Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw systeem voor 1440p gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sake717
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-05-2021
Goedemiddag tweakers,

Na zo'n vijf jaar afhankelijk te zijn van laptop wil ik weer eens de overstap maken naar echt goede gaming desktop. Hieronder de antwoorden op de vragen en mijn lijst van onderdelen die ik de afgelopen dagen zelf heb uitgezocht. Grotendeels overgenomen van andere vergelijkbare topics en de pricewatch.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is vooral gericht om de komende jaren weer volop te gamen in 1440p. Ik kijk zeer uit naar de nieuwe Star Wars Squadrons en overweeg om in de toekomt ook mogelijk de VR kant in te duiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt zo tussen de 1500 en 1700 €. Gezien de vakantie dit jaar toch niet doorgaat komt het niet neer op een paar tientjes. Mocht er voor een een kleine meerprijs er een beter alternatief zijn dan sta ik daar dus zeker voor open.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur is al aanwezig. Ik heb een een toetsenbord, muis en headset van Steelseries. En de monitor is van Dell, de U2518D.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een compleet nieuw systeem. Voor de videokaart hoop ik één van de nieuwe 3080 te kunnen bemachtigen. Degene in de lijst is dan met name ook een placeholder. Extra ventilatoren heb ik niet toegevoegd, de behuizing komt met 3.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een voorkeur voor een merk heb ik niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat mijn huidige laptop meer lawaai maakt dan mijn stofzuiger zou een laag geluidsniveau wel een pro zijn.
De behuizing is voorzien van kerstverlichting en een window wat ik wel erg waardeer. Hierdoor wil ik liever niet meer lampjes op de onderdelen, anders wordt het wel een erg bonte boel.
Voor het moederbord heb ik een variant met wifi gekozen omdat in mijn huidige appartement een kabel naar de computer brengen niet echt een oplossing is.
Ik zou het systeem graag voor het begin van oktober werkend willen hebben. Wachten op nieuwe releases van AMD duurt voor mij dus eigenlijk te lang.

Ga je overklokken?
Ik ben niet echt van plan om te gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik van jullie willen advies willen over het onderstaande systeem. Werken alle onderdelen goed met elkaar? Past alles op het moederbord en in de kast? Zijn er eventueel betere opties voor de onderdelen, gericht op het doel van 1440p gamen? Is het verstandiger om te wachten tot de nieuwe Nvidia kaarten op de markt zijn, of zijn de oudere release ook een goede optie?

Ik hoop van jullie te horen en alvast bedankt! :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 290,-€ 290,-
1MoederbordenASRock B550 Phantom Gaming 4/ac€ 129,91€ 129,91
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ventus 3X 10G OC€ 719,-€ 719,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 93,94€ 93,94
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 32,23€ 32,23
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 109,05€ 109,05
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 108,65€ 108,65
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 97,65€ 97,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.580,43

Beste antwoord (via Sake717 op 25-09-2020 12:24)

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Mee eens, een 8-core is voor spellen toch niet een must en zal dat ook niet overnacht worden, en het prijsverschil is op dit moment wel flink. Je moet je afvragen of je dat extra geld niet in de zak wil houden of wil steken in iets van grotere meerwaarde.

De moederborden van Asrock zijn redelijk maar blinken niet uit, en de VRM op dit moederbord is matig gekoeld. Tevens schijnt het dat Asrocks soms iets smokkelen met de feedback van de processor om de scores op hun borden te verhogen waardoor de processor ook iets heter loopt. In mijn eigen ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac loopt de Ryzen 5 3600 ook flink warm, maar ik heb geen ander moederbord om dit te testen. Met de kennis van het achteraf had ik waarschijnlijk iets meer uitgegeven aan een MSI, die een betere geheugenlayout en fijnere BIOSsen schijnen te hebben. Een MSI MAG B550M Mortar Wifi lijkt een goede (wel µATX, ik weet niet of je een full-ATX wilde).

