Advies thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jeroenww
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-01 15:25
Hoi allemaal,

Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit maar ik vroeg mij af of iemand mij kan adviseren over het aanschaffen van een slimme thermostaat. Ik heb namelijk verschillende thermostaten bekeken maar waar de thermostaat op de ene site goede reviews krijgt, lees ik op een andere site weer slecht. Ik zat zelf te denken aan de honeywell lyric T6(bedraad), maar door de reviews begin ik nu te twijfelen. Nu ben ik benieuwd naar jullie mening/ervaring en welke thermostaat jullie mij zouden adviseren.

Wat ik belangrijk vind, is dat ik de thermostaat evt op afstand met een app kan bedienen en er de mogelijkheid is om een verwarmingsschema in te stellen. Het betreft hier een thermostaat voor een CV-ketel.

Groetjes,

Jeroen

Alle reacties

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:29
Veel hangt af van je eigen verwarmingsinstallatie en hoe snel/traag die reageert. In sommige huizen is de woning in een kwartier opgewarmd, in andere huizen duurt het twee uur of langer. Je moet bij je keuze dus wel rekening houden met hou jouw huis is. Heb je een huis dat snel opwarmt, dan lijkt met dit wel handig. Maar als het twee uur duurt voordat je huis op temperatuur is, dan twijfel ik of je veel hebt aan zulke 'slimme' thermostaten.

Maar het is ook in dat geval wel handig dat als je moet overwerken of besluit om uit eten te gaan, of juist als je ziek naar huis gaat, je al op afstand de verwarming uit of juist aan kunt zetten.
(Zelf zou ik er niet zo veel aan hebben omdat ik vanwege lage temperatuur vloerverwarming en goede isolatie mijn huis op constante temperatuur heb...)

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-01 10:59
Daarnaast ook even bekijken op elke manier je CV-ketel aan te sturen is.
Aan-uit/Opentherm/Nefit protocol (EMC o.i.d.?)?

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:29
Is het idee van een slimme thermostaat niet juist dat deze leert hoe snel het opgewarmt is en dat toepast op het ingestelde schema.

Dus als het 30 minuten duurt voor een temperatuur bereikt is en je wil om 16:00 de boel warm hebben, dat hij om 15:30 de boel open gooit ipv pas om 16:00?

Wat verder nog belangrijk is, wat voor type CV ketel heb je, er zijn meerdere soorten aansturing en niet iedere slimme thermostaat kan met alles overweg.

Andere puntjes zijn het wel/niet moeten hebben van en abbonement om de gewenste functies te kunnen gebruiken en de werking met/zonder internet. Ik meen dat de Tado thermostaat zonder internet geen schema's doet.

[ Voor 19% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 24-09-2020 12:11 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:29
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:10:
Is het idee van een slimme thermostaat niet juist dat deze leert hoe snel het opgewarmt is en dat toepast op het ingestelde schema.
Dat hoeft niet per se, maar ik weet niet hoe het bij deze thermostaat zit. Wel iets om op te letten. Waar jij op doelt zijn zelflerende thermostaten, terwijl in de hedendaagse terminologie met 'slimme' thermostaten vaak wordt bedoeld dat je die bv op afstand aan en uit kunt zetten. Of dat hij 'weet' dat je onderweg bent (wat deze thermostaat doet met de positie van je gsm) een aan de hand daarvan weet of de verwarming aan moet of juist niet.

Vaak is een slimme thermostaat trouwens ook zelflerend. Dat als het bv een kwartier duurt voordat je huis warm is en hij 'weet' dat je pas over een half uur thuis bent, dan zal hij nog een kwartiertje wachten met opwarmen.

Het 'slimme' zit er hier dus in dat hij niet altijd de woning om 16 uur warm heeft, maar dat dit afhankelijk is van hoe laat jij die dag werkelijk thuis komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Rubbergrover1 op 24-09-2020 13:09 ]