Wanneer gasketel vervangen door een nieuwer exemplaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistertimmy952
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-06 20:32
Hey forum,

Sinds deze week merk ik dat wanneer onze combi gasketel warm water aanmaakt (bad/douche) de radiators ook langzaam verwarmen. Waarschijnlijk defect bij de klep van de combi. Nu begin ik mij af te vragen of de hele installatie niet beter vervangen wordt?

Situatie:

Centrale verwarming is al 22 jaar oud, de alleenstaande woning (230m²) is van dezelfde leeftijd en heeft vorig jaar een gloednieuwe dak isolatie verkregen.

Er wordt ongeveer in ons gezin van 3 volwassen 2100m³ op jaar basis verbruikt. (geen idee of dit veel/weinig is)

Een nieuwe ketel kost al snel 7000 euro nu vraag ik me af of het rendabel is om deze nu al te vervangen de huidige (afgezien van het huidige klep probleem) werkt nog perfect ?

Groetjes

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Een nieuwe CV ketel koop je al voor 2000 euro inclusief installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mistertimmy952 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:42:
Hey forum,

Sinds deze week merk ik dat wanneer onze combi gasketel warm water aanmaakt (bad/douche) de radiators ook langzaam verwarmen. Waarschijnlijk defect bij de klep van de combi. Nu begin ik mij af te vragen of de hele installatie niet beter vervangen wordt?

Situatie:

Centrale verwarming is al 22 jaar oud, de alleenstaande woning (230m²) is van dezelfde leeftijd en heeft vorig jaar een gloednieuwe dak isolatie verkregen.

Er wordt ongeveer in ons gezin van 3 volwassen 2100m³ op jaar basis verbruikt. (geen idee of dit veel/weinig is)

Een nieuwe ketel kost al snel 7000 euro nu vraag ik me af of het rendabel is om deze nu al te vervangen de huidige (afgezien van het huidige klep probleem) werkt nog perfect ?

Groetjes
toon volledige bericht
Vraag het aan je installateur, die kan je vast vertellen of de klep vervangen nog de moeite is in jouw ketel.

Als je hier een mening wil, dan zou ik eens beginnen met een merk/type van je huidige ketel.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:02
Elke cv-combiketel geeft voorrang aan de warmwatervoorziening, zodra er een warme kraan open gezet wordt. Dit wordt middels een driewegklep geregeld.

Wanneer er warm kraanwater gevraagd wordt, wordt er dus géén warm water aangemaakt ten behoeve van de radiatoren. Het kan wel zijn dat de circulatiepomp blijft draaien. Pas wanneer de warmwaterkraan dichtgedraaid wordt, zullen de radiatoren weer (verder) opwarmen.

Dit kan beteken dat wanneer je 's ochtends bij het opstaan de thermostaat hoger zet en vervolgens het hele gezin om de beurt gaat douchen, het vervolgens lang duurt voordat het huis opwarmt. Een nieuwe Cv-ketel gaat hier niets aan veranderen. Een nieuwe programmeerbare thermostaat mogelijk wel. Met een programmeerbare thermostaat kun je immers zorgen dat de verwarming alvast aan gaat en het huis al grotendeels is opgewarmd, voordat de eerste in huis opstaat en gaat douchen.

Een andere optie is het installeren van een boiler/warmwaterbuffer. Echter is dat niet zo'n energiezuinige optie. Het plaatsen van een separate geiser tbv bad en douche kan ook. Die heeft geen stilstandsverliezen, maar brengt wel weer extra onderhoudskosten met zich mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 22-09-2020 19:10 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-06 10:23
Wat zou voor jou een reden zijn om te vervangen? Zoals je zelf al zegt, dat klepje is zo gerepareerd voor een paar tientjes. Wellicht komt er nog wat meer onderhoud aan, maar voordat dat een nieuwe ketel rechtvaardigt ben je nog wel even verder. Helemaal met de huidige energie-trend lijkt het me geen slimme investering.

