• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Niet helemaal op zijn plaats hier, maar een apart topic is teveel eer.

In het kort; mijn vrouw werkt bij een startup die momenteel booming is. Ze heeft de mogelijkheid gekregen om zich hierin in te kopen. Hiervoor willen we een lening aan gaan en deze in korte tijd terug te betalen. Vooral om een buffer te houden, nadat we de afgelopen anderhalf jaar veel geld in onze verbouwing.

Het idee is dus om een persoonlijke lening aan te gaan voor vijf jaar en deze versneld af te lossen.
Nu is dat in principe niet aftrekbaar, maar we verwachten de komende jaren nog enkele tienduizende euro's aan verbouwing uit te gaan geven. Vraag is dus; zou die verbouwing doorlopend groeiend ingezet kunnen worden om toch die lening aftrekbaar te krijgen?

Rekenvoorbeeld:
25k lening in 2020, 10k uitgegeven aan verbouwing; 10k aftrekbaar
20k lening in 2021, 10k uitgegeven aan verbouwing, 20k aftrekbaar

Mag dit?

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Waarom denk je verbouwingskosten te kunnen aftrekken?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Tanooki schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:56:
[...]

Waarom denk je verbouwingskosten te kunnen aftrekken?
Het deel van de lening wat ik via een omweg investeer in verbouwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-10 10:13
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:51:
Niet helemaal op zijn plaats hier, maar een apart topic is teveel eer.

In het kort; mijn vrouw werkt bij een startup die momenteel booming is. Ze heeft de mogelijkheid gekregen om zich hierin in te kopen. Hiervoor willen we een lening aan gaan en deze in korte tijd terug te betalen. Vooral om een buffer te houden, nadat we de afgelopen anderhalf jaar veel geld in onze verbouwing.

Het idee is dus om een persoonlijke lening aan te gaan voor vijf jaar en deze versneld af te lossen.
Nu is dat in principe niet aftrekbaar, maar we verwachten de komende jaren nog enkele tienduizende euro's aan verbouwing uit te gaan geven. Vraag is dus; zou die verbouwing doorlopend groeiend ingezet kunnen worden om toch die lening aftrekbaar te krijgen?

Rekenvoorbeeld:
25k lening in 2020, 10k uitgegeven aan verbouwing; 10k aftrekbaar
20k lening in 2021, 10k uitgegeven aan verbouwing, 20k aftrekbaar

Mag dit?
De lening wordt alleen als eigenwoningschuld aangemerkt als de lening gebruikt wordt ter verbetering van de eigen woning en voorts voldoet aan de voorwaarden van artikel 3.119a Wet IB. Dat betekent dus dat je bijvoorbeeld aan aflossingseisen moet voldoen. Als de lening als eigenwoningschuld wordt aangemerkt, is de rente daarover aftrekbaar.

Je kunt dus jullie huidige spaargeld gebruiken om in te kopen in de start-up en vervolgens een lening afsluiten om de verbouwingskosten te financieren. Voorfinanciering van de kosten ter verbetering eigen woning is o.b.v. jurisprudentie mogelijk, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Afgesplitst. Aangezien dit niets te maken heeft met je aangifte over 2019, hooguit over die van 2020 of zelfs 2021.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ardana schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:03:
[mbr]Afgesplitst. Aangezien dit niets te maken heeft met je aangifte over 2019, hooguit over die van 2020 of zelfs 2021.[/]
True, vond het nogal een korte vraag om een eigen topic aan te wijden, maar je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Je hebt:
* eigen vermogen X
* geldbehoefte Y (inkoop aandelen)
* geldbehoefte Z (verbouwing).

Totale leenbehoefte is Y+Z+gewense buffer-X

Fiscale tip: leen eerst voor Z, daarna pas voor Y.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:42:
Je hebt:
* eigen vermogen X
* geldbehoefte Y (inkoop aandelen)
* geldbehoefte Z (verbouwing).

Totale leenbehoefte is Y+Z+gewense buffer-X

Fiscale tip: leen eerst voor Z, daarna pas voor Y.
Ja, maar das het probleem een beetje. We moeten nú die aandelen kopen. Had dit een jaar later geweest hadden überhaupt niets hoeven lenen. Nu we wel moeten lenen is de vraag hoe dat zo goedkoop mogelijk kan.

Maar de timing is eigenlijk niet heel handig, kwam nogal uit de lucht vallen ;)

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 06:56
Nee. Helaas. Je zit met het oogmerkvereiste. Dit betekent dat je de lening moet zijn aangegaan voor verkrijging/verbetering van de eigen woning. Je mag het geld van de lening wel tijdelijk ergens anders voor gebruiken als het geld voor de verbouwing dan liquide is, maar dat zal niet het geval zijn, want dan had je dit probleem niet.

