Goedkope GPU upgrade voor i7-930

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-10 18:44

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Hi Tweakers,

Ik heb onlangs nieuw leven geblazen in mijn bejaarde game PC uit 2010
Het gaat hier om een Asrock X58 Extreme3 mobo + Core i7 930 @stock speed 2.8 Ghz.
Uiteraard zit hier al een SSD in.
Voeding is 650 watt
Verse Win10 installatie

Het geheugen is op de post, Vengeance 3x4gb ddr3-1866. (er zit nu 3 X 2 Gb in). Koste een paar tientjes.
Bedankt @John Doos

De GPU is momenteel de Radeon HD 7950.
De meeste games lopen redelijk (Far Cry 5, TF2, Fall Guys, Fortnite) op zo'n 50-60 FPS (medium/low settings denk)

Ik zit nu te kijken naar een GPU upgrade. Ik weet dat de CPU de bottleneck is. Die zou ik nog kunnen vervangen voor een Xeon. Maar dat ga ik denk niet doen.

Ik denk dat een GTX 1060 3Gb mooi zou passen in deze setup.
Maar is dit de juiste keuze of is dit een zware overkill. Misschien haal ik met een iets mindere kaart dezelfde resultaten. Uiteraard bestaan er allerlei sites die Bottlenecks kunnen berekenen. Maar ik ben meer opzoek naar jullie advies.

Een nieuwe game PC komt er ooit wel, ik ga dus niet de CPU + mobo upgraden. Ik wil voor weinig geld toch een wat betere performance. De PC wordt voornamelijk door mijn zoon van 8 gebruikt en een beetje door mezelf.

Beste antwoord (via BeyondThunder op 22-09-2020 19:43)

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 09:19
Met een mugen 2 kan je nog heel wat uit je i7-930 krijgen hoor, dat is zeker een prima koeler. Natuurlijk zijn er veel meer factoren die meespelen, maar een overclock tot ~3.7ghz op je i7-930 moet daar wel mee lukken zonder dat de PC roodgloeiend wordt.

Op marktplaats zag ik een X5650 voor 12,50 Die doet echt niet heel veel onder voor een x5675 om er een beetje leuke performance uit te krijgen. Bij dezelfde aanbieder heb je ook een X5675 voor 25,- Of misschien kan je een oproep doen in V&A.

Wat betreft de 'weinig', daar heb je helemaal gelijk in. Het is bij mij ook een uit de hand gelopen hobby project geworden, begonnen met een oude rammelbak en nu is het eigenlijk een volwaardige workstation/ 1080p gaming pc geworden waar ik meer geld in heb gestopt dan ik er ooit uit terug krijg. Dus ga vooral niet die route op, maar voor max 100 euro (GPU + CPU) kan je hier nog een prima machine van maken die een stuk beter presteert dan een nieuwe 'budget pc' van nu. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:56

John Doos

ClaudZaque

Ik zal lekker goedkoop een RX570 op de kop proberen te tikken.
Ik heb zelf toevallig een: PowerColor RX 570 AXRX 8GBD5-DMV3 blablabla, ex mining kaart van 8gb voor 75euro hier op v&a gescoord. (Alleen een dvi aansluiting)

Hiermee haal ik in combinatie met een i5 7500 :+ op 1080p high dezelfde FPS!
En anders kan je kijken wat er straks met goede vekrijgbaarheid van de 3000series van nvidia allemaal op v&a verschijnt.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
Hoe ver wil je hierin gaan? Je gaat hoe dan ook een verbetering zien met een betere GPU. De GTX 970, rx570/80 en 1060 6gb zijn prima kaarten die je voor een vergelijkbare prijs als een 1060 3g kan vinden (zie V&A) maar net iets beter presteren. Echter, de CPU zal in alle gevallen de bottleneck zijn.
Ik had tot een paar maanden geleden een vergelijkbare setup met een GTX 970 en het vervangen van de CPU deed wonderen. Een GTX 970 of Rx 570/80 past er goed bij en de meeste games draaien op 1080p prima mee maar in veel games zal je toch flinke lagspikes krijgen vanwege de cpu die het niet bij kan houden (voornamelijk door de zwakke single core performance). Na de CPU upgrade waren er nagenoeg geen lagspikes meer (xeon x5675 @4.25 ghz) die met de OC vergelijkbaar presteerd met een i7-7700. Dat werkt prima op een 500 watt voeding.

