(lucht)Koelblok ontwerpen

Pagina: 1
Acties:

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:27

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Er zijn natuurlijk al veel topics geweest over het zelf ontwerpen van een waterjacket maar nu een topic over het ontwerpen van een heatsink.

Wat zijn de ideeen van jullie hierover?

Ik had zo het idee om een heatsink te ontwerpen die je eventueel wel zelf zou kunnen maken, en die je kunt scalen (kleiner maken) om hem bijvoorbeeld op je GeForce te kunnen zetten ofzo. (voor de CPU 60x60mm en voor de GPU 50x50mm bijvoorbeeld)

Ik dacht zelf aan een dikke base (ongeveer 10mm dik) en daar vinnen erop (van 20 mm lang, voor de GPU en iets van 40 mm voor de CPU), nadeel van vinnen is dat je dan dus afhankelijk bent van een luchtstroom evenwijdig aan de richting van de vinnen, dat heb je dus niet met pinnen (zoals de swiftech bijvoorbeeld) dus als je die dan wilt scalen en op je mem wilt zetten kan je je fan aan elke willekeurige kant op je grafische kaart richten.

Hebben jullie nog ideeen die belangrijk zijn om op te letten?

wat is beter bijvoorbeeld?
Een dikke basisplaat of een dunne?
Pinnen of vinnen?

let er wel op dat het wel te maken moet zijn, en dat je niet supergeavanceerde materieel nodig moet hebben.

Verwijderd

Kreten die belangrijk zijn bij luchtkoeling zijn: oppervlakte, geleiding, werveling, afgifte, gewicht.

Deze moeten allemaal zo hoog mogelijk zijn, behalve werveling, dat gaat luchtstroming tegen.

dus pinnen geeft meer opp, maar ook meer werveling. Alu is lichter, maar gelied minder goed dan koper. Voor een betere afgifte zou je het blok zwart moeten maken, maar dan wordt de gelieding weer lager.

Hetgeen waar je het meest voordeel op kunt behalen is neit het blok zelf maar de manier waarop de lucht door het blok gaat. (kijk naar el cheapo koeler en silverado)

maar misschien dat een radiator type fin ut beste is... veel opp, weinig werveling, eenvoudige recht toe recht aan stroming, alleen wel een zwaar blokje...

Dus zo:
+------+
|OOOOOO|
|OOOOOO|
|OOOOOO|
+------+
en dan op de zijkant een fannetje die via een fanduct zijn lucht van buiten haalt.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Mmm... tja, reden dat ik het vraag is eigenlijk dat ik zwaar teleurgesteld ben door wat je tegenkomt als je rondkijkt bij de betere elektronikazaken. Eigenijk kan je wel zeggen dat je niets tegenkomt wat geschikt is. Of het zijn allemaal heatsinks die geschikt zijn voor transistoren, of ze zien er niet uit of hebben slechte koeleigenschappen.

Ik wil dus een blank Alu heatsink van 50x50mm hebben met een dikke base en minimaal iets van 30mm hoog, maar dat kan je dus vergeten. Niemand verkoopt die dingen lijkt het wel. Als je een heatsink zoekt voor een CPU dan heb je keus zat, maar een kwalitatief vergelijkbare heatsink voor de GPU is er niet. (btw, een socket370 of A koeler kan ik niet kwijt op mijn GF2.)

De kwaliteit van kleinere heatsinks blijft echt grandioos achter op die van de CPU's. Als Swiftech nou bijvoorbeeld een kleinere versie van hun MC-370 zou uitbrengen voor de GPU dan zou dat erg mooi zijn, maar ja.

Ik kan er wel een pentium of een 468 koeler opzetten maar die hebben nou niet echt goede koeleigenschappen.

Verwijderd

Een goede luchtkoeler moet al aan een paar eisen voldoen:

- De temp van de koeler moet overal zo gelijk mogelijk zijn. Dit maximaliseert de warmteafgifte aan de lucht. Als bijv. de temp aan de bovenkant van je koelvinnen al zwaar gedaald is, dan werkt dat stuk niet effectief meer mee aan de warmteafgifte (die o.a. afhankelijk is van de dT tussen koelvin en lucht)

- Het oppervlak moet zo groot mogelijk zijn, en aangepast aan de luchtstroom. Heel veel dicht op elkaar geplakte vinnen hebben wel veel oppervlak, maar je krijgt er geen lucht meer doorheen.

