Via een App sms versturen met iPhone X zonder het te weten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• DaisyTweakers
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-05 12:17
Mijn vraag:
Hoe kan ik uitzoeken of een bepaalde sms via mijn iPhone verstuurd is via een App, zonder dat ik bewust die sms verstuurd heb?
Recent zag ik op mijn factuur van mobiele telefoon dat ik extra kosten had voor een "sms naar Botswana", dit zou ik via mijn iPhone verstuurd hebben op 14-9.
Dit heb ik niet zelf gedaan, en ik zie ook niets staan in de lijst van verzonden sms'jes op de telefoon. Mobiele telefoon was de hele tijd in mijn bezit, dus het kan ook niet door iemand anders gedaan zijn. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van de provider en heb ook via hun website gekeken of er anderen iets soortgelijks gemeld hebben.
Ik zag iets staan van "Spook-sms'jes", en diverse gebruikers hadden zoiets gemeld.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
iPhone X

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op het forum van de website vond ik dat men schreef dat een App ook een sms kan versturen, zonder dat je dit weet. Ik kan me daar helemaal niets bij voorstellen, en weet ook niet hoe ik dat kan uitzoeken.
Kreeg vandaag ook telefoontje van de klantenservice (Simpel), ze zeggen dat de sms via mijn mobiel is verstuurd (want "bij hun is het zo geregistreerd"), en dat ik maar moet kijken of het niet via een App op mijn telefoon is gebeurd.

Iemand een idee hoe ik er achter kan komen hoe dit kan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:06
Op iOS is het niet mogelijk dat apps een SMS kunnen versturen zonder interactie van de gebruiker. Als het op die manier gebeurd zou zijn, dan had je dat wel geweten en zelf ook toestemming voor gegeven. De SMS zou daarnaast ook gewoon in de Berichten-app te zien moeten zijn. Lijkt me dus eerder een fout van de provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Naar mijn beste weten is het op een iPhone niet mogelijk voor apps van derde partijen om SMS-berichten te versturen. Dat kan uitsluitend via de Berichten-app van Apple zelf. Tenzij je de iPhone gejailbreakt hebt?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• DaisyTweakers
Bedankt voor de reacties.

Intussen las ik ergens iets over activatie-sms voor Facetime, waarbij mensen een sms naar England gestuurd hebben en zich ook afvragen wat dat voor kosten zijn. Maar dat is het dus bij mij niet geweest.

Maar het gaat om een ander nummer, en het nummer wat op mijn factuur staat als "sms naar Botswana" zal ook wel echt zijn, want het netnummer van Botswana begint met +267.

Misschien een rare gedachte, maar ik vraag me af of het iets te maken kan hebben met wat ik die dag aan het doen was:
Ik was vanaf 8 uur bezig om een afspraak te maken van een Corona test voor onze dochter. Ik kwam er steeds niet doorheen en kreeg een bandje dat ik het over een half uur nog eens moest proberen. Dat heeft me uren gekost en uiteindelijk rond kwart voor 1 kwam ik er doorheen en kon ik een afspraak maken. Om 13.32 uur kreeg ik een sms met daarin de datum+tijd en locatie voor de test. Gek dat ik dit kreeg als sms, want ik had dat bericht ook per email (precies dezelfde tijd).
Ik zag dit op mijn Apple Watch als bericht binnen komen en heb gereageerd met "OK" (zag niet of dit een sms of WhatsApp bericht was, maar dacht dat het WhatsApp zou zijn omdat ik die korte optie van antwoord geven ken van een WhatsApp bericht via de Watch).

De bewuste sms naar Botswana zou op 14-9 om 13:31:18 verstuurd zijn, dus dat zou net voor het bericht zijn van Coronatest.

Nu vond ik met googelen van het bewuste nummer een website waar mensen reacties over dit nummer achter gelaten hebben.
Tenminste, ik gaf het nummer op met 002676628378, en zag 3 meldingen staan van anderen op het nummer zonder de "00" ervoor. En dan waren het 3 reacties, dat mensen een sms gekregen hadden van "Coronatest", dat ze ergens moesten zijn voor een test, terwijl ze niet eens een afspraak wilden maken (ook soms in een andere woonplaats zelfs).

Dus zou er een verbinding zijn met dit nummer van Coronatest.nl en het nummer in Botswana? Ik zie nu dat mijn "OK" via de Apple Watch de verstuurde sms zou kunnen zijn, maar dan geef je een reactie op een sms die je krijgt van een Nederlandse website, en verwacht je niet dat je daarvoor extra kosten maakt, toch?

• DaisyTweakers
Ik ben weer iets verder, want inmiddels zijn er weer kosten gemaakt voor een sms naar het buitenland.

Ik had gisteren een bericht binnen gekregen voor een andere medische afspraak die ik morgen middag heb. Ook dat kwam via de Apple Watch binnen en ik dacht dat het om een WhatsApp bericht was, want ik zag het menu van "automatisch kort antwoord" en heb met "Ja" gereageerd.

Nu zag ik dit staan als sms naar het buitenland en wordt er 7 cent voor gerekend. Voor de sms naar Botswana werd 51 cent gerekend. Het zijn kleine bedragen natuurlijk, maar hoe kan dit?

Ik heb gelijk gebeld met de kliniek waar ik morgen de afspraak heb. Ze zeggen dat hun sms gewoon via Nederland verstuurd is, en niet via een buitenlandse server (het nummer zou een Belgisch nummer zijn, zag ook dat het kan kloppen met netnummer van België). Volgens hun IT-afdeling zijn dat soort nummers waar een sms van verstuurd wordt alleen maar om te versturen, en kunnen ze op zo'n nummer niet eens iets ontvangen. De medeweker van de IT heeft het zelfs geprobeerd, hij heeft een sms van hun kliniek laten sturen en geprobeerd om daar op te antwoorden. Dat kon bij hem niet. Dat zou i.p. voor al dat soort sms-berichten zo zijn als je medische afspraken maakt (?). Maar bij mij kan het dus wel, en omdat ik niet wist dat ik op een sms bericht reageerde ben ik erin gestonken.

Ik wilde nu die functie uitzetten, dat ik überhaupt met de Apple Watch een bericht kan beantwoorden. Heb de functie "slimme antwoorden" uitgezet via mijn mobiele telefoon in de App voor de Apple Watch. Maar daarna een test gedaan: mijn dochter kon me een WhatsApp bericht sturen dat ik via de Watch kon beantwoorden, en hetzelfde wat betreft sms.

Weet iemand hoe ik dit echt kan uitzetten?