Situatie
Ik probeer een mooi overzicht te geven van de situatie:
Internet ADSL komt binnen op school, modem van Belgacom 192.168.0.1. zonder DHCP
Daarop 1 Ubiquiti USG die 192.168.0.2 heeft op WAN en LAN 192.168.1.1 en die fungeert als DHCP router.
Daaruit vertrekt 1 kabel naar een vette 24 switch en die verdeelt verder naar klassen.
In sommige klassen slechts 1 computer, in sommige nog een switch van 5, of soms gewoon een unifi schotel.
Op het netwerk zit ook een Unifi Key die alles regelt.
Op school hebben alle leerkrachten een Intel NUC8i3 of IntelNUCi5
Er kwamen 50 computers bij (geschonken HP toestellen) en die plaatsten we in klassen en zelf een stuk of 15 in de gang.
We kochten veel dezelfde wifi USB sticks type TP-link N821 om deze computers te voorzien van wifi.
Computers draaien wellicht allemaal op Windows 10 v1909
Probleem
1 jaar geleden:
Probleem startte met een reeks AIO HP die we kregen en die we via een draad voorzien van internet.
Werken perfect alleen verliest de computer vaak internet, krijgt ongeldige IP.
Herstart lost dit op, soms wel soms niet.
Een .bat-file met ipconfig/renew helpt niet veel.
Een .bat-file met ipconfig/renew tweemaal na elkaar dan weer wel.
Ik kan nu niet precies de juiste netwerk-hardware vertellen maar zocht die reeds op en installeerde al de nieuwste drivers
Probleem verdwijnt niet tot ongenoegen van de kinderen en leerkrachten.
Probleem 2
3 maanden geleden:
Op andere geschonken HP toestellen Type X (ik wil later gerust toesteltype opzoeken)met TP-link n821 komt dit probleem ook voor.
Zelfde oplossing helpt maar ook weer niet altijd.
Soms ook geen wifi hardware gevonden en het versteken van de USB stick naar een andere poort helpt dan wel.
Probleem 3:
De computerklas met 25 HP toestellen Type X met draad verbonden hebben ook dit probleem.
ook reeds nieuwe drivers,...
Alle andere toestellen in het gebouw zoals de NUCs of een ouder toestel hebben geen problemen.
Wat kan ik nu nog uitzoeken en waar ligt het probleem?
De toestellen zelf, de wifi? of gewoon de uitbreiding van het netwerk?
Vraag maar heel specifiel naar meer info, ik help je graag verder. Hopelijk jullie mij ook
Ik probeer een mooi overzicht te geven van de situatie:
Internet ADSL komt binnen op school, modem van Belgacom 192.168.0.1. zonder DHCP
Daarop 1 Ubiquiti USG die 192.168.0.2 heeft op WAN en LAN 192.168.1.1 en die fungeert als DHCP router.
Daaruit vertrekt 1 kabel naar een vette 24 switch en die verdeelt verder naar klassen.
In sommige klassen slechts 1 computer, in sommige nog een switch van 5, of soms gewoon een unifi schotel.
Op het netwerk zit ook een Unifi Key die alles regelt.
Op school hebben alle leerkrachten een Intel NUC8i3 of IntelNUCi5
Er kwamen 50 computers bij (geschonken HP toestellen) en die plaatsten we in klassen en zelf een stuk of 15 in de gang.
We kochten veel dezelfde wifi USB sticks type TP-link N821 om deze computers te voorzien van wifi.
Computers draaien wellicht allemaal op Windows 10 v1909
Probleem
1 jaar geleden:
Probleem startte met een reeks AIO HP die we kregen en die we via een draad voorzien van internet.
Werken perfect alleen verliest de computer vaak internet, krijgt ongeldige IP.
Herstart lost dit op, soms wel soms niet.
Een .bat-file met ipconfig/renew helpt niet veel.
Een .bat-file met ipconfig/renew tweemaal na elkaar dan weer wel.
Ik kan nu niet precies de juiste netwerk-hardware vertellen maar zocht die reeds op en installeerde al de nieuwste drivers
Probleem verdwijnt niet tot ongenoegen van de kinderen en leerkrachten.
Probleem 2
3 maanden geleden:
Op andere geschonken HP toestellen Type X (ik wil later gerust toesteltype opzoeken)met TP-link n821 komt dit probleem ook voor.
Zelfde oplossing helpt maar ook weer niet altijd.
Soms ook geen wifi hardware gevonden en het versteken van de USB stick naar een andere poort helpt dan wel.
Probleem 3:
De computerklas met 25 HP toestellen Type X met draad verbonden hebben ook dit probleem.
ook reeds nieuwe drivers,...
Alle andere toestellen in het gebouw zoals de NUCs of een ouder toestel hebben geen problemen.
Wat kan ik nu nog uitzoeken en waar ligt het probleem?
De toestellen zelf, de wifi? of gewoon de uitbreiding van het netwerk?
Vraag maar heel specifiel naar meer info, ik help je graag verder. Hopelijk jullie mij ook