Ideëen voor scholieren om te doen tijdens bezoek aan bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 07:51

Vinpaq

Compaq Collection: vinpaq.com

Topicstarter
Een goedemiddag,

We krijgen binnenkort een flink aantal basisschoolscholieren over de vloer. We willen ze wat leuks in elkaar laten zetten na de rondleiding gezien wij een machinefabricant zijn.

Er zijn natuurlijk wat voorwaarden:
  • ze hebben ongeveer 6 min de tijd
  • Niet te duur (5 euro max)
  • Moet met onze techniek te maken hebben
  • Niet te simpel
  • Niet te moeilijk
  • Persoonlijk (optioneel)
  • Mee te nemen
  • Te doen door 50 personen tegelijk
Zelf zat ik bv te denken aan het zelf samen laten stellen van een bout-sleutelhanger. Die zetten ze dan zelf in elkaar (kunnen ze uit allerlei moeren kiezen) en is het per persoon verschillend. De directie vindt dat net iets te simpel.

Hebben jullie misschien leuke (technische) ideëen?

Camera: Nikon Z7II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:55

Yucon

*broem*

Een spelletje met zo'n volgspiraal. Hoe heet zo'n ding? Je weet wel, met zo'n oogje om een stuk metaaldraad dat gaat piepen als je met het oogje de draad raakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Basisschoolscholieren: bedoel je dan 3-/4-/5-, of 11-/12-/13-jarigen, of een mix daarvan? Zal vast uitmaken voor de complexiteit :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:59
Yucon schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:35:
Een spelletje met zo'n volgspiraal. Hoe heet zo'n ding? Je weet wel, met zo'n oogje om een stuk metaaldraad dat gaat piepen als je met het oogje de draad raakt.
Zenuwspiraal

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

predatorTW schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:11:
  • Moet met onze techniek te maken hebben
Dat heeft wel wat meer uitleg nodig :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:58

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat voor bedrijf hebben we het hier over?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-10 06:10
Hooglander1 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:44:
[...]

Dat heeft wel wat meer uitleg nodig :)
Er staat toch gewoon machinefabrikant in de topicstart? (dat is dan nog heel breed, daar niet van) Maar het projectje zal iets mechanisch moeten worden denk ik.

6 minuten is wel heel erg kort. Denk niet dat je veel zinnigs kan doen in 6 minuten. Kan zo ook even niets verzinnen of vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Een klokje, waarbij ze alleen nog zelf de tandwielen op de juiste plek moeten plaatsen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
6 minuten... ik denk dat het al knap is als je binnen 6 minuten "een flink aantal basisscholieren" heb uitgelegd wat de bedoeling is & dat ze allemaal zijn begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Met @upje de tijd is te kort. Je kunt die tijd beter gebruiken om iets te laten zien. Bijvoorbeeld dat jij iets maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 123% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:46:
Ik heb deze vorig jaar met mijn groep 8 gemaakt:
https://www.greenbasic.nl/borstelrobot.html

Zoiets is echt geweldig leuk. Alleen moet je wel van tevoren zelf solderen, anders red je dat nooit in 6 minuten...
Tip: https://brightideas.generationdiscover.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 21:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jullie hebben vast wel een computergestuurde plasmasnijder staan voor flinke staalplaten?
If zo: dat ding aanslingeren met een flinke plaat en er figuurtjes uit laten snijden. Onwijs gaaf om te zien hoe zo'n ding door 6mm dik staal gaat.
Laatste batch laat je de leerlingen zien, de rest deel je uit want had je al vooraf gemaakt. Figuurtje mag je zelf uitzoeken. Ik zou zelf een 3,5" floppy aanraden "he, een save icoontje voor aan de muur :+", of iig iets anders wat ze aanspreekt. Fortnite logo ofzo :P

Kost je hooguit wat stalen platen en die zijn iirc een stuk goedkoper dan precisiemateriaal van bouten en moeren

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:35:
Basisschoolscholieren: bedoel je dan 3-/4-/5-, of 11-/12-/13-jarigen, of een mix daarvan? Zal vast uitmaken voor de complexiteit :)
Goed punt, 11 tot 13 idd.

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
WEBGAMING schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:14:
[...]

6 minuten is wel heel erg kort. Denk niet dat je veel zinnigs kan doen in 6 minuten. Kan zo ook even niets verzinnen of vinden.
Tja, ik vind zelf 6 minuten ook te kort, is helaas wel de realiteit :P

[ Voor 20% gewijzigd door Vinpaq op 23-09-2020 08:36 ]

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
WEBGAMING schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:14:
[...]