Zie:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-8462.pdf

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Je maakt het verhaal er niet heel overzichtelijk...
A Wat is je huidige buffer?
B Voor welk bedrag wilt je partner zich inkopen?
C Wanneer wil je gaan verbouwen en welk bedrag heb je hiervoor nodig?

Als A > B dan hoef je niks te lenen imho. Je buffer was groot genoeg en mocht je aanspraak moeten maken op je buffer kan je alsnog het geld lenen...

Als A < B dan leen je nu alleen het verschil. Mocht je aanspraak moeten maken op je buffer, dan leen je alsnog geld bij

Als C nu ook al gaat spelen, kan je wellicht kijken of je nu een deel van C kan "misbruiken" voor B. Afhankelijk van de geldverstrekker krijg je het geld of op je rekening gestort of dien je alle facturen in en betalen zij die uit (als een soort bouwdepot). Indien het laatste, gaat C niet op.

Maar als je het zo "goedkoop" mogelijk wilt lenen, dan moet je gewoon je buffer aanspreken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
@BastaRhymez A < B.
In short:
Buffer is nu 10k einde jaar 20-25k, inkoop zal rond de 30k terecht komen. Hoe meer hoe beter in principe op dat vlak.

Verbouwing is ongoing, verschillende projecten nog te gaan, in principe staat er nog voor rond de 60k in de boeken aan to-to.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 23-09-2020 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@MikeyMan Dan is A < B
Want je geeft zelf aan dat je 10k buffer hebt en voor 30k wilt inkopen. Je komt dus 20k te kort.

Geen idee of je het geld van de verbouwing op je rekening gestort hebt gekregen, of dat je facturen dient in te sturen en je dan pas uitbetaald krijgt.
Heb je het geld van de verbouwing op je rekening gestort gekregen -> geld "misbruiken" om in te kopen, maar de verbouwing wel door laten gaan (uiteindelijk zal je toch moeten aantonen dat je een X bedrag hebt gebruikt voor de hypotheekrente aftrek).
LET OP: Bovenstaande is natuurlijk niet de "legale weg". Risico is voor je zelf als je betrapt wordt op fraude! De lening kan direct opeisbaar worden in sommige gevallen!

Heb je geen geld van de verbouwing op je rekening gestort gekregen -> 20k lenen om je in te kopen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
@BastaRhymez Excuus, inderdaad, my bad.

Heb op dit moment helemaal nog niks geleend. Verdere financiering is volledig uit eigen middelen. Was ook niet de bedoeling om voor de verbouwing te gaan lenen.

Kwam inderdaad tegen dat voorfinanciering in principe mogelijk is, bijvoorbeeld:
https://www.boerderij.nl/...ypotheekrente-AGD004045W/

Maar wordt wel houtje touwtje zo, zoals @Harm2211 ook al aangeeft, lastig in de bewijslast.

Denk dat we de rente gewoon slikken en zsm aflossen. 3% is te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Zou dan wel proberen om 20k te lenen en je buffer te gebruiken om je in te kopen.
Mocht je toch aanspraak moeten doen op je buffer, kan je altijd nog meer geld lenen...

Maar aangezien je binnen nu en einde jaar (3 maanden) 10 tot 15k kan "sparen", kan je de lening al voor de helft of drie kwart aflossen.
Kijk dus ook even goed naar de kleine lettertjes m.b.t. extra aflossen. Niet dat dit "gelimiteerd" is op een X bedrag of X percentage van de resterende openstaande lening of hoofdsom.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
BastaRhymez schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:20:
Zou dan wel proberen om 20k te lenen en je buffer te gebruiken om je in te kopen.
Mocht je toch aanspraak moeten doen op je buffer, kan je altijd nog meer geld lenen...

Maar aangezien je binnen nu en einde jaar (3 maanden) 10 tot 15k kan "sparen", kan je de lening al voor de helft of drie kwart aflossen.
Kijk dus ook even goed naar de kleine lettertjes m.b.t. extra aflossen. Niet dat dit "gelimiteerd" is op een X bedrag of X percentage van de resterende openstaande lening of hoofdsom.
Vind het eerlijk gezegd enger om die buffer op te maken dan die lening aan te gaan :)

Kleine lettertjes zijn inderdaad een goed punt, maar komt er vaak op neer dat je wel eerder kunt aflossen maar dat je maandbedrag dan niet omlaag gaat. Dat is te overzien.

Denk dat we bij het originele plan blijven. 30k lenen, maximum looptijd vijf jaar, daar de rente maar op accepteren. En dan buffer verder opbouwen en verbouwing van de maandelijkse begroting :)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:44:
[...]

Ja, maar das het probleem een beetje. We moeten nú die aandelen kopen. Had dit een jaar later geweest hadden überhaupt niets hoeven lenen. Nu we wel moeten lenen is de vraag hoe dat zo goedkoop mogelijk kan.

