Overdrachtsdatum verplaatsen > 2021 + VERGOEDING verkopers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRYFETH
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-05-2023
Beste lezer,

Wij hebben afgelopen juli een huis gekocht voor € 310.000,- en hebben in principe in december de overdracht gepland staan.

Nu is het zo dat de overdrachtsbelasting in 2021 naar 0% gaat ipv 2%.

Uiteraard heb ik mijn adviseur gevraagd of het mogelijk is de overdrachtsdatum te verplaatsen naar 2021 in overleg met de verkopers. Wat zou hierin een redelijke vergoeding zijn richting de verkopende partij?

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:09
€6200.--

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik moest lachen om je bedrag. :+

Maar on a serious note: je geniet 2% korting. Bied de verkoper aan om het voordeel te splitten: 1% voor hem, 1% voor jou.

3100 is voor hem een compensatie in een maand extra hypotheek en overig ongemak, en 3100 voor jou is een snel verdiend bankstel, bed, meubels, vloer of whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Draai het eens om; wat zou jij een redelijke vergoeding vinden om het huis een maand eerder te krijgen, puur en alleen om de verkopende partij 6200 euro rijker te maken? En bij welk aanbod van de verkopende partij zou je denken "donder op, ik werk niet mee"?

[ Voor 20% gewijzigd door Djordjo op 22-09-2020 22:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je binnen vijf jaar en voor je 35ste nog een keer gaat verhuizen, kun je de korting beter voor de volgende keer bewaren.

De verkoper is een maand extra hypotheek, lokale heffingen en verzekering kwijt, maar spaart een heel jaar box 3 uit. Per saldo hangt het van de overwaarde af of je verkoper voordeel heeft bij uitstel. Als de verkoper ook al een voordeel heeft, hoef je hem niet nog extra te paaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 19:49

AzzKickah

06-CENSORED

GlowMouse schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:21:
Als je binnen vijf jaar en voor je 35ste nog een keer gaat verhuizen, kun je de korting beter voor de volgende keer bewaren.

De verkoper is een maand extra hypotheek, lokale heffingen en verzekering kwijt, maar spaart een heel jaar box 3 uit. Per saldo hangt het van de overwaarde af of je verkoper voordeel heeft bij uitstel. Als de verkoper ook al een voordeel heeft, hoef je hem niet nog extra te paaien.
Prima, dan zegt de verkoper toch gewoon "we laten de originele datum staan". Heb jij geen duizenden euro's voordeel.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:09

LankHoar

Langharig tuig

AzzKickah schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:25:
[...]

Prima, dan zegt de verkoper toch gewoon "we laten de originele datum staan". Heb jij geen duizenden euro's voordeel.
Indien zij voordeel bij een veranderde datum hebben zoals @GlowMouse aangeeft dan zullen ze alsnog die datum graag willen verzetten lijkt me, dus kan net zo goed blufpoker zijn ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
GRYFETH schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:58:
Wat zou hierin een redelijke vergoeding zijn richting de verkopende partij?
En hoe wil je die vergoeding betalen?

Je kunt de verkoopprijs namelijk verhogen met het bedrag, of een los bedrag overmaken.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:51
Ik zit, als verkoper, een beetje in hetzelfde schuitje: volgende week komen de biedingen binnen en wellicht dat er kopers zijn die in december willen overdragen, of in januari.

Wat @GlowMouse zegt klopt deels, denk ik: alles wat ik ontvang gaat richting aflossing van de bestaande hypotheek en de overwaarde naar aflossing van de nieuwe hypotheek. Volgens mij dus geen box-3 van belang voor mij (en wellicht dat verkoper bij TS hetzelfde heeft).

Dus met alleen nadeel van langer dubbele hypotheeklasten en extra lokale heffingen moet er wel een redelijke vergoeding staat voor later overdragen. En ja, ik zou dan rekenen op 50/50 delen van het voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:02:
En ja, ik zou dan rekenen op 50/50 delen van het voordeel.
Bij een huis van €300k zou je dan €6k verschil hebben, maar dan moet je nog de extra lasten doorbelasten, wat al snel richting de €1000 per maand gaat (hypotheek, GLW, gemeentelijk geneuzel etc). Stel 2 maanden, dan houd je nog €4k over die dan door 2 moet.

Als koper heb je dan echter de woning pas na de kerstvakantie (4 januari). Als je dan nog wat wilt schilderen en klussen, dan moet je mogelijk wat extra vrije dagen gaan opnemen, terwijl je waarschijnlijk in de kerstvakantie veel hulp kunt krijgen.
In mijn geval zou een voordeel van €2k niet opwegen tegen het nadeel van de kerstvakantie niet hebben.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:27

Fiets

A.K.A. Bambi

Waren er niet bepaalde belastingen die je moet betalen die bepaald worden op 1 januari en die dan voor de eigenaar op die datum zijn?

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:50
Fiets schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:47:
Waren er niet bepaalde belastingen die je moet betalen die bepaald worden op 1 januari en die dan voor de eigenaar op die datum zijn?
Dit gaat normaal naar rato. De vorige eigenaar betaalt zijn deel voor de periode dat hij/zij nog eigenaar was.
Dit regelt de notaris als het goed is.

[ Voor 5% gewijzigd door xyanide op 23-09-2020 13:59 ]

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
Fiets schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:47:
Volgens mij kun je bij gemeentelijke heffingen onderscheid maken tussen eigendomslasten en gebruikslasten.
Eigendomslasten worden normaliter bij de notaris naar rato verrekend, gebruikslasten niet. Onder gebruikslasten vallen o.a. afvalstoffenheffing, waterschapslasten en verontreinigingsheffing. E.e.a. wordt gefactureerd aan de eigenaar op 1 januari.

In ons geval zijn de eigendomslasten ook ongeveer 800 euro per jaar. Dit zou dus al vanuit de vergoeding moeten komen willen wij er niet op achteruit gaan, dit wordt immers niet verrekend bij de notaris. Daar bovenop heb je dan nog eventuele extra rente (aflossing vind ik zelf discutabel) voor de hypotheek op de oude woning en eventuele ongemakken.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjefke32 op 23-09-2020 14:02 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Tussen 1-1 en ~1-3 is het een inschatting van de WOZ. Want als je op 1-1 eigenaar bent, krijg je het hele jaar de belastingaanslag voor het eigenarendeel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Oid
  • Niet online

Oid

GlowMouse schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:21:
Wat bedoel je hier precies mee als ik vragen mag? De 0% geldt toch alleen voor starters die hun eerste huis kopen of heb ik dat verkeerd begrepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Oid schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:54:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee als ik vragen mag? De 0% geldt toch alleen voor starters die hun eerste huis kopen of heb ik dat verkeerd begrepen?
Zo is het uitgelegd, maar in de voorwaarden staat niet dat het je eerste koophuis moet zijn. Er staat alleen dat je nog niet eerder gebruik gemaakt mag hebben van de korting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Ethiron schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:10:
[...]

Zo is het uitgelegd, maar in de voorwaarden staat niet dat het je eerste koophuis moet zijn. Er staat alleen dat je nog niet eerder gebruik gemaakt mag hebben van de korting.
Het spreekt elkaar een beetje tegen?

https://www.rijksoverheid...maal/overdrachtsbelasting

Zo verbetert de positie van starters (ondertekenaars op de koop- en overdrachtsakte die gezamenlijk voor het eerst een huis kopen) op de woningmarkt.

