Ziggo Wifi vervanging/uitbreiding met AP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 21:14
Nu ik sinds maart al thuis werk merk ik dat het wifi signaal van mijn Ziggo modem soms hapert en vooral boven op zolder (twee gewapend betonnen vloeren) niet toereikend is.
Ik ben best wel bekend met netwerkapparatuur en heb bij meerdere vrienden Ubiguity AC's op zolder geïnstalleerd, maar wil het zelf graag in één keer helemaal goed doen en twijfel of ik iets over het hoofd zie

Situatie nu:
Ziggo modem beneden in de woonkamer met een extra gigabit switch welke geen PoE ondersteund.

Situatie straks:
wifi uit op de ziggo modem. 1 AC beneden en 1 AC op de eerste etage waar mijn "kantoor" komt.
Mocht het wifi signaal op zolder alsnog niet toereikend zijn, dan zou ik daar eventueel op zolder nog een AC willen plaatsen.
Om geen rekening te hoeven houden met stroom aansluitingen overweeg ik een PoE switch aan te schaffen.

Wat is je budget?
+/- 200 euro
prijs kwaliteit verhouding moet goed zijn in ieder geval. Hoef geen troep maar ga ook geen kapitalen uitgeven voor een bepaald merk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben bekend met de Ubiguiti producten en er wel erg over te spreken.

Heb dit lijstje voor ogen. Zou ik hiermee uit de voeten kunnen of zie ik iets over het hoofd

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1008P€ 48,99€ 48,99
2Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 76,-€ 152,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 200,99

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Beste antwoord (via cypher21 op 25-09-2020 08:38)

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:18
cypher21 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:05:
Als het de meterkast zou zijn geweest dan was het geen punt, helaas is het mijn tv meubel waar alle rommel in is verwerkt. Hoofdaansluiting kabel komt hier binnen in de woonkamer. Alle netwerkaansluitingen gaan vanuit het tv meubel naar apparatuur of naar boven....
Dat is zo'n switchje een prima idee.
De access points zijn toch al vanuit dezelfde omgeving in te stellen? Ik vind het prijsverschil tussen de switch van Unify en TP link best groot en vraag me af of ik daar als thuis gebruiker echt veel nut van ga hebben.
Als je nu geen vlans of dergelijke zaken gebruikt (of ze nooit verandert) is zo'n Unify PoE switch overkill.

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01 11:49
Als de kabels er liggen zou ik kijken naar een mesh oplossing zoals de TP-LINK Deco serie.

Zelf heb ik de M4 hiervan, maar de M5 of zelfs M9 zijn zeer geschikt.
Beide bieden verbindingen via kabel (Backhaul) maar ook via wifi zelfs.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• jvanderneut
cypher21 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:22:

Situatie straks:
wifi uit op de ziggo modem. 1 AC beneden en 1 AC op de eerste etage waar mijn "kantoor" komt.
Mocht het wifi signaal op zolder alsnog niet toereikend zijn, dan zou ik daar eventueel op zolder nog een AC willen plaatsen.
Om geen rekening te hoeven houden met stroom aansluitingen overweeg ik een PoE switch aan te schaffen.
De 1-pack versies hebben een PoE injector meegeleverd, dus de PoE-switch is niet noodzakelijk. Minder netjes, maar in de meterkast valt dat niet zo op ;)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Ik zou de switch vervangen door een Unifi POE switch. Kost iets meer maar dan kun je alles vanuit 1 omgeving configureren. Eventueel via V&A als prijs een struikelblok is.

[ Voor 56% gewijzigd door Sethro op 24-09-2020 11:59 ]

• cypher21
Wylana schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:37:
Als de kabels er liggen zou ik kijken naar een mesh oplossing zoals de TP-LINK Deco serie.

Zelf heb ik de M4 hiervan, maar de M5 of zelfs M9 zijn zeer geschikt.
Beide bieden verbindingen via kabel (Backhaul) maar ook via wifi zelfs.
Er ligt UTP op alle etages, AP via UTP aansluiten was al de bedoeling.
Ben niet zo bekend met dat mesh systeem, zal me er eens in verdiepen
jvanderneut schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:53:
[...]

De 1-pack versies hebben een PoE injector meegeleverd, dus de PoE-switch is niet noodzakelijk. Minder netjes, maar in de meterkast valt dat niet zo op ;)
Als het de meterkast zou zijn geweest dan was het geen punt, helaas is het mijn tv meubel waar alle rommel in is verwerkt. Hoofdaansluiting kabel komt hier binnen in de woonkamer. Alle netwerkaansluitingen gaan vanuit het tv meubel naar apparatuur of naar boven....
Sethro schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:57:
Ik zou de switch vervangen door een Unifi POE switch. Kost iets meer maar dan kun je alles vanuit 1 omgeving configureren. Eventueel via V&A als prijs een struikelblok is.
De access points zijn toch al vanuit dezelfde omgeving in te stellen? Ik vind het prijsverschil tussen de switch van Unify en TP link best groot en vraag me af of ik daar als thuis gebruiker echt veel nut van ga hebben.

[ Voor 55% gewijzigd door cypher21 op 24-09-2020 12:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• jvanderneut
cypher21 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:05:
Dat is zo'n switchje een prima idee.
Als je nu geen vlans of dergelijke zaken gebruikt (of ze nooit verandert) is zo'n Unify PoE switch overkill.

• AgentOrange73
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-01 00:38
Ik heb zelf die TP-Link Deco M4 niet, maar aangezien je bij Ziggo zit, Ziggo heeft een aanbieding voor 3 AP's voor 100 EUR: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/30366

• cypher21
die DECO M4 voldoet hier net niet gezien de prijs wel echt getwijfeld, maar vanwege de zwaar onbeveiligde omvormer met wifi voor de zonnepanelen wil ik die op een ander net hebben en dus net iets meer instellen.

Ga toch voor de TP link PoE en 2 unify

Bedankt voor de uitleg en andere inzichten.

Pagina: 1