Garantie van bluetooth oortjes 2 dagen verlopen

Pagina: 1
Acties:

• Milan93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 10:30
Beste forumleden,

Op 21 september 2018 heb ik bij *knip*de BeatsX aangeschaft. Dit zijn bluetooth oordoppen met een waarde van 100,-.

Vanochtend probeerde ik ze aan te zetten, blijken ze niet meer te werken. Volgens Google is de accu defect. Erg balen natuurlijk, omdat de garantie twee dagen geleden is verlopen.

Bij *knip* konden zij me naar eigen zeggen ook niet helpen. Reparatie zou duurder zijn dan een nieuw product, dus was het volgens deze medewerker een goed moment om afscheid te nemen.

Nu begrijp ik natuurlijk dat zij zich willen vasthouden aan de twee jaar, maar de goede service waarmee zij zich profileren is wel een beetje ver te zoeken ;).

Op Tweakers ben ik meerdere draadjes tegengekomen over fabrieks- en wettelijke garantie, het laatste zou afhankelijk zijn van hoelang een product mee zou moeten gaan. Nu is er wel het een en ander te vinden over bijvoorbeeld wasmachines, maar over bluetooth oordopjes kan ik niets vinden :).

Wat is jullie gedachte? Kan ik nog aanspraak maken op wettelijke garantie?

[ Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 23-09-2020 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Batterijen/accus slijten, dat is heel normaal. Dit is slijtage en verschilt per gebruiker, dwz hoe je er mee omgaat (en gewoon pech).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:47
ik vind een 100% slijtage in 2 jaar wel heel snel. Dat ze bijv nog maar 5 uur ipv 7 uur meegaan zou ik nog snappen, maar compleet op vind ik wat gek.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:08
Milan93 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:28:
Beste forumleden,

Op 21 september 2018 heb ik bij *knip* de BeatsX aangeschaft. Dit zijn bluetooth oordoppen met een waarde van 100,-.
op 21 september besteld? of binnengekomen?

Garantie gaat pas lopen van het moment dat het product binnen is, dus wellicht zit je nog binnen de termijn :)

[ Voor 2% gewijzigd door Perkouw op 23-09-2020 14:25 ]

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:17
Basekid schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:33:
ik vind een 100% slijtage in 2 jaar wel heel snel. Dat ze bijv nog maar 5 uur ipv 7 uur meegaan zou ik nog snappen, maar compleet op vind ik wat gek.
Zonder dat je weet hoe de oortjes gebruikt zijn is dit natuurlijk een stelling van niks.
Daarnaast zijn niet alle accu's, ook van hetzelfde apparaat hetzelfde, en zal de ene het langer volhouden dan de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Je kan je beroepen op non conformiteit. Van een product in de prijsklassen van Beats Audio mag je verwachten dat deze langer dan 2 jaar mee gaan. Helemaal van een product waarvan je zelf de accu niet zelf kan vervangen. Op basis van deze non conformiteit kan *knip* de oortjes onder garantie bij de fabrikant aanbieden of een andere passende oplossing voor je zoeken.

Had hetzelfde met een TV die 9 maanden buiten de garantie was en gebreken vertoonde. Eerste reactie van *knip* was dat de reparatie voor mijn kosten was. Daarbij aangegeven dat ik me beroepte op non conformiteit en binnen een week had ik er kosteloos van Samsung een nieuw paneel in zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 23-09-2020 14:25 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Milan93
De oordopjes zijn op 20 september besteld, en op de 21ste binnengekomen.

Wat betreft het gebruik: ze zijn altijd gebruikt als tweede set. Dit betekent voor mij dat ik ze hooguit 1 a 2x per week heb gebruikt. Laat ze niet met een lege accu liggen, ga bewust om met deze spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:06
Garantie 2 dagen verlopen? Nederland kent geen 2 jaar garantie, maar conformiteit. Het lijkt me stug dat wanneer iets na 2 jaar en 2 dagen spontaan niet meer werkt dit gezien kan worden als "conform de verwachtingen".