Een combi-ketel uit '98 is waarschijnlijk gewoon een HR-ketel (dat kun je zien aan het feit dat deze een water-afvoer heeft). Dat betekent dat je qua rendement nauwelijks iets zult winnen. Als je goedkoper wilt stoken, kun je beter kijken naar een warmtepomp.
Edit: of natuurlijk naar andere zaken zoals isolatie, waterzijdig inregelen, slimme (zonegestuurde) thermostaat, etc maar dat heeft allemaal niets met je ketel van doen.

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 22-09-2020 19:10 ]

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:22
Wat voor ketel heb je (merk+typenummer)? Als je nog een VR-ketel hebt, zou ik deze laten vervangen, voor max 2000 euro incl installatie, nieuwe dakdoorvoer en thermostaat ben je wel klaar (zelf 1500 euro voor Remeha Tzerra betaald). HR-ketel kun je over twijfelen voor reparatie. Het is ook het algemeen comfort wat je ervaart van een ketel.

Zelf andere ketel recent opgehangen overwegende verbruik (oude was VR-ketel), geluid, grootte in kleine cv-ruimte, sneller warm water en modulerend stookgedrag (ipv aan/uit op de oude)

Of 2100 kuub veel is hangt ook af van je stookgedrag. Wat is je dag/nacht temperatuur en vanaf welke tijdstippen wordt dit aangehouden. En welke regio van het land?

Ik schrik er iig niet van, ouders verbruiken met vergelijkbare woning uit 1988 in Salland met 2 personen 1800 kuub, zijn volledige dagen thuis, nachttemp 15 graden, stoken overdag op 18,5 tot s avonds 20 graden. Ze verbruiken natuurlijk wel minder douchewater. Ketel is een Remeha Calenta uit 2013.

Kijk ook eens bij www.warmtebeheer.nl, kun je zelf ketel+installatie berekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door VERNederlander op 23-09-2020 05:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:52
mcDavid schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:07:
Wat zou voor jou een reden zijn om te vervangen? Zoals je zelf al zegt, dat klepje is zo gerepareerd voor een paar tientjes. Wellicht komt er nog wat meer onderhoud aan, maar voordat dat een nieuwe ketel rechtvaardigt ben je nog wel even verder. Helemaal met de huidige energie-trend lijkt het me geen slimme investering.

Een combi-ketel uit '98 is waarschijnlijk gewoon een HR-ketel (dat kun je zien aan het feit dat deze een water-afvoer heeft). Dat betekent dat je qua rendement nauwelijks iets zult winnen. Als je goedkoper wilt stoken, kun je beter kijken naar een warmtepomp.
Edit: of natuurlijk naar andere zaken zoals isolatie, waterzijdig inregelen, slimme (zonegestuurde) thermostaat, etc maar dat heeft allemaal niets met je ketel van doen.
Als het huis waarin de ketel hangt oud is moet er eerst stevig geïsoleerd worden voor je een warmtepomp kan plaatsen, als dat niet geregeld is krijg je met een warmtepomp je huis niet warm. Dit kan een zeer ingrijpende verbouwing worden. Het lijkt me het best een adviseur in te schakelen voor je hier aan begint mocht je dit overwegen @mistertimmy952

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:22
Gaat om België, daar zijn de regels anders en dus ook de prijzen. Je mag niet zomaar een goedkoop keteltje uit Nederland halen en ophangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:02

SeatRider

Hips don't lie

_JGC_ schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:18:
Gaat om België, daar zijn de regels anders en dus ook de prijzen. Je mag niet zomaar een goedkoop keteltje uit Nederland halen en ophangen.
Waar hadden we uit moeten afleiden dat het hier België betreft? En nog veel interessanter, wat zijn de regeltjes daar dan?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:53
Ook in Belgie kan je een gaswandketel van 24 kW vinden voor minder dan 1000 € ! Als je deze moet laten vervangen, is er nog wat minimaal werk aan de piping, zeg een halve dag werk. De tijden van massieve gietijzeren ketels die 100 jaar meegingen zijn definitief voorbij, al denken sommige chauffage boeren nog dat ze dit kunnen verkopen...

