Vraag

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Ik zoek een?
Een Android-smartphone met een selfie-camera die ook de achtergrond scherp in beeld kan brengen. De back-camera (hoofd-camera) moet hetzelfde kwaliteitsniveau hebben als die uit de Moto G6 Plus. De HDR-functie ervan is ook best goed.

Het lijkt erop dat vrijwel alle (niet-highend) telefoons van de afgelopen jaren een selfie-camera hebben waarbij alleen het gezicht haarscherp is en de achtergrond wazig, ook als je de portret-mode uitzet. Het zit echt in de lenzen, de vaste lenzen zijn niet meer op oneindig gefocusd maar op armlengte, gecombineerd met een groot diafragma wordt de achtergrond wazig en dat wil ik dus niet :/ Alleen... de meeste reviews besteden heel weinig aandacht aan de selfie-camera en ik kan natuurlijk geen hele lading telefoons bestellen en dan weer terugsturen... :/

Bij https://www.gsmarena.com/ doen ze wel selfie-camera reviewen, maar daar zijn maar een beperkt aantal toestellen gereviewed die aan mijn budget voldoen.

Wat is je budget?
2e hands max. €100,-. Nieuw onder de €200,-. Een budget-toestel, zeg maar.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Foto's maken is zo'n beetje de meeste gebruikte functie. Voor de rest is 4GB RAM, een 3,5mm jack en een MicroSD-slot een eis. Als het verder vlot kan surfen, af en toe Pokémon Go kan draaien en de accu het een dagje uit kan houden vind ik het wel best.

Wat heb je zelf al gevonden?
Natuurlijk kan ik weer een Motorola Moto G6 Plus (mijne is kapot gevallen, heb nu m'n oude Moto G5 uit de kast gehaald) van Marktplaats oppikken. Maar stiekem hoop ik dat er misschien wat nieuwers te krijgen is voor hetzelfde geld, ik kan toch niet eeuwig blijven plakken aan G6 Plus'en voor de camera :)

Helaas heb ik gemerkt dat van Motorola die G6 Plus zo'n beetje de laatste is met een allround scherpe selfie-camera. Ik heb zelf de Moto G, G 2014, G4 Plus, G5, E4 Plus en G6 Plus gehad, die hadden allemaal een prima scherpe selfie-camera.

Ik heb in de kast ook nog een G7 Plus liggen en die heeft dat niet meer. Verder heb ik een Motorola One Action in handen gehad die ook geen scherpe selfie-cam meer geeft. En als ik de reviews mag geloven valt de hele G8-serie om die reden ook af :/

Ik weet verder eigenlijk niet hoe ik dus aan meer kandidaten kom. Uit de specs. kan je namelijk niet opmaken hoe de focus van de selfie-camera's zijn... :/

Dit is trouwens wat ik bedoel met (on)scherpe selfie-camera... en nee... het ligt echt niet aan de instellingen... het zit in de lens gebakken... bevestigd door Motorola dat het "by design" is :/

Een scherpe foto naar de verte toe met de selfie-camera Moto G5:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bymEArU.jpg

En eentje uit de Moto G7 Plus... daar is alleen armlengte scherp... ervaring is dat zelfs iemand die aan de overkant v/e eettafel zit uit focus is... dit maakt het toestel waardeloos voor mij:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DDl8VC2.jpg

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:09
Ben je al eens een winkel ingelopen?
Ik denk eerder dat de 200 euro eis moeilijk is in combinatie met je eisenpakket.

Denk ik al gauw aan Chinese smartphones, en die zijn al helemaal van de selfiefocus.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Je hebt wel veel toestellen versleten. Is het geen optie wat langer te doen met een toestel en budget op te rekken zodat je wat meer keuze krijgt? en ook de G7 plus verkopen zodat je daardoor wat meer budget krijgt?