Dat de accu-capaciteit minder wordt snap ik, maar dusdanig dat het product niet meer functioneert in 2 jaar en 2 dagen is wel erg abrupt.

Ik zou nog een keer pushen op non-conformiteit. Mochten ze niet thuis geven wordt het wel lastig, en moet je dus met procedures gaan dreigen. Dan wordt het mogelijk weer "gelijk hebben != gelijk krijgen" verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 23-09-2020 13:02 ]

• Milan93
Luppie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:44:
Je kan je beroepen op non conformiteit. Van een product in de prijsklassen van Beats Audio mag je verwachten dat deze langer dan 2 jaar mee gaan. Helemaal van een product waarvan je zelf de accu niet zelf kan vervangen. Op basis van deze non conformiteit kan *knip* de oortjes onder garantie bij de fabrikant aanbieden of een andere passende oplossing voor je zoeken.

Had hetzelfde met een TV die 9 maanden buiten de garantie was en gebreken vertoonde. Eerste reactie van *knip* was dat de reparatie voor mijn kosten was. Daarbij aangegeven dat ik me beroepte op non conformiteit en binnen een week had ik er kosteloos van Samsung een nieuw paneel in zitten.
Volgens winkel kan ik geen aanspraak maken op non conformiteit ‘omdat dit buiten de twee jaar valt die er voor staat’

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 23-09-2020 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Milan93 Lees jezelf eens in over conformiteitsvereiste, en je weet wat je rechten zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Milan93
Bedankt, zal ik doen!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hoezo zijn de dopjes 'non conform' ? De fabriek garandeert de werking voor de twee jaar. Dus dat is de spec-standaard. Ik denk niet dat je veel kans maakt te beweren dat ze langer horen mee te gaan, want de fabriek garandeert duidelijk maar een juiste werking voor 2 jaar. Dus *knip* heeft je niks 'non conforms' geleverd.

[ Voor 50% gewijzigd door Perkouw op 23-09-2020 14:25 ]

• eric.1
CyberMania schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:32:
Hoezo zijn de dopjes 'non conform' ? De fabriek garandeert de werking voor de twee jaar. Dus dat is de spec-standaard. Ik denk niet dat je veel kans maakt te beweren dat ze langer horen mee te gaan, want de fabriek garandeert duidelijk maar een juiste werking voor 2 jaar. Dus *knip* heeft je niks 'non conforms' geleverd.
Ja en? Dat is de enige factor waarop we onze verwachting baseren?

Merk, prijs, mededeling van de verkoper, ...

[ Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 23-09-2020 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:55

Perkouw

Moderator General Chat
Webshop naam even geknipt. Voegt, nu, niets toe aan de discussie.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

CyberMania schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:32:
Hoezo zijn de dopjes 'non conform' ? De fabriek garandeert de werking voor de twee jaar. Dus dat is de spec-standaard. Ik denk niet dat je veel kans maakt te beweren dat ze langer horen mee te gaan, want de fabriek garandeert duidelijk maar een juiste werking voor 2 jaar. Dus [mbr]*knip*[/] heeft je niks 'non conforms' geleverd.
De fabrikant levert de 2 jaar garantie niet omdat je 2 jaar werking mag verwachten. De fabrikant levert 2 jaar 'wettelijke garantie', omdat dit van de Europese wet en regelgeving moet. Non conformiteit gaat niet over wettelijke garantie, maar over economische, danwel verwachte levensduur. Wel ligt de bewijslast dat een product ondeugdelijk is (buiten de wettelijke garantie termijn) bij de consument. Binnen de garantietermijn ligt de bewijslast voor ondeugdelijk gebruik bij de fabrikant. In beide gevallen is de retailer verantwoordelijk voor de bemiddeling tussen beiden. Heb dit 1x met een HTC telefoon en zoals eerder aangegeven met een Samsung TV gehad bij dezelfde retailer (dezelfde als topicstarter) gehad, je moet er bij hen alleen op aandringen. De ervaring leert, dat ze niet uit zich zelf met non conformiteit komen en/of de klant hierop attenderen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
Luppie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:00:
[...]

