Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roleoco
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-11-2021
Hoi, ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met IT op een middelbare school. Ik ben een 24 jarige vrouw en ik werk op dit moment in een winkel met apple producten waar ik les geef en de aangesproken persoon ben voor It problemen (samen met twee anderen). Ik kan niet meer groeien in dit bedrijf en ik verdien zo weinig dat ik mijzelf niet kan onderhouden. Ik heb wel een enorme passie voor computers en daarom wil ik graag erin verder.

Ik heb wel een HBO diploma in communicatie en multimedia design waar ik 3D en game design als bijvak heb gestudeerd.
Omdat het bedrijf waar ik werk met Apple samenwerkt werk ik met hun leersysteem en heb ik een cursus bij hun gevolgd over het ecosysteem. Veel mensen om mij heen werken op scholen en het lijkt mij een leuke omgeving om ook te gaan werken. Ik weet alleen niet hoe ik daar binnenkom.

Ik heb geprobeerd om het uit te zoeken maar er zijn zoveel cursussen en studies die allemaal dingen beloven die ik vaak helemaal niet nodig heb. De kennis die ik nodig heb is voor een deel al in mijn hoofd. Maar ik heb dus geen idee wat scholen willen, welke certificaten ze belangrijk vinden en ik kan geen duidelijke vacatures vinden voor ict op middelbare scholen. Ik weet wel dat ze altijd mensen nodig hebben dus ik snap niet waarom ik ook niks daar zie.

Ik hoop dat iemand mij hier een beetje meer duidelijkheid over kan geven. Ik ben hier heel erg dankbaar voor.

Edit: ik bedoel hiermee IT in hulp bij wanneer ze problemen hebben. Niet perse les geven in IT

[ Voor 3% gewijzigd door roleoco op 23-09-2020 13:08 ]

Alle reacties

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:21
Hou Meesterbaan eens in de gaten, dan kan je zien of de vacatures een beetje aansluiten op de kennis die je nu al hebt.

Voor zover ik weet (5 jaar geleden, toen ik mijn Docent ICT diploma haalde), verschilt het met welke richting je op wil:
- VMBO => voornamelijk Office dingen (PPT/Excel/Word), afgewisseld met kleine programmeerdingen
- HAVO/VWO => 'programmeren' in de trant van PHP/HTML/CSS, voor degene die echt zin hebben wat VisualBasic gedoe

Wat betreft MBO, dit kan je zien in het curriculum van het ROC bijvoorbeeld.

Daarnaast zijn zij-instromers meestal ook welkom.

• roleoco
Ik denk dat ik mijn vraag anders moet formuleren. Ik bedoelde meer in hulp bij problemen en niet perse les geven

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:13
Lijkt me dat je dan meer in de netwerk hoek komt, dan zou je kunnen kijken naar CCNA.
Of als het meer in the cloud is (Office 365/teams) de Microsoft cursussen/certificeringen.

• roleoco
@FoxLenny de netwerk of cloud hoek? Maar als je helpt met problemen oplossen hoef je beiden toch niet te doen?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:36
Bedoeld je met hulp bij problemen dan bijvoorbeeld onderdeel uitmaken van een helpdesk? Zo ja, zou je in plaats van in het begin je meteen op middelbare scholen te richten, je ook naar vacatures bij bedrijven kunnen kijken en zien wat die voor eisen stellen. Het zou in het begin voor jou toch vooral een kwestie zijn van ervaring opdoen en de nodige certificaten behalen, kan je altijd later nog naar vacatures specifiek bij een middelbare school zoeken.

Verwijderd

Hoe weet je zo zeker dat scholen een medewerker IT zoeken? Veel (maar zeker niet alle) scholen worden gewoon door een IT bedrijf geholpen.

Ik zou het breder zoeken. Servicedesk bij de overheid zou je kunnen overwegen. Betaalt ook gemiddeld gezien beter in die functie volgens mij.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik heb aan het begin van mn carriere wel eens dingen voor scholen gedaan. Projecten met uitrol van software, netwerken, of hele specifieke problemen oplossen. En dat is allemaal via IT dienstverleners gegaan.

Als ik de TS zo lees, lijkt het dat je een servicedesk functie zoekt in een schoolomgeving. Veel scholen waar ik voor heb gewerkt, hebben dat soort dingen uitbesteed naar andere partijen. Het kost een school aardig wat geld om iemand aan te nemen die op een vaste locatie aanwezig is om IT problemen op te lossen. Vaak wordt er gekozen voor een centrale servicedesk, bijvoorbeeld eentje in een onderwijsgroep. Op die manier hebben scholen een servicedesk, maar delen ze de kosten met elkaar waardoor ze per school goedkoper zijn. En dus meer geld in onderwijs kunnen stoppen. Als er dan ergens problemen zijn, wordt er met de servicedesk gebeld om het probleem op te lossen. En die lossen de problemen dan op afstand op. Maar ja, dan zit je niet echt op een school, is dat wel de omgeving die je zoekt?

Je kan eventueel zoeken naar onderwijsgroepen.. ik werkte vroeger voor Amarantis, totdat dat is overgegaan naar Stichting Zaam. Dat was in Amsterdam, weet niet waar jij woont en of er zoiets bij jou in de buurt zit.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik zou me eerder focussen op het mbo inderdaad. Daar kan je als zij-instromer gemakkelijk aan de slag en hoef je vaak niet eens een 1e/2e graadslesbevoegdheid te hebben, maar kan je als instructeur aan de slag (en later je PDG halen).

Zulke vacatures zijn spaarzaam omdat nu het schooljaar al draait, dus verwacht alleen juist veel ziekte/zwangerschapsvervangingsbaanjes e.d. Vanaf april/mei moet je dan alles goed in de gaten houden voor het nieuwe schooljaar.
Pagina: 1