Tranze schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 07:40:
Wij hadden eigenlijk een bod gedaan onder voorwaarde van oplevering zodra de financiering rond is, dus dan zouden we ook ergens in december zitten. Toen kwamen we achter het voorstel voor de nieuwe regeling, wat ons rond de 10k zou schelen... We hebben de verkoper gevraagd of het een probleem voor hem was als we de overdracht uitstellen naar 4 januari. Hij ging daar gelukkig meteen mee akkoord

Wij zitten als verkoper in dezelfde situatie, maar volgens mij kunnen onze kopers geen aanspraak maken op de vrijstelling (kan ik natuurlijk gewoon nakijken in de koopovereenkomst, bedenk ik me net, daar staan ook de geboortedata en geboorteplaats op). Overdracht staat nu gepland voor halverwege december. Da's ruim een week voor de Kerstvakantie. Als er sprake zou zijn van uitstel, dan wordt het al heel snel 4 januari of later.
Ik denk dat ik over zo'n klein uitstel ook geen hoop herrie zou gaan maken. Maar anderhalve maand..... dat heeft wel wat meer impact. Ik heb bijvoorbeeld in mijn hypotheek een spaarbedrag zitten wat écht pas vrijkomt na overdracht en NIET overbrugd kan worden vanwege de voorwaarden. Dat zou dus ook betekenen dat dat kapitaal pas 1,5 maand later vrijkomt en ik dus planningen moet gaan aanpassen. Dan wordt het snel wél een probleem (en dus duur).
Maar als je nu al een bod gedaan hebt en dat is geaccepteerd.... dan zou de financiering ergens halverwege november al rond kunnen zijn. 6 weken is haalbaar, zelfs met wat tegenvallers in het traject. Wij tekenden onze hypotheekofferte 1 dag voor het verstrijken van de termijn voor ontbinding. Die termijn was 6 weken en:
- we hebben ruim een week vertraging opgelopen door de vakantie (dossier niet goed overgedragen aan vervangende adviseur)
- we hebben hals-over-kop nog nieuw financieringsplan moeten bedenken vanwege dat overbruggingsprobleem (verrassing!)
Had er een hard hoofd in en dacht al verlenging van de ontbindende voorwaarde te moeten gaan vragen bij de verkopers, maar het is dus toch allemaal nog nét op tijd gelukt.
[
Voor 21% gewijzigd door
Anoniem: 39993 op 07-10-2020 08:42
]