Maar wel erg intressant om nog even te wachten dan inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/medium/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/onderwerpen/belastingplan/2020/infographics/overdrachtsbelasting-200827_bzk_factsheet-overdrachtsbelasting.jpg

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 14:07
Señor Sjon schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:08:
Tussen 1-1 en ~1-3 is het een inschatting van de WOZ. Want als je op 1-1 eigenaar bent, krijg je het hele jaar de belastingaanslag voor het eigenarendeel.
Weet je dit zeker? Dit krijg je toch wel terug met terugwerkende kracht?

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Oid schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:17:
[...]

Het spreekt elkaar een beetje tegen?

https://www.rijksoverheid...maal/overdrachtsbelasting

Zo verbetert de positie van starters (ondertekenaars op de koop- en overdrachtsakte die gezamenlijk voor het eerst een huis kopen) op de woningmarkt.

Maar wel erg intressant om nog even te wachten dan inderdaad.

[Afbeelding]
Inderdaad. Wat jij zegt/quote staat in de in inleidende tekst.

In de harde voorwaarden op dezelfde pagina staat het echter niet:
Voorwaarden voor de vrijstelling overdrachtsbelasting
De koper moet voldoen aan de volgende voorwaarden om gebruik te maken van de vrijstelling overdrachtsbelasting:

De koper is 18 tot 35 jaar.
De koper koopt een woning.
De koper heeft de vrijstelling voor overdrachtsbelasting niet eerder ontvangen en laat dit vastleggen in een verklaring.
De koper woont zelf in de woning (het zogenoemde hoofdverblijfcriterium) en laat dit vastleggen in een verklaring.

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-05 12:25
Het is nog een wetsvoorstel. De verwachting is dat het aangenomen wordt, maar het is zeker niet ondenkbaar dat het nog op punten aangepast wordt.

• GlowMouse
  • Niet online
Sjefke32 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:00:
[...]

Onder gebruikslasten vallen o.a. afvalstoffenheffing, waterschapslasten en verontreinigingsheffing. E.e.a. wordt gefactureerd aan de eigenaar op 1 januari.
De heffingen die je noemt worden wel gefactureerd, maar krijg je automatisch naar rato terug als je naar een andere gemeente verhuist. De ozb krijg je niet terug, maar dat regelt de notaris in de afrekening met de koper zoals xyanide al aangaf.

De overdrachtsdatum een maand opschuiven kost de verkoper gewoon niet zoveel. Zelfs als hij nog met een rente van 4% zit en een schuld van 200k ben je er met 800 euro wel. Als de verkoper voor minder dan 3100 euro niet wil meewerken, heb ik daar geen goed woord voor over.

Als er nog geen datum in december is geprikt, kun je een datum in de laatste week van december kiezen. Vervolgens laat je het op die dag afweten. De meeste koopcontracten hebben een boete- en ontbindingsbeding dat pas acht dagen later ingeroepen kan worden, en dan is het 2021.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GRYFETH schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:58:
Beste lezer,

Wij hebben afgelopen juli een huis gekocht voor € 310.000,- en hebben in principe in december de overdracht gepland staan.

Nu is het zo dat de overdrachtsbelasting in 2021 naar 0% gaat ipv 2%.

Uiteraard heb ik mijn adviseur gevraagd of het mogelijk is de overdrachtsdatum te verplaatsen naar 2021 in overleg met de verkopers. Wat zou hierin een redelijke vergoeding zijn richting de verkopende partij?
Wat gaf je adviseur voor advies hier in ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Terminus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:56
Wij zitten met dezelfde gewetensvraag. Ons huis verkocht, acte passeert in de eerste week van januari. Zelf zou de overdracht van ons huis begin december zijn.

We gaan de verkopende partij vragen of ze akkoord gaan met een vergoeding van onkosten als we het een maand opschuiven. Scheelt ons veel geld.

Het kromme is natuurlijk dat dit pas definitief bekend gemaakt is met prinsjesdag. Wij gingen er vanuit dat wij geen aanspraak hierop konden maken, gezien wij eerder al een huis gekocht hebben. Echter de criteria zijn niet toegespitst op 'starters', maar op mensen onder de 35 die nog nooit gebruikt hebben gemaakt van de regeling. Erg krom. Zeker ook voor mensen die in deze periode net een overdrachtsdatum rond november/december 2020 hebben afgestemd.

• sanderb
  • Laatst online: 12:23
GlowMouse schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:19:
[...]
De overdrachtsdatum een maand opschuiven kost de verkoper gewoon niet zoveel. Zelfs als hij nog met een rente van 4% zit en een schuld van 200k ben je er met 800 euro wel. Als de verkoper voor minder dan 3100 euro niet wil meewerken, heb ik daar geen goed woord voor over.
Ben het me je eens dat elk bedrag boven daadwerkelijke onkosten vergoeding een reden zou moeten zijn om niet moeilijk te doen. Maar...

De verkoper krijgt ook pas een maand later de beschikking over zijn geld. Afhankelijk van de situatie kan dat ook nog een rol spelen lijkt me.
Als je afhankelijk bent van die pot geld voor je verbouwing bijvoorbeeld.. of dat je overbruggingshypotheek dus een maand langer loopt. Of dat je met die overwaarde een reis gaat maken....of...iets anders.
Die onkosten vergoeding kan dus nog best flink zijn

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04

Crazy-

Best life ever

xyanide schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:58:
[...]

Dit gaat normaal naar rato. De vorige eigenaar betaalt zijn deel voor de periode dat hij/zij nog eigenaar was.
Dit regelt de notaris als het goed is.
Correct. Onze overdracht was 10/01 jl. en WOZ werd netjes €€€/365*355 gedaan. De gemeentelasten kwamen sowieso pas eind februari dus die speelden niet

Verder zijn er geen jaarlasten verdeeld

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• xyanide
Daarnaast is een vergoeding niet vanzelfsprekend. Wij hebben onze overdrachtsdatum verplaatst van 29 december naar 6 januari zonder vergoeding richting verkoper (dit is ook niet ter sprake gekomen). De reden voor verplaatsing is heel redelijk en zolang er niet teveel tijd tussen zit zou ik als verkoper er ook niet moeilijk over doen.

[ Voor 5% gewijzigd door xyanide op 23-09-2020 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 12:54
Ik vind het wel grappig dat de verkoper nu maar moet meewerken want het kost m niet zoveel... er is een kans op gratis geld door verplaatsing van de datum. Ik snap heel goed dat de verkoper, als het geen probleem voor m is, 50/50 doet. Dan is het leuk voor beide partijen. Zou ik als koper ook voorstellen.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:48
@GRYFETH hou er rekening mee dat de verkopers het geld voor hun woning een maand later krijgt als je het verschuift. Waarschijnlijk hebben de verkopers dat geld nodig voor de aankoop van hun huis en zal die dus een overbruggingshypotheek moeten afsluiten voor de maand december, of zelf ook de overdrachtsdatum van de aangekochte woning verplaatsen. Dat kan best wat lastige situaties opleveren.

• TheGhostInc
  • Niet online
xyanide schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:19:
Daarnaast is een vergoeding niet vanzelfsprekend. Wij hebben onze overdrachtsdatum verplaatst van 29 december naar 6 januari zonder vergoeding richting verkoper (dit is ook niet ter sprake gekomen). De reden voor verplaatsing is heel redelijk en zolang er niet teveel tijd tussen zit zou ik als verkoper er ook niet moeilijk over doen.
In dit geval kan de verkoper weinig.