De fabrikant levert de 2 jaar garantie niet omdat je 2 jaar werking mag verwachten. De fabrikant levert 2 jaar 'wettelijke garantie', omdat dit van de Europese wet en regelgeving moet. Non conformiteit gaat niet over wettelijke garantie, maar over economische, danwel verwachte levensduur. Wel ligt de bewijslast dat een product ondeugdelijk is (buiten de wettelijke garantie termijn) bij de consument. Binnen de garantietermijn ligt de bewijslast voor ondeugdelijk gebruik bij de fabrikant.
Als toevoeging is het wel zo dat je in Nederland niks te maken hebt met deze 2 jaar "wettelijke termijn" en dat de bewijslast voor de consument al op na 6 maanden ligt. Weet niet hoe het Europees geregeld is betreft bewijslast maar hier heb je ook niks mee te maken gezien je het altijd op conformiteit gooit als Nederlander.

Voor 100 euro voor Bluetooth oordopjes zou ik het persoonlijk niet naar de rechter brengen al staat het je vrij om het te proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05 12:04

Yor

Yor1313#2571

Ik denk dat je weinig kans maakt op non-conformiteit, zie deze tabel

headsets vallen onder accessoires en die staan erop voor 2 jaar. Niet dat dit heilig is, maar zal wel een factor zijn om eens naar te kijken, mocht je het willen laten voorkomen bij een Rechter.

http://yor.minitroopers.com

• Milan93
Op een ander forum kwam ik het volgende tegen over dit UNETO-VNI tabel:
6. In de reclame-uiting wordt voor meer informatie over “gebruiksduurverwachtingen” verwezen naar een tabel van UNETO-VNI (“UNETO-VNI Tabel met gemiddelde gebruiksduurverwachtingen”). Deze kan worden geraadpleegd via een link onderaan de uiting en staat op een andere subpagina van de website van Scheer & Foppen. De consument die wil weten gedurende welke periode hij mag verwachten dat het product dient te beantwoorden aan de koopovereenkomst, zal met dat doel deze tabel kunnen raadplegen. Appellant heeft echter voldoende aannemelijk gemaakt dat de tabel voor dat doel ongeschikt is, nu daarin de gebruiksduur mede is bepaald door emotionele factoren zoals de vormgeving van nieuwe producten. De in de tabel weergegeven gebruiksduurverwachting zal hierdoor afwijken van de duur gedurende welke men volgens een redelijke verwachting van het product gebruik moet kunnen maken, welke termijn waarschijnlijk langer zal zijn dan de in de tabel weergegeven termijnen. De verwijzing door Scheer & Foppen naar de lijst van UNETO-VNI suggereert derhalve een schijn van objectiviteit ten aanzien van die gebruiksduur, die niet wordt waar gemaakt, nu de daar genoemde gebruiksduur deels subjectieve elementen bevat. Zowel het besluit tot vervanging van het apparaat als de beslissing omtrent aanschaffing van het servicepakket wordt beïnvloed met onjuiste en dus misleidende informatie over de economische levensduur van apparaten Dit kan ertoe leiden dat de gemiddelde consument zal menen dat hij gedurende een kortere tijd aanspraak kan maken op garantie als in werkelijkheid het geval is. Dit kan deze consument vervolgens ertoe brengen te kiezen voor het verlengde servicepakket. De grieven VI en VII slagen daarmee."
https://www.reclamecode.n...araten-2016-00068/152179/