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:11

Nibbz

Postmaster General

als je goede foto's en android wil, is er maar 1 oplossing. Google Pixel (bv de 3a is vast wel voor een goeie prijs te krijgen)

[ Voor 27% gewijzigd door Nibbz op 23-09-2020 12:47 ]

13:37

• Josefien
De lokale Coolblue heeft niet veel toestellen van max. €200 en 4GB RAM opgesteld staan om te proberen. Verder is een winkel ook niet de ideale omgeving om een selfie-camera op scherpte in de verte te testen.

Het budget gaat niet omhoog. Ik ben namelijk best onhandig met telefoons. Ze gaan vaak binnen het jaar kapot of raken kwijt doordat ze bijv. uit een ondiepe broekzak zijn gevallen.

Tot een aantal jaren terug besteedde ik zelfs nooit meer dan €50-80 aan een toestel, 2e hands. En toen had ik nooit problemen met de selfie-camera, waren altijd op oneindig gefocust, ook die VGA-dingen op bijv. een Huawei Y300.

Ik vind €200 tegenwoordig eigenlijk ook al veel te veel geld voor een telefoon.

De camera-kwalileit van de Moto G6 Plus vind ik al prima en die kost <€100 2e hands. Ik hoop alleen dat er wat nieuwer en beter is voor niet veel meer geld. Anders kan ik namelijk beter weer hetzelfde model halen :/

De G7 Plus is niet verkoopbaar, hij is open geweest in de hoop dat de focus aangepast kon worden zoals bij een dash/webcam :P

Ik heb op GSMArena veel reviews bekeken, het lijkt ook niet alleen een budget-ding te zijn. Zelfs tot halverwege de €300 hebben de meeste toestellen zo'n wazige selfie-camera. En niet alleen de Chinese foons, maar ook Samsung's en Nokia's :/

Snap het nut er eigenlijk niet van. Steeds meer megapixels maar alleen het gezicht scherp... om het aantal poriën in het gezicht te tellen? :?

De Google Pixel 3a valt ver buiten het budget.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Ik denk dat helaas iets zal moeten aanpassen. De tijd gaat vooruit en daarmee veranderd het telefoonlandschap maar jij wilt stil blijven staan.
Ik denk het meest makkelijke om aan te passen het budget is (en eventueel een stevige hoes voor valpartijen er omheen)? Zie dan een iPhone 7 tweedehands te scoren, refurbished staan die onder de 200 euro op marktplaats met 2 jaar garantie.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Buiten je budget maar misschien het overwegen waard; Op V&A een Pixel 3a XL? Ik kan zo snel niet een andere toestel vinden, behalve chinees.

Anders inderdaad even doorgaan met wat je hebt om bij te sparen voor echt iets goeds, plus een goede case aanschaffen zodat hij niet snel kapot gaat als ‘ie per ongeluk de grond kust.

hi!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:31

Barrycade

Through the...

Ding heet een selfie camera om een reden natuurlijk, nu is het voorbeeld van je G7plus wel heel extreem.
Ik heb een Huawei P20light en die heeft ook geen focus op oneindig / hyper focale setting.
Maar 2,5 meter van de phone is nog zeker wel acceptabel. (was er trouwens niet bewust van, gebruik die selfie camera zo'n beetje nooit)

Door je foto van balkon snapte ik initieel je probleem niet, maar met overkant van de tafel niet scherp viel het kwartje. Zeker nu met de 1,5 meter maatschappij moet het minimaal 1,5 ver nog wel scherp zijn ;)

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 19:46 ]

• Josefien
Budget ophogen gaat 'm echt niet worden. Dan nog liever weer een gebruikte Moto G6 Plus oppikken. Ik geef mijn geld liever uit aan iets leukers dan een telefoon die netto niets meer kan dan het bestaande.

Het valt me op dat in ICT-land ik steeds vaker verwacht wordt (meer) geld uit te geven om hetzelfde te kunnen blijven doen :?