Jij 'moet' de woning kopen, maar de verkoper zal je eerst in gebreke moeten stellen als je dat niet doet, daar hoort een termijn bij om het gebrek op te lossen.
Dus de 29ste afzeggen betekent pislinke verkopers en de volgende werkdag kopen (de 4de) betekent dat ze alleen een boze brief kunnen sturen. Eventuele (echte) kosten mogen ze via de rechter verhalen. Maar voor een paar dagen is dat tientjes werk.
De enige uitzondering is als jij de overdrachtsbelasting had moeten vergoeden (binnen 6 maanden doorverkocht), mogelijk moet je die alsnog betalen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:58

de Peer

under peer review

TheGhostInc schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:06:
[...]

Jij 'moet' de woning kopen, maar de verkoper zal je eerst in gebreke moeten stellen als je dat niet doet, daar hoort een termijn bij om het gebrek op te lossen.
Dus de 29ste afzeggen betekent pislinke verkopers en de volgende werkdag kopen (de 4de) betekent dat ze alleen een boze brief kunnen sturen. Eventuele (echte) kosten mogen ze via de rechter verhalen. Maar voor een paar dagen is dat tientjes werk.
De enige uitzondering is als jij de overdrachtsbelasting had moeten vergoeden (binnen 6 maanden doorverkocht), mogelijk moet je die alsnog betalen.
Maar als je zo met de verkopers omgaat is dat nogal asociaal natuurlijk. Bijna chantage.
Wat mij betreft hoeft de verkoper nergens aan mee te werken als hij/zij dat niet wil. Verkopers kunnen hooguit verleid worden door een financieel extraatje.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• TheGhostInc
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:26:
Maar als je zo met de verkopers omgaat is dat nogal asociaal natuurlijk. Bijna chantage.
Wat mij betreft hoeft de verkoper nergens aan mee te werken als hij/zij dat niet wil. Verkopers kunnen hooguit verleid worden door een financieel extraatje.
Dat klopt, maar een verkoper die niet wil bewegen is ook niet erg sociaal.
Maar het is puur ter indicatie wat kan, of het wenselijk/netjes is, is een mening, maar het is gewoon een mogelijke route.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als je voor de overdracht het huis controleert en er staat nog zooi binnen, dat je dan gewoon lekker de overdracht uitstelt totdat de zooi weg is. Dat je dan ook nog even de overdrachtsbelasting in je zak steekt is mooi meegenomen.
(Normaal zou je het waarschijnlijk geaccepteerd hebben, omdat je niet voor 1x naar de stort rijden zo moeilijk gaat doen, maar het is net zo asociaal. Ik mocht ook een paar kasten afvoeren omdat de verkopers dachten dat ik er wel blij mee zou zijn.... dan had ik ze wel aangekruist op de overnamelijst.... )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Hoezo sociaal? Tot Prinsjesdag was de opleverdatum gewoon overeengekomen met elkaar.
lonehitman schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:20:
[...]

Weet je dit zeker? Dit krijg je toch wel terug met terugwerkende kracht?
Voor de gemeentelijke lasten van het komend jaar staan de percentages wel vast, maar de WOZ nog niet. Dus de notaris zal een inschatting maken welke vergoeding verkoper krijgt bij overdracht. Met snelle stijgingen is het niet vanzelfsprekend om het voorgaande jaar als WOZ-waarde te gebruiken. Daarbij krijg je het wel vergoed, maar fijn is het niet om het hele jaar nog dubbele gemeentelijke eigenaarslasten te hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• silmic1612
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-05 20:02
Oorspronkelijke overdracht bij notaris is gepland begin November. nu krijgen we ook bericht van de kopers of het verplaatst kan worden naar Januari, wel zouden ze er al in willen volgens afspraak (volledig uitstel is geen optie wij gaan in november al naar een andere woning... onze gedachten is het delen van de besparing van de overdrachtsbelasting. maar dan nog iets voor de komende paar maanden. tijdelijke huur of iets van een sleutelverklaring.. wat is handig ?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:02
silmic1612 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:58:
Oorspronkelijke overdracht bij notaris is gepland begin November. nu krijgen we ook bericht van de kopers of het verplaatst kan worden naar Januari, wel zouden ze er al in willen volgens afspraak (volledig uitstel is geen optie wij gaan in november al naar een andere woning... onze gedachten is het delen van de besparing van de overdrachtsbelasting. maar dan nog iets voor de komende paar maanden. tijdelijke huur of iets van een sleutelverklaring.. wat is handig ?
Ik zou https://www.notarisweggem...goed/68-sleutelverklaring even doorlezen en je echt goed laten informeren....

Zoveel zaken die gaan spelen, het heeft echt meerdere gevolgen voor je. Zaken zoals belasting teruggave, belastingen, verantwoordelijk, verzekering, etc.

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:48
Tenzij het familie is zou ik daar niet aan beginnen. Al bieden ze je de helft aan, waar hebben we het dan over? Je hebt twee maanden te overbruggen en klinkt als een hoop gedoe en weinig profijt.

Memento mori

• silmic1612
Bob-B190 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:16:
[...]

Tenzij het familie is zou ik daar niet aan beginnen. Al bieden ze je de helft aan, waar hebben we het dan over? Je hebt twee maanden te overbruggen en klinkt als een hoop gedoe en weinig profijt.
per koppel rond de 5000 euro "besparing". voor de duidelijkheid. wij hebben al een andere woning per november. andere stel wil in november gewoon verhuizen naar ons huis en gaan verbouwen..
voor de periode november tot aan de overdracht zou er dus iets geregeld moeten worden.. maar als ik e.e.a doorlees zie ik wel de nodige haken en ogen inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
silmic1612 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:22:
[...]

per koppel rond de 5000 euro "besparing". voor de duidelijkheid. wij hebben al een andere woning per november. andere stel wil in november gewoon verhuizen naar ons huis en gaan verbouwen..
voor de periode november tot aan de overdracht zou er dus iets geregeld moeten worden.. maar als ik e.e.a doorlees zie ik wel de nodige haken en ogen inderdaad..
wat kost 2 maanden hypotheek, gemeente belasting, verzekering, gwl, etc? Wat houden jullie dan nog over?

Memento mori

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Verbouwen voor de overdracht? Dacht het ff niet. Dan verbouwen ze maar in januari. Sleutel eerder krijgen via een sleutelverklaring, daar kan natuurlijk over gepraat worden. Maar ze gaan niet mijn huis verbouwen. Dat doen ze maar als het van hen is, na de overdracht bij de notaris dus.

Voor starters die een huis van een half miljoen kopen hoef je jezelf echt niet in allerlei risicovolle constructies te wringen voor een paar duizend euro winst. Meer blijft er namelijk niet over als je alle kosten meeneemt. En voor die paar duizend euro loop je gewoon risico.

Ik heb ooit ook eens de sleutel van een woning gekregen via een sleutelverklaring. Vertraagde financiering, dus overdracht uitgesteld. Maar dat ging om 1 week. En verbouwen was out of the question die eerste week. Wat schilderwerk is het probleem niet, maar je kunt gewoon niet gaan slopen in een huis van iemand anders.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-09-2020 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmic1612
Bob-B190 schreef op zondag 27 september 2020 @ 08:09:
[...]
wat kost 2 maanden hypotheek, gemeente belasting, verzekering, gwl, etc? Wat houden jullie dan nog over?
idee is dat ze voor die 2 maanden een bedrag gaan betalen (soort van huur) dat dekt dan minstens onze kosten voor deze zaken. maar hoe langer we er over nadenken hoe minder enthousiast we worden hierover om eerlijk te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
silmic1612 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:26:
[...]

idee is dat ze voor die 2 maanden een bedrag gaan betalen (soort van huur) dat dekt dan minstens onze kosten voor deze zaken. maar hoe langer we er over nadenken hoe minder enthousiast we worden hierover om eerlijk te zijn..
En dan maken de nieuwe bewoners een klein foutje tijdens het verbouwen en fikt je huis af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

TheGhostInc schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:06:
[...]

