Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lenovo IdeaPad S540-13ARE (of andere) - Ryzen7 16:10+ laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop moet mijn huidige laptop (matebook x pro, i7-8550u) en desktop (asrock mini icm i5-6500) gaan vervangen. Vooral voor standaard internet, mail, maar ook werk (programmeren in Java, R, bash) en wellicht af en toe een spelletje. Ben zeker geen gamer, dus heeft absoluut geen prioriteit.

Heb nu wel 2 extra ssds in mijn desktop zitten maar die kan ik met een externe behuizing ook in de laptop prikken (heb al een usb-c dock en ook een usb-c -> monitor kabel)

Wat is je budget?
~1000 euro, 200-300 euro meer is evt geen probleem als daarmee echt de ideale laptop gekocht kan worden

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet veel, maar wel af en toe... portabiliteit is wel een voordeel

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee...

Overig
Ik ben op zoek naar een laptop tussen de 13.3 en 14.1 inch... Specifiek met een ryzen 7 4xxx cpu (omdat hij ook mijn desktop moet vervangen) met 16G ram. Daarnaast minimaal 16:10 scherm omdat ik verticale ruimte belangrijk vind. Touchscreen zou fijn zijn, maar denk niet perse noodzakelijk.

De IdeaPad is 1 van de weinige geschikte kandidaten maar heeft geen touchscreen (enige echte nadeel op dit moment). Een fingerprint scanner vind ik ook wel fijn, maar is ook geen delabreaker.

Mijn vraag is vooral of ik alternatieven over het hoofd zie (Lenovo Yoga Slim 7 was ook een optie maar valt vooral af vanwege 16:9). Heb ook met interesse gekeken naar de Huawei Matebook D 14/113 met de ryzen 7 4800H maar niet leverbaar in NL so far (en prestatieverschil tussen H en U is ook niet dermate groot lijkt het dat het d emoeite waard is... een ~20%)

Eerder ook gedacht aan een Asrock Deskmini X300 icm 4700G desktop cpu maar ook daarbij geldt dat performance niet zoveel groter is dat ik daar perse 500-700 euro extra aan uit wil geven (los dat ik dan weer 2 systemen heb waar ik op werk).

Mijn vraag is vooral of ik opties over het hoofd zie of dat er laptops aan zitten te komen die ik ook moet overwegen, had vanavond bijna de Lenovo IdeaPad besteld maar denk er toch nog heel even langer over na.

[ Voor 6% gewijzigd door m0ridin op 23-09-2020 00:21 ]

Alle reacties

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 09:02
Die Matebook X Pro is toch ook zo slecht nog niet, waarom wil je die vervangen?

Zelf ben ik ook op zoek naar zoiets.

De Lenovo Yoga Slim 7 Pro met Ryzen 4000 komt er nog aan... alleen niemand weet wanneer:
Zelf zou ik dan voor een 2240x1400 300 nits mat scherm gaan (de andere variant is glass only).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRFeThyM6MVYXEJ5hf-mqjXlZq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uy8gQo2qAFrhRiXHmKNXxQX4.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Tranze op 23-09-2020 11:14 ]

• m0ridin
  • Nu online
@Tranze

In eerste instantie ging het me eigenlijk vooral om vervanging van mijn desktop setje, die is echt wel oud en wat traag aan het worden... Maar hoewel de matebook an sich nog best prima is (vooral ook een pracht apparaatje) begon ik me vooral af te vragen of het niet handiger was gewoon een goede laptop aan te schaffen als uiteindelijk single apparaat.

Laptop vervanging is dus niet perse noodzakelijk, maar wel een 2 vliegen in 1 klap optie. Ben daarnaast ook heel gecharmeerd van de ryzen cpu's die er nu zijn dus dat speelt ook mee.

Die Yoga Slim 7 Pro ziet er inderdaad ook wel top uit! Interessant... vraag me alleen af of de H variant van de CPU niet zal resulteren in meer accu gebruik topv de U variant?

Hmmm, ga nog eens wat meer zoeken over deze laptop. Tnx!

*Edit*
Bwoah, lees her en der dat het zeer waarschijnlijk is dat deze pas (begin) 2021 beschikbaar zal zijn... das
wel weer jammer.