Er staat toch gewoon machinefabrikant in de topicstart? (dat is dan nog heel breed, daar niet van) Maar het projectje zal iets mechanisch moeten worden denk ik.
Klopt, het moet iets mechanisch/technisch wezen, algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:23

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Met 6 minuten kan je de leerlingen beter laten puzzelen. Denk aan een paar tandwielen die ze in een aandrijving moeten plaatsen, zodat deze op de juiste snelheid loopt (een klok ofzo).

Er is weinig uitleg voor nodig, en ze kunnen het zelf ontdekken.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
Wij zitten in de houtindustrie en als wij klassen op bezoek krijgen (of op een Techniekdag staan) dan laten we ze houten gereedschapskistjes maken, alle delen zijn vooraf gemaakt met een CNC machine. De kinderen hoeven ze alleen maar in elkaar te schuiven en vast te spijkeren (of lijmen, weet ik niet).

Misschien is zoiets wel te doen met staal (van afvalstukken ofzo) maar dan met boutjes en moertjes in elkaar zetten? Maar 6 minuten is al kort voor tekst en uitleg, laat staan daadwerkelijk iets maken, en het vergt wat tijd qua voorbereiding.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 23-09-2020 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Die leeftijdsgroep heb ik op scouting ook, je bent de helft van die 6 minuten al kwijt met zorgen dat ze stil zijn en luisteren naar je uitleg :P

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-10 10:16
FastFred schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:10:
[...]

Die leeftijdsgroep heb ik op scouting ook, je bent de helft van die 6 minuten al kwijt met zorgen dat ze stil zijn en luisteren naar je uitleg :P
Dat kan je, in theorie, prima voor elkaar krijgen door een plaatje staal op de grond te laten vallen... Kan ook averechts werken, dat ze gaan gillen. :+

• FastFred
Of laat ze 2 stukjes staal aan elkaar lassen? Denk dat je veel meer niet moet verwachten in 6 minuten.

[ Voor 38% gewijzigd door FastFred op 23-09-2020 09:36 ]

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
FastFred schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:35:
Of laat ze 2 stukjes staal aan elkaar lassen? Denk dat je veel meer niet moet verwachten in 6 minuten.
Wordt lastig als we 50 kinderen tegelijk iets moeten laten lassen :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFred
50 kinderen moeten tegelijkertijd in 6 minuten iets fabriceren? :D

Ik zou het lekker overlaten aan de persoon die dat bedacht heeft :P

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 23-09-2020 09:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 14:13

Theo

moederbord

50 kinderen iets laten doen in 6 minuten is niet te doen. Die 50 kinderen in één ruimte krijgen, ze stil krijgen en zorgen dat je jouw "hoi, ik ben @predatorTW " kunnen horen én begrijpen dat gaat je al 6 minuten kosten.

Zelfs als je heet meest simpele verzint, zoals dat ze een M8 moer op een M8 bout moeten schroeven dan gaat je dit niet binnen 6 minuten lukken. De uitleg, de "muneeer, ik snapputnie" die een paar van de 50 koters zullen stellen, een paar die gaan ouwehoeren en lopen kloten, een paar die je vanalles erover zullen vragen. De combinatie van 50 kinderen iets laten dien en 6 minuten de tijd krijgen dat is gewoon onmogelijk.. Geen uitzonderingen; gewoon fysiek onmogelijk en onuitvoerbaar. Al zet je er 10 medewerkers neer het is niet mogelijk.

Of bedoel je dat er 6 minuten per kind is? Ik begrijp dat er om (bijv) 14:00 uur een 50 tal kinderen komen aangelopen die 'iets' moeten doen, en dat deze groep om 14:06 de ruimte weer verlaten. Of is er 6 minuut per kind, en is er met 50 kinderen dus 300 minuten? (dus 14:00 aanvang, 1900 uur einde)

7400 Wp op het dak

• HyperTrophy
  • Niet online
Dat je 50 werkstukjes gaat opleveren voor 50 kinderen houdt niet in dat je die aantallen in 5-6 minuten allemaal moet gaan maken.
.
.
je kunt het ook opdelen/voorbereiden.
.
vb.
  • -10 van de 50 werkstukjes moeten nog bijelkaar gezocht worden. maak daarvan een taak. en zoek 10 kinderen uit die dat doen.
  • de volgende 10 kinderen stellen deze onderdelen samen
  • en weer tien andere kinderen lassen deze tien werkstukjes in elkaar.
Je hebt nu in dit voorbeeld 30 van de 50 kinderen aan het werk gezet, dit kun je uitbreiden/uitwerken/toepasbaar maken op de door jullie bedachte werkstuk.

