Ik ben nieuw met python 3 en ben aan het oefenen met de informatica olympiade als hobby.
Nu loop ik vast bij deze vraag:
Schrijf een programma dat van standaard input 10 woorden inleest, één woord per regel. Elk woord
bestaat uit minstens 3 en maximaal 40 kleine letters. Bepaal van elk van die woorden of je met de
eerste 118 elementen van het periodiek systeem (zie ptable.com of het schema hieronder) deze
woorden kunt samenstellen en schrijf het antwoord voor ieder woord op een regel van standaard
output.
Voorbeeld
Invoer: verkoopactiviteiten
weggedeelte
spuwers
aquaduct
overhoopgeschoten
uitdaging
kranten
informatica
conferentieruimtes
winkel
Uitvoer: ja
nee
ja
nee
ja
nee
ja
nee
ja
nee
Voor je programma geldt een tijdslimiet van 2 seconden.
Je kunt hier een tekstbestand psysteem.txt downloaden met op ieder van de 118 regels een
element, geschreven in kleine letters. Het bestand kan ook worden gedownload van
submit.informaticaolympiade.nl en het is ook beschikbaar in de directory waar je programma wordt
gerund, dus je kunt het tijdens het runnen door je programma laten lezen.
Wat is de beste manier om deze opdracht te voltooien?
Kan iemand hier hints voor geven, graag niet het hele antwoord want ik wil graag zelf beter worden : )
Ik gebruikt trouwens python 3.
Dankjewel alvast.
Nu loop ik vast bij deze vraag:
Schrijf een programma dat van standaard input 10 woorden inleest, één woord per regel. Elk woord
bestaat uit minstens 3 en maximaal 40 kleine letters. Bepaal van elk van die woorden of je met de
eerste 118 elementen van het periodiek systeem (zie ptable.com of het schema hieronder) deze
woorden kunt samenstellen en schrijf het antwoord voor ieder woord op een regel van standaard
output.
Voorbeeld
Invoer: verkoopactiviteiten
weggedeelte
spuwers
aquaduct
overhoopgeschoten
uitdaging
kranten
informatica
conferentieruimtes
winkel
Uitvoer: ja
nee
ja
nee
ja
nee
ja
nee
ja
nee
Voor je programma geldt een tijdslimiet van 2 seconden.
Je kunt hier een tekstbestand psysteem.txt downloaden met op ieder van de 118 regels een
element, geschreven in kleine letters. Het bestand kan ook worden gedownload van
submit.informaticaolympiade.nl en het is ook beschikbaar in de directory waar je programma wordt
gerund, dus je kunt het tijdens het runnen door je programma laten lezen.
Wat is de beste manier om deze opdracht te voltooien?
Kan iemand hier hints voor geven, graag niet het hele antwoord want ik wil graag zelf beter worden : )
Ik gebruikt trouwens python 3.
Dankjewel alvast.