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:30

Oekol

waka waka hey hey

SeatRider schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:22:
[...]

Waar hadden we uit moeten afleiden dat het hier België betreft? En nog veel interessanter, wat zijn de regeltjes daar dan?
Denk zn profiel. Hij woont in het dorp 'de pinte'.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Anderzijds, over 10+ jaar ofzo gaan we van het gas af. Beter nu een nieuwe ketel dan over 5 jaar.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:06

Yucon

*broem*

_JGC_ schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:18:
Nederland staat bepaald niet bekend om z'n levensgevaarlijke primitieve ketels. Er zal wel wat verschil in volume's zijn, maar dan nog is het verschil dat je noemt wel enorm groot.

Zijn er trouwens geen Nederlandse installateurs in Zeeland, Noord-Brabant of Limburg die op die vraag inspringen en volgens de Belgische regels mogen installeren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:02

SeatRider

Hips don't lie

Oekol schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:37:
[...]

Denk zn profiel. Hij woont in het dorp 'de pinte'.
Ah. Ik check inderdaad niet elke keer het profiel van iedereen. Misschien dat als het echt relevant is, dat het beter gemeld kan worden in het topic door TS?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-06 10:23
martyw schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:17:
[...]

Als het huis waarin de ketel hangt oud is moet er eerst stevig geïsoleerd worden voor je een warmtepomp kan plaatsen, als dat niet geregeld is krijg je met een warmtepomp je huis niet warm. Dit kan een zeer ingrijpende verbouwing worden. Het lijkt me het best een adviseur in te schakelen voor je hier aan begint mocht je dit overwegen @mistertimmy952
Ts meldt dat het huis 22 jaar oud is en recent van nieuwe dakisolatie is voorzien, dus ik denk dat dat meevalt. Maar idd als je zoiets overweegt moet je je wel goed laten voorlichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:01
@mistertimmy952 Belgisch gas heeft (of had) een hogere calorische waarde dan Gronings gas. Ik geloof dat een aantal ketels inmiddels uitwisselbaar (instelbaar) zijn, maar zomaar een NL ketel in Belgie ophangen zonder eea eerst heel goed uit te zoeken lijkt me niet zonder risico.

Dat gezegd hebbend: Een 22 jaar oude ketel lijkt me afgeschreven al is alleen een driewegklep natuurlijk best de moeite van het vervangen waard. Heeft de ketel regelmatig onderhoud gehad of zit de boel vol met vuil? Dat hoeft niet ieder jaar of elke twee jaar zoals leveranciers graag willen, maar eens per 3-4 jaar toch zeker wel ook weer afhankelijk van de vervuiling in het gas.

Momenteel zijn gasketels (nog) betaalbaar maar naarmate de energietransitie doorzet zullen ze vast wel duurder gemaakt gaan worden. Warmtepomp is voor lage temperatuurverwarming, meestal vloerverwarming en niet zinvol in een oud, lekkend huis. Isoleren (muren, vloeren, dak, hoogrendementsglas, folie achter de radiatoren) is een goedkope manier van besparen.

Over Belgische ketels en prijzen heb ik geen mening al zie ik dat HR+ ketels tussen de 2 en 5 duizend euro doen. Praat met je plaatselijke (vertrouwde) installateur en onderhandel. Grotere bedrijven zijn vaak duur vanwege de overhead die betaald moet worden. Bij mij ging de (toen 20 jaar oude) ketel zonder pardon de deur uit en hebben we een nieuwe Remeha opgehangen maar we hadden t niet over 7.000 euro. Geen spijt van gehad. O ja, de isolatie was hier al op orde....

