[Testcase] Tilburg in de ochtend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hallo! Na talloze soortgelijke topics bekeken te hebben wil ik dit ook eens proberen :)

Ik heb een aantal foto’s in Tilburg gemaakt waarin ik graag de ochtendsfeer naar voren wil halen. Dus kalmte, het warme gevoel van de eerste zonnestralen. Daar heb ik in mijn editing ook op gelet uiteraard. Ik ben zelf in ieder geval trots op het resultaat, maar merk dat ik het in de stad vaak moeilijk vind om een rustig plaatje te schieten. Overal staan lantaarnpalen, auto’s, etc die snel in de weg staan.

Wat tech specs over de apparatuur die ik heb gebruikt:
- Canon EOS R
- RF 24-105mm f4
- EF-S 10-18mm f4.5-f5.6 IS STM + adapter
- EF-S 55-250mm f4-f5.6 IS STM + adapter

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening en wat je wel/niet vind werken in deze foto’s. Ik vind het best spannend om dit te posten, hopelijk krijg ik leuke/fijne/opbouwende feedback en geen gemene/nare comments (daar kan ik ten slotte ook niks mee).

Here goes... :)

1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogIrQnok_8sAnGECKeidfTPE7ZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SF0DOGEhqNMgO3TmsbLXHw5l.jpg?f=fotoalbum_large

2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19mcBWt_1T4A59SvLlWI5YxaNI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DFExhlztpnfYwRaa62PSUiD.jpg?f=fotoalbum_large

3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeJnanSXgv7Rop6qwf9jwj69xmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrfQVt0QzecNz6u78A3cq1JX.jpg?f=fotoalbum_large

4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8tj8KiPbobhUek0NHawyUNEmZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huMa3jUbC8Bi0cVVInJ0NzUM.jpg?f=fotoalbum_large

5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tlsGhMx_sw0A-JP160-x1FFgP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K02n9xrYEIxc3elodEyOjWT1.jpg?f=fotoalbum_large

6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWXR77Rqjb-IX0hPJtcbwa5oHqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hn0KnWpt7oVoHrCyuqbZlizb.jpg?f=fotoalbum_large

7.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNor00Qo2kibC3nQ5oMadvzqQNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqNBb1FRfqVodliqLlqJpofW.jpg?f=fotoalbum_large

8.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2DXXySB455r6YfxnCMgWyfWnvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jk4ohkSP2rzdV6ZEZ5OTzGq.jpg?f=fotoalbum_large

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 21:26
Ik ben zelf geen kenner maar wel werk ik in de mooie stad Tilburg dus vandaar mijn reactie. Ik kan je helaas geen (opbouwende) kritiek geven, maar wel mijn mening.

Ik vind het hele nette en rustige foto's, alleen sommige afbeeldingen ogen wat donker bij mij (vooral foto van de hall of fame *3* en de foto van de binnenstad *5*. Ik kijk de afbeeldingen op een Apple MacBook Pro (13", Mid 2019)

OT: Waar is 7 foto genomen?
hopelijk krijg ik leuke/fijne/opbouwende feedback en geen gemene/nare comments (daar kan ik ten slotte ook niks mee)
Hier zou ik me geen zorgen over maken! over het algemeen is iedereen zeer attent naar elkaar, zeker op het gebied van fotografie.

[ Voor 26% gewijzigd door seadogg op 23-09-2020 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 15:55

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik ken Tilburg niet dus in hoeverre de stad herkenbaar uit de verf komt kan ik niet veel over zeggen. De sfeer vind ik wel gaaf, fraai licht en toffe kleuren. In de donkere delen gaat soms wel wat verloren, het is soms moeilijk te zien wat daar gebeurt. Dat vind ik eigenlijk het meest het geval bij foto 4. Al met al wel een prachtige serie, met als hoogtepunt (wat mij betreft) de laatste foto. Die lijnen van de glimmende rails zijn geweldig!

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:04

Barrycade

Through the...

Laatste foto is wel de topper van de reeks. Mooie toning, mooi die glinstering op de rails en de lijnen van de rails die je door de foto leiden. Hoewel die rechteronderhoek wel erg donker/dichtgelopen is.

De andere foto's zijn mij te donker. Ik heb continue de neiging om de helderheid op mijn scherm hoger te zetten, ík had die schaduw delen iets opgetrokken.

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 23-09-2020 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37
Leuke reeks! Vooral de consistentie qua kleuren vind ik goed geslaagd, elke foto heeft eigenlijk vrijwel dezelfde kleuren/toning, terwijl het toch andere foto's zijn.

Het enige wat ik echt op te merken heb, is eigenlijk dat ik een paar foto's wat teveel lucht vind hebben (vooral foto 1, omdat daarin de lucht weinig boeiends bevat, en ook veel lijkt op foto 2 qua scene).

Ik denk dat ik 'm als reeks nog wat sterker had gevonden als je een kleinere selectie had gemaakt, om wat dubbele locaties eruit te halen. Met foto 3, 4, 6 en 8 heb je een sterk vierluik :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bedankt allen voor jullie feedback! Leuk ook om te horen dat bij velen foto #8 goed in de smaak valt. Ik ging eigenlijk voor foto #7, en dat was dus automatisch mijn persoonlijke favoriet.