Wat betreft de behuizing ben ik het niet helemaal eens met de strategie van @pedra, mijn strategie zou zijn om de voorkant vol te zetten met 120mm intake fans (er past naar mijn weten alleen 2x140 of 3x120mm) en de rest van de fans te gebruiken voor exhaust. Meer fans is zo goed als altijd beter, want die kunnen op een lager geluidniveau dezelfde luchtverplaatsing veroorzaken. Wat mij betreft is 3x120mm een beter idee omdat je dan geen gat over laat zodat je niet warme lucht uit de kast terugcirculeert naar de intake fans.

Arctic P12 PWM Zwart/Zwart, 120mm

Mijn ervaringen met Arctic zijn goed, net als be quiet!, Scythe en Noctua (maar hier IMHO niet voldoende van meerwaarde). In dit geval moet je wel een fan splitter hebben en in je BIOS een subtiel fanprofiel instellen. De meeste fans zijn zeer stil tot onhoorbaar tot een procent of 50. De temperaturen van de 3000 serie Ryzen fluctueren nogal snel dus een beetje tijdvertraging in de fancurve is wel aan te raden anders gaan ze hoorbaar jagen in idle. Anders gewoon op een vast toerental.

Alle reacties

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11 10:26
Als je echt een heel stil systeem wil, lees dan zeker eens enkele reviews van de MSI RTX 3080 GAMING X TRIO.
Die blijkt héél stil te zijn. Aan jou om te beslissen of dit de meerprijs waard is.

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Wil je echt zoveel uitgeven aan een 1440p 60Hz systeem? Ik zou dan toch wel voor 4K 60Hz of 1440p 144Hz gaan, anders kan je net zo goed een 5600XT of 5700XT kunnen nemen.

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11 20:30
voor stilte zou ik de processorkoeler vervangen voor een fuma 2 / noctua D15 / be quiet darkrock pro 4

de Pure wings zou je nog kunnen vervangen door 3 arctic p14 of noctua nh-a14. betere koeling en lager geluid

de fans zou ik positioneren als 2x voor 1 achter. (op de kast zelf lijkt er 1 fan bovenin gemonteerd te zijn gemoedelijk als exaust maar deze voorin als intake zetten. meer frisse lucht en overdruk zodat er minder stof in de kast blijft hangen

• Sake717
Als je echt een heel stil systeem wil, lees dan zeker eens enkele reviews van de MSI RTX 3080 GAMING X TRIO.
Ik heb wat reviews bekeken en de resultaten zijn inderdaad zeer goed. Wat voor mij ook wel duidelijk werd is dat het zoals P3TER_ al zegt pas de moeite/geld waard is voor 4K 60Hz of 1440p 144Hz.

Maar voor zover ik het begrijp is de limiet dan de monitor? Ik denk er dan zeker over na om in in de nabije toekomst de monitor te vervangen door een 4K of 144hz dan kunnen we het meeste uit het systeem halen.

Wat betreft de koeling heb ik het advies van pedra gevolgd en de fuma 2 gekozen en drie arctix p14 toegevoegd.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 290,-€ 290,-
1MoederbordenASRock B550 Phantom Gaming 4/ac€ 129,91€ 129,91
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 799,-€ 799,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 95,95€ 95,95
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 50,90€ 50,90
3VentilatorenArctic P14 PWM, 140mm€ 8,20€ 24,60
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 97,41€ 97,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.706,32

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:51
Zoals andere al aangeven je bent gelimiteerd aan 1440p 60hz door je monitor. Misschien voor een ryzen 5 gaan en iets meer bij leggen zo dat er een 144hz monitor bij kan? Is nog al zonde en overkill om zo een systeem te hebben en een beperkte 60hz monitor.

Acties:
  • Beste antwoord

• Involvement
Mee eens, een 8-core is voor spellen toch niet een must en zal dat ook niet overnacht worden, en het prijsverschil is op dit moment wel flink. Je moet je afvragen of je dat extra geld niet in de zak wil houden of wil steken in iets van grotere meerwaarde.

