Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchellrjc
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-03-2021
Dag luitjes,

Ik wil binnenkort inkomsten gaan genereren met games streamen op Facebook.
Facebook eist van mij een BTW nummer.

Nu is mijn vraag:
Ik als persoon stream, ben ik dan als onderneming bezig of als persoon?

Heb ik een KvK nodig als streamer?

Heb ik een KvK nodig om een BTW nummer te krijgen?

Uiteindelijk zullen er kosten gemaakt worden voor nieuwe hardware, maar die kan ik dan uiteindelijk ook uit mijn inkomsten halen. Is voor mij niet noodzakelijk om de btw eraf te trekken.

Kan er weinig over terug vinden op internet, dacht misschien zitten hier mensen tussen die weten hoe het in elkaar zit 8)7

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06

Twhomp

Stayin' Alive

Bel even met de Belastingdienst, want wellicht blijf je onder de norm qua inkomsten.

https://www.ikgastarten.n...r-voor-de-belastingdienst
"Als je slechts een kleine winst maakt of structureel verlies lijdt, ben je volgens de fiscus geen onderneming"
Check dit bij de Belastingdienst, en vraag meteen wat de voet is.

En je kan buiten de KvK om ook een BTW nummer krijgen:
https://www.belastingdien...en_in_het_handelsregister

Reden dat het 99% van de tijd via KvK gaat, is omdat dat handig is. Want bijna elk bedrijf wilt een KvK én BTW nummer.

[ Voor 4% gewijzigd door Twhomp op 22-09-2020 17:19 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:18

Tens

let me drink about it

mitchellrjc schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:13:

Kan er weinig over terug vinden op internet,
zoekterm 'btw nummer' of 'btw nummer aanvragen'

'btw-nummer aanvragen zonder kvk' misschien?

Je hebt dus blijkbaar inkomen als zelfstandige, logisch gevolg is belasting betalen (vanaf een bepaald bedrag) dus misschien de belastingdienst?

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 22-09-2020 17:31 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchellrjc
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-03-2021
Twhomp schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:17:
Bel even met de Belastingdienst, want wellicht blijf je onder de norm qua inkomsten.

https://www.ikgastarten.n...r-voor-de-belastingdienst
"Als je slechts een kleine winst maakt of structureel verlies lijdt, ben je volgens de fiscus geen onderneming"
Check dit bij hun, en vraag meteen wat de voet is.

En je kan buiten de KvK om ook een BTW nummer krijgen:
https://www.belastingdien...en_in_het_handelsregister

Reden dat het 99% van de tijd via KvK gaat, is omdat dat handig is. Want bijna elk bedrijf wilt een KvK én BTW nummer.
Weet wel een beetje hoe het in elkaar steekt, kom uit een gezin met eigen bedrijf.

Denk dat ik meer de vraag moet stellen:
Ben ik een bedrijf?

Ik denk namelijk dat een streamer niet onder een onderneming valt. Bovendien zoals gezegd zal ik geen zakelijke uitgaven hebben, in de zin van, ik vraag de BTW terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06

Twhomp

Stayin' Alive

Bel dan even met de Belastingdienst.

Want het kan heel goed zijn dat inkomsten vanuit je streaming wordt beschouwd als "Resultaat uit overige werkzaamheden" ipv uit een onderneming/bedrijf.
Weet wel een beetje hoe het in elkaar steekt, kom uit een gezin met eigen bedrijf.
d:)b

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Tja maakt het veel uit wat je bent. FB wil een BTW nummer van je dus, als je die route gaat, moet je een BTW nummer aanvragen.

Je gaat ook iets zakelijks doen dus zo raar is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Inschrijven bij de KvK kost 50 euro en je bent een uurtje van je tijd kwijt of zo. Opzeggen kan makkelijk en je hebt je BTW nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 17:17

who

Anoniem: 316512 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:26:
Inschrijven bij de KvK kost 50 euro en je bent een uurtje van je tijd kwijt of zo. Opzeggen kan makkelijk en je hebt je BTW nummer.
Ja maar vergeet niet dat er van je verwacht wordt dat je een belastingaangifte doet. Met een beetje pech 1x per kwartaal. Of je moet daar een vrijstelling voor vragen wat niet heel makkelijk gaat volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door who op 22-09-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

who schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:27:
[...]

Ja maar vergeet niet dat er van je verwacht wordt dat je een belastingaangifte doet. Of je moet daar een vrijstelling voor vragen wat niet heel makkelijk gaat.
Dat is even iets wat je moet uitzoeken als je het nog nooit hebt gedaan ja. Maar voor een eenmanszaak zou dat toch in de beginselen goed te doen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
who schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:27:
[...]

Ja maar vergeet niet dat er van je verwacht wordt dat je een belastingaangifte doet. Met een beetje pech 1x per kwartaal. Of je moet daar een vrijstelling voor vragen wat niet heel makkelijk gaat volgens mij.
Hoezo niet makkelijk? Voor zonnepanelen moet je dat traject ook door. Een KvK nummer heb je als streamer niet echt nodig, maar staat los van een BTW nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-06 11:00
Lees dit anders even: https://www.kvk.nl/advies...r-alles-wat-je-wil-weten/

Zeker onderstaande is interessant, maar ik zou inderdaad even bellen met de BelastingDienst en de KvK
Nummers bij Belastingdienst aanvragen zonder inschrijving KVK
Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister. Toch is er een aantal uitzonderingen:
  • stille maatschappen zonder onderneming
  • informele verenigingen
  • eenmanszaken met activiteiten die volgens het Handelsregister niet gelden als onderneming
  • buitenlandse rechtsvormen zonder vestiging in Nederland
  • open fondsen voor gemene rekening

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:47
Je kunt het beste bellen met het KvK, ze kunnen je dan vertellen of je als streamer een KvK nodig hebt of niet. Als dat niet het geval is kun je bij de belastingsdienst een BTW nummer aanvragen zonder KvK en kun je gebruik maken van alle diensten.

Mocht je uiteindelijk groeien en goede inkomsten genereren kan het altijd nog interessant zijn om je in te gaan schrijven, want er zijn nogal wat voordelen te behalen als starter en ondernemer.

Zucht...

Pagina: 1