Je houdt dus in mijn voorbeeld 40 werkstukjes achter de hand, welke al klaar zijn om uit te delen!
Dat scheelt weer tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
HyperTrophy schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:20:
Dat je 50 werkstukjes gaat opleveren voor 50 kinderen houdt niet in dat je die aantallen in 5-6 minuten allemaal moet gaan maken.
.
.
je kunt het ook opdelen/voorbereiden.
.
vb.
  • -10 van de 50 werkstukjes moeten nog bijelkaar gezocht worden. maak daarvan een taak. en zoek 10 kinderen uit die dat doen.
  • de volgende 10 kinderen stellen deze onderdelen samen
  • en weer tien andere kinderen lassen deze tien werkstukjes in elkaar.
Je hebt nu in dit voorbeeld 30 van de 50 kinderen aan het werk gezet, dit kun je uitbreiden/uitwerken/toepasbaar maken op de door jullie bedachte werkstuk.

Je houdt dus in mijn voorbeeld 40 werkstukjes achter de hand, welke al klaar zijn om uit te delen!
Dat scheelt weer tijd.
maar ook hier: de kinderen stil krijgen en dit uitleggen kost je al 6 minuten.

• mvveen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:21
Ook een idee is alle werkstukjes van te voren te verpakken en voorzien van een korte uitleg op papier. Dan hoef je zelf niet al te veel tijd aan een uitleg te besteden. En indien ze het niet af krijgen kunnen ze het meenemen naar huis en daar afmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Kheos schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:38:
[...]

maar ook hier: de kinderen stil krijgen en dit uitleggen kost je al 6 minuten.
de truuk is om groepjes in te delen, ene krijgt vb rondleiding, en de ander gaat werkstukjes maken.

als je meerdere groepen maakt voor de rondleiding, vb 4x 10 kinderen, en de overige 10 gaan iets met het werkstuk maken, dan is het controleerbaar.

pro tip, laat een medewerker van een specifieke afdeling daar de rondleiding doen.

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:54
HyperTrophy schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:30:
[...]

de truuk is om groepjes in te delen, ene krijgt vb rondleiding, en de ander gaat werkstukjes maken.

als je meerdere groepen maakt voor de rondleiding, vb 4x 10 kinderen, en de overige 10 gaan iets met het werkstuk maken, dan is het controleerbaar.

pro tip, laat een medewerker van een specifieke afdeling daar de rondleiding doen.
Uit ervaring kan ik zeggen dat het opdelen van kinderen ook al 6 minuten duurt ;)

• HyperTrophy
  • Niet online
dan is het mooi dat je ervaring hebt, stap 2 is er iets mee doen.
vaak ( mss verplicht? ) weet je van tevoren al wie er komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 11:54
Het is vast een gaaf pakket, maar dit is ook de manier van Shell om zich als bedrijf te binden met jonge kinderen, er zitten grote onjuistheden in hun lesmaterialen (Aardgas is een duurzame brandstof) en laten ze belangrijke zaken achterwege.

https://fossielvrijonderwijs.nl/uncover-generation-discover/

Het is schrijnend dat juist Shell mede verantwoordelijk is voor de problematiek die deze jonge generatie hard gaat raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Cereal schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:51:
[...]

Het is vast een gaaf pakket, maar dit is ook de manier van Shell om zich als bedrijf te binden met jonge kinderen, er zitten grote onjuistheden in hun lesmaterialen (Aardgas is een duurzame brandstof) en laten ze belangrijke zaken achterwege.

https://fossielvrijonderwijs.nl/uncover-generation-discover/

Het is schrijnend dat juist Shell mede verantwoordelijk is voor de problematiek die deze jonge generatie hard gaat raken.
Haha, ik gebruik 'het speelgoed' en de rest niet :-). Paar jaar geleden autootjes die op water reden, vorig jaar en dit jaar een rekenmachine in elkaar knutselen. Erg leuke lessen en het kost niks :-)

De hele naam 'Shell' komt nergens naar voren in mijn les :-)
Pagina: 1