*Edit2*
Lees ook over de Ideapad dat schermhelderheid wat matig is en deze redelijk hoog moet staan om normaal te kunnen werken en (mede hierdoor) accuduur ook niet denderend is... hmmm

[ Voor 16% gewijzigd door m0ridin op 23-09-2020 13:16 ]

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:39
m0ridin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:59:
@Tranze

*Edit*
Bwoah, lees her en der dat het zeer waarschijnlijk is dat deze pas (begin) 2021 beschikbaar zal zijn... das
wel weer jammer.

*Edit2*
Lees ook over de Ideapad dat schermhelderheid wat matig is en deze redelijk hoog moet staan om normaal te kunnen werken en (mede hierdoor) accuduur ook niet denderend is... hmmm
Waar lees je dit? Ik heb de intel variant gezien en daar vond ik het scherm echt heel nice van.

• m0ridin
  • Nu online
Cinemaskoop schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:19:
[...]

Waar lees je dit? Ik heb de intel variant gezien en daar vond ik het scherm echt heel nice van.
Hmmm, kan het niet specifiek terugvinden maar volgens mij in comments op threads op reddit.com, of bij notebookcheck.net en hardwareinfo en dergelijke. Maar lees ook dat het goed genoeg is voor anderen, zal dus puur persoonlijk zijn (en waar je woont/werkt).

De matebook x pro is wel heel helder, wat van de zomer wel fijn was... maar zo vaak zit ik er nou ook weer niet mee in de zon.

Neig er naar gewoon maar de Lenovo te bestellen en te zien of dat voldoet, zo niet kan hij altijd weer retour. Maar om nog maanden te wachten op die eventuele yoga slim 7 pro...

• Cinemaskoop
m0ridin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:39:
[...]

Hmmm, kan het niet specifiek terugvinden maar volgens mij in comments op threads op reddit.com, of bij notebookcheck.net en hardwareinfo en dergelijke. Maar lees ook dat het goed genoeg is voor anderen, zal dus puur persoonlijk zijn (en waar je woont/werkt).

De matebook x pro is wel heel helder, wat van de zomer wel fijn was... maar zo vaak zit ik er nou ook weer niet mee in de zon.

Neig er naar gewoon maar de Lenovo te bestellen en te zien of dat voldoet, zo niet kan hij altijd weer retour. Maar om nog maanden te wachten op die eventuele yoga slim 7 pro...
Ja die pro zal nog wel even duren.. en als het 2021 wordt dan denk ik dat ze renoir gaan overslaan.. zou wel raar zijn anders..

• m0ridin
  • Nu online
Huawei Matebook 14 2020 met Ryzen 7 4800H is ook een mooie, maar ook die (nog?) niet verkrijgbaar hier...

[ Voor 32% gewijzigd door m0ridin op 23-09-2020 14:08 ]

• Cinemaskoop
m0ridin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:07:
Huawei Matebook 14 2020 met Ryzen 7 4800H is ook een mooie, maar ook die (nog?) niet verkrijgbaar hier...
Heb je hier al benchmarks van gezien? De prestaties verschillen nogal over de diverse producenten.

Zo is de Acer swift 3 met Ryzen 7 4700U langzamer dan de Lenovo Ideapad 5 met Ryzen 5 4500U zag ik op youtube

• m0ridin
  • Nu online
Cinemaskoop schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:11:
[...]

Heb je hier al benchmarks van gezien? De prestaties verschillen nogal over de diverse producenten.

Zo is de Acer swift 3 met Ryzen 7 4700U langzamer dan de Lenovo Ideapad 5 met Ryzen 5 4500U zag ik op youtube
Nee, dat niet... Maar klinkt herkenbaar. Volgens mij was mijn i7-8500u welke ik eerder had in mijn laptop weer langzamer dan een i5-8200u oid. Misschien nog amar even beter kijken naar de resultaten van de ryzen 5 45000u ook, maar volgens mij was ook de igp van de 4800u een stukje beter wel.

• Tranze
Hier is een review van de MateBook 14 met Geekbench score:
https://www.androidauthor...ok-14-amd-review-1159992/

Afbeeldingslocatie: https://cdn57.androidauthority.net/wp-content/uploads/2020/09/huawei-matebook-14-2020-amd-geekbench-5.png

• m0ridin
  • Nu online
Nice! Tnx...

