Hallo Tweakers,
Ook ik wil beginnen met zonnepanelen te laten plaatsen op mijn woning. Na wat onderzoek kom ik op twee opties uit, waarbij ik wat hulp kan gebruiken om de knoop door te hakken.
Situatie:
- Schuin dak met ZO ligging
- Inspringing met huis v/d buren (schaduw)
- Geschat jaarverbruik 3700kw met de verwachting dat het zou kunnen stijgen (evt. kids/airco)
Ik heb wat offertes opgevraagd en die druppelen ondertussen binnen. Allemaal met hetzelfde legplan: 15 panelen op het dak (= vol). Met 15 panelen kom ik rond de 4500kw opbrengst uit, wat ruimschoots mijn huidige verbruik is. Ik begreep echter dat veel mensen later spijt krijgen van het aanleggen van nét genoeg energie opbrengst, dus lijkt 800kw marge wel (te)veel/genoeg.
Optie 1: 15 panelen op ZO (Sunrise 310wp, 3x optimizer, 1x sofar 4600)
:fill(white):strip_exif()/f/image/lsiUIMPbkcxS2g2rH1LrPhJe.png?f=user_large)
offertes:
15x 310wp (Sunrise 310) met 3x optimizer en sofar 4.6 omvormer = 4614 Euro (ex BTW)
15x 335wp (335MS-HC Bl) zonder optimizers en GoodWe omvormer = 4692 Euro (ex BTW)
15x 310wp (AEG) zonder optimizers en GoodWe omvormer = 4241 Euro (ex BTW)
Optie 2: 12 panelen op ZO & 4 panelen op NW
Ik ben tot dit idee gekomen vanwege:
- Voldoe nog steeds aan mijn energie behoefte
- Geen/minder last van de schaduw ivm inspringen huis (scheelt kosten optimizers)
- Spreiding van de zonneopbrengst over de gehele dag (ivm saldering)
Dat ziet er dan zo uit:
:strip_exif()/f/image/23FGvcSQYXh2s4KSyUqxyi3w.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik twijfel nu wat nou de meest optimale opstelling zal zijn, en of de 4 panelen op NW uberhaupt wel wat toevoegt.
De vraag:
Is optie 2 het overwegen waard, gelet op de toekomstige salderingwijzigingen?
Subvragen:
Ook ik wil beginnen met zonnepanelen te laten plaatsen op mijn woning. Na wat onderzoek kom ik op twee opties uit, waarbij ik wat hulp kan gebruiken om de knoop door te hakken.
Situatie:
- Schuin dak met ZO ligging
- Inspringing met huis v/d buren (schaduw)
- Geschat jaarverbruik 3700kw met de verwachting dat het zou kunnen stijgen (evt. kids/airco)
Ik heb wat offertes opgevraagd en die druppelen ondertussen binnen. Allemaal met hetzelfde legplan: 15 panelen op het dak (= vol). Met 15 panelen kom ik rond de 4500kw opbrengst uit, wat ruimschoots mijn huidige verbruik is. Ik begreep echter dat veel mensen later spijt krijgen van het aanleggen van nét genoeg energie opbrengst, dus lijkt 800kw marge wel (te)veel/genoeg.
Optie 1: 15 panelen op ZO (Sunrise 310wp, 3x optimizer, 1x sofar 4600)
:fill(white):strip_exif()/f/image/lsiUIMPbkcxS2g2rH1LrPhJe.png?f=user_large)
offertes:
15x 310wp (Sunrise 310) met 3x optimizer en sofar 4.6 omvormer = 4614 Euro (ex BTW)
15x 335wp (335MS-HC Bl) zonder optimizers en GoodWe omvormer = 4692 Euro (ex BTW)
15x 310wp (AEG) zonder optimizers en GoodWe omvormer = 4241 Euro (ex BTW)
Optie 2: 12 panelen op ZO & 4 panelen op NW
Ik ben tot dit idee gekomen vanwege:
- Voldoe nog steeds aan mijn energie behoefte
- Geen/minder last van de schaduw ivm inspringen huis (scheelt kosten optimizers)
- Spreiding van de zonneopbrengst over de gehele dag (ivm saldering)
Dat ziet er dan zo uit:
:strip_exif()/f/image/23FGvcSQYXh2s4KSyUqxyi3w.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik twijfel nu wat nou de meest optimale opstelling zal zijn, en of de 4 panelen op NW uberhaupt wel wat toevoegt.
De vraag:
Is optie 2 het overwegen waard, gelet op de toekomstige salderingwijzigingen?
Subvragen:
- indien optie 1 verstandiger is, zijn de 3 optimizers voor de panelen aan de schaduwkant het waard? (de schaduw is er enkel in de vroege ochtend uren)
- Is 4500kw (15 panelen) niet te enthosiast voor een huidig verbruik van 3700kw, echter wel met een mogelijke toekomstige groei?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/RBDWR9baTrBaeEXeBUKhKM61.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tMovCI26a9gyd5zOwb6wo3M3.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAhZeayrcbHtqzLk4kFTGECD.jpg?f=user_large)