Verder wil ik toevoegen dat ik mij redelijk bewust ben dat een product na twee jaar slijt. Echter is dit geen slijtage, maar een 100% defect. Hij heeft het altijd prima gedaan en zich netjes aan de accuduur gehouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Milan93 op 24-09-2020 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
Yor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 05:49:
Ik denk dat je weinig kans maakt op non-conformiteit, zie deze tabel

headsets vallen onder accessoires en die staan erop voor 2 jaar. Niet dat dit heilig is, maar zal wel een factor zijn om eens naar te kijken, mocht je het willen laten voorkomen bij een Rechter.
Heb je de lijst eens bekeken ? Alle smartphones worden naar 24 maanden afgeschreven en dat kan je toch niet serieus nemen!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-06 09:22
Als je het particulier hebt gekocht, beroep je op je Consumenten-Recht. Dan is de verkoper je verplicht te helpen. ‘Binnen redelijk termijn’ aldus de wet. 2 dagen na de garantie is ‘extreem redelijk’

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:25
Milan93 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:21:
[...]

Volgens winkel kan ik geen aanspraak maken op non conformiteit ‘omdat dit buiten de twee jaar valt die er voor staat’
Je moet het trouwens niet op "non conformiteit" gooien, maar toch op garantie. Je hebt met garantie namelijk altijd een tijdsperiode om dat te melden. Meestal een aantal weken. Zeg dat ze vorige week kapot zijn gegaan maar dat je nog niet langs kon komen.

Stel je voor je zit een tijde in het buitenland met een product wat kapot gaat en als je terug bent is de garantie verlopen, zou toch ook van de zotte zijn. Of stel je voor de oordopjes gingen op de avond van het verlopen kapot als de winkel dicht is. Dan zou je volgens die service balie ook geen garantie kunnen krijgen? Slaat nergens op. Bijna alle algemene voorwaarden hebben een termijn om een defect te melden, moet je even checken.

• eric.1
Muismat1991 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:58:
[...]

Je moet het trouwens niet op "non conformiteit" gooien, maar toch op garantie.
Wanneer je het op "nom conformiteit" gooit, gooi je het al op de wettelijke (consumenten-)garantie. Welke garantie doel jij op hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Milan93 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:43:
Op een ander forum kwam ik het volgende tegen over dit UNETO-VNI tabel:

[...]

https://www.reclamecode.n...araten-2016-00068/152179/

Verder wil ik toevoegen dat ik mij redelijk bewust ben dat een product na twee jaar slijt. Echter is dit geen slijtage, maar een 100% defect. Hij heeft het altijd prima gedaan en zich netjes aan de accuduur gehouden.
Beste, Dat lijstje heeft totaal geen juridische waarde. Het is opgesteld voor en door VNI nu techniek Nederland
adhv aankopen, dus wanneer mensen een product opnieuw kopen.

Je mag ervan uitgaan dat je niet dacht bij aankoop, dat je elke 2j nieuwe moet kopen neem ik aan ?

Conformiteit 'Wettelijke Garantie' is tenminste 2j
Veel hangt af van de aanschafprijs en de beloften die de verkoper of advertentie op website je aangeeft/beloofd. verkopers- of fabrieksgarantie staat hier geheel los van, dat is een extraatje en heb je als consument weinig aan, tot de verkoper failliet gaat. Dan kun je tenminste nog fabrieksgarantie claimen.

Waarom koop je BeatsX , en geen Grundig oortjes van de Action ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 01:07

macnerd

No Apples please :-)

Luppie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:00:
[...]

De fabrikant levert de 2 jaar garantie niet omdat je 2 jaar werking mag verwachten. De fabrikant levert 2 jaar 'wettelijke garantie', omdat dit van de Europese wet en regelgeving moet. Non conformiteit gaat niet over wettelijke garantie, maar over economische, danwel verwachte levensduur. Wel ligt de bewijslast dat een product ondeugdelijk is (buiten de wettelijke garantie termijn) bij de consument. Binnen de garantietermijn ligt de bewijslast voor ondeugdelijk gebruik bij de fabrikant. In beide gevallen is de retailer verantwoordelijk voor de bemiddeling tussen beiden. Heb dit 1x met een HTC telefoon en zoals eerder aangegeven met een Samsung TV gehad bij dezelfde retailer (dezelfde als topicstarter) gehad, je moet er bij hen alleen op aandringen. De ervaring leert, dat ze niet uit zich zelf met non conformiteit komen en/of de klant hierop attenderen.
IANAL en niet bedoeld als belediging, maar een aantal dingen kloppen niet je verhaal.