Ho, wacht ff: de notaris moet ook maar tijd hebben. Je kan er vanuit gaan dat het de eerste twee weken van januari aardig druk zal zijn bij de notarissen vanwege mensen die de aankoop even een of twee weken op willen schuiven.
Dus "alleen een boze brief" zou zo maar op een aantal extra kosten uit kunnen draaien als je notaris ineens geen tijd voor je heeft...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

silmic1612 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:26:
[...]

Zou ik ook niet enthousiast over zijn. Dit soort constructies zijn bedoeld als "noodgreep" om bijvoorbeeld te voorkomen dat de koper van je huis 2 dagen zonder huis komt te zitten als de geplande overdracht ineens 2 weken verplaatst moet worden door een acuut probleem en de koper zijn huidige woning wel gewoon moet leveren. Daar maak je heel duidelijke afspraken over (waaronder dat het gereedschap nog even in de kisten blijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Hebben we de link van @President over het hoofd gezien? Dit gaat helemaal niet helpen om de eenmalige vrijstelling overdrachtsbelasting te benutten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 14:24
TheGhostInc schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:02:
[...]

Eigenlijk vind ik het enige niet sociale aan deze hele situatie het niet nakomen van afspraak = afspraak.
Je kunt het als koper voorstellen, maar gaat de verkoper er niet in mee dan heb je pech.
Niks niet sociaal aan van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Dat mag.

Het is een zakelijke transactie, de (wettelijke/juridische/belasting) spelregels zijn allemaal langsgekomen en iedereen mag zelf bekijken hoe hij/zij het wil doen.

Een ellelange discussie heeft verder weinig zin, er zijn een handjevol mensen die in deze situatie zitten, over 3 maanden is dit allemaal weer geschiedenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 14:24
TheGhostInc schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:28:
[...]

Het is een zakelijke transactie
Precies, daarom is het houden aan afspraak = afspraak alles behalve asociaal. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Roadman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:44:
Precies, daarom is het houden aan afspraak = afspraak alles behalve asociaal. (y)
Er zijn ook afspraken gemaakt over eventueel uitstel (en zelfs afstel), dus van de 28ste naar de 1ste uitstellen kan ook prima volgens die voorwaarden. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GlowMouse schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:46:
Hebben we de link van @President over het hoofd gezien? Dit gaat helemaal niet helpen om de eenmalige vrijstelling overdrachtsbelasting te benutten.
Da's inderdaad een hele goeie. Dat maakt het hele verhaal met een sleutelverklaring in 1 klap kansloos. Belastingdienst ziet de sleuteloverdracht als een economische transactie en op dat moment is de overdrachtsbelasting al verschuldigd. Sleuteloverdracht moet dan ook binnen 2 weken bij de belastingdienst gemeld te zijn en overdrachtsbelasting binnen 1 maand betaald.

Met die regeltjes had ik destijds niet echt te maken, want wij hadden de sleutels pas 1 week voor de overdracht.

Ben benieuwd hoeveel onwetende huizenkopers hier heel hard hun hoofd aan gaan stoten. :) Heb je net de verkoper een vergoeding van een paar k toegezegd, blijk je toch gewoon een aanslag voor de overdrachtsbelasting te krijgen. Au.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datalekje
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
In het kader van dit onderwerp heb ik ook casus die ik graag met jullie deel. Wij hebben de overdracht in december staan en verkoper is welwillend om te schuiven naar 2021. Echter geeft verkopende partij terecht aan dat er een risico is bij het verzetten (verlaten) van de overdrachtsdatum; namelijk, in de tussentijdse periode is er een kans dat de woning in in vlammen op gaat, en dat wij derhalve op de nieuwe overdrachtsdatum af zien van de koop. Dit risico is dan voor de verkopende partij. Welke mogelijkheden zien jullie om creatief om te gaan met dit risico?

[ Voor 4% gewijzigd door Datalekje op 04-10-2020 17:11 . Reden: extra toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Datalekje schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:10:
In het kader van dit onderwerp heb ik ook casus die ik graag met jullie deel. Wij hebben de overdracht in december staan en verkoper is welwillend om te schuiven naar 2021. Echter geeft verkopende partij terecht aan dat er een risico is bij het verzetten (verlaten) van de overdrachtsdatum; namelijk, in de tussentijdse periode is er een kans dat de woning in in vlammen op gaat, en dat wij derhalve op de nieuwe overdrachtsdatum af zien van de koop. Dit risico is dan voor de verkopende partij. Welke mogelijkheden zien jullie om creatief om te gaan met dit risico?
Dat lijkt me nou weer een kulargument. De toko kan ook morgen afbranden... En als dat zou gebeuren dan lijkt het me verzekeringswerk.

Memento mori

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
De verkoper heeft naar ik aanneem een opstalverzekering. Die dekt meestal alleen de herbouwwaarde als de verkoper zelf het pand laat herbouwen, wat jullie niet van plan zijn. In jouw geval wordt niet de herbouwwaarde maar de afname in verkoopwaarde uitgekeerd. Als je afspreekt dat je het pand in afgebrande staat voor dezelfde prijs zult kopen is die afname er niet, en keert de opstalverzekering van de verkoper dus niets uit. Het is wellicht mogelijk dat je met zo'n afspraak zelf een opstalverzekering kunt afsluiten. De vraag is of je hypotheeknemer met zo'n clausule instemt.

Laat je hoe dan ook goed adviseren. Je wilt niet in deze situatie terechtkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datalekje
  • Niet online
Bob-B190 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:33:
[...]

Dat lijkt me nou weer een kulargument. De toko kan ook morgen afbranden... En als dat zou gebeuren dan lijkt het me verzekeringswerk.
Ik ben het deels met je eens, maar kan me ook goed inleven in de verkopende partij. Wij vragen de verkoper toch om langer dan 'nodig' risico te lopen op hetgeen hij wil verkopen.
GlowMouse schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

De verkoper heeft naar ik aanneem een opstalverzekering. Die dekt meestal alleen de herbouwwaarde als de verkoper zelf het pand laat herbouwen, wat jullie niet van plan zijn. In jouw geval wordt niet de herbouwwaarde maar de afname in verkoopwaarde uitgekeerd. Als je afspreekt dat je het pand in afgebrande staat voor dezelfde prijs zult kopen is die afname er niet, en keert de opstalverzekering van de verkoper dus niets uit. Het is wellicht mogelijk dat je met zo'n afspraak zelf een opstalverzekering kunt afsluiten. De vraag is of je hypotheeknemer met zo'n clausule instemt.

Laat je hoe dan ook goed adviseren. Je wilt niet in deze situatie terechtkomen.
Dank voor het meedenken, bovenstaande casus is inderdaad deels relevant in deze situatie, natuurlijk regelen we dat de verkopende partij de verzekering zal onderhouden tot het nieuwe overdrachtsmoment d.m.v. formele vastlegging. Een situatie waarin geen enkele verzekeraar verantwoordelijk is, is natuurlijk niet wenselijk :+

Ik sta open voor suggesties op welke wijze ik het voor de verkopende partij zo veilig/aantrekkelijk mogelijk kan maken om de overdracht met een aantal dagen te verzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:25

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

[...]

