Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-11 16:23
Ik ben momenteel bezig om me te laten adviseren door een aantal bedrijven om zonnepanelen te plaatsen.

Mijn situatie, ik woon in een huis met plat dak waar weinig schaduw valt. Ideaal voor zonnepanelen.
Mijn wens is, rond 3500kw en 4000KW op te halen, zo heb ik voldoende marge voor de toekomst (gezinsuitbreiding). Mijn exacte verbruik weet ik niet omdat ik pas net in het huis woon.

De eerste adviezen zijn een seriële (2WPP) omvormer met 12 panelen. Daarmee haal ik ongeveer tussen de 3500 - 4000 Kw op, afhankelijk van de paneel sterkte. Advies serieel is omdat ik een platdak heb.

Gisteren is er een adviseur van zonneMarkt geweest en zijn we een rondje gaan lopen door het huis voor de plaatsing van de omvormer. De plaatsing zal in een van de kamers op de 1e etage moeten omdat de omvormer zo dichtbij mogelijk bij de zonnepanelen moet staan. Wat ik begrijp is dat een omvormer het geluid van een oude koelkast maakt. Niet ideaal, al helemaal niet mochten we in de toekomst het gezin willen uitbreiden en de kamer gaan omtoveren tot een slaapkamer.

Vandaag met Coolblue ook een adviesgesprek gehad en dan komt het ook op het plaatsen van de omvormer in een slaapkamer. Ze zei wel dat ik toch voor een Enphase (parallel) oplossing kan gaan. De voordelen zijn dat je minder verlies met opwekken stroom vergeleken met een omvormer hebt. Individueel uitmeten etc.. Klinkt logisch en lijkt me een goede oplossing om niet een omvormer in huis te hebben.

Ook vandaag iemand van Verdasol over de vloer gehad, aardige vrouw en gaf het zelfde aan. Ze gaf ook aan dat een omvormer brand gevaarlijk is. Kleine opmerking over Verdasol, bedrijf vorig jaar gestart, weinig te vinden op google. Geeft mevrouw ook zelf aan. Ik heb het even opgezocht ziet er ok uit maar kan indd weinig informatief/reviews vinden.

Dat gezegd over serieel vs parallel.

Ik zit ook nog met de kwestie dat iedere aanbieder een ander merk zonnepaneel of omvormer gebruikt. Daarbij branden ze de merken van de ander af (logisch, verkooppraatjes) maar ik weet ondertussen niet meer wat goed is. De een verkoopt geen chinese merken de ander wil vind growatt en goodwe slecht.

De SMA Smartboy schijnt een hele goeie omvormer te zijn en als ze over parallel is het allemaal de enphase. Over de zonnepanelen keuze vindt ik het erg lastig, ik kan door de bomen het bos niet meer zien.

Ik heb een excell (simpel) document gemaakt met een overzichtje van de offertes. link

Mijn vraag is.

Wat zouden jullie doen in deze situatie, zouden jullie voor serieel of parallel gaan?
Maken de omvormers genoeg geluid, waardoor iemand er niet van kan slapen? Wil ik überhaupt een omvormer in een slaapkamer?

Over de offertes, zien jullie er eentje die eruit springt? Welk merk/type moet ik totaal niet doen en welke wel?

Edit

Luchtfoto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdzAGjr5vCYUX7NulvsTdAc4tvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CH0fhA306lawK6dt1FTL6dF4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Zaratrass op 22-09-2020 21:45 ]

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:29
LOL geluid van een oude koelkast?
Normaal zijn ze behalve op 2 relais klikjes bij zonsopgang na stil. Die klikjes klinken zoals wanneer je in een oude auto richting aan geeft. Maar dan slechts 2 klikjes.
Alsnog wil je dat niet in een slaapkamer overigens.

De omvormer hoeft niet zo dicht mogelijk bij de panelen. Als je relatief gemakkelijk 4 DC kabels plus aarde naar een andere plaats kunt trekken is dat een betere optie. Het liefst dichtbij de meterkast. Uiteraard is het voor de verkoper gemakkelijker je Enphase te verkopen.

Enphase kan uiteraard ook, helaas wel een stuk duurder en het voegt nauwelijks iets toe, behalve dat je geen omvormer in huis hebt.

Edit:
Plaats je nog even een luchtfoto en of andere foto van het dakje? Wellicht krijg je daar weer nieuwe input van.

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 22-09-2020 21:38 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Zaratrass
busscherski schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:36:
LOL geluid van een oude koelkast?
Normaal zijn ze behalve op 2 relais klikjes bij zonsopgang na stil. Die klikjes klinken zoals wanneer je in een oude auto richting aan geeft. Maar dan slechts 2 klikjes.
Alsnog wil je dat niet in een slaapkamer overigens.

