Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Max_van_Duin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:16
Hallo tweakers,

Mijn broertje heeft net een nieuwe pc gebouwd, alles werkt er perfect in alleen zijn ram wil niet op de bedoelde snelheid draaien, zelf niet met xmp aan. Hij heeft CORSAIR VENGEANCE lpx op 3600mhz op een Gigabyte B450 aorus elite moederboard met daar in een ryzen 7 2700x.
Ik heb van alles geprobeerd zelf handmatig de voltage voor XMP instellen maar geen geluk.
Het maximale wat we er uit kunnen krijgen is 3200mhz.
Ik heb ook al een memtest gedaan en dat was veder prima.

Heeft iemand het zelfde probleem of weet iemand de oplossing. Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
Max van Duin

Beste antwoord (via Max_van_Duin op 23-09-2020 08:53)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat het geheugen op de QVL van dat moederbord?
Daarnaast ondersteunt de Ryzen 2700x 2933MHz geheugen, dus 3600 is een beste overclock, grote kans dat je dat niet gaat halen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Daarnaast ondersteunt de Ryzen 2700x 2933MHz geheugen, dus 3600 is een beste overclock, grote kans dat je dat niet gaat halen.

• Max_van_Duin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:16
TERW_DAN schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:49:
hij staat op de QVL en toevallig las i net ook dat de ryzen 2700x niet hoger gaat dan 3200mhz. bedankt voor je hulp ik denk dat het dan gewoon terug sturen word.

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-11 06:25
Na veel testen kwam ik ook niet verder dan 3433mhz met mijn 2700X en B-die geheugen. Niet elke geheugencontroller gaat die snelheden halen. Je kunt de Dram calculator gebruiken als uitgangspunt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Max_van_Duin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:53:
[...]

hij staat op de QVL en toevallig las i net ook dat de ryzen 2700x niet hoger gaat dan 3200mhz. bedankt voor je hulp ik denk dat het dan gewoon terug sturen word.
Waarom terugsturen? Je geheugen draait toch al prima op 3200, dat is al een aardige overclock. Stel je vervangt het door spul dat 3200MHz aan kan, is dat geen garantie dat het daar ook op wil draaien.
En de prijsverschillen zijn nou ook weer niet zo heel spannend dat ik zelf die moeite erin zou willen steken, en het gewoon zou draaien op de snelheden die het aankan.