Ik weet niet waar een selfie-camera normaal voor bedoeld is, maar ik gebruik 'm om selfies te maken als ik bijv. voor een bezienswaardigheid, uitzicht of dier sta. En dan moet dat op de achtergrond ook scherp zijn, of het nou de Eiffeltoren, een kerstboom of een geit is. Die Moto G7 Plus kon dat geen van allen. En als ik de reviews op GSMArena zie is dat schijnbaar geen uitzondering tegenwoordig :/

Nee, het moet een Android zijn. Overstappen naar Apple betekent dat sommige apps die ik gebruik er niet meer zijn en bestanden overzetten gaat waarschijnlijk ook lastiger met Ubuntu desktops zonder iTunes.

En nee, het is geen kwestie van scherpstellen. Ik schreef al dat het vaste focus camera's zijn.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:31

Barrycade

Through the...

ik zou je bijna een selfiestick met afstandsbediening adviseren. Dan kan je de back camera gebruiken, maar dan zal je net zien dat die face recognition heeft en je alsnog weer scherpe neus hebt en vage achtergrond :D

En het lijkt me wel oefenen om het onderwerp en jezelf er op te krijgen.

Zo zie je maar dat vooruitgang niet altijd beter is. 8)7

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

En de reguliere (niet-selfie) camera gebruiken voor de selfies waarbij de achtergrond van belang is is geen optie? Het vergt wat meer oefening en wellicht een vernieuwde poging af en toe, maar met het zuur komt wel het zoet.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Josefien
De reguliere camera gebruiken voor selfies is niet de oplossing. Ik heb dat vaak gedaan toen ik een toestel had waarbij de selfie-camera een veel kleinere beeldhoek had. Resultaat: vaak foto's waarbij net is afgedrukt terwijl de ogen niet naar de lens keken of dat de belichting bijv. teveel op de achtergrond is aangepast :P En volledig scherpgesteld op de achtergrond en gezicht wazig kwam ook voor :P

Het beeld zien tijdens het maken van de foto is toch echt wel een must :D En dat was ook juist het voordeel van de opkomst van de front-camera (die later selfie-camera werd genoemd).

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03
Josefien schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:52:

Het valt me op dat in ICT-land ik steeds vaker verwacht wordt (meer) geld uit te geven om hetzelfde te kunnen blijven doen :?
Telefoons zijn een stuk duurder geworden, maar ze kunnen dan ook steeds meer, sneller en beter. Dus 'om hetzelfde te kunnen blijven doen' gaat niet altijd helemaal op.

Als jij nu een telefoon van 5 jaar oud hebt die destijds €500 heeft gekost, en je gaat upgraden, dan kan je nu een vergelijkbare telefoon (of zelfs beter) kopen voor misschien €200. Dus 'om hetzelfde te kunnen blijven doen' hoef je helemaal niet meer uit te geven.

Waarom wil je overigens voor een tweedehands toestel maar €100 uitgeven, als je voor een nieuwe wel €200 wilt uitgeven? Voor €200 heb je mogelijk een veel betere tweedehands toestel dan een nieuwe van €200. Dus als je een zo goed mogelijke telefoon wilt, ga dan voor een wat duurdere tweedehandse.

The devil is in the details.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Josefien schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:52:
Budget ophogen gaat 'm echt niet worden. Dan nog liever weer een gebruikte Moto G6 Plus oppikken. Ik geef mijn geld liever uit aan iets leukers dan een telefoon die netto niets meer kan dan het bestaande.

Ik zou serieus de Pixel overwegen, die staat echt voor 200 euro op V&A. Misschien beetje onderhandelen? Anders moet je maar oud en vertrouwd gaan en weer de G6 Plus oppikken, maar dat is zijn geld echt niet waard als je op z'n minst camerakwaliteit belangrijk vindt.

hi!

• Josefien
De rede voor "nieuw €200" is omdat ik een beetje aanneem dat als iets nieuw nu 200 is, het waarschijnlijk voor rond 100 gebruikt ook wel te vinden is.

