
Hoeveel en ook door hen installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonDutch
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:14
@doggy1 Ik laat ze door een andere lokale partij leveren en installeren. Setup word 8x Longi 445Wp panelen op het platte dak. En 12x Longi 360Wp full black op het schuine dak.

De grote (en lelijke) 445 panelen zie je straks niet en de wat mooiere zwarte panelen hangen in het zicht.

NEW: Polestar P2 MY24 LRDM | Magnesium | Charcoal Black ASH | 20 inch | Since 09-2023 | Old: Polestar P2 | Launch Edition 2021 | Snow | Charcoal Black Ash | 20 inch | Since 09-2021 - PV: 7.5 kW | Zappy v2 |

Pagina: 1