Is dit asbest?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-06 17:25
Mijn vraag
Na aankoop woning treffen wij deze laag op de vloer aan. Het betreft een woning uit 1958. Er ligt een houten ondervloer met deze laag er op. Iemand die kan zeggen of dit asbest betreft? Het is erg poreus en breekt gemakkelijk af, zoals zichtbaar zitten er ook scheuren in de bovenste laag

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LRs6SpO.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZxikAFc.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jBFl11b.png

Beste antwoord (via Kenar95 op 26-07-2021 12:02)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Je kunt niet zien of iets asbest is. Een expert/getraind oog kan zien of iets ‘wellicht asbest zou kunnen zijn’. De enige manier om het zeker te weten is een monstertje te laten testen in een lab. Bron: een vriend van mij die gecertificeerd asbestverwijderaar is. (Hij doet in mijn huis ook geenuitspraken sterker dan ‘wellicht, dit zou ik maar eens laten testen’.)

Als je Googlet naar asbesttest dan krijg je tig resultaten van bedrijven die datvoor je willen doen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In die tijd bevatte vloerafwerking vaak wel asbest, als je het zeker wilt weten zou je kunnen laten testen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op je eerste foto zie ik, vooralsnog, geen grijswitte vezels en of poeder; doet me vermoeden dat het geen asbest is echter als ik me mijn vinger over het scherm ga, is het lastig inschatten hoe het "voelt".

Op basis van je laatste foto zou ik bijna zeggen dat het iets als "verhard linoleum" is ofzo maar misschien dat je kan toelichten hoe het voelt en, als je even een schroevendraaier ertegenaan tikt (NIET INADEMEN!!!) of het dan een mooiere close-up oplevert?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:22

Tens

let me drink about it

Slecht te zien, maar lijkt op antiek zeil.
2-3mm dik, en soort van flexibel?
Maar ook zeil uit die tijd heeft mogelijk een asbest onderkant.

aanvulling hier heb je mss iets aan: https://slimster.nl/asbest/herkennen/zeil/

[ Voor 22% gewijzigd door Tens op 22-09-2020 15:24 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • Beste antwoord
  • +33 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Je kunt niet zien of iets asbest is. Een expert/getraind oog kan zien of iets ‘wellicht asbest zou kunnen zijn’. De enige manier om het zeker te weten is een monstertje te laten testen in een lab. Bron: een vriend van mij die gecertificeerd asbestverwijderaar is. (Hij doet in mijn huis ook geenuitspraken sterker dan ‘wellicht, dit zou ik maar eens laten testen’.)

Als je Googlet naar asbesttest dan krijg je tig resultaten van bedrijven die datvoor je willen doen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
Bedankt voor alle snelle reacties! Het betreft trouwens een onderlaag, er lag zeil bovenop. Onder deze laag op de foto's ligt de houtvloer. De nadere foto's kan ik helaas nu nog niet maken, krijgen pas half oktober daadwerkelijk de sleutel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:24
Ziet er uit als oude opgedroogde lijm waarmee het zeil was verlijmd op een ondervloer oid

[ Voor 14% gewijzigd door mountainbiker op 22-09-2020 15:36 ]

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 22:18

bonzz.netninja

Niente baffi

Kenar95 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:32:
Bedankt voor alle snelle reacties! Het betreft trouwens een onderlaag, er lag zeil bovenop. Onder deze laag op de foto's ligt de houtvloer. De nadere foto's kan ik helaas nu nog niet maken, krijgen pas half oktober daadwerkelijk de sleutel!
En je bouwkundige die een bouwkundig rapport op laat stellen? Of de verkopende partij? Kunnen die je niet verder helpen?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bonzz.netninja schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:35:
[...]

En je bouwkundige die een bouwkundig rapport op laat stellen? Of de verkopende partij? Kunnen die je niet verder helpen?
Waarschijnlijk ouderdomsclausule dus /care voor dit soort zaken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:11
Bedankt voor alle snelle reacties! Het betreft trouwens een onderlaag, er lag zeil bovenop.
Dat zeil wat eraf komt, had ook asbest kunnen bevatten.
mountainbiker schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:35:
Ziet er uit als oude opgedroogde lijm waarmee het zeil was verlijmd op een ondervloer oid
Ook lijm kan asbest bevatten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 22:18

bonzz.netninja

Niente baffi

MAX3400 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:14:
[...]

