Kosten retour bij defect product

Pagina: 1
Acties:

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 19:13
Hi allemaal,

Een vraag uit interesse:

Case

Ik heb een product bij een NL webshop gekocht, vertoont na 8 maanden een defect. Webshop handelt de garantiecase met de (Franse) fabrikant af, vraagt mij om op eigen kosten het product naar de shop te sturen. Zij claimen dat zij al coulant zijn omdat zij de verzendkosten naar Frankrijk en terug naar mij dragen. De vraag: strookt dit met de wet?

Mijn standpunt

Nee, volgens het Nederlands consumentenrecht heb ik recht op kosteloze reparatie, waar verzendkosten dus ook onder vallen. Voorbeeld hier en hier. Ik heb een overeenkomst met de NL webshop, niet met de Franse fabrikant, dus kosten tussen NL en Frankrijk zouden mij niks aan moeten gaan.

Webshop standpunt

Citaat webshop: "Wettelijk geldt dat alleen wanneer een online aanbieder in het buitenland zit en zich voordoet alsof hij in het land van de klant gevestigd zit.
In dit geval zijn wij beidde gevestigd in Nederland dus is dit niet van toepassing en bent u als consument ook verplicht ons de kans te geven het op te lossen." -> dus ik moet de verzending terug naar de webshop betalen.

N.B. Het gaat om enkele euro's dus ik heb al betaald. Ik leer echter graag bij waar mogelijk, en ben in dit geval benieuwd wie er gelijk heeft. Graag geen reacties met "het is maar een paar euro waar maak je je druk om !!111!1 :+ "

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:28
Staat op de factuur een NL onderneming?
met een NL btw nummer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:23
Jij hebt niets te maken met hun kosten.
Bij Wet koop op afstand betaal je zelf retour (hetzelfde als wanneer je terug naar de winkel zou moeten om het terug te brengen).
Dit is echter hier niet van toepassing.

Bij garantie werk heb je zelf geen kosten. Zowel voor verzenden naar de winkel niet als hun kosten naar Frankrijk. Dat is hun probleem. Zij gaan in zee met een Franse fabrikant, niet jij.

Wettelijk moeten zij jouw gemaakte kosten terug betalen.
Leuk dat ze ergens mee schermen, maar dat is niet van toepassing.

Ofwel, jij hebt gelijk.

zij zijn niet coulant, ze proberen zich er onder uit te lullen. :+

• boyette
Arunia schreef op woensdag 23 september 2020 @ 00:27:
Jij hebt niets te maken met hun kosten.
Bij Wet koop op afstand betaal je zelf retour (hetzelfde als wanneer je terug naar de winkel zou moeten om het terug te brengen).
Dit is echter hier niet van toepassing.

Bij garantie werk heb je zelf geen kosten. Zowel voor verzenden naar de winkel niet als hun kosten naar Frankrijk. Dat is hun probleem. Zij gaan in zee met een Franse fabrikant, niet jij.

Wettelijk moeten zij jouw gemaakte kosten terug betalen.
Leuk dat ze ergens mee schermen, maar dat is niet van toepassing.

Ofwel, jij hebt gelijk.

zij zijn niet coulant, ze proberen zich er onder uit te lullen. :+
Nou dit is ook per definitie niet zo
garantieafhandeling zegt niets over de verzendkosten naar een eventueel reparatiecentrum.

je hebt carry in
pick up and return
on site

en vele andere garantievormen

als je in een offline winkel iets koopt
kan je ook de reiskosten om terug te gaan naar de winkel niet declareren

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 23-09-2020 00:30 ]

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-05 12:14
Verplicht ons de kans te geven het op te lossen....?

Klinkt als onzin.
De reden dat je niet direct bij de fabrikant zelf koopt maar bij een winkel is dat zij dit soort dingen oplossen. Daar verdienen ze hun geld mee. Ik vind het een raar verhaal.

• tobitronics
boyette schreef op woensdag 23 september 2020 @ 00:27:
Staat op de factuur een NL onderneming?
met een NL btw nummer?
Zo Nederlands als maar kan.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
Nou je zult de verzendkosten zelf moeten betalen als de verkoper dit zo verlangt.
Mocht er sprake zijn van een defect wat binnen de garantie valt dan kan je deze wel declareren.

Er is sprake van recht op vergoeding maar niet wanneer het onderzoek hierover nog niet heeft plaats gevonden. En het recht op garantie nog niet zeker van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:23
boyette schreef op woensdag 23 september 2020 @ 01:02:
[...]

Nou je zult de verzendkosten zelf moeten betalen als de verkoper dit zo verlangt.
Mocht er sprake zijn van een defect wat binnen de garantie valt dan kan je deze wel declareren.

Er is sprake van recht op vergoeding maar niet wanneer het onderzoek hierover nog niet heeft plaats gevonden. En het recht op garantie nog niet zeker van toepassing is.
Die nuance geef ik je zeker gelijk in.

• tobitronics
boyette schreef op woensdag 23 september 2020 @ 01:02:
[...]

Ah dat klinkt wel logisch, dank!

Vervolgvraag: In dit geval heeft er uitgebreid mailverkeer tussen mij en webshop plaatsgevonden incl. fotos/videos van defect. Webshop heeft weer met fabrikant afgestemd, welke heeft gezegd dat het product terug moet voor reparatie. Zou dat als een onderzoek kunnen gelden?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@tobitronics Jij hebt niets te maken met fabrikant. De verkoper dient conformiteit na te komen. En waar hij de evt. schade claimt is zijn pakkie aan. Het is niet raar dat jij de vzk. betaalt voor het goed heen sturen. Maar is er een defect wat niet te wijten is aan zgn misbruik(gebruik anders dan waar het goed voor bedoelt is) dan kun jij de vzk claimen, en evt. onderzoekskosten. Hou je er niet teveel mee bezig, verkoper dient jou weer een conform goed te leveren(gerepareerd of vervangen) al met al mag het jou aan het eind dus niets kosten.
Let ook op dat het geheel niet hinderlijk mag zijn voor consument koper. (termijn van onderzoek/reparatie/vervangen) in redelijkheid en billijkheid mag je op 14 dagen rekenen. spreek ook een duidelijke termijn af met de verkoper. dan weet je waar je aan toe bent, en kun je evt. een leenartikel vragen.
wetstekst oa: art. 7:20 BW

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1