Maar de timing is eigenlijk niet heel handig, kwam nogal uit de lucht vallen ;)
Daarvoor zet je zoveel mogelijk eigen vermogen in en ga je slechts voor het meerdere een lening aan. Gevolg is dat je buffers weg zijn en je de verbouwing meer zult moeten financieren. Van die tweede lening is de rente aftrekbaar.

Side note: renteaftrek is bij de huizige rentestanden ook niet meer zo'n dealbreaker.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:41
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:44:
[...]
Ja, maar das het probleem een beetje. We moeten nú die aandelen kopen....Maar de timing is eigenlijk niet heel handig, kwam nogal uit de lucht vallen ;)
Bij mij gaan de alarmbellen hier af. Opeens is er een buitenkans, en dan moet er geld worden geleend om van die buitenkans gebruik te maken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
upje schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:51:
[...]

Bij mij gaan de alarmbellen hier af. Opeens is er een buitenkans, en dan moet er geld worden geleend om van die buitenkans gebruik te maken.
Tsjah, tis wat het is... Het is een beginnend, flink groeiend bedrijf. Met een gezonde omzet en groei. Die risicoinschatting is gemaakt. Als ze op de fles gaan is er ook niet echt een man over boord eerlijk gezegd.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:02

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Een lening aangaan om aandelen te kopen is gewoon altijd een zeker risico lopen, maar de combinatie van 'startup', 'er zelf werken' en 'lenen om aandelen te kopen' is al een driedubbel financieel risico. (nog los van je idee dat je de rente erover zou kunnen aftrekken door het als 'verbouwing' te presenteren, wat het risico-gehalte eerder verder in het rood drukt)

Ik neem aan dat je de beursgang van worldonline niet (bewust) meegemaakt hebt?
Een soortgelijk 'verhaal' ken ik inderdaad uit die tijd, kende ook enkele mensen die er werkten en die ook aandelen kochtten omdat dat zoveel waard zou gaan worden;
Daarvan heb ik een goede financiele raad geleert: 'Don't shit where you eat'.

juist als je iets ziet als een zeker risico zou ik goed oppassen, en zeker ook afwegen dat een lening aangaan niet opeens anders is dan je buffer aanspreken...
overigens hoeft het nog niet te betekenen dat je het ok _niet_ hoeft te doen, bv die voorziene verbouwing later met een deels of zelfs geheel geleend bedrag doen is dan ook een optie...
maar ik zou zeker eran afraden je hele buffer in enkel aandelen van die ene startup te gaan steken en op gouden bergen hopen.... het kán natuurlijk wel gebeuren, maar is ooke en stevig risico dat je aangaat

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
@RM-rf Er is zeker een risico. No risk no gains natuurlijk.

Maar zoals ik zei; een afgewogen risico.

Het is geen beursgang, maar een stuk overname van aandelen van de originele eigenaren. In die zin vergelijkbaar met het inkopen in een maatschap oid. Business loopt goed, groeit als kool, en in een veilige tak van de economie (klanten vooral in de food sector). Dus in die zin; er kan van alles mis gaan, maar m.i. is de kosten baten analyse positief. Startup is overigens relatief. Ze hebben grote klanten, vaste contracten, maken winst en hebben een gezonde omzet. Zelfs als ze op de fles gaan; en we zouden 30k kwijt raken, is er nog geen man overboord.

Zoals ik zei; de overweging is niet zozeer het lenen, gezien we de kosten makkelijk kunnen dragen, maar vooral het interen op de reserves. Dacht een mogelijkheid te zien voor aftrekbaarheid binnen de toch al te maken kosten. Vooral een timings issue.

En laten we wel wezen... Als het alternatief voor jezelf beginnen is; is dit nog een vrij laag risico. Hoeveel mensen lenen er geen tonnen om een bedrijf te beginnen waarvan ze maar moeten afwachten of het gaat lopen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 23-09-2020 16:25 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:24:
[...]

Vind het eerlijk gezegd enger om die buffer op te maken dan die lening aan te gaan :)

Kleine lettertjes zijn inderdaad een goed punt, maar komt er vaak op neer dat je wel eerder kunt aflossen maar dat je maandbedrag dan niet omlaag gaat. Dat is te overzien.

Denk dat we bij het originele plan blijven. 30k lenen, maximum looptijd vijf jaar, daar de rente maar op accepteren. En dan buffer verder opbouwen en verbouwing van de maandelijkse begroting :)
Je kunt toch op het moment dat je je buffer wilt gebruiken voor de verbouwing dit geld gebruiken om de lening gedeeltelijk af te lossen en een nieuwe lening voor je woning aan te gaan? Dan houd je het prima gescheiden in aparte leningen.