Begin hier a.u.b. nooit aan! Het domste wat je kunt doen! Ook niet de mensen alvast sleutels geven zo van "begin maar vast, doen we rest in januari wel"

Sowieso zou ik als verkoper niet aan dergelijke constructies meewerken, heb momenteel ook niets te verkopen trouwens maar als ik een overdracht in november heb, dan ga ik dat niet uitstellen naar begin januari. Afspraak = afspraak zoals iemand hierboven al zegt.

Overigens las ik ook dat verkopers niet mee zouden willen werken als asociaal worden weggezet 8)7 Echt.... hoe verzin je het :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Datalekje schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:04:
Ik sta open voor suggesties op welke wijze ik het voor de verkopende partij zo veilig/aantrekkelijk mogelijk kan maken om de overdracht met een aantal dagen te verzetten ;)
Hoewel we in NL vaak oververzekerd zijn, is vooral rondom het (ver)bouwen nog wel het een en ander te regelen, zoals een CAR-verzekering.

Stel je bent toch van plan om te gaan verbouwen, dan zou je kunnen kijken of dit gedekt is. Maar mogelijk zijn er nog andere verzekeringen die hiervoor dekking kunnen geven. Maar daarvoor moet je echt naar de verschillende verzekeringen kijken. Er zijn (opstal)verzekeringen die heel ruim zijn en alles rondom een verhuizing meepakken en anderen zijn heel minimaal, goed advies inwinnen is het motto en zwart op wit laten vastleggen wat je 'nodig hebt'.

Stel je hebt een adviseur en je legt dit gewoon bij hem neer en de verzekering blijkt uiteindelijk toch het niet te dekken, dan kun je de adviseur aansprakelijk stellen via zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering. (Daarvoor heeft zo iemand ook gewoon een verzekering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

[...]

Maar het is puur ter indicatie wat kan, of het wenselijk/netjes is, is een mening, maar het is gewoon een mogelijke route.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als je voor de overdracht het huis controleert en er staat nog zooi binnen, dat je dan gewoon lekker de overdracht uitstelt totdat de zooi weg is. Dat je dan ook nog even de overdrachtsbelasting in je zak steekt is mooi meegenomen.
(Normaal zou je het waarschijnlijk geaccepteerd hebben, omdat je niet voor 1x naar de stort rijden zo moeilijk gaat doen, maar het is net zo asociaal. Ik mocht ook een paar kasten afvoeren omdat de verkopers dachten dat ik er wel blij mee zou zijn.... dan had ik ze wel aangekruist op de overnamelijst.... )
ah! Deze bedoel ik. Hoezo asociaal van verkoper als hij niet meerwerk? Het is toch z'n goed recht om zich te houden aan de datum afgesproken in het koopcontract?

Ik weet niet hoor, maar in een dagje heb je echt wel je zooi opgeruimd die er (eventueel) nog zou liggen. Lijkt mij heel sterk dat daardoor de overdracht weken uitgesteld kan worden puur om de overdrachtsbelasting te ontlopen. Kan mij niet voorstellen dat er een rechter is die dat accepteert.

en voor wat betreft die kasten, als je ze niet wilde hebben had je dat aan moeten geven bij de inspectie voor overdracht. Of heb je ze nu nog in gebruik en is het eigenlijk best wel handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shadow_Agent schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:35:
[...]

ah! Deze bedoel ik. Hoezo asociaal van verkoper als hij niet meerwerk? Het is toch z'n goed recht om zich te houden aan de datum afgesproken in het koopcontract?

Ik weet niet hoor, maar in een dagje heb je echt wel je zooi opgeruimd die er (eventueel) nog zou liggen. Lijkt mij heel sterk dat daardoor de overdracht weken uitgesteld kan worden puur om de overdrachtsbelasting te ontlopen. Kan mij niet voorstellen dat er een rechter is die dat accepteert.

en voor wat betreft die kasten, als je ze niet wilde hebben had je dat aan moeten geven bij de inspectie voor overdracht. Of heb je ze nu nog in gebruik en is het eigenlijk best wel handig?
Da's ook inderdaad niet de bedoeling. Als ik een huis verkoop, dan is het leeg. Daar zijn maar vrij weinig uitzonderingen op mogelijk:
- het is iets wat nagelvast zit (vast bureau bijvoorbeeld)
- op de lijst van zaken stond aangegeven dat het achter zou blijven en er is niets anders overeengekomen (voor alle zekerheid noem je dat vaste bureau hier ook nog even)
- het wordt overgenomen (al dan niet voor 0 euro voor dingen als laminaatvloeren, gordijnen, overbodige kasten....) Kun je ooki achteraf gewoon afspraken over maken via bijv. whatsapp. Spul heeft toch geen financiële waarde meer meestal.

Dus als je van bepaalde "zooi" af wil, gewoon op de lijst van zaken aanvinken dat het achterblijft..... dat interessert de kopers toch helemaal niets tot het moment van de eindinspectie..... en ze hebben ervoor getekend. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmic1612
Shadow_Agent schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:30:
[...]

Begin hier a.u.b. nooit aan! Het domste wat je kunt doen! Ook niet de mensen alvast sleutels geven zo van "begin maar vast, doen we rest in januari wel"

Sowieso zou ik als verkoper niet aan dergelijke constructies meewerken, heb momenteel ook niets te verkopen trouwens maar als ik een overdracht in november heb, dan ga ik dat niet uitstellen naar begin januari. Afspraak = afspraak zoals iemand hierboven al zegt.

Overigens las ik ook dat verkopers niet mee zouden willen werken als asociaal worden weggezet 8)7 Echt.... hoe verzin je het :X
Uiteindelijk inderdaad hier definitief van afgezien. onze makelaar was ook absoluut geen fan. binnenkort dus gewoon naar de notaris :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:23
Hier hetzelfde verhaal. Overdracht voor verkoop gepland voor december. Verzoek van koper om te verplaatsen naar januari vanwege het wegvallen van de overdrachtsbelasting voor starters, met vergoeding voor onkosten voor ons verkopers. Wij hebben voorgesteld/ onderhandeld om dit 50/50 te delen (onkosten voor onze rekening). Zijn wij dan asociaal? (Oprechte vraag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefananas86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-05 00:37
Ik vind van niet. Je zit er niet op te wachten en wil gewoon je huis verkopen op de afgesproken datum. De kopers van mijn appartement willen ook de overdracht verplaatsen naar januari. Ik wil hier best aan meewerken en zit er ook aan te denken om 50/50 voor te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 21:15
De Cheetah schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:20:
Hier hetzelfde verhaal. Overdracht voor verkoop gepland voor december. Verzoek van koper om te verplaatsen naar januari vanwege het wegvallen van de overdrachtsbelasting voor starters, met vergoeding voor onkosten voor ons verkopers. Wij hebben voorgesteld/ onderhandeld om dit 50/50 te delen (onkosten voor onze rekening). Zijn wij dan asociaal? (Oprechte vraag).
Nee, verre van. Nu heb je er beiden wat aan. Je krijgt wat voor de moeite en zij geven ook minder geld uit. Prima oplossing.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 06:40
Wij hadden eigenlijk een bod gedaan onder voorwaarde van oplevering zodra de financiering rond is, dus dan zouden we ook ergens in december zitten. Toen kwamen we achter het voorstel voor de nieuwe regeling, wat ons rond de 10k zou schelen... We hebben de verkoper gevraagd of het een probleem voor hem was als we de overdracht uitstellen naar 4 januari. Hij ging daar gelukkig meteen mee akkoord :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tranze schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 07:40:
Wij hadden eigenlijk een bod gedaan onder voorwaarde van oplevering zodra de financiering rond is, dus dan zouden we ook ergens in december zitten. Toen kwamen we achter het voorstel voor de nieuwe regeling, wat ons rond de 10k zou schelen... We hebben de verkoper gevraagd of het een probleem voor hem was als we de overdracht uitstellen naar 4 januari. Hij ging daar gelukkig meteen mee akkoord :D
Wij zitten als verkoper in dezelfde situatie, maar volgens mij kunnen onze kopers geen aanspraak maken op de vrijstelling (kan ik natuurlijk gewoon nakijken in de koopovereenkomst, bedenk ik me net, daar staan ook de geboortedata en geboorteplaats op). Overdracht staat nu gepland voor halverwege december. Da's ruim een week voor de Kerstvakantie. Als er sprake zou zijn van uitstel, dan wordt het al heel snel 4 januari of later.