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je naar € 7.000 voor een nieuwe ketel zit te kijken, kijk dan ook of vervangen door een warmtepomp te doen is. Daar heb je niet per se vloerverwarming voor nodig (als je dat nog niet hebt).

Signatures zijn voor boomers.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:23
DjoeC schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:17:
@mistertimmy952 Belgisch gas heeft (of had) een hogere calorische waarde dan Gronings gas. Ik geloof dat een aantal ketels inmiddels uitwisselbaar (instelbaar) zijn, maar zomaar een NL ketel in Belgie ophangen zonder eea eerst heel goed uit te zoeken lijkt me niet zonder risico.
Dat is vrij makkelijk om te zetten, gewone (Nederlandse) ketels kunnen zelfs op propaan als het nodig is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:22
Yucon schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:45:
[...]

Nederland staat bepaald niet bekend om z'n levensgevaarlijke primitieve ketels. Er zal wel wat verschil in volume's zijn, maar dan nog is het verschil dat je noemt wel enorm groot.

Zijn er trouwens geen Nederlandse installateurs in Zeeland, Noord-Brabant of Limburg die op die vraag inspringen en volgens de Belgische regels mogen installeren?
In Nederland mocht elke beun een ketel ophangen en onderhouden, in België mag dat niet. Verder moet een ketel de juiste keurmerken hebben. Intergas ketels worden bijvoorbeeld onder een ander merk verkocht met keurmerk, ook meteen de helft duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
bombadil schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:44:
Anderzijds, over 10+ jaar ofzo gaan we van het gas af. Beter nu een nieuwe ketel dan over 5 jaar.
Dat is vooralsnog niet van toepassing in België. Integendeel, men gaat de distributiekosten voor elektriciteit aanpassen zodat een hoog piekverbruik extra belast wordt. Niet echt een aanmoedigend beleid voor warmtepompen en elektrische auto's... Verder leeft het loslaten van gas vraagstuk hier nog niet zo.

• mistertimmy952
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-06 20:32
Het ziet ernaar uit dat ik de prijs van een nieuwe installatie wat overschat heb, ik heb reeds gelezen dat in België (Sorry voor de verwarring ik woon daar dus) je aanspraak maakt op een subsidie als je oude gasketel van voor het jaar 2000 is.

Ook als ik onze situatie vergelijk met iemand van hierboven, 1800m³ met volle dagen, is dit bij ons enkel in de avonden dat deze opstaat... doet me vermoeden dat het rendement toch slechter dan gewenst is.

Ik laat alvast een installateur komen om een offerte op te maken.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:17
Een vrijstaand huis van eind jaren '90 stookt makkelijk 1500-2000 kuub gas per jaar weg met een gezin.

Maar je probleem klinkt als de driewegklep. Dat is niet een al te kostbare ingreep en als je daarmee weer een paar jaar vooruit kan, wellicht de moeite van het repareren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DjoeC
Señor Sjon schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:01:
Een vrijstaand huis van eind jaren '90 stookt makkelijk 1500-2000 kuub gas per jaar weg met een gezin.

Maar je probleem klinkt als de driewegklep. Dat is niet een al te kostbare ingreep en als je daarmee weer een paar jaar vooruit kan, wellicht de moeite van het repareren.
Daar heb je niet altijd een gezin voor nodig 8) In je eentje of met z'n tweeen een beetje luxe leven leiden in een goed geisoleerd huis kost vaak ook meer energie dan je zou denken...... Lang onder de douche - dus niet de (2 gecorrigeerd in) 5 minuten die aanbevolen worden, languit anderhalf uur in bad, veel kokkerellen met 1 of 2 ovens...... En dan heb ik het niet eens over alle PC's en andere electronica. In mijn kantoor springt de verwarming nooit aan.

Ik denk dat TS voor nu een reparatie zou moeten doen en daarna eens naar de big picture zou moeten kijken: Isolatie, zonnepanelen, naast een CV ketel misschien een lucht-lucht warmtepomp (airco met verwarming in de A++ of A+++ categorie).

