Vraag

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

Topicstarter
Hoi,

Ik weet niet of ik met mijn vraag in het juiste forum zit, als het onjuist is kan een mod 'm wel verplaatsen :)

Binnen mijn bedrijf is er vraag naar informatie over de status van lopende processen mbt onze webshops. Denk hierbij aan batchverwerkingen voor orders, betalingen, levertijden, etc. We krijgen bijvoorbeeld van een afdeling de vraag of de dagelijkse productupdates klaar zijn, of dat de search index is bijgewerkt, of wanneer er voor het laatst door een leverancier orderbevestigingen zijn aangeleverd.

Hiervoor hebben we momenteel notificaties via email ingericht, maar bij elkaar zijn het best wel een behoorlijk aantal mails. We merken nu dat de gebruikers die mails door het hoge aantal niet meer lezen en middels een rule een folder in flikkeren, waarna ze alsnog met dezelfde vragen bij systeembeheer of developers aankloppen.

Het liefst zou ik de emailnotificaties ook vervangen door een makkelijk te begrijpen dashboard waar je met simpele graphics kan laten zien of een bepaald proces is gestart, klaar is of nog loopt, eventueel met tijd waarop het proces voor het laatst gelopen heeft.
De weergegeven processen wil ik laten zien met een label wat de business herkent, dus niet de naam van het batchproces maar iets simpels als 'Productupdates leverancier X', met eventueel de batchproces-naam als je erop doorklikt.

Ik heb zitten denken aan monitoring software als check_mk, maar dat is niet gebruiksvriendelijk genoeg en volgens mij biedt dat ook niet wat ik zoek. Je hebt ook rapportagetools als Jaspersoft en Tableau maar dat schiet het doel voorbij denk ik. Daarnaast zou ik een interface willen waar gebruikers niet op hoeven in te loggen om de drempel laag te houden.

Is er iemand die ervaring heeft met zoiets als wat ik zoek en een aanbeveling voor een bepaald pakket heeft? Gratis of betaald maakt niet uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Isegrimm op 25-09-2020 11:11 . Reden: tikfout ]

Aldus sprak ik.

Beste antwoord (via Isegrimm op 30-09-2020 13:55)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:28

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Zo op het eerste gezicht zat ik even te denken aan een Node Red implementatie, waarmee je met NodeRed UI eenvoudig een dashboard kunt bouwen. Als de processen met webrequests of push bestanden te monitoren zijn, dan kun je daar makkelijk met NodeRed op inprikken en deze metrics gebruiken in een dashboard.
Ik heb op die manier een systemcenter installatie thuis vervangen door een network monitoring dashboard.
Ik wilde alleen maar weten of servers en services up waren en de temps in mijn serverkast. SystemCenter was echt overkill voor alleen maar up check.
Is even puzzelen en en beetje kennis van JavaScript en JSON is wel handig, maar als je dat eenmaal in de vingers hebt, heb je zo een dashoard in elkaar geklooid.

Of je daar bedrijfsprocessen van afhankelijk wilt maken, is een tweede. Maar je wilt het eenvoudig houden, proef ik. Als je bedrijfsprocessen toch belangrijker zijn, dan raad ik je toch aan om naar een robuustere oplossing. Wellicht een kanon voor de spreekwoordelijke mug, maar bedrijfsprocessen monitoren met een houtje touwtje oplssing is wellicht weer te licht. En je zult zien, het wordt altijd uitbreiden als je eenmaal een dashboard hebt en dan is NodeRed wellicht op en gegeven moment lastig te onderhouden. een ander nadeel is, dat er geen verslaglegging is. Het dasboard geeft alleen de status quo weer zoals ik het heb geïmplementeerd, maar niets houdt je tegen om een NoSQL databaseje de lucht in te trekken en events alsnog daarheen te schieten en dan later uit te lezen. 8)

Mijn dasboard project:
https://www.hackster.io/e...-pi-3-and-node-red-0297b4

Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door ElCondor op 23-09-2020 13:00 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mooiste is als je na elke actie een event triggered die door een component opgepakt wordt en in een DB ingevoegd wordt. Dan een simpele webpagina die deze events uit kan lezen en visueel maakt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
Eerst uitvragen welke informatie ze nodig hebben en waarvoor ze dit gaan gebruiken. Kan me niet voorstellen dat een niet IT afdeling geïnteresseerd is in de status van een searchindex, die moet namelijk altijd up2date zijn lijkt me.

Wat ze dan echt willen hebben op een (simpel) dashboard/webpagina zetten. Kunnen ze kijken wanneer ze willen en hebben ze de actuele info.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:28

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Zo op het eerste gezicht zat ik even te denken aan een Node Red implementatie, waarmee je met NodeRed UI eenvoudig een dashboard kunt bouwen. Als de processen met webrequests of push bestanden te monitoren zijn, dan kun je daar makkelijk met NodeRed op inprikken en deze metrics gebruiken in een dashboard.
Ik heb op die manier een systemcenter installatie thuis vervangen door een network monitoring dashboard.
Ik wilde alleen maar weten of servers en services up waren en de temps in mijn serverkast. SystemCenter was echt overkill voor alleen maar up check.
Is even puzzelen en en beetje kennis van JavaScript en JSON is wel handig, maar als je dat eenmaal in de vingers hebt, heb je zo een dashoard in elkaar geklooid.

Of je daar bedrijfsprocessen van afhankelijk wilt maken, is een tweede. Maar je wilt het eenvoudig houden, proef ik. Als je bedrijfsprocessen toch belangrijker zijn, dan raad ik je toch aan om naar een robuustere oplossing. Wellicht een kanon voor de spreekwoordelijke mug, maar bedrijfsprocessen monitoren met een houtje touwtje oplssing is wellicht weer te licht. En je zult zien, het wordt altijd uitbreiden als je eenmaal een dashboard hebt en dan is NodeRed wellicht op en gegeven moment lastig te onderhouden. een ander nadeel is, dat er geen verslaglegging is. Het dasboard geeft alleen de status quo weer zoals ik het heb geïmplementeerd, maar niets houdt je tegen om een NoSQL databaseje de lucht in te trekken en events alsnog daarheen te schieten en dan later uit te lezen. 8)

Mijn dasboard project:
https://www.hackster.io/e...-pi-3-and-node-red-0297b4

Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door ElCondor op 23-09-2020 13:00 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden tot zover :)
Wat ik met simpel of eenvoudig bedoel is niet zozeer de gekozen oplossing, maar meer hoe het eruit ziet voor de gebruikers. Voor de beeldvorming, ik zou per proces de voortgang willen laten zien op een manier zoiets als dit. De kleuren kloppen niet want ik zou het volgende willen: groen is completed, oranje is in progress, rood is failed en grijs is nog niet gestart.
Afbeeldingslocatie: https://media.istockphoto.com/vectors/flat-progress-bar-graphic-line-modern-progress-bar-for-business-flow-vector-id1218324806
Dit is dan het overzicht van 1 proces. Als hoofdpagina zou ik een lijst van alle processen willen hebben (of eventueel meerdere subpagina's per categorie) met achter elk proces een voortgangsindicator of een percentage, inclusief de eindtijd van het proces.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg, als het overkomt als een brainfart hoor ik het graag :)

Een simpele webpagina kan al gauw moeilijk te onderhouden worden als er meer data inzichtelijk moet zijn en er geen framework onder zit.
Ik ben best bereid te betalen voor een commerciële oplossing, maar ik heb zelf niks kunnen vinden. Ik weet ook niet echt waar ik op moet zoeken.

Aldus sprak ik.