Hoe kan ik een oude "stripe set" van 2 SATA drives uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• flee01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-12-2024
Op zolder vond ik nog een oude PC die ik eigenlijk weg wil doen. Hierin zit nog een raid 0 stripe van 2 SATA schijven via een onboard controler met oa mijn oude muziek collectie. De computer is helemaal dood, geeft geen teken van leven, maar de schijven zouden nog goed moeten zijn en ik wil de data graag bekijken.

Kan ik deze op een of andere manier uitlezen op een andere computer met bepaalde (gratis) software?
Het liefst zou ik de 2 schijven een voor een aan mijn laptop koppelen en hiervan 2 image bestanden maken, waaruit dan de data kan worden gehaald. Kan iemand me verder helpen?

Gr. Fabian

Beste antwoord (via flee01 op 27-09-2020 08:43)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:01
Welke controller zat er op dat bord?

Meeste controllers zijn hostraid, de driver doet het werk. De metadata met RAID configuratie is over het algemeen weggeschreven op de schijven.

Je kunt eens een live cd van een linux distributie proberen, grote kans dat dmraid de metadata wel kan lezen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:38
Is het (tijdelijk) vervangen van je voeding van je oude pc geen optie?
Wellicht dat er op Tweakers V&A of Marktplaats nog wel een oude voeding te vinden is die matcht en werkt?

*sowieso

• flee01
Dat was het eerste wat ik al had gedaan, Ik had nog een voeding liggen. Tevens alle overbodige kaarten er uit gehaald en componenten losgekoppeld en ram opnieuw geplaatst.
Ik dacht misschien is het eenvoudiger om de HDD's ergens anders uit te lezen omdat het mij alleen om de data gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door flee01 op 23-09-2020 15:35 . Reden: type vout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:38
Dan is het wellicht een goed idee zijn om even de startpost aan te passen met aanvullende informatie zoals wat je allemaal al zelf geprobeerd hebt .. anders blijven mensen adviezen aandragen welke je wellicht al zelf hebt uitgevoerd.
Tevens ook vermelden om wat voor computer het gaat (met name het moederbord ivm onboard RAID controller?)

Wat andere sites die ik gevonden heb geven niet echt goede hoop voor wat betreft je RAID 0 uitlezen middels een andere controller
https://ask.metafilter.co...t-on-a-different-computer
https://forums.tomshardwa...nother-controller.667130/

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 21:52
Gooi in elk geval die oude computer niet weg, want in de mogelijkheden van zijn BIOS zit de sleutel om jouw stripeset uit te lezen.
Ik schat dat je de meeste kans op datarecovery hebt met de schijven in de originele computer, die je (tijdelijk) weer tot leven wekt. Of je zoekt zo'n identiek moederbord waarmee je de oude computer weer tot leven wekt.

• flee01
Renault schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:50:
Gooi in elk geval die oude computer niet weg, want in de mogelijkheden van zijn BIOS zit de sleutel om jouw stripeset uit te lezen.
Ik schat dat je de meeste kans op datarecovery hebt met de schijven in de originele computer, die je (tijdelijk) weer tot leven wekt. Of je zoekt zo'n identiek moederbord waarmee je de oude computer weer tot leven wekt.
Bedankt voor je advies, dat ga ik proberen. Maar ook kwam ik dit programma tegen en wil het een kans geven (op https://pcmweb.nl/artikelen/software/herstel-je-raid-configuratie/ ) :

In dit artikel focussen we ons op raid recovery van twee erg populaire raid-niveaus: raid0 en raid5. Voor beide niveaus gebruiken we een tool die het herstelproces grotendeels automatiseert: ReclaiMe Free Raid Recovery (www.freeraidrecovery.com; kan overweg met raid0, 5(E), 10, 1E en 6).

Voor de volledigheid wijzen we nog op de mogelijkheid om van elke ‘lidschijf’ (member disk) een schijfimage te maken en die images vervolgens aan ReclaiMe te voeren. Dat doe je door zo’n fysieke schijf in het overzicht te selecteren en via het pijltje naast Disks de optie Create disk image te selecteren. Het resulterende img-bestand verschijnt dan eveneens in de lijst met schijven, net alsof het om een ‘echte’, fysieke schijf gaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:01

Meeste controllers zijn hostraid, de driver doet het werk. De metadata met RAID configuratie is over het algemeen weggeschreven op de schijven.

Je kunt eens een live cd van een linux distributie proberen, grote kans dat dmraid de metadata wel kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flee01
_JGC_ schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:37:

Bedankt voor dit advies Ik ga dm raid proberen via een live cd.
Pagina: 1