Het donkere aan de foto's wil ik nog wel even uitleggen. Ik denk dat hier erg het perspectief meespeelt dat je als kijker van de foto niet precies weet waar je naar kijkt, en ik dat wel weet. In de schaduwen speelt niet perce iets bijzonders af. En om vervolgens niet een sterke HDR-look te krijgen heb ik besloten de schaduwen wat mysterieuzer te houden en de nadruk op de ochtendsfeer te leggen.
Het is vervolgens ook nog scherm-afhankelijk hoe de schaduwen uit de verf komen. Op m'n iPad doe ik m'n nabewerking, daar kon ik nét in de schaduwen kijken. Op m'n telefoon (Galaxy s10+) zijn de schaduwgebieden goed te zien. Op m'n werk- en privélaptop kan ik er vrij duidelijk de details in zien, maar die schermen zijn totaal niet gekalibreerd.

Ik weet niet hoe jullie tegenover een HDR-look staan, maar ik vind dat niet per ce mooi. Ik zoek een beetje de balans. En de kleuren in de lucht zijn zo mooi dat ze vergaan als ik de helderheid verder omhoog schroef.

Tot zover m'n gedachtegang erbij :)

Super leuk dat jullie zo tof reageren! Ik zal ook even op iedereen reageren hieronder.

@seadogg : Bedankt voor je feedback! Zoals hierboven uitgelegd is de donkere look wel expres gedaan. Wellicht op sommige foto's iets teveel. Ik zal eens in Lighroom kijken of ik dat beter kan balanceren.
Foto's 7 en 8 zijn gemaakt vanaf de Kempentoren. Die is nieuw in het nieuwe spoorpark. Kost €1,50 om naar boven te gaan maar is naar mijn mening zeker de moeite waard :)
Fun fact: de toren gaat op 8:00u open en ik kwam precies om 7:59:42 aan :P Heb gelukkig niet lang hoeven wachten. Misschien later in het jaar dat we rond die tijd ook de daadwerkelijke zonsopkomst kunnen vastleggen.

@SnoeiKoei : Tilburg is naar mijn mening geen bijzondere stad. Al zijn ze nu wel veel aan het verbeteren, bijvoorbeeld met het Spoorpark en de nieuwe Spoorzone rondom het station. Ik zag het zelf tenminste als een uitdaging om Tilburg er mooi op te zetten :) Een stad zoals 's Hertogenbosch heeft wat meer karakteristieke plekjes die zich makkelijker laten fotograferen.
Over het donkere geldt eigenlijk hetzelfde als dat ik bij seadogg schreef. Het was m'n bedoeling om dat zo te doen, maar misschien iets te ver in doorgeschoten.

@Barrycade : Thanks! Deze toning is het resultaat van al een paar jaar een "look" proberen te vinden. En een paar weken geleden kwam ik tot dit uit. Deze look leent zich uitstekend voor ochtend- en avondfotografie. Brengt lekker die warme tonen naar voren.
Net als hierboven: het donkere was zo bedoeld maar wellicht overdone. Al ben ik wel benieuwd wat je hier van vindt: móet alles goed belicht zijn in een foto? Ik ben de afgelopen 3,5 jaar enorm veel met fotografie bezig en er lijkt vaak een verschil te zijn tussen een "technisch correcte" foto en een "creatieve" foto. Technisch correct betekend dan, niets overbelicht, alle details zichtbaar. Creatief wordt nog wel eens gek gedaan voor een bepaalde look of mood. Deze foto's vallen meer in de tweede categorie. Althans, dat was m'n bedoeling :P Nét details in de schaduwen houden vond ik wel een mysterieuze sfeer geven.

@Hahn : Thanks! Die consistentie is iets waar ik al langer pogingen toe doe, leuk om te horen dat het opvalt :)
Foto's 1 en 2 zijn inderdaad bijna hetzelfde, ik heb ze er expres ingelaten omdat ik benieuwd was of iemand een favoriet aan zou wijzen :P Misschien zou een 16:9 crop ze wat beter staan om zo minder lucht te hebben en meer nadruk op de lijnen van links naar rechts.
Ik heb zelf uiteraard ook m'n favorieten, maar heb expres wat meer geplaatst voor de feedback. 3, 6, 7 en 8 zijn mijn favorieten denk ik.
3: Vooral de sfeer. Beetje gekke voorgrond, maar met die lucht erboven vind ik het een fijn plaatje om naar te kijken.
6: Het Interpolis gebouw is heel typerend voor de Tilburgse "skyline". Die wordt hier mooi omkaderd door de bomen, met de weg die ernaar toe leidt. Dan ook het verkeer 's ochtends wat het plaatje afmaakt.
7: Het plaatje waar ik voor kwam, dus al vrij snel m'n favoriet :P Ik merk dat ik misschien bovengemiddeld veel met "luchten" heb, haha.
8: Onverwachts wel een gaaf perspectief. Toch blij dat ik m'n EF-S 55-250mm nog heb (en heb meegenomen).

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05 12:47
Het zijn mooie foto's maar sommige foto's zijn naar mijn mening inderdaad ook erg donker.

Iets meer detail in het donkere gebied (vooral 4 en 5) en iets meer verscherping/microcontrast maken de foto's naar mijn mening nog net iets beter (ik bekijk de foto's op een gekalibreerde EIZO ColorEdge, op een niet gekalibreerd scherm kunnen de foto's anders overkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-05 15:56
Goeie set met een goede consistente sfeer. Je hebt de leegheid van een stad in de vroege ochtend goed weten vast te leggen.

Meer van dit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-05 22:12
Mooie serie! Foto 2 valt buiten de boot. hier is teveel aan de onderkant weggesneden.
Pagina: 1