De makkelijkste upgrade is dus een 6core Xeon zoals een X5650 (kost je misschien 10-15 euro) maar je kan de i7-930 ook wel hoger klokken mits je een goede koeler erop hebt zitten (dus geen stock intel). Daar zijn goede guides voor op het OC forums of youtube (Tech Yes City en een klassieker van Linus.
Met een i7-930 kom je niet tot het niveau van een i7-7700 maar de lag spikes zullen zeker flink af nemen.

Het geheugen zal je misschien ook lastig op 1866 kunnen laten draaien (niet onmogelijk). Alles boven 1333 is officieel niet ondersteund voor de combinatie x58 met i7-930, maar misschien heb je geluk, anders even wat in de bios sleutelen (zie ook de eerder genoemgde guide) of genoegen nemen met een lage cs latency, hoe dan ook is het een goede upgrade!

Dus samengevat: Echt alleen de GPU? Ga voor een gtx970, rx570/80 of 1060 (6gb), kosten zijn vergelijkbaar met een 1060 3g maar hebben net iets betere performance. Wil je er echt een vitaal tweede leven in blazen, doe ook wat met de CPU clockspeed of vervang de i7-930 door een 6 core xeon. Daarmee komen de andere upgrades ook veel beter tot hun recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
@Aimussage Dank voor het uitgebreide en serieuze antwoord! Da's zo mooi aan GOT.
Mijn tweakers hart begint ook sneller te kloppen van een CPU upgrade.
Ik heb geen stock koeler, maar de enige echte Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100 :-)

Ik zal toch eens gaan kijken naar een xeon x5675, maar die kon ik voorheen niet echt vinden voor weinig. Meestal rond de 40 euro.

Maar da's gelijk de ellende voordat ik het weet heb ik toch een nieuw mobo voor 'weinig' en een nieuwe CPU voor 'weinig'.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
Met een mugen 2 kan je nog heel wat uit je i7-930 krijgen hoor, dat is zeker een prima koeler. Natuurlijk zijn er veel meer factoren die meespelen, maar een overclock tot ~3.7ghz op je i7-930 moet daar wel mee lukken zonder dat de PC roodgloeiend wordt.

Op marktplaats zag ik een X5650 voor 12,50 Die doet echt niet heel veel onder voor een x5675 om er een beetje leuke performance uit te krijgen. Bij dezelfde aanbieder heb je ook een X5675 voor 25,- Of misschien kan je een oproep doen in V&A.

Wat betreft de 'weinig', daar heb je helemaal gelijk in. Het is bij mij ook een uit de hand gelopen hobby project geworden, begonnen met een oude rammelbak en nu is het eigenlijk een volwaardige workstation/ 1080p gaming pc geworden waar ik meer geld in heb gestopt dan ik er ooit uit terug krijg. Dus ga vooral niet die route op, maar voor max 100 euro (GPU + CPU) kan je hier nog een prima machine van maken die een stuk beter presteert dan een nieuwe 'budget pc' van nu. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Thanks voor de MP links, waarom had ik die niet gevonden :-(

Ik zal even goed nakijken of de Xeons het wel doen op de x58. Ik lees ook verhalen dat dit soms lastig is. Maar het lijkt erop dat de x5675 het wel doet. Zelfs de x5690 ;-)

vanaf 1996 denk bouw ik mijn eigen PC's laatste 10 jaar eigenlijk niet meer. Iets met kinderen enzo. Maar ik vind het zo tof om mijn kids hierin te betrekken nu (8 en 11), ze vinden het machtig interessant. En ik blijf het ook erg leuk vinden.

Eerst maar eens die GTX 1060 regelen voor 80 euro ofzo, die GPU benchmarken op mijn huidige i7-930. (t.o.v. de HD 7950). Hierna ga ik bepalen of ik er Xeon in ga stoppen.

Ik denk dat ik er wel uit ben dus.
En ja, natuurlijk wil ik een vet PCI-e 4.0 mobo, m.2 nvme ssd en een RTX 30xx :-) Maar nu nog even niet.

[ Voor 16% gewijzigd door BeyondThunder op 22-09-2020 20:04 ]

Pagina: 1