200 neertellen voor een gebruikt toestel zonder garantie gaat er bij mij niet meer in. Wat dat betreft ben ik net te vaak opgelicht waar ik bij was. Toestellen met verborgen gebreken waarna de verkoper niets meer van zich liet horen en zo :/

Ja, voor rond 200 heb ik op Marktplaats ook een Pixel gezien, maar budget voor gebruikt is 100 :/

Ik noem het "meer geld voor hetzelfde" omdat ik blijkbaar voor hetzelfde geld niet meer een toestel met even goede selfie-camera kan kopen. Of je moet een selfie-camera met wazige achtergrond een "betere" vinden... :/

En mijn eisen qua kwaliteit is blijkbaar niet eens zo hoog. Met de selfie-camera van de oude Moto G5 die ik nu tijdelijk gebruik ben ik zelf nog prima tevreden. Deze heeft alleen een wat te matige back-camera vergeleken met de G6 Plus (voornamelijk dynamisch bereik, panorama-stand slecht) en toestel is ook wat trager in het algemeen. Als dit ding ook een betere back-cam had, ging ik nu zelfs niks kopen.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Er is een telefoon die aan je eisen voldoet. Een Motorola Moto G6. Give or take 160 euro. Ik heb vernomen dat deze een " allround scherpe selfie-camera" heeft :+ Want zover ik weet is die hetzelfde als de Plus.

• Josefien
Ja, G6 heeft dezelfde selfie-camera als de G6 Plus, ik kende iemand die er eentje had. Maar 160 is teveel ervoor :P

Overigens lijken ze nog wel te bestaan, "budget"-foons met een scherpe selfie-camera. De Samsung Galaxy A21s lijkt er een te zijn als ik de selfie-samples hier zie:
https://www.gsmarena.com/...xy_a21s-review-2142p5.php
Helaas wel tegen de bovenkant v/h budget aan en dan nog krijg ik een slechter scherm dan een G6 Plus.

En de Nokia 6.2 lijkt er ook een te zijn, in de review wordt zelfs "geklaagt" over dat de selfie-cam op oneindig is gefocusd:
https://www.gsmarena.com/nokia_6_2-review-2023p5.php
Maar ook deze zit tegen de bovenkant van het budget aan en dan koop ik slechts 3GB RAM :/

Daar is trouwens ook een review van de buiten-budget Pixel 4, ook daar de "klacht" dat de selfie-cam is gefocust op oneindig. Hoe kan dat nou een klacht zijn :'(

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
De Poco X3 NFC 64gb is 200 euro en heeft fixed focus op de selfie camera. Sowieso een erg goede telefoon.

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Immanent Ike schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:43:
De Poco X3 NFC 64gb is 200 euro en heeft fixed focus op de selfie camera. Sowieso een erg goede telefoon.
Hij voldoet aan alle eisen iig. Lijkt mij de beste keuze op dit moment. Bij de mi.com is ie 199 en krijg je 20euro korting momenteel met de code XiaomiNL.

• Josefien
Immanent Ike schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:43:
Fixed focus hebben ze vrijwel allemaal op een paar high-end modellen na. Probleem voor mij is dat die fixed focus te dichtbij is ingesteld waardoor de achtergrond niet scherp is. Deze Poco X3 lijkt er ook (weliswaar in mindere mate) ook last van te hebben als ik deze review-foto bekijk:
https://www.gsmarena.com/...review-2166p5.php#image74

• Josefien
De tip om de back-camera te gebruiken voor selfies lost het probleem trouwens niet op. De focus komt op het gezicht en dan is de achtergrond even wazig als met de selfie-camera. Ik heb dat met een Motorola One Action geprobeerd.

Die Motorola One Action kan ik in gebruikte staat overnemen, maar de selfie-camera blijft echt een dusdanig ding dat ik 'm maar heb teruggegeven. Ik houd voorlopig mijn Moto G5... tijdelijk wordt zo semi-permanent.