Scores (in best performance mode) lijken hoger bij de lenovo:

https://www.reddit.com/r/...13are_review_ryzen_4800u/

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/ujqeje1m0sk51.png?width=1468&format=png&auto=webp&s=22c5b442b6488f227056485d1a8699e6b8551648

• m0ridin
  • Nu online
Update, ik heb de S540 besteld en ga zien of deze goed genoeg is voor me... Kan wel blijven wachten, maar ja. Er is altijd wel wat nieuws ;)

• Cinemaskoop
m0ridin schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:15:
Update, ik heb de S540 besteld en ga zien of deze goed genoeg is voor me... Kan wel blijven wachten, maar ja. Er is altijd wel wat nieuws ;)
Cool!
Ja daar heb je gelijk in. Elk half jaar komen er wel nieuwe processoren uit en elk jaar nieuwe laptops.

• Tranze
m0ridin schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:15:
Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen. Ga je een review schrijven?

• m0ridin
  • Nu online
Tranze schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:02:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen. Ga je een review schrijven?
Is wel mijn plan ja, maar heb hem past sinds gisteravond en vandaag ook nog maar weinig thuis... Maar eerste setup is gedaan.

Zal snel hier even wat ervaringen posten en na iets uitgebreider gebruik een echte review :)

• m0ridin
  • Nu online
Een eerste indruk:

* Buildquality: Goed, niet de wow-factor omdat ik van een matebook x pro afkom die nog wat strakker afgewerkt is. Maar voelt allemaal degelijk aan, scherm wiebelt totaal niet.

* Scherm: Redelijk kleine bezels, bovenste is wat dikker ivm webcam. Helderheid denk ik goed genoeg (wel een groot verschil met de matebook, 20% brightness matebook komt ongeveer overeen met 60-70% op de Lenovo. Zou over het algemeen geen punt moeten zijn, werk meestal niet in de volle zon.

Of ik het touchscreen ga missen is nog even afwachten, paar keer de neiging gehad om even iets op het scherm aan te tikken maar so far nog geen enorm gemis.

Scherm trouwens (grotendeels) open te doen met 1 hand, alleen het laatste stukje kantelt de laptop mee.

* Toetsenbord + trackpad: Prima, tikt lekker en trackpad werkt ook soepel. Toetsenbord heeft ook een backlight (2 verschillende niveaus) en wordt getriggered door activiteit, staat dus niet continu aan.

* Speaker: Mwah, matig tot enigzins redelijk.... Grote stap achter tov de matebook, in volume en kwaliteit

* Webcam: Bwah, die is matig tot slecht zeg. Zelfde resolutie als de matebook, maar veel softer/slechter. Echt wel een minpunt voor me aangezien ik hem voor werk en dus ook zoomcalls ed wil gebruiken.

* Performance: Snel, vooral in de benchmarks maakt hij gehakt van de matebook. Maar ik durf niet te zeggen dat ik er in het gebruik nu ook zoveel van merk? Singlecore is natuurlijk ook geen enorm verschil. Lijkt wel net wat vlotter, maar sommige apps (simpel voorbeeld, hwinfo opstarten) duurt juist langer. Even in de gaten houden dus.

GPU is btw wel minder dan degene in de matebook (mx150) in cinebench...

Fans slaan bij enigzins intensief gebruik wel redelijk snel aan,maar werd natuurlijk ook eea aan updates geinstalleerd op de achtergrond. Nu allemaal op passive gezet.

* Batterij: Wel wat beter, maar even aanzien. PCMark gaf 4:50 vs 4:14 oid voor de matebook. Batterybar geeft op dit moment ruim 10 uur aan vs ~7 voor de matebook (beiden even vol)

Al met al, ok maar nog niet helemaal overtuigd... Speakers en webcam vallen wel erg tegen. Net wat groter scherm zou toch fijn zijn (denk dat 14" de sweetspot voor me is). 16:10 tov 3:2 is zo op het eerste gezicht helemaal prima.

Mochten er nog specifieke vragen zijn, roep maar :)

*Edit*

Hmmm, 1 vd usb-c poorten lijk ik alleen mee te kunnen opladen... monitor er op aansluiten werkt niet, stick erin prikken doet ook niks... dat schiet niet op. Even kijken of ik iets over het hoofd zie, maar anders ga ik er mee terug....

[ Voor 14% gewijzigd door m0ridin op 26-09-2020 20:46 ]

• m0ridin
  • Nu online
Even ter info ( oa @Tranze ;) ), heb er ondertussen een (voorlopige) review van gemaakt:

productreview: Lenovo IdeaPad S540-13ARE (82DL002TMH) review door m0ridin

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 29-09-2020 15:54 ]

Pagina: 1