De omvormer hoeft niet zo dicht mogelijk bij de panelen. Als je relatief gemakkelijk 4 DC kabels plus aarde naar een andere plaats kunt trekken is dat een betere optie. Het liefst dichtbij de meterkast. Uiteraard is het voor de verkoper gemakkelijker je Enphase te verkopen.

Enphase kan uiteraard ook, helaas wel een stuk duurder en het voegt nauwelijks iets toe, behalve dat je geen omvormer in huis hebt.

Edit:
Plaats je nog even een luchtfoto en of andere foto van het dakje? Wellicht krijg je daar weer nieuwe input van.
Foto toegevoegd.

Ik durf niet te zeggen of het makkelijk kan om 4dc kabels te trekken bij mij. Het zal waarschijnlijk buitenlangs moeten, daarbij vraag ik me af of ik er beneden een fatsoenlijke locatie voor heb staan.

Mag een omvormer in dezelfde ruimte als een cv-ketel of een kleine (dichte) kast?

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:14
Paar regels die ik meestal aanhoud:

- Altijd een serie-omvormer, tenzij je specifieke redenen hebt voor iets anders
- Merk omvormer maakt niks uit, mits het een moderne omvormer is
- Merk panelen maakt niks uit, mits het moderne panelen zijn

Kijk even op een van de websites (Winkelman, JenM, Solar Bouwmarkt), klik wat rond en kijk wat de prijs ongeveer is, met de bovenstaande regels in acht nemend.
omdat de omvormer zo dichtbij mogelijk bij de zonnepanelen moet staan.
De verliezen bij 20A (je zit veel lager) en 600V (je zit veel lager) en 50 meter (je zit veel lager) is het verlies welgeteld 0.34% 8)7
Ze gaf ook aan dat een omvormer brand gevaarlijk is.
En daarom moet je er maar 12 op je dak leggen in plaats van eentje binnen 8)7

Als de eerste partij aan geeft dat de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen moet staan (onzin) en de laatste begint over brandgevaar van een omvormer (onzin) dan zou ik al meteen niet met die partijen in zee gaan :X

De offerte van Zonnemarkt in je excel bestand klopt trouwens niet, dat is €5606 incl. btw ipv €4606.

• PeeVv
Even wat bij Winkelman bij elkaar geklikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RILnxak6RV8AAAehJsjtsEnp_mY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jNRgj7yZQ4F2nhZ68Qa1bzEH.png?f=fotoalbum_large

-edit-

Ik zie dat ik een verkeerde Van der Valk set heb, maar het gaat om het idee O-)

[ Voor 10% gewijzigd door PeeVv op 22-09-2020 22:02 ]

• Zaratrass
PeeVv schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:52:
Paar regels die ik meestal aanhoud:

- Altijd een serie-omvormer, tenzij je specifieke redenen hebt voor iets anders
- Merk omvormer maakt niks uit, mits het een moderne omvormer is
- Merk panelen maakt niks uit, mits het moderne panelen zijn

Kijk even op een van de websites (Winkelman, JenM, Solar Bouwmarkt), klik wat rond en kijk wat de prijs ongeveer is, met de bovenstaande regels in acht nemend.

[...]

De verliezen bij 20A (je zit veel lager) en 600V (je zit veel lager) en 50 meter (je zit veel lager) is het verlies welgeteld 0.34% 8)7

[...]

En daarom moet je er maar 12 op je dak leggen in plaats van eentje binnen 8)7

Als de eerste partij aan geeft dat de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen moet staan (onzin) en de laatste begint over brandgevaar van een ikomvormer (onzin) dan zou ik al meteen niet met die partijen in zee gaan :X

De offerte van Zonnemarkt in je excel bestand klopt trouwens niet, dat is €5606 incl. btw ipv €4606.
Je bedoeld 20 Ampère? Hoe bereken je die 0.34%?

Bedankt voor je advies en tips. Ik durf niet te zeggen wat onzin is en niet. Maar ik neem je mening mee in de beslissing.

Op de site van Winkelman heb ik ook al geklikt. Een stuk voordeliger en ze leggen ook nog. Iets minder garantie maar hebben goede reviews online!

• PeeVv
Zaratrass schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:05:
[...]
Je bedoeld 20 Ampère? Hoe bereken je die 0.34%?
https://zonnepaneel-info.nl/nl/leidingdiameter.html

Bij mijn andere waardes was het 0.77%, foutje gemaakt. Praktische waardes (waardes van het voorbeeld van Winkelman, 9.6 ampere, 412.8 volt, 20 meter kabel) komt op 0.21% verlies. Kortom: afstand tussen de omvormer en de panelen maakt niks uit.

• busscherski
Mag een omvormer in dezelfde ruimte als een cv-ketel of een kleine (dichte) kast?
Ja kan meestal bij de CV ketel. Heeft wel wat vrije ruimte rondom nodig voor koeling.
Een dichte kast koelt al snel te slecht.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Zaratrass
busscherski schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:21:
[...]

Ja kan meestal bij de CV ketel. Heeft wel wat vrije ruimte rondom nodig voor koeling.
Een dichte kast koelt al snel te slecht.
Een idee van mijn meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73psD_1vAu06Rn2iv76DB4BQTic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VFdk1Dzs6E6Y680AmSR4ehK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55uMHEYpUCvcOcE5qQpeyPgjHgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikV6IVNMVqeNt6aex3fCzjLs.jpg?f=fotoalbum_large

Hier plaatsen?

Mag dit verzekeringstechnisch ook?

Wat ik begreep dat er ook weer regels aan de plaatsing / aansluiting zijn verbonden, en dat ik moet melden dat ik zonnepanelen systeem heb. Dat ik bij brand niet altijd verzekerd ben anders.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat is niet je meterkast maar je cv kast, daar zou ik hem zeker niet plaatsen, een omvormer genereert warmte namelijk en je cv ook.
Waarom maar 12 op je dak? Waarschijnlijk kan je met een oost west opstelling wel wat meer kwijt en is gunstiger kwa dakbelasting omdat je minder ballast nodig hebt.

Heeft er überhaupt iemand het gehad over de belasting van gewicht op je dak?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
Het is geen ideale plek, maar zeker indien die kast op de begane grond is, kan het voldoen.
Onderin de kast zal het weer kouder zijn dan bovenin.

• Zaratrass
Rol-Co schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:14:
Dat is niet je meterkast maar je cv kast, daar zou ik hem zeker niet plaatsen, een omvormer genereert warmte namelijk en je cv ook.
Waarom maar 12 op je dak? Waarschijnlijk kan je met een oost west opstelling wel wat meer kwijt en is gunstiger kwa dakbelasting omdat je minder ballast nodig hebt.

Heeft er überhaupt iemand het gehad over de belasting van gewicht op je dak?
Er is niemand geweest die over de belasting van het dak heeft gehad. In deze buurt staan veel van dezelfde huizen die ook zonnepanelen hebben. Dus over de belasting ben ik niet zo bang. Hoe meer panelen ik neem is de investering groter en de terugverdientijd langer.

En ik snap dat het me CV-ketel ruimte is, maar ik ben opzoek naar een geschikte ruimte. Vervelend geen zolder te hebben.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zaratrass schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:41:
[...]

Er is niemand geweest die over de belasting van het dak heeft gehad. In deze buurt staan veel van dezelfde huizen die ook zonnepanelen hebben. Dus over de belasting ben ik niet zo bang. Hoe meer panelen ik neem is de investering groter en de terugverdientijd langer.
Dat klopt natuurlijk niet, waarom zou dat langer zijn? Een groter systeem is relatief goedkoper omdat die mannen toch een dag arbeid rekenen, met 3/4 kunnen ze niet ergens anders meer heen. Arbeid van 12 of 20 stuks kan bijna het zelfde zijn. Panelen zijn 100,- ps plus montage 35,- extra per paneel, oost west heb je meer panelen op kleinere omvormer.
Uiteindelijk levert het meer stroom dus tvt blijft het zelfde zo niet eerder.
En ik snap dat het me CV-ketel ruimte is, maar ik ben opzoek naar een geschikte ruimte. Vervelend geen zolder te hebben.
Geschikt is niet ook veilig, het blijft een gaskachel met een risico op lekkage, daar wil je geen elektrische apparaten hebben die kunnen vonken, geen verzekering die dat leuk vind.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:47
Zaratrass schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:41:
[...]

Ik zou het toch goed narekenen. Met meer panelen werd de TVT juist korter bij mij (panelen + installatie waren maar een fractie duurder maar de opwekking significant meer). De TVT ging dus omlaag bij meer panelen in plaats van omhoog.. dat kan bij SolarEdge of Enphase natuurlijk anders liggen want dan gaat het aantal spullen ook vaak flink omhoog..

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 23-09-2020 12:24 ]

Pagina: 1