Waarschijnlijk ouderdomsclausule dus /care voor dit soort zaken.
ja jolig hoor /care. Maar die kunnen alsnog misschien gewoon antwoord geven op de vraag, ongeacht een clausule of eventuele verantwoordelijkheid (want daar gaat dit hele topic helemaal niet over). Als je niet vraagt weet je het nooit. Wie niet waagt....Nee heb je.... :+

[ Voor 8% gewijzigd door bonzz.netninja op 22-09-2020 21:50 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenar95
Bedankt voor alle antwoorden! Inderdaad ouderdomsclausule en vorige bewoner leeft helaas niet meer. We gaan gewoon voorzichtig te werk als we de vloer er uit gaan halen, en er zit sowieso meer asbest in het huis wat er professioneel uitgehaald moet worden, dus als we het niet vertrouwen laten we het doen.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:09
Bedankt voor alle snelle reacties! Het betreft trouwens een onderlaag, er lag zeil bovenop.
Kwam het zeil in z'n geheel los? Asbestzeil is nogal een vervelend iets (niet-gebonden).
EMP schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:31:
Ben zelf erg blij met deze tip! Ik kende alleen de grootschalige invetarisaties. Die zijn wat prijzig bij twijfel over één onderdeel in een woning.

• Kenar95
Zwartoog schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:29:
[...]

Kwam het zeil in z'n geheel los? Asbestzeil is nogal een vervelend iets (niet-gebonden).
Ja het zeil lag er los op (enkel aan de randen geplakt) en was als het ware gewoon op te rollen. Wil dat nog iets zeggen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Kenar95 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:39:
[...]

Ja het zeil lag er los op (enkel aan de randen geplakt) en was als het ware gewoon op te rollen. Wil dat nog iets zeggen? :)
Ja, dat het in ieder geval niet lijkt op de asbestzeildrama's uit het boekje, maar verder dan dat weet ik het ook niet ;)

Maar je zegt dat het huis nog meer asbest heeft. Is het dan niet zinnig om wél een volledige inventarisatie te laten doen? De woning is uit een tijd dat asbest het grote wondermiddel was.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 11:16
Eens, laat gelijk alle asbest verwijderen, dan ben je er gelijk van af. Het is wel een kostenpost... Straks besluit politiek dat het asbest in zijn geheel weg moet zijn, dan moet je dat alsnog doen of moet je dat opnieuw doen...

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:25
Een huis van die leeftijd met dit onder een zeil vloer.
Ga er maar vanuit dat dit asbest bevat.
Pvc zeil en bijvoorbeeld balatum is vanaf de jaren 50 tot ver in de jaren 80 met asbest geproduceerd.

Hier waren maar weinig uitzondering op linoleum bevatte geen asbest. Maar van die leeftijd herken je linoleum aan een rode onderkant en de aanwezigheid van juteweefsel.

[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 24-09-2020 09:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
@Kenar95 Als het zo brokkelig is + het gegeven van het bouwjaar van de woning, zou ik persoonlijk niet 'voorzichtig te werk gaan' maar eerst een inventarisatie laten uitvoeren. Pas na de resultaten ben je in staat om een weloverwogen risico inschatting te maken m.b.t. je acties.

edit: onderbouwing: als iets mogelijk gebonden asbest is kan je prima voorzichtig te werk gaan. Maar als het zo brokkelig is, zou ik het niet meer als mogelijk 'gebonden' asbest willen beschouwen. En dan is extra voorzichtigheid in de zin van laten testen geen overbodige luxe.

[ Voor 33% gewijzigd door rbaidjoe op 24-09-2020 11:23 ]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zoals gezegd: laat het even testen, dan weet je het zeker. Heb ik ook gedaan omdat inspecteur het vermoeden had dat er asbest in m'n behang zat (goddank niet). Heb het bij dit lab laten testen. Prima geregeld. Uitslag kreeg ik sneller dan verwacht :) https://www.stellalab.nl/

@Lelletje Asbestdaken zijn sowieso binnenkort al verboden. In 2024 dacht ik.

Ik sprak er een paar jaar terug eens een arts medische milieukunde over. Hij vertelde dat het gevaar van asbest wordt soms wel wat wordt overdreven. Als je 's een asbestvezel binnenkrijgt, is de kans heel klein dat het fout gaat. Schijnt dat het vroeger ook in remschijven van auto's zat en daardoor dus in de lucht kwam.