[removed]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
redwing schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:43:
[...]

Je kunt toch op het moment dat je je buffer wilt gebruiken voor de verbouwing dit geld gebruiken om de lening gedeeltelijk af te lossen en een nieuwe lening voor je woning aan te gaan? Dan houd je het prima gescheiden in aparte leningen.
Zoals ik zei, voor de verbouwing is op zich geen lening begroot. Dat gaan we gewoon betalen van ons maandelijkse inkomen. Ik dacht alleen dat als ik in 2020 dan toch nog een berg geld aan een verbouwing uit ga geven, en tegelijk rente betaal, dat dit wel dicht te krijgen zou zijn.

Voor de volledigheid ik heb verder geen leningen, en ben ook absoluut niet voor. We verdienen zat. Maar de groeicijfers die hier al op korte termijn te behalen zijn ga je op de beurs niet halen. Een jaar wachten houdt in dat conform voorspelling de koers al fors hoger ligt.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 23-09-2020 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:49:
[...]
Zoals ik zei, voor de verbouwing is op zich geen lening begroot. Dat gaan we gewoon betalen van ons maandelijkse inkomen. Ik dacht alleen dat als ik in 2020 dan toch nog een berg geld aan een verbouwing uit ga geven, en tegelijk rente betaal, dat dit wel dicht te krijgen zou zijn.
Maar dat maakt op zich toch niet uit? Met wat ik voorstel kun je zodra je gaat verbouwen de rente af gaan trekken. En dat is toch wat je wil? De enige reden waarom je 2 leningen pakt is om het voor de belasting duidelijk te maken.

Het enige wat je doet is virtueel je geld anders te gebruiken. Stel, je hebt een 25k lening voor de aandelen, 10k nodig voor de verbouwing en 10k spaargeld. Dan maakt het natuurlijk niets uit of je de verbouwing van je spaargeld betaald of dat je er de lening gedeeltelijk mee aflost en een nieuwe lening pakt en daarmee de verbouwing betaald.

Uiteindelijk krijg je dan een 15k lening die aan de aandelen is gekoppeld en 10k lening die aftrekbaar is ipv 25k lening voor de aandelen die niet aftrekbaar is.

[removed]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:51:
Nu is dat in principe niet aftrekbaar
Krijg je meer dan 5% van de aandelen in de startup (of 5% van soortaandelen)? Dan kun je de rentekosten aftrekken in box 2, maar wordt ook de daadwerkelijke winst in box 2 belast.

Als je verwacht dat de koers hard gaat stijgen, kun je trouwens beter opties kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
@redwing zit iets in, zo had ik het niet bekeken. :)

@GlowMouse het is max 0,25%. Wat 75k zou zijn. Dat vind ik wat te gortig worden. Opties doen ze niet aan, het is een BV.

[ Voor 53% gewijzigd door MikeyMan op 23-09-2020 17:03 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
en nu een voorschot om de aandelen te kopen en dan (gedeeltelijke) verrekening met salaris uibetaling?
Die optie krijgen wij jaarlijks met het aandelen plan (wel kleinere bedragen, maar wie weet)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:02:
@redwing zit iets in, zo had ik het niet bekeken. :)

@GlowMouse het is max 0,25%. Wat 75k zou zijn. Dat vind ik wat te gortig worden. Opties doen ze niet aan, het is een BV.
Dus de startup/het bedrijf wordt gewaardeerd op 30 miljoen euro? Ik weet niet hoe groot het bedrijf is en de winstgevenheid etc dus kan er niet zoveel zinnigs over zeggen maar buiten de koop van de aandelen en het potentieel heb je ook goed gekeken naar de voorwaarden, drag along en tag along etc? Je zal niet de eerste minderheidsaandeelhouder zijn die uiteindelijk in het pak genaaid wordt om het maar zo te zeggen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
toolkist schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:06:
en nu een voorschot om de aandelen te kopen en dan (gedeeltelijke) verrekening met salaris uibetaling?
Die optie krijgen wij jaarlijks met het aandelen plan (wel kleinere bedragen, maar wie weet)
Voorschot kan in dit geval blijkbaar niet, in combinatie met de goedgekeurde waardering vanuit de Belastingdienst.

@PolarBear Yes, is naar gekeken. Zoals gezegd, ze hebben en steady stream van inkomsten, contracten met vaste (wereldwijde grote) klanten. En een zeer gezonde cashflow.

Momenteel rond de 70 man, dus startup is wellicht inmiddels niet meer de juiste term.

Voorwaarden zijn redelijk uitgeplozen. Drag along niet van toepassing, Tag Along ook niet. Wel een minimale duur van 3 jaar aanhouden, daarna vrijwillige verkoop.

[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 24-09-2020 11:12 ]

Pagina: 1