(edit: 2 minuten gewijzigd in 5)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:17
2 minuten douchen aanbevolen? Dan is ie misschien net warm.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:13

Theo

moederbord

DjoeC schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:54:
[...]

Daar heb je niet altijd een gezin voor nodig 8) In je eentje of met z'n tweeen een beetje luxe leven leiden in een goed geisoleerd huis kost vaak ook meer energie dan je zou denken...... Lang onder de douche - dus niet de 2 minuten die aanbevolen worden, languit anderhalf uur in bad, veel kokkerellen met 1 of 2 ovens...... En dan heb ik het niet eens over alle PC's en andere electronica. In mijn kantoor springt de verwarming nooit aan.
Ik weet niet wat voor ovens, computers en elektronica jij hebt, naar die van mij zijn inmiddels compleet van het gas af en all-electric :P

Maar zonder gekkigheid; het maakt idd niet heel veel uit met hoeveel personen je thuis bent voor je gasverbruik. Koken op gas is nog geen 50 kuub per jaar, douchen, badderen en ander warm water is rond de 150 kuub per jaar. Verweg het grootste gedeelte van het gasverbruik is verwarmen in de winter. Stel je zit de gehele winter in je uppie thuis (thuiswerken, pensioen, werkloos, enz) dan verbruik je meer dan dat je met een gezin van 4 in dezelfde woning zou doen waarbij de ouders buitenhuis werken en de kinderen naar school gaan.

7400 Wp op het dak

• DjoeC
Señor Sjon schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:57:
2 minuten douchen aanbevolen? Dan is ie misschien net warm.
Ik had t moeten checken... 5 minuten aanbevolen dus. Bij mij zijn t er vaker 20, heerlijk dat hete water over 't lijf.

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:28
mcDavid schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:07:

vergeet het tapwater rendement niet. een hr ketel van meer dan 20 jaar oud heeft waarschijnlijk nog een voorraadvat waar continu warm water in zit. de huidige zijn doorstroomtoestellen. dan ga je qua tapwater rendement van 50% naar 90 tot 120% (afhankelijk of de afvalwarmte gebruikt wordt voor tapwater)

Onlangs een offerte opgevraagd voor een intergas extreme en die zat rond de 1750,- geïnstalleerd en wel. voordeel van deze is dat er geen driewegklep in zit.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

BlueSS50 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:56:
vergeet het tapwater rendement niet. een hr ketel van meer dan 20 jaar oud heeft waarschijnlijk nog een voorraadvat waar continu warm water in zit.
En een inefficiente pomp. Mijn oude HR-ketel had er in ieder geval een aardig hoog stroomverbruik als ie verder niks te doen had... Alleen op dat punt al had ik met mijn nieuwe een aardige bezuiniging, misschien zelfs wel meer dan door het gasverbruik.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Wij hebben 27 augustus onze 41(!) jaar oude ketel en geiser laten vervangen door een moderne HR-combi-ketel. De installateur had nog nooit zo'n oude ketel gezien.

We wonen er nog maar sinds 1 augustus, dus meten is lastig, maar:
- 42m3 in Augustus (warme maand)
- 10m3 in September tot nu toe

Kachel is nog niet aangeweest, dus is alleen douchen. We zijn met 2 volwassenen.

Kosten: 3200 euro, maar dat kwam omdat de geiser op een lastige plaats zat en er wat gasleidingen omgelegd moesten worden en er een mooi opbouwtje in de kelder gebouwd moest worden voor de nieuwe ketel.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 22:27
armageddon_2k1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:35:
Wij hebben 27 augustus onze 41(!) jaar oude ketel en geiser laten vervangen door een moderne HR-combi-ketel. De installateur had nog nooit zo'n oude ketel gezien.