De moederborden van Asrock zijn redelijk maar blinken niet uit, en de VRM op dit moederbord is matig gekoeld. Tevens schijnt het dat Asrocks soms iets smokkelen met de feedback van de processor om de scores op hun borden te verhogen waardoor de processor ook iets heter loopt. In mijn eigen ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac loopt de Ryzen 5 3600 ook flink warm, maar ik heb geen ander moederbord om dit te testen. Met de kennis van het achteraf had ik waarschijnlijk iets meer uitgegeven aan een MSI, die een betere geheugenlayout en fijnere BIOSsen schijnen te hebben. Een MSI MAG B550M Mortar Wifi lijkt een goede (wel µATX, ik weet niet of je een full-ATX wilde).

Wat betreft de behuizing ben ik het niet helemaal eens met de strategie van @pedra, mijn strategie zou zijn om de voorkant vol te zetten met 120mm intake fans (er past naar mijn weten alleen 2x140 of 3x120mm) en de rest van de fans te gebruiken voor exhaust. Meer fans is zo goed als altijd beter, want die kunnen op een lager geluidniveau dezelfde luchtverplaatsing veroorzaken. Wat mij betreft is 3x120mm een beter idee omdat je dan geen gat over laat zodat je niet warme lucht uit de kast terugcirculeert naar de intake fans.

Arctic P12 PWM Zwart/Zwart, 120mm

Mijn ervaringen met Arctic zijn goed, net als be quiet!, Scythe en Noctua (maar hier IMHO niet voldoende van meerwaarde). In dit geval moet je wel een fan splitter hebben en in je BIOS een subtiel fanprofiel instellen. De meeste fans zijn zeer stil tot onhoorbaar tot een procent of 50. De temperaturen van de 3000 serie Ryzen fluctueren nogal snel dus een beetje tijdvertraging in de fancurve is wel aan te raden anders gaan ze hoorbaar jagen in idle. Anders gewoon op een vast toerental.

• Sake717
Allen bedankt voor de tips en adviezen. Ik heb inmiddels een systeem besteld.
Inderdaad een stapje terug gedaan naar de Ryzen 5 (ik twijfelde zelf hier ook al over). Mogelijk dat deze over een jaartje of twee weer vervangen kan worden door de nieuwe serie.
Het advies over de fans van @Involvement vond ik wel verstandig en ga ik doen.

Gezien de algehele leveringsproblemen rondom de nieuwe Nvidia kaarten heb ik mij er maar bij neergelegd dat ik op dit onderdeel nog maar even geduld moet hebben. Wellicht kan ik nog even de nieuwe AMD release afwachten.
Ook ga ik op jacht naar een nieuwe monitor om toch het uiterste uit het systeem te trekken.

Nogmaals allen bedankt.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenMSI MAG B550M Mortar Wifi€ 161,58€ 161,58
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 95,95€ 95,95
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 50,90€ 50,90
3VentilatorenArctic P12 PWM Zwart/Zwart, 120mm€ 6,35€ 19,05
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 108,38€ 108,38
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 97,41€ 97,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 825,92

• Involvement
Ik zie dat je Arctic fans gekozen hebt, en (dit ontdekte ik letterlijk vanochtend) die hebben een soort doorlussysteem als er "PST" in de naam staat. Als je dus bijvoorbeeld de Arctic F12 PWM PST, 120mm bestelt (die is ook geoptimaliseerd voor airflow en niet voor statische druk, foutje van mij |:() kan je die zonder fansplitter aansluiten, best handig (en verbazingwekkend dat ze niet alles ermee uitrusten).

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:32
De asus tuf heeft ook gewoon een quiet mode waarbij je iets koeling inlevert maar dan is hij 1db stiller als de msi van wat ik gezien heb. hij koelde standaard beter op de default settings en even goed op 40db dus het zal om het even zijn kwa koel prestaties. De vraag is welke kan je in handen krijgen en voor welke prijs....

• Involvement
Wait whut? Ik snap niet wat je wil zeggen... :?

Je hebt het hier over moederborden, right? Die zouden zelf geen geluid moeten maken, en de enige invloed over de geluidsproductie zou het fanprofiel zijn. Je zult om geluidssterkte te kunnen meten toch in elk geval moeten weten wat er op een moederbord aangesloten is qua fans.
Pagina: 1