Waarom zie ik twee Intel Xeon vermeldingen in mijn systeem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2YsRFOp0wf1Y-lxiW6tIQuvZgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gw482tShqHVW6FmBIBYxzroM.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds een paar dagen blijft mijn systeem af en toe hangen net voordat Windows 10 opgestart moet worden. Volgens de LED's op het moederbord komt dit doordat hij de CPU niet herkent of deze defect is. Schakel ik de pc uit (voeding), wacht 30s en weer in, dan start hij wel normaal. Ik heb Intel Turbo Boost in het Dragon center uitgeschakeld. Vanmorgen startte hij wel normaal op.

Op bijlage is te zien dat er twee Intel Xeon processors worden vermeld (1901 en 1911), maar ik heb een gewone i5-9600K CPU. Waarom zie ik dit en zou ik dit weg moeten halen en hoe dan?
Ik zie de 2 Xeon's ook bij Apparaatbeheer>Systeemapparaten

Mobo is een MSi MPG Z390I GAMING EDGE AC (MS-7C04)

Alle reacties

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je CPU wordt wel herkend als een i5-9600K (zie het rechtste kadertje) maar er zijn een aantal apparaten die incorrect geïdentificeerd worden als onderdeel van een Xeon CPU. Wellicht zijn dit in principe dezelfde apparaten aangezien veel Xeon CPU's gewoon gebaseerd zijn op "gewone" CPU's.

Wat ik zou proberen is:
• De meest recente Intel chipsetdrivers installeren
• Eventueel een verse installatie van Windows 10 doen
• Een BIOS reset doen
• Controleren of je de meest recente BIOS versie hebt en deze eventueel upgraden indien dit niet het geval is

• PCan
- Laatste Intel Chipsetdrivers zijn van 1 augustus 2020
- Laatste Biosversie is geïnstalleerd op 27 augustus 2020.
De Xeons zouden als Systeemapparaten (niet als processors) op 12 augustus 2020 gemigreerd en geconfigureerd zijn.
Volgens Dragoncenter is er alleen nog een Realtek HD driverupdate. Dat doe ik nu.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je de chipsetdrivers geïnstalleerd via de tool van MSI of ben je rechtstreeks naar de website van Intel gegaan? Ik zou rechtstreeks bij Intel gaan. De versie die de moederbordfabrikant aanbiedt is niet altijd de meest recente.

Zijn er verder nog zaken gewijzigd voor je de problemen kreeg? Je zou eventueel een rollback kunnen doen met system restore?

• PCan
Ja, volgens Windows softwareomgeving> foutrapportage zijn op 12 augustus een aantal problemen ontstaan door de app XtuService.exe (Intel Extreme Tuning). Ik heb deze app geopend, alle waarden op default gezet en daarna de app verwijderd van mijn systeem.

En 2 september heb ik de Topping MX3 via USB op mijn systeem aangesloten.

Het klopt dat de drivers via MSi niet altijd de meest recente zijn, maar ik weet dat MSi dat soms bewust doet. Dit waarschijnlijk omdat zij een eigen versie hebben of dit de meest recente versie is waarvan zij weten dat die goed werkt op dit moederbord.

Tips en advies blijven welkom.

Edit. Ik had de Xeon's in Apparaat beheer uitgeschakeld. Na uit/aan PC bleef deze weer hangen en na uit/aan voeding + herstart kreeg ik een beeld met lage resolutie op mijn 2e monitor. Nadat ik de Xeon's weer ingeschakeld had in Apparaat beheer kreeg ik direct weer een normaal beeld. Ze lijken dus iets met de beeldschermdrivers te maken te hebben. Ik heb de nVidia drivers in september geüpdatet. Dit doe ik wel rechtstreeks bij nVidia via GF Experience. Bij laatste opstart bleef hij weer hangen. :-(

[ Voor 33% gewijzigd door PCan op 23-09-2020 14:19 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Geef eens een volledige lijst van componenten.
Vergeet ook niet het merk, type en wattage van de voeding te vermelden.

I reject your reality and substitute my own

• PCan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_FIejodruHWJzHWhmEUz5ZuRv4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vj7wMmOIN2AosHum3billKUV.jpg?f=user_large

Geen idee wat muis, toetsenborden gebruiken.(draadloos via usb).

Heb mijn best gedaan, maar het stroomverbruik van mijn PC komt niet hoger dan 93Watt bij opstarten.
Tijdens normaal gebruik zonder activiteiten zo rond de 38Watt en af en toe uitschieters tot 80Watt.
Dus de voeding is geen probleem.

Gemeten met Brennenstuhl PM 231 E primair.

[ Voor 46% gewijzigd door PCan op 25-09-2020 13:54 ]

Pagina: 1