Ik denk dat ik over zo'n klein uitstel ook geen hoop herrie zou gaan maken. Maar anderhalve maand..... dat heeft wel wat meer impact. Ik heb bijvoorbeeld in mijn hypotheek een spaarbedrag zitten wat écht pas vrijkomt na overdracht en NIET overbrugd kan worden vanwege de voorwaarden. Dat zou dus ook betekenen dat dat kapitaal pas 1,5 maand later vrijkomt en ik dus planningen moet gaan aanpassen. Dan wordt het snel wél een probleem (en dus duur).

Maar als je nu al een bod gedaan hebt en dat is geaccepteerd.... dan zou de financiering ergens halverwege november al rond kunnen zijn. 6 weken is haalbaar, zelfs met wat tegenvallers in het traject. Wij tekenden onze hypotheekofferte 1 dag voor het verstrijken van de termijn voor ontbinding. Die termijn was 6 weken en:
- we hebben ruim een week vertraging opgelopen door de vakantie (dossier niet goed overgedragen aan vervangende adviseur)
- we hebben hals-over-kop nog nieuw financieringsplan moeten bedenken vanwege dat overbruggingsprobleem (verrassing!)

Had er een hard hoofd in en dacht al verlenging van de ontbindende voorwaarde te moeten gaan vragen bij de verkopers, maar het is dus toch allemaal nog nét op tijd gelukt.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-10-2020 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:55
Sowieso niet asociaal. Is gewoon een voorstel, daarmee kunnen ze akkoord gaan of niet. Hou er wel rekening mee dat de koper hiermee niet 'optimaal voordeel' haalt uit de regeling. Mocht de koper 34 zijn dan is de kans natuurlijk zeer groot dat dit zijn laatste optie is en zal 'ie vrijwel zeker akkoord gaan. Maar als de kopers 25 zijn dan zullen ze misschien eieren kiezen voor hun geld en de "0% overdrachtsbelasting"-optie in de ijskant zetten voor hun volgende woning, die ongetwijfeld ook duurder is. Een 50% korting op 5000 euro belasting bij een huis van 250K is immers een stuk minder aantrekkelijk dan een optie op volledige 10.000 euro korting op een volgende huis van 500K :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

[...]

Je denkt maar weer erg makkelijk. Alles moet opnieuw geregeld worden als de overdracht later is.

-verzekeringen opnieuw wijzigen (bv opstal mag pas vanaf moment dat je eigenaar bent).
- inschrijving gemeente wijzigen (dit mag ook pas vanaf het moment dat je inwoner bent).
- verhuisbedrijf kan niet doorgaan. Nieuwe afspraak kan soms weken/maanden tussen zitten.
- huur is al opgezegd, ander huis al verkocht. Week dakloos.
- je kan je vorige huis niet opleveren ivm niet doorgaan verhuisbedrijf (zie hierboven).
- vrij van werk verzetten. Dit moet ook maar mogelijk zijn.
- andere mensen die helpen moeten ook maar kunnen op de nieuwe datum.

En dat noem jij sociaal richting de koper?

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
@GRYFETH Na je topicstart niets meer van je gehoord. Ben benieuwd met welk voorstel je naar de verkopende partij bent gegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweenie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:39
Ik als verkoper kreeg een bod van kopers van 405.000 euro als het in december zou zijn en 412.000 als het in januari mocht. We hebben dus voor januari gekozen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:53
Of het verschuiven van de datum voor de verkoper voordelig of nadelig is, ligt denk ik aan de situatie.
Maar vragen mag toch altijd?

M.b.t. eerder de sleutel geven. Dat zou ik nooit doen. Voor het zelfde geld slopen ze je halve huis en gaat daarna de verkoop niet door. Mochten ze eventueel langs willen komen om wat te willen inmeten, dan zou ik daar wel aan mee willen werken.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 20:18

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Pas wel op dat je offerte van de hypotheek niet verloopt. Anders heb je wel een probleem in januari.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-05 21:52
kweenie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:09:
Ik als verkoper kreeg een bod van kopers van 405.000 euro als het in december zou zijn en 412.000 als het in januari mocht. We hebben dus voor januari gekozen :D
Lag de één dan ook onder de vraagprijs en de ander erboven?

Best een leuke manier om op die manier 'op te vallen' met je bod. Als ze simpelweg 412k geboden hadden en een overdracht Q1 2021, was het toch minder opvallend geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweenie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:39
Ypuh schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:49:
[...]

Lag de één dan ook onder de vraagprijs en de ander erboven?

Best een leuke manier om op die manier 'op te vallen' met je bod. Als ze simpelweg 412k geboden hadden en een overdracht Q1 2021, was het toch minder opvallend geweest.
Nee, vraagprijs was 400k. Uiteindelijk van de 6 biedingen hadden deze niet het hoogste bod maar wel deze constructie (én geen voorbehoud financiering :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _joost
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-01-2021
Zit ook in deze situatie, waarbij we door overdracht 2 maanden uit te stellen fors wat belasting uitsparen.

Het ging hier eerder over een sleutelovereenkomst, waardoor de Belastingdienst niet in het verhaal meegaat. Maar weet iemand hoe dit zit wanneer je bijvoorbeeld eerst 2 maanden huurt en pas daarna koopt? In dat geval zou je namelijk een kortlopend huurcontract op kunnen stellen en alsnog profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRYFETH
Djordjo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:37:
@GRYFETH Na je topicstart niets meer van je gehoord. Ben benieuwd met welk voorstel je naar de verkopende partij bent gegaan!
@Djordjo Excuus. Ik ben eruit gekomen met de verkopende partij. Uiteindelijk hebben we een deal gesloten op 50/50 waarvoor ook wat spullen achterblijven met voor mij een waarde van rond de € 1.500,-.

Verkopende partij houdt hierdoor er ook wat aan over door de verkoopdatum - met minder dan een maand - te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRYFETH
kweenie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:09:
@kweenie Ja dat snap ik wel heel goed. Als je het verschil kan verwerken in de hypotheek, dan merk je dat op maandbasis haast niet. Zo had ik het ook het liefst gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRYFETH
Stefananas86 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 00:21:
Ik vind van niet. Je zit er niet op te wachten en wil gewoon je huis verkopen op de afgesproken datum. De kopers van mijn appartement willen ook de overdracht verplaatsen naar januari. Ik wil hier best aan meewerken en zit er ook aan te denken om 50/50 voor te stellen.
@Stefananas86 En dit is natuurlijk ook je goed recht. Ik ben nu de kopende partij en vind 50/50 stiekem gewoon erg overdreven. Wat zou je het recht geven om de helft van andermans voordeel te vragen? Ja, je mag er wat aan overhouden. Zorg er in ieder geval voor dat je kosten gedekt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRYFETH
@Datalekje Jezus, dat vind ik ook erg overdreven. Ben je er inmiddels uitgekomen? En wat is de uitkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefananas86
GRYFETH schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:38:
[...]