Met de oude Moto G5 is tenminste een selfie met een hele tramwagon op de achtergrond nog redelijk in focus:
https://i.imgur.com/oz8w9qp.jpg

Een test-selfie met de Motorola One Action, het interieur van de bus waar ik in zat was al out-of-focus :/ :
https://i.imgur.com/YYH8hCl.jpg

Triest eigenlijk dat ik hierom een telefoon moet houden met erg korte accuduur zonder snelladen, slechts 16GB geheugen waar ik allerlei apps moet laten omdat het niet past, een matige back-camera en wat traag in het algemeen. Maar daar valt wel mee te leven, vooral als ik er geen geld aan uit hoeft te geven :)

• Hahn
:? Dus je wilt alles scherp hebben in je foto? De meeste mensen vinden het juist een goed iets dat ze zelf scherp zijn, maar de achtergrond niet. Als jij dat niet wilt, dan moet je een camera nemen die een veel kleinere diafragma heeft (dus bijvoorbeeld f/5.6 ipv f/2.0, om maar wat te noemen).

• Josefien
Ja, ik wil inderdaad dat alles scherp is. Wat heeft het anders voor zin om voor een object of bezienswaardigheid te staan voor een selfie/foto? :? Deze keer was het een tram, een andere keer bijv. een toren die verder weg staat. Of een persoon aan de andere kant van een tafel.

Een kleiner diafragma op een selfie-camera bestaat amper, want dan wordt 'ie erg niet-lichtsterk en dus niet praktisch. Die Moto G5 heeft een f/2.2 (en de G6 Plus zelfs f/2.0) en daarmee is blijkbaar scherp genoeg. Het probleem met dat moderne spul is niet zozeer het diafragma, maar de focusafstand.

• Hahn
Het probleem met dat moderne spul is niet zozeer het diafragma, maar de focusafstand.
Uhm, nee...

Diafragma bepaalt de scherptediepte, de focusafstand zegt alleen maar vanaf hoe dichtbij er scherpgesteld kan worden.

Als het diafragma kan varieren, dan kan de camera zelf bijvoorbeeld f/22 ervan maken, en is alles wat je hartje begeert scherp. Maar als jij selfiecamera's uitzoekt die een vast diafragma hebben, dan moet je geen selfies willen maken met zaken (ver) op de achtergrond.

Een selfie heet overigens zo omdat je foto's van jezelf maakt, het is geen selfie-and-something-in-the-background :+

• Josefien
Selfie-camera's op een telefoon hebben altijd een vast diafragma en 99% ook een vaste focus :? De back-camera's ervan volgens mij zelfs ook.

Ik weet dat het diafragma de scherptediepte bepaald. Die is met een f/2.2 beperkt. Maar blijkbaar is die f/2.2 op (bijna) oneindig gefocusd waardoor naast m'n gezicht die tram ook heel redelijk scherp is.

Maar als de focus op armlengte zit zoals de vele moderne toestellen dan is het gezicht dus echt haarscherp, je kan de poriën zelfs tellen bij sommige toestellen, maar is de achtergrond dus helemaal blurry.

• Hahn
Het formaat van de sensor maakt ook uit. Waarschijnlijk heeft de telefoon die je nu hebt een hele kleine sensor, waardoor je zelfs met f/2 bijna alles in focus hebt. Nieuwere telefoons hebben steeds vaker grotere sensoren, waardoor f/2 voor een kleinere scherptediepte zorgt (dus eerder/meer blurry).

Maar, zoals iemand eerder in dit topic ook al aan heeft gekaart: je wilt iets wat het gros van de nieuwere telefoons niet (meer) bieden, omdat mensen juist steeds meer de blurry achtergronden willen. Dus ik ben bang dat je pech hebt.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Ik denk ook dat je pech hebt, sensors worden inderdaad steeds groter terwijl de diafragma kleiner wordt. En op een armlengte foto's maken was een lange tijd de standaard omdat je gezicht dan minder vervormd dan wanneer je de camera dichterbij houdt. Maar zoals je zelf al aangeeft is dat voor veel telefoons nu veranderd, ik denk omdat heel veel mensen die selfies nemen liever hebben dat hun gezicht scherp is, en dat de vervorming dan minder uit maakt.