Volgens Nederlands recht is de leverancier (de winkel dus) de partij die garantie moet verlenen. De fabrikant heeft er niks mee te maken, die is geen partij in het garantieverhaal. Als een product non-conform is kun je daar als consument in beginsel niks mee afdwingen bij de fabrikant. Fabrieksgarantie is simpelweg ondersteuning en ontlasting van de leverancier, zodat het aantrekkelijker is voor de winkel om producten van de betreffende fabrikant te verkopen.

Met betrekking tot de 2 jaar wettelijke garantie, dit betreft consumentenrecht. Als consument koop je niet bij de fabrikant, dus de fabrikant hoeft geen wettelijke garantie te bieden (zelfs geen fabrieksgarantie).
De 2 jaar wettelijke garantie vloeit voort uit een Europese Richtlijn (die ieder land in de EU in nationale wetgeving moet omzetten). Het is een minimum, en daar mag (in positieve zin) van afgeweken worden. In Nederland doen we dat ook: het product moet conform zijn.

De bewijstlast voor ondeugdelijk gebruik ligt in het eerste halfjaar bij de leverancier, en daarna bij de consument.

MacNerd

• Muismat1991
eric.1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:10:
[...]

Wanneer je het op "nom conformiteit" gooit, gooi je het al op de wettelijke (consumenten-)garantie. Welke garantie doel jij op hier?
Je hebt namelijk via de wet recht op garantie op "non conformiteit" waarbij termijnen niet helemaal vaststaan etc. Hier is het altijd een beetje vechten met de winkel.
De winkel zelf biedt altijd standaard 2 jaar garantie, dit is de garantie waar ik op doel. Deze garantie houden winkels simpelweg aan als leidraad. Bij de meeste winkels hebben ze een periode van enkele weken om een defect te melden. Ik zou, als ik TS was, mijn verhaal aanpassen dat het product een week voor aflopen garantie kapot ging, maar door Corona en andere omstandigheden kan hij nu pas komen. Weet ik veel, zieke moeder ofzo. Noem het een leugentje voor de bestwil.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Muismat1991 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:00:
[...]

Je hebt namelijk via de wet recht op garantie op "non conformiteit" waarbij termijnen niet helemaal vaststaan etc. Hier is het altijd een beetje vechten met de winkel.
De winkel zelf biedt altijd standaard 2 jaar garantie, dit is de garantie waar ik op doel. Deze garantie houden winkels simpelweg aan als leidraad. Bij de meeste winkels hebben ze een periode van enkele weken om een defect te melden. Ik zou, als ik TS was, mijn verhaal aanpassen dat het product een week voor aflopen garantie kapot ging, maar door Corona en andere omstandigheden kan hij nu pas komen. Weet ik veel, zieke moeder ofzo. Noem het een leugentje voor de bestwil.
Je maakt het alleen maar vager. verkopers- en fabrieksgarantie staat geheel los van Conformiteit(wettelijke garantie van tenminste 2j) een verkoper hoeft geen 2j garantie te geven en ook een fabrikant niet, en daar mogen beperkingen aan zitten. heeft verder voor een consument weinig invloed, want je kun je het beste op conformiteit beroepen bij een klacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
Hackus schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:05:
[...]