@Stefananas86 En dit is natuurlijk ook je goed recht. Ik ben nu de kopende partij en vind 50/50 stiekem gewoon erg overdreven. Wat zou je het recht geven om de helft van andermans voordeel te vragen? Ja, je mag er wat aan overhouden. Zorg er in ieder geval voor dat je kosten gedekt zijn.
@GRYFETH Ik heb dat recht ook niet en ik heb ook een ander voorstel gedaan aan de verkoper, ik wacht nu zijn reactie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRYFETH
@De Cheetah Dit is natuurlijk erg afhankelijk van de koopsom. Mijn eerlijke mening? Ik vind het erg brutaal. Waarom zou een voorstel waarbij de kopende partij je kosten dekt en een dinerbon voor de moeite niet voldoende zijn?

In mijn geval gaat het om de aanschaf van een woning van €310.000,-. Die jaren geleden door de verkopers is aangeschaft voor €200.000,-. Het verplaatsen van de levering met 2,5 week kost ons € 3.100,-.

Verkopende partij; €3.100,- (MINUS) +/- €1.000,- voor 2,5 week langer huis bezitten, verzekering en gemeente kosten = +/- € 2.100,- netto extra uit de zak van de verkopende partij trekken. Snel verdient natuurlijk.

Je kunt hier als verkopende partij natuurlijk altijd voordeel uithalen, want de kopende partij houdt er hoe dan ook geld aan over. Of de regeling nou 50/50 is of 75/25. Alleen het slaat natuurlijk nergens op om te rekenen vanuit het voordeel van de kopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRYFETH
Stefananas86 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:01:
[...]

@GRYFETH Ik heb dat recht ook niet en ik heb ook een ander voorstel gedaan aan de verkoper, ik wacht nu zijn reactie af.
@Stefananas86 Daar denk ik anders over. In jouw geval ben jij degene die het laatste woord erin heeft. Als jij niet meewerkt, dan houdt de kopende partij er sowieso niets aan over. Wat heb je ze anders dan 50/50 voorgesteld als ik vragen mag? En wat is de (ver)koopsom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Dit topic geeft wel aan dat het een belachelijke regeling is die, zoals ik al verwachtte, enkel prijsopdrijving in de hand werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefananas86
GRYFETH schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:46:
[...]

@Stefananas86 Daar denk ik anders over. In jouw geval ben jij degene die het laatste woord erin heeft. Als jij niet meewerkt, dan houdt de kopende partij er sowieso niets aan over. Wat heb je ze anders dan 50/50 voorgesteld als ik vragen mag? En wat is de (ver)koopsom?
@GRYFETH
Ik heb idd het laatste woord maar ik hoef niet altijd het uiterste eruit te halen, in dit geval dan. Het is een regeling voor kopers. Wil niet zeggen dat ik er niet van en kan profiteren. Ik heb nu een voorstel gedaan van 70/30. Op deze manier zijn mijn kosten gedekt en hou ik er nog wat van over omdat ik nog zaken moet regelen. De datum wordt 3 weken opgeschoven. Ik wacht nog steeds zijn reactie af. Al heb ik het idee dat hij de datum wil opschuiven zonder inbreng van mij. Maar volgens mij kan dat niet.

Koopsom is 290.000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRYFETH
Stefananas86 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

@GRYFETH
Ik heb idd het laatste woord maar ik hoef niet altijd het uiterste eruit te halen, in dit geval dan. Het is een regeling voor kopers. Wil niet zeggen dat ik er niet van en kan profiteren. Ik heb nu een voorstel gedaan van 70/30. Op deze manier zijn mijn kosten gedekt en hou ik er nog wat van over omdat ik nog zaken moet regelen. De datum wordt 3 weken opgeschoven. Ik wacht nog steeds zijn reactie af. Al heb ik het idee dat hij de datum wil opschuiven zonder inbreng van mij. Maar volgens mij kan dat niet.

Koopsom is 290.000 euro
@Stefananas86 Erg net voorstel, het heeft mij dus meer gekost :9~ l! Zonder jou akkoord kan de datum niet opgeschoven worden. Als ze niet komen opdagen bij de oplevering gaat het ze meer geld kosten!

[ Voor 23% gewijzigd door GRYFETH op 16-10-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Als ik het goed begreep was het nog maar de vraag of dit doorgaat, gezien het advies van de Raad van State? Of is dit advies al meegenomen in het wetsvoorstel.

Daarnaast; wij hebben een overdracht in januari afgesproken om deze reden, dat was geen probleem. Maar zijn er nog redenen om dan een overdracht van 4 jan te kiezen ipv 1 jan? Of is 1 jan ook niet eens mogelijk omdat dit een feestdag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
GRYFETH schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:37:
[...]

@De Cheetah Dit is natuurlijk erg afhankelijk van de koopsom. Mijn eerlijke mening? Ik vind het erg brutaal. Waarom zou een voorstel waarbij de kopende partij je kosten dekt en een dinerbon voor de moeite niet voldoende zijn?
Zonder te weten hoe verkoper in de race zit is dat lastig te zeggen. Als de verkoper ook weer een levering moet doorschuiven wegens nieuwe woning dan gaan er een hoop partijen allerlei dingen door moeten schuiven.

Wie weet zijn er afspraken met de bank, met een aannemer. Hebben ze de koopsom nodig om iets nieuws te financieren, etc. Allemaal zaken wat voor hen een hoop geregel kan zijn, is het dan fair alleen onkosten te dekken en een dinerbon om de koper wat rijker te maken? Vind dat vanuit koper geredeneerd erg kortzichtig en misschien zelfs wel egoïstisch. Je vraagt mogelijk namelijk een hoop van een verkoper om te regelen en om zetten, is dat niet het geval dan is het natuurlijk anders maar vind onkosten en een dinerbonnetje van een paar honderd euro ook wel erg karig als de koper misschien wel 4-6K goedkoper uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

NOOIT iemand laten breken in je woning als deze niet op hun naam staat. Want de staat die in het voorlopige koopcontract is opgenomen is straks geen sprake meer van. Stel dat de nieuwe eigenaren wel beginnen met breken en dan niet verder gaan, kunnen ze bij overdracht claimen dat het huis niet voldoet aan de overdrachteisen en dan ben je als verkoper de sjaak. Dit kan je alleen doen als je dit notarieel waterdicht laat aftimmeren en dan nog zou ik het persoonlijk niet doen. Als ze er eerder in willen, moeten ze het eerder laten passeren. Zo niet, hebben ze pech en kunnen ze na de latere overdracht doen en laten wat ze willen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:58

de Peer

under peer review

GeorgeMichael schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:08:
Als ik het goed begreep was het nog maar de vraag of dit doorgaat, gezien het advies van de Raad van State? Of is dit advies al meegenomen in het wetsvoorstel.