Sommige asbesthoudende materialen kun ook prima zelf verwijderen (zou er bij dit spul overigens niet aan beginnen) als je het goed nat houdt. En eventueel een FFP2/FFP3-masker en wegwerpoverall draagt. Succes om die maskers nu te krijgen overigens :x

Heb het er nog wel eens over met mensen uit de bouw. Die hebben anekdotes waarbij ze beschrijven dat ze vroeger vrolijk binnen in asbesthoudende materialen aan het zagen waren. Wisten toen niet beter, en zij zijn er ook nog. Tja.

[ Voor 13% gewijzigd door sOid op 24-09-2020 11:59 ]

• Lelletje
sOid schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:57:
Dat is niet meer zo. Dat hebben we van onze gemeente meegekregen toen we dit navroegen bij onze verbouwing.

• sOid
  • Niet online
Lelletje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:59:
[...]

Dat is niet meer zo. Dat hebben we van onze gemeente meegekregen toen we dit navroegen bij onze verbouwing.
Ah ik lees het indd. Is (voor nu) uitgesteld naar 2028/2030.

• Lelletje
Daarom dat het advies ook is om alles gelijk weg te laten halen als je al bezig bent. Dan ben je niet meer afhankelijk van politiek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
sOid schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:57:

Ik sprak er een paar jaar terug eens een arts medische milieukunde over. Hij vertelde dat het gevaar van asbest wordt soms wel wat wordt overdreven. Als je 's een asbestvezel binnenkrijgt, is de kans heel klein dat het fout gaat. Schijnt dat het vroeger ook in remschijven van auto's zat.
De kans dat die ene asbestvezel je kanker geeft is inderdaad klein. Je weet niet welke asbestvezel je kanker gaat geven. Maar als het net die ene is die jij hebt ingeademd ben je aan de beurt. Adem je er miljoenen in, zoals werklui die vroeger veel met asbest werkten, dan is wordt de kans vanzelf groter dat je de vezel inademt die jou kanker gaat geven.

Met de kennis van nu blijft het devies toch: liever vermijden als je niet weet wat je aan het doen bent.
Liever iets te panisch dan later spijt.

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 10:31
Nu dit topic er toch al is. Korte vraag vanuit mij:

Wij hebben asbest zitten in het kozijn. De asbest zit geschroefd en ingemetseld.
Moet dit denk je door een asbest verwijderaar worden weggehaald of kan een aannemer dit ook makkelijk doen omdat toch het kozijn in zijn geheel eruit gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6unzg8iVVu08V94mZ0G6OEcYnFc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7Hoyf6Hs2v28GhMkDoGmNpfS.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
rbaidjoe schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:02:
[...]

De kans dat die ene asbestvezel je kanker geeft is inderdaad klein. Je weet niet welke asbestvezel je kanker gaat geven. Maar als het net die ene is die jij hebt ingeademd ben je aan de beurt. Adem je er miljoenen in, zoals werklui die vroeger veel met asbest werkten, dan is wordt de kans vanzelf groter dat je de vezel inademt die jou kanker gaat geven.

Met de kennis van nu blijft het devies toch: liever vermijden als je niet weet wat je aan het doen bent.
Liever iets te panisch dan later spijt.
Tuurlijk, maar dat geldt natuurlijk met meer dingen. Denk bijvoorbeeld aan verbrand vlees. Dat is ook potentieel kankerverwekkend.

Voorzichtigheid is uiteraard uiteraard altijd aan te raden. Ik google ff snel en vind meldingen van tussen 500 en 1300 asbestdoden per jaar, terwijl dat bij fijnstof tussen de 7000 en 12000 ligt. Dus we zijn wel (extreem) voorzichtig met asbesthoudende materialen, maar gaan vervolgens wel vrolijk hardlopen naast de snelweg.

Blijft bijzonder hoe de mens in elkaar zit :) Maar goed, behoorlijk offtopic dit ;)

@Thomas19903 Afaik mag een aannemer dit officieel ook helemaal niet doen. Hij kan het dus ook weigeren. Zou ik professioneel laten verwijderen, want klinkt sowieso als breekwerk.

[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 24-09-2020 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Thomas19903 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:05:
Nu dit topic er toch al is. Korte vraag vanuit mij:

Wij hebben asbest zitten in het kozijn. De asbest zit geschroefd en ingemetseld.
Moet dit denk je door een asbest verwijderaar worden weggehaald of kan een aannemer dit ook makkelijk doen omdat toch het kozijn in zijn geheel eruit gaat?

[Afbeelding]
Dat is iets dat je aan je aannemer moet vragen. Veel beginnen überhaupt niet eens zolang er asbest in de weg zit. (En ja, dit is iets dat je meldt.).