We wonen er nog maar sinds 1 augustus, dus meten is lastig, maar:
- 42m3 in Augustus (warme maand)
- 10m3 in September tot nu toe

Kachel is nog niet aangeweest, dus is alleen douchen. We zijn met 2 volwassenen.

Kosten: 3200 euro, maar dat kwam omdat de geiser op een lastige plaats zat en er wat gasleidingen omgelegd moesten worden en er een mooi opbouwtje in de kelder gebouwd moest worden voor de nieuwe ketel.
Zo'n oud ding vervangen loont al direct in de eerste maand wat betreft stookkosten. Inderdaad heel verstandig om dat apparaat direct te vervangen.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 22:27
ACM schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:06:
[...]

En een inefficiente pomp. Mijn oude HR-ketel had er in ieder geval een aardig hoog stroomverbruik als ie verder niks te doen had... Alleen op dat punt al had ik met mijn nieuwe een aardige bezuiniging, misschien zelfs wel meer dan door het gasverbruik.
Het is snelle winst wanneer je een pomp die nutteloos energie aan het verspillen is door constant te blijven draaien vervangen door een nieuwe generatie pomp. Tegenwoordig meten ze de druk of eigenlijk het drukverschil en bepaalt de pomp aan de hand daarvan of er meer of minder gepompt moet worden. Dat scheelt bakken met elektriciteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:00
Señor Sjon schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:01:

Wij hadden vorig jaar hetzelfde issue met een oude HR ketel uit 1998: haal warm water uit de kraan en de radiatoren (en vloerverwarming) werd warm. Een driewegklep kan afhankelijk van de ketel enkele tientjes tot 150+ euro zijn, waar dan nogg voorrijkosten en uurloon bij komt. En wat krijg je dan? Voor 200 euro misschien nog 2 of 3 jaartjes extra op een ketel die echt zo efficiënt niet is?

Met onze oude HR ketel (voor die tijd een topmodel) en een halfvrijstaande woning van 215m2 (meer dan 850m3) zaten we op 1700m3, zeker niet gek. Dit was zonder verwarming in de hal (grote open hal onder met vide erboven + hal 1e verdieping), deze verwarming heb ik afgelopen najaar pas aangelegd.

Mijn insteek was toen hij in de zomer kapot ging: driewegklep vervangen is water naar zee dragen, dat ding is allang afgeschreven. Voor iets meer dan 2k een nieuwe top-end ketel laten plaatsen en het resultaat: tenzij de laatste 3 maanden ineens echt erg koud worden, halen we waarschijnlijk de 1200m3 niet eens meer. En dat is nu met 2 radiatoren extra in de hal die in de winter altijd wat open stonden.
Verder is er niets veranderd, geen extra isolatie. Alleen ging het gasverbruik er drastisch op achteruit.

Mijn advies zou dan ook zijn: laat het ding vervangen. Je kunt eventueel een warmtepomp overwegen, maar mijn inziens is dat absoluut niet rendabel wanneer je niet al een flink goed geisoleerd huis hebt, liefst met vloerverwarming. Moet je die dingen er nog allemaal bij doen, wordt het ineens een heel dure onderneming (lees: al snel 15k+, in ieder geval kijkende naar Nederlandse prijzen en subsidies). Voor velen is een moderne, goede CW5 ketel de beste overall oplossing; kost aanzienlijk minder dan een warmtepomp, gasverbruik zal toch best wat dalen (20% minder moet je niet gek van opkijken) en je hoeft niet perse extra isolatie toe te passen. Dit laatste kan ongeacht de keuze soms wel aan te raden zijn, maar indien je nu met een dergelijke ruime, vrijstaande woning en een brakke ketel nog altijd maar tegen de 2100m3 zit, zou ik (en ik redeneer wederom vanuit Nederlands standpunt) hooguit spouwmuur isolatie aanraden; relatief lage kosten, relatief veel besparing in stookkosten en extra comfort.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Pagina: 1