Overigens maakt die moto g5 gebruik van een flinke portie sharpening waardoor de achtergrond scherper lijkt dan die is. En dan komt er ook nog eens bij dat nieuwe camera's scherper zijn waardoor het verschil in scherpte nog extra toeneemt.

Verwijderd

Je eisenpakket icm het feit dat je blijkbaar elke keer je telefoon laat vallen is niet haalbaar voor een nieuwe telefoon. Imo is vooral het laatste stukje de reden waarom je tegen deze problemen aan loopt. Zorg gewoon dat je zorgvuldig om gaat met je spullen. :)

De telefoon die je had opnieuw kopen is het beste wat je kunt doen denk ik.

• Josefien
Immanent Ike schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:18:
Overigens maakt die moto g5 gebruik van een flinke portie sharpening waardoor de achtergrond scherper lijkt dan die is. En dan komt er ook nog eens bij dat nieuwe camera's scherper zijn waardoor het verschil in scherpte nog extra toeneemt.
Die Moto G5 neemt echter ook daadwerkelijk meer detail op in de verte.

Ik heb net geprobeerd om sharpening toe te passen op wazige selfies uit de Motorola One Action en waar een tekst op de achtergrond leesbaar is op de G5-foto is 'ie op de One Action-foto met geen mogelijkheid leesbaar te krijgen, is en blijft blurry.

• Josefien
Overigens zijn er zat mensen die op de foto gaan met bezienswaardigheden of andere interessante objecten, het lijkt me toch niet dat die allemaal de bezienswaardigheid wazig willen hebben? Of gaat er tegenwoordig niemand meer alleen erop uit en laat je altijd een ander een foto maken? :? Ik snap nog steeds het praktische nut van een hardwarematig wazige-achtergrond-camera niet.

Een telefoon langer mee laten gaan verplaatst het probleem uiteindelijk ook alleen maar. Want er komt toch een moment dat een G6 Plus niet meer mee kan en dan loop ik dus voor altijd met een verouderd toestel met een goede selfie-camera :)

Net als mijn G5 nu... die is nog heel, alleen is hij dusdanig verouderd dat ik echt moet beknibbelen op andere dingen zoals het aantal geïnstalleerde apps en een tragere respons. Maar er zit wel een bruikbare selfie-camera op :D

[ Voor 38% gewijzigd door Josefien op 30-09-2020 18:58 ]

• Hahn
Josefien schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:56:
Overigens zijn er zat mensen die op de foto gaan met bezienswaardigheden of andere interessante objecten, het lijkt me toch niet dat die allemaal de bezienswaardigheid wazig willen hebben? Of gaat er tegenwoordig niemand meer alleen erop uit en laat je altijd een ander een foto maken? :? Ik snap nog steeds het praktische nut van een hardwarematig wazige-achtergrond-camera niet.
Heel simpel. Mensen willen een selfie van zichzelf, en vinden de blurry achtergrond leuk/fijn/mooi, omdat het ervoor zorgt dat hun eigen gezicht (en die van vrienden) er wat meer uitspringt, en de achtergrond niet afleidt.

• ChinaGeek
Beter draai je je telefoon en gebruik je de volumetoetsen als shutter.

[ Voor 8% gewijzigd door ChinaGeek op 30-09-2020 19:00 ]

• Josefien
ChinaGeek schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:00:
Beter draai je je telefoon en gebruik je de volumetoetsen als shutter.
Daarvan heb ik gisteren nog geschreven dat het in de praktijk niet werkt omdat hij scherpstelt op het gezicht en de achtergrond daarna alsnog wazig is.
Hahn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:00:
[...]

Heel simpel. Mensen willen een selfie van zichzelf, en vinden de blurry achtergrond leuk/fijn/mooi, omdat het ervoor zorgt dat hun eigen gezicht (en die van vrienden) er wat meer uitspringt, en de achtergrond niet afleidt.
Maar da's een portret. Een selfie is toch niet per se een portret? :? Als iemand bijv. voor de Eiffeltoren staat wil degene echt niet altijd dat dat onscherp is.