Voor de eerste eis is een 10mm (koperen/zilveren) baseplate voor een CPU, of een 5mm baseplate voor een GPU voldoende. Dit garandeert een goede warmteverdeling over de onderkant van de koeler. Vanaf de baseplate moet vervolgens oppervlak gecreeerd worden. Dit kan op 2 manieren: schotjes of pinnen. Pinnen hebben het grote voordeel dat ze een groot oppervlak hebben in een compacte ruimte. 2e voordeel is dat ze voor de hobbyist makkelijk te monteren zijn (gaatje boren, pin erin, evt solderen). Ronde pinnen zijn niet optimaal, vierkante of zeskantige wel. Maar ronde pinnen zijn wel makkeljiker te verwerken. Schotten/vinnen zijn voornamelijk bij machinale verwerking makkelijker.

Over de lengte van de pinnen of schottten kan ik niks zinnings zeggen. Even goed naar Swiftech oid kijken; die jongens zijn niet stom. Zelf maak je ze dan ietsje langer onder het motto 'baat 't niet, dan schaad het ook niet'

Naja, mijn voorkeur voor een zelfbouw heatsink is wel duidelijk: een koperen baseplate, en koperen of aluminium pinnen erin. Een goede reden om aluminium voor de baseplate te gebruiken heb je niet. Het alu dat je kunt krijgen is meestal niet puur (constructiealuminium), dus de warmtegeleiding is vrij slecht. Het koper dat je kunt krijgen is wel relatief puur, en wint dus ruim met een factor 2 kwa geleiding. En voor de kosten hoef je 't ook niet te laten.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Zijn er eventueel mensen hier die zo'n heatsink voor mij kunnen maken als ik een ontwerp aanlever?

(eis is dan natuurlijk wel dat het netjes gedaan word, met een boormachine kan ik het zelf ook wel. :) )

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
btw, waar zijn er ergens blank alu heatsinks te koop in verschillende maten? Ik ben op zoek naar een heatsink van 50x50mm en ongeveer 30mm hoog.

Iemand? En nee, liever geen gezaag in een bestaande heatsink...

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 14:00
ik heb er een voor m'n PII gemaakt, wel nog het Lang formaat, en hij koelt veeel beter dan die stock heatsink CRAP

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Op vrijdag 10 augustus 2001 12:47 schreef Evil_Homer het volgende:
ik heb er een voor m'n PII gemaakt, wel nog het Lang formaat, en hij koelt veeel beter dan die stock heatsink CRAP
Heb je pics?

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een heatsink van 50x50mm en ongeveer 30mm hoog.

Iemand? En nee, liever geen gezaag in een bestaande heatsink...
Probeer eens Farnell (www.farnell.com; ze hebben een online catalogus). Kun je daar niet via-via bestellen, kijk dan of je een geschikt Fisher koellichaam kunt vinden, en geef dat typenummer door aan de dichtstbijzijnde Display elektronicawinkel of een andere die ook bij Nedis bestelt. Ik meen dat zij namelijk Fisher leverden.

Lukt dat niet, wat is er dan mis met zagen in een bestaand koelblok? Met een gewone handzaag ben je in no-time door een Coolermaster heen hoor! Netjes bijwerken, en niemand die ziet dat het een ex-coolermaster is. Voor 't geld hoef je het ook niet te laten; die complete CPU koelers zijn net zo duur als een los koelprofieltje. En voor het 60mm fannetje dat er overblijft weet je vast nog wel een toepasssing.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Nedis? Hmmm. Misschien weet ik dan nog wel een kortere weg om eraan te komen. Eens even navragen.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/2146.jpg

De stille ventilatoren die de Silverado gebruikt kun je ook los kopen (bijv. bij Conrad voor 11 piek).

Dus een koperen basisplaat met aluminium pinnen en twee (of vier?) van die haakse koelers erop, en je hebt een "swiftec silverado" superkoeler die ook nog stil is.
Hoeveel kost een zilveren munt (pil)? Die zou je er dan eventueel onder kunnen schroeven.

Geschatte kosten:
1cm koperplaat = 3,-
100 aluminium pennen = 10,-
vier ventilatoren = 4x11= 44,-
schroud = 1,-
zilveren pil = 10,=
Totaal 70 piek.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/2147.jpg

De conradventilator.

Heeft maar twee stroomdraden: verder volgens mij identiek aan de silverado-ventilator. Per vier à 9DM.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/2149.jpg

Waarom zie je dit systeem eigenlijk nooit?

Er past toch makkelijk een 12cm ventilator in de voeding. Die is dan meteen geschikt -en krachtig genoeg- om het processorblok te koelen.

Verwijderd

Dikke basis, dunne en vooral veel vinnen.
Koperen bodem. Koperen vinnen in het midden.
Dat lijkt me wel wat
Pagina: 1