Je maakt het alleen maar vager. verkopers- en fabrieksgarantie staat geheel los van Conformiteit(wettelijke garantie van tenminste 2j) een verkoper hoeft geen 2j garantie te geven en ook een fabrikant niet, en daar mogen beperkingen aan zitten. heeft verder voor een consument weinig invloed, want je kun je het beste op conformiteit beroepen bij een klacht.
Ik geef je gelijk omtrent het feit dat je je moet kunnen beroepen op non conformiteit etc, maar in werkelijkheid hebben veel winkels daar niet altijd de makkelijkste procedures voor. In realiteit geven de meeste webshops en winkels (ik heb zelf enkele jaren bij de MediaMarkt gewerkt, ben er bekend mee) standaard 2 jaar garantie. TS zegt dat zijn product net enkele dagen buiten garantie viel van die standaard 2 jaar. Bij veel winkels kun je zeggen: hij was binnen die twee jaar kapot gegaan, maar ik kom pas twee weken later aanzetten vanwege tijdgebrek.

De meeste winkels hebben daar meer dan genoeg begrip voor als je gewoon rustig blijft en zo bij je standpunt blijft. Meestal vervangen ze dan ook gewoon het product voor je, of krijg je je originele aankoopbedrag terug. Dat zijn de procedures die zij in plaats hebben.

Je kunt je natuurlijk ook meteen op de wet beroepen en non conformiteit roepen en gaan werken met restwaardes, maar in dit specifieke geval van ts zou ik daar niet mee beginnen. Gewoon zeggen dat het binnen garantie kapot is en als de service balie/klantenservice geen gehoor geeft voor een leidinggevende vragen. Op die paar dagen zit niemand te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Muismat1991 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:05:
[...]

Je kunt je natuurlijk ook meteen op de wet beroepen en non conformiteit roepen en gaan werken met restwaardes, maar in dit specifieke geval van ts zou ik daar niet mee beginnen. Gewoon zeggen dat het binnen garantie kapot is en als de service balie/klantenservice geen gehoor geeft voor een leidinggevende vragen. Op die paar dagen zit niemand te letten.
Het is al vaker aangehaald dat er zelden tot nooit sprake kan zijn van restwaarde en je hebt hier niks mee te maken al proberen dit vele winkels zoals de grote MM.

Het is gewoon heel simpel de consument komt met een defect product waarbij we eerste instantie uitgaan dat dit niet veroorzaakt is door de consument. Het product voldoet dus niet aan haar/zijn verwachtingen en de consument wil dit opgelost hebben.
Het zou niet zo moeten zijn dat een consument precies de woorden (non)conform zou moeten gebruiken aangezien het al aangeeft dat de product niet naar haar/zijn verwachtingen werkt dus niet conform.

Winkels draaien hierbij graag snel naar 2 jaar garantie en proberen de consument zelf op te laten draaien voor de kosten.
Zelfs als de consument zich precies beroept op conformiteit draaien winkels naar 2 jaar garantie of proberen ze de consument af te zetten met reparatiekosten of restwaardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Muismat1991 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:05:
[...]

Ik geef je gelijk omtrent het feit dat je je moet kunnen beroepen op non conformiteit etc, maar in werkelijkheid hebben veel winkels daar niet altijd de makkelijkste procedures voor. In realiteit geven de meeste webshops en winkels (ik heb zelf enkele jaren bij de MediaMarkt gewerkt, ben er bekend mee) standaard 2 jaar garantie. TS zegt dat zijn product net enkele dagen buiten garantie viel van die standaard 2 jaar. Bij veel winkels kun je zeggen: hij was binnen die twee jaar kapot gegaan, maar ik kom pas twee weken later aanzetten vanwege tijdgebrek.

De meeste winkels hebben daar meer dan genoeg begrip voor als je gewoon rustig blijft en zo bij je standpunt blijft. Meestal vervangen ze dan ook gewoon het product voor je, of krijg je je originele aankoopbedrag terug. Dat zijn de procedures die zij in plaats hebben.

Je hebt te maken met wettelijke zaken, niet met wat welke winkel je aansmeert, in hun eigen voordeel.

Pagina: 1