En iemand aan de andere kant van een (eet)tafel is ook onscherp, dus je kan alleen met iemand op de foto die naast je staat?

• ChinaGeek
Josefien schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:56:
[...]

Daarvan heb ik gisteren nog geschreven dat het in de praktijk niet werkt omdat hij scherpstelt op het gezicht en de achtergrond daarna alsnog wazig is.

[...]

Maar da's een portret. Een selfie is toch niet per se een portret? :? Als iemand bijv. voor de Eiffeltoren staat wil degene echt niet altijd dat dat onscherp is.

En iemand aan de andere kant van een (eet)tafel is ook onscherp, dus je kan alleen met iemand op de foto die naast je staat?
Je kunt met die camera heel wat meer instellen. Dus in de praktijk zul je wat moeten tweaken om hem te krijgen zoals je wilt.

Verder verbaas ik me er een beetje over dat je hier de vraag stelt om geholpen te worden, aangezien je eigenlijk helemaal niet open staat voor hulp.

[ Voor 9% gewijzigd door ChinaGeek op 30-09-2020 21:58 ]

• Hahn
Josefien schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:56:
[...]

Een selfie is letterlijk 'een foto van jezelf'. En aangezien jij een persoon bent, is een selfie een (zelf)portret.

Maar, we kunnen wel in dezelfde cirkels blijven praten, maar daar gaan we helemaal niks mee bereiken.

• croschou
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-10-2024
Laat iemand anders de foto maken. Net zoals vroeger ;)
Ik snap het probleem niet. De selfie camera is meestal het ondergeschoven kindje tov de camera op de achterkant. Minder pixels, etc. Lijkt me dat foto's met de primaire camera ook mooier zijn. Dus waarom gebruik je de selfie camera niet wat minder. Denk in oplossingen, dat is mijn advies.
En anders toch naar Apple. Ik heb het probleem niet met m'n iphone 8 :+

• Josefien
Als een selfie dat letterlijk betekent, is "een foto met de front-facing camera" een betere omschrijving. Dat is het in feite namelijk ook, want die camera aan de voorkant heet volgens mij officieel nog steeds een front-facing camera. Het woord "selfie" en "selfie-camera" is uit gemakzucht.

De hulpvraag in dit topic was het zoeken naar een telefoon binnen mijn budget met een front-facing camera die scherpe foto's maakt van zowel gezicht als achtergrond.

Het gebruiken van de achter/hoofdcamera ervoor is niet de bedoeling omdat ik niet kan zien waar ik precies een foto van neem, al had ik het gisteren dus een keer geprobeerd met een toestel zonder succes. Het verder handmatig aanpassen v/d instellingen zal best kunnen, maar is niet praktisch.

Die foto bij de museumtram die ik liet zien bijv, daar was maar een minuut of zo voor. Telkens met instellingen klooien voor die ene foto met gezicht en dan weer terugzetten om straks normale foto's zonder gezicht te maken is in de praktijk geen doen op een dagje uit waarbij de focus niet op foto's maken ligt. Om dezelfde rede is iemand vragen een foto te maken ook niet te doen: ik ben 99% v/d tijd alleen op stap en voor elke foto-met-gezicht een onbekende vragen is echt geen doen. In veel situaties is er niet eens iemand om te vragen...

De tijd dat front-facing camera's niet bestonden ken ik en dat was ook de tijd waarbij vrijwel alle foto's met mezelf erop mislukten door bijv. ogen die niet naar de camera keken en zo. Die tijd is voorbij en hoef ik ook niet terug.

[ Voor 8% gewijzigd door Josefien op 30-09-2020 22:34 ]

• ChinaGeek
Nee, precies. Er is geen oplossing, laten we er een slotje op gooien.
Pagina: 1