Hoe word bepaald in welke wijk er glasvezel word aangelegt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-05 22:54
Ik woon in Den Haag in de wijk Mariahoeve.
In verschillende wijken van Den Haag word door T-Mobile glasvezel aangelegd.
Wat echter de reden is dat de ene wijk wel word aangesloten op glasvezel en de andere niet, is mij een totaal raadsel.

Het is niet zo dat een hele stad in fases word aangesloten.
Nee er word een bepaalde wijk aangesloten en jaren later weer es een andere wijk.

Als je kijkt naar de kaart van Nederland zie je door heel Nederland overal kleine vlekjes van een enkele wijk die is aangesloten.
Als je belt voor een planning wanneer mijn wijk aan de beurt is krijg je hier geen antwoord op.
Logisch lijkt het mij als je stad voor stad aansluit op glasvezel.

Heb van horen zeggen dat je pas in aanmerking komt voor glasvezel als genoeg mensen in een wijk zich hebben aangemeld glasvezel te willen. Kan echter nergens informatie krijgen waar ik mij dan specifiek moet aanmelden zodat mijn wijk word aangesloten op glasvezel.

Iemand hier informatie hoe je achter de planning komt van glasvezel in mijn wijk?

KPN en T-mobile geven in ieder geval niet thuis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 17:35
Vaak kijkt KPN/T-mobile naar welke verbindingen er huidig liggen, welke type bewoners er wonen en of deze baat hebben bij deze aansluitingen.
Wijken waar veel gezinnen wonen en maar een 30mbit DSL lijn beschikbaar is zal grotere kans maken dan een achterstandswijk die toekomstig gewoon minder afnemers zal hebben uit forecasts.

Op dit moment staan echter bedrijven die de werkzaamheden aanbieden te popelen om te doen wat ze bevolen worden. Dusja insteek is eigenlijk zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld bij de aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 14:28
Tja, KPN zal wel glas uitrollen nadat T-Mobile het voortouw neemt:
https://www.denhaagcentra...lagveld-van-telecomtwist/
De aankondiging van KPN kwam ongeveer een maand nadat VVDSL beschikbaar kwam in Regentessekwartier...

T-Mobile is of was van plan om hier aan te leggen:
https://uploads-eu-west-1...2cf-a92c-c071675234c0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 16:48

slaay

Natuurbeleven.com

Kijk ook eens deze uitzending van Radar: https://radar.avrotros.nl...-de-aanleg-van-glasvezel/

Het is ook 'spelletje' om bepaalde wijken 'in te pikken' door een aankondiging te doen en vervolgens de tijd te nemen met het aanleggen.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 20:25
Ik kan niet voor T-Mobile spreken maar wel voor KPN. Althans, voor zover dat mag:
Het is inmiddels niet meer zo dat er een wijk wordt gedaan en dan jaren later weer eentje. Zo lijkt het voor de buitenstaander misschien maar dat heeft allerlei redenen.
Om met het heden te beginnen: Als ik Den Haag neem wil KPN heel Den Haag verglazen. Zo simpel is het. Dat probeert men wel degelijk in fases te doen maar die wijken hoeven niet aan elkaar te liggen. Een netwerk in een wijk wordt aangelegd vanuit 1 of meerdere PoP's, tegenwoordig vaak in een KPN centrale gebouwd. Dus je kan elke wijk weer opnieuw beginnen en hoeft niet verder te borduren op het eerder aangelegde netwerk.

Dan komt de volgorde om de hoek kijken en dan spelen een heleboel factoren mee: Samenstelling van de buurt en sociale samenstelling, beschikbaarheid snel internet via koper op dit moment, kosten aanleg maar ook de wensen van providers die leveren via KPN. Dat alles bij elkaar levert een lange termijn planning op en in die volgorde worden de projecten uitgegeven aan de afdeling Bouw.

De reden dat je op die kaart van Nederland bij een aantal steden (nu nog) vlekken ziet is dat Reggefiber daar in het verleden wel begonnen is met 1 of meerdere wijken en toen is gestopt. Hetzij door gebrek aan belangstelling, hetzij door de overname van KPN. En ook wel een belangrijke reden is dat grote nieuwbouwwijken al vanaf het begin zijn verglaasd. Die zie je op die kaart ook als vlekken in de stad.

Maar dat is met de huidige uitrol van KPN echt wel voorbij hoor. Apeldoorn is de laatste twee jaar al bezig met verglazen en dat is toch de negende stad van Nederland. Onlangs is het laatste deel aangekondigd en dan is dat zeker geen vlekkenkaart meer. Arnhem idem dito.
Voor Groningen geldt komende jaren hetzelfde proces, net als Rotterdam, Den Haag en zeker ook Amsterdam voor de komende jaren. En zo kan ik nog heel wat grotere steden noemen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 20:25
slaay schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:30:
Kijk ook eens deze uitzending van Radar: https://radar.avrotros.nl...-de-aanleg-van-glasvezel/

Het is ook 'spelletje' om bepaalde wijken 'in te pikken' door een aankondiging te doen en vervolgens de tijd te nemen met het aanleggen.
Maar wat Joost Steltenpool ook in die uitzending aangaf (en door mw Hertsenberg weg werd gepraat) is dat KPN al vaak een jaar bezig is met een gemeente. Dan is er uiteindelijk overeenstemming over de aanleg en dan pas kondigen ze de hele gemeente aan waardoor het lijkt alsof ze door een andere partij heen walsen. Van Den Haag weet ik toevallig zeker dat KPN al een jaar aan het voorbereiden was op het moment dat T-Mobile zichzelf aankondigde.
Maar uiteraard bestaat zo'n hele gemeente uit een aantal deelprojecten dus kan het inderdaad maar zo jaren duren voordat die wijk glasvezel krijgt. Die betreffende wijk kan dan zeker wel het gevoel krijgen dat er handdoekje wordt gelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 22-09-2020 22:36 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gba_child
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-05 21:44
Pagina: 1