Daarnaast; wij hebben een overdracht in januari afgesproken om deze reden, dat was geen probleem. Maar zijn er nog redenen om dan een overdracht van 4 jan te kiezen ipv 1 jan? Of is 1 jan ook niet eens mogelijk omdat dit een feestdag is?
Ja advies is er al in mee genomen. Dus kans is erg klein dat het feest niet doorgaat.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRYFETH
Beanie schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:25:
[...]

Zonder te weten hoe verkoper in de race zit is dat lastig te zeggen. Als de verkoper ook weer een levering moet doorschuiven wegens nieuwe woning dan gaan er een hoop partijen allerlei dingen door moeten schuiven.

Wie weet zijn er afspraken met de bank, met een aannemer. Hebben ze de koopsom nodig om iets nieuws te financieren, etc. Allemaal zaken wat voor hen een hoop geregel kan zijn, is het dan fair alleen onkosten te dekken en een dinerbon om de koper wat rijker te maken? Vind dat vanuit koper geredeneerd erg kortzichtig en misschien zelfs wel egoïstisch. Je vraagt mogelijk namelijk een hoop van een verkoper om te regelen en om zetten, is dat niet het geval dan is het natuurlijk anders maar vind onkosten en een dinerbonnetje van een paar honderd euro ook wel erg karig als de koper misschien wel 4-6K goedkoper uit is.
@Beanie Uiteraard ben ik gaan begrijpen wat je hierboven schrijft. En ja als de verkopende partij inderdaad te maken heeft met 'zoveel rompslomp' dan mag hij/zij er ook meer overhouden dan alleen een dinerbon. Al met al is de verkopende partij nu tevreden en ik ook. Gewoon 50/50 is al winst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

Ja advies is er al in mee genomen. Dus kans is erg klein dat het feest niet doorgaat.
Dat is mooi. Onze financieel adviseur doet nog wel heel spannend erover :X. Als ik het goed zie op deze pagina (Behandelschema Belastingplan 2021) moeten we 12 november nog even afwachten voor we het zeker weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Datalekje
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_IKjRkjrW9N8S4Up-shw-h8iso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mSyg04xmbHxAGzkVFRvHgr0R.png?f=user_large

We wachten het ook nog even af!

https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2020A03036

[ Voor 17% gewijzigd door Datalekje op 21-10-2020 08:43 . Reden: Link aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
Ik kwam nog een update tegen m.b.t. de nieuwe overdrachtsbelasting.
In een vrijdag verstuurde brief aan de Tweede Kamer kondigde Ollongren aan dat deze verlaging, die per 1 januari 2021 moet ingaan, vanaf 1 april volgend jaar wordt aangepast: vanaf dat moment geldt de vrijstelling van de overdrachtsbelasting alleen voor woningen met een waarde van maximaal 400.000 euro. Starters die een huis kopen dat duurder is dan vier ton betalen 2 procent overdrachtsbelasting.
https://www.businessinsid...ters-0-procent-tot-4-ton/

• Datalekje
  • Niet online
Stemming heeft vandaag plaatsgevonden in de 2e kamer:
https://www.tweedekamer.n...agen/detail?id=2020P18028

Amendement: Amendement van het lid Bruins c.s. 35576-24 t.v.v. nr. 21 over uitzonderen van wooncoöperaties van de verhoging van de overdrachtsbelasting bij verkrijgen woning van woningcorporatie
Besluit: Aangenomen

Amendement: Gewijzigd amendement van de leden Nijboer en Smeulders 35576-28 t.v.v. nr. 14 over een woningwaardegrens van € 400.000 als aanvullende voorwaarde voor de startersvrijstelling

Amendement: Amendement van de leden Lodders en Van Weyenberg 35576-20 over schrappen van de horizonbepaling

Wetgeving: 15 september 2020 - Wijziging van de Wet op belastingen van rechtsverkeer (Wet differentiatie overdrachtsbelasting)

• Djordjo
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyanide
Wij hebben onlangs blij gebruik gemaakt van deze regeling. scheelde toch een flinke som aan geld die we nu voor andere zaken kunnen gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xyanide schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:16:
Wij hebben onlangs blij gebruik gemaakt van deze regeling. scheelde toch een flinke som aan geld die we nu voor andere zaken kunnen gebruiken!
Dat is gezien de ontwikkelingen van de prijzen van (starters)woningen nog een discussiepuntje.
- Heb je nu minder geld uitgegeven?
- Of zijn de (starters)woningen extra veel duurder geworden, zodat je bijv. 6000 euro meer moest betalen voor het huis, maar 6000 euro kon besparen op de belasting?

In andere woorden: besparing of broekzak-vestzak?

En vraag mij niet naar de antwoorden. Ik heb alleen een onderbuikgevoel en da's niet gegarandeerd correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyanide
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:04:
[...]

Dat is gezien de ontwikkelingen van de prijzen van (starters)woningen nog een discussiepuntje.
- Heb je nu minder geld uitgegeven?
- Of zijn de (starters)woningen extra veel duurder geworden, zodat je bijv. 6000 euro meer moest betalen voor het huis, maar 6000 euro kon besparen op de belasting?

In andere woorden: besparing of broekzak-vestzak?

En vraag mij niet naar de antwoorden. Ik heb alleen een onderbuikgevoel en da's niet gegarandeerd correct.
Onze koop was al rond voordat dit echt begon te spelen, dus zowel voor ons als voor de verkopers zat dit niet in het hoofd ;).

Wij hebben uiteindelijk de overdrachtsdatum van eind december verplaatst naar begin januari (zonder extra kosten).

En woningen zijn in hun algemeenheid veel duurder geworden dan zeg een jaar of 5 geleden. Vooral een kwestie van weinig aanbod en teveel mensen met teveel geld om te bieden :X.

[ Voor 9% gewijzigd door xyanide op 12-02-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xyanide schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Onze koop was al rond voordat dit echt begon te spelen, dus zowel voor ons als voor de verkopers zat dit niet in het hoofd ;).

Wij hebben uiteindelijk de overdrachtsdatum van eind december verplaatst naar begin januari (zonder extra kosten).

En woningen zijn in hun algemeenheid veel duurder geworden dan zeg een jaar of 5 geleden. Vooral een kwestie van weinig aanbod en teveel mensen met teveel geld om te bieden :X.
Dan ben je denk ik één van de weinigen die echt met zekerheid kan zeggen dat er geld bespaard. is. Je had het in gedachte al uitgegeven, dus dan is het inderdaad een mooie meevaller.

De regeling was voor ons niet meer toegankelijk, want beide 35 of ouder en in mijn geval alweer de derde woning. Maar wij hebben in juni vorig jaar gekocht, dus gelukkig geen tegenvaller maar ook geen meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyanide
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:14:
[...]

Dan ben je denk ik één van de weinigen die echt met zekerheid kan zeggen dat er geld bespaard. is. Je had het in gedachte al uitgegeven, dus dan is het inderdaad een mooie meevaller.

De regeling was voor ons niet meer toegankelijk, want beide 35 of ouder en in mijn geval alweer de derde woning. Maar wij hebben in juni vorig jaar gekocht, dus gelukkig geen tegenvaller maar ook geen meevaller.
Inderdaad, het was echt geld wat niet uitgegeven hoefde te worden. Wij vielen nog net binnen de doelgroep (die van voor eind maart :o), en ook niet ons eerste huis.

Deze regeling was echt niet nodig voor onze doelgroep (huis > 400.000) maar ik ben zeker dankbaar voor de belastingcenten! In plaats van belasting betalen is het ook wel eens leuk als het niet hoeft _/-\o_ O+ .
Pagina: 1