Geschroefd asbest is zelf te verwijderen (zie instructiefilmpjes, wel meldingsplicht), maar het ingemetselde deel weet ik niet. Is mogelijk gehecht aan het cement.

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:17

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Dit is dus dé reden dat ik bij het huis dat wij zojuist hebben gekocht (maar waar we nog niet wonen), heb bedongen dat er geen asbest in zit. Dan kan ik ondanks de ouderdomsclausule eventueel nog iets verhalen, mocht er wel asbest in het huis aanwezig zijn.

Zelf heb ik vroeger tijdens mijn studie een literatuuronderzoek gedaan naar asbest en heb ook m.b.v. fluorescentie microscopie kunnen zien hoe die vezels eruit zien.

Asbest zat vroeger inderdaad ook in remvoeringen en koppelingsplaten. Tijdens onze presentatie op school hadden we nog een grappige dia (dat is een Powerpoint slide op een doorzichtig plastic velletje dat je met een sterke lamp en vergrootglas op een scherm projecteert ;) ;) ;) ) van een oude auto. Deze auto was namelijk van een docent die ook in de collegezaal zat. Op de dia was zijn auto dus te zien en het kenteken was afgeplakt met een stuk papier waarop zijn naam stond. Dus, toen ik vertelde dat asbest ook in oude auto's werd gebruikt, klikkend naar deze dia, lag de zaal dubbel van het lachen. En, zei ik toen, je vindt het ook in oude gebouwen. <klik> volgende slide: een dependance gebouw van onze school. Daar bleek later ook inderdaad asbest aanwezig te zijn. :P

Mocht je asbest zelf verwijderen (wat bijvoorbeeld geschroefd is), zorg voor veel waternevel. Maak alles goed nat, zodat er niks stuift.

Make music, not war

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Papasop
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-03 20:53
De getoonde laag op de foto is marmoleum en is een natuur product en heeft nooit asbest bevat.
Herken het als stoffeerder (al 50 jaar) en zeer veel verwijderd en ik leef nog steeds >:)

• Kr44nVogel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 23:34
Ik weet niet hoe oud die schouw is maar daar achter kan een asbest plaat zitten. Vroeger hadden de kachels / verwarmingen van die platen aan de achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DixUIDPFG8tIlu_f1NKs49ul_eY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAoRPTmcrY2ZkWXXGuokg8O5.jpg?f=fotoalbum_large

Sowieso uitkijken met losgebonden asbest.

hoi

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 20:01
Kenar95 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:17:
Mijn vraag
Na aankoop woning treffen wij deze laag op de vloer aan. Het betreft een woning uit 1958. Er ligt een houten ondervloer met deze laag er op. Iemand die kan zeggen of dit asbest betreft? Het is erg poreus en breekt gemakkelijk af, zoals zichtbaar zitten er ook scheuren in de bovenste laag

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is een close up op één van die scheuren mogelijk?

Bouwjaar maakt het zeker verdacht, maar kan nog steeds gewoon Linoleum zijn. Heb je ook een stuk waar je de achterkant kan zien? Dan is het makkelijker te herkennen.

Wat het gevaar betreft: iedere dag ademt de gemiddelde Nederlander een paar asbestvezels in. Er is geen veilige waarde, er hoeft maar één vezel op de verkeerde plek terecht te komen.
Als je je druk maakt om asbest, denk dan vooral niet na over allerlei andere technisch 'geweldige' producten. Koolstof, kwartsstof en chroom zijn minstens zo erg, al niet erger!

Ik heb ooit eens (per ongeluk) in een asbest pakking zitten slijpen, hele schuur vol met die vezels en mijn longen waarschijnlijk ook. Sjit happens ;)

EDIT: Papasop was me voor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27
Nog een vrijblijvende tip: als je besluit dat je iets zelf weghaalt omdat je er voor 99% zeker van bent dat het géén asbest is, maar er ergens toch nog niet gerust op bent, zorg er dan niet alleen voor dar je het zorgvuldig doet maar hou het ook absoluut apart van je overige afval. Als je het zo een op een in je gehuurde container gooit en diegene die de container komt ophalen ziet het en vertrouwt het niet dan moet het alsnog getest. Blijkt het dan alsnog tóch asbest dan zit je niet met enkele kilo’s asbest maar met honderden of duizend kilo’s, want als tussen de rest van de puin ligt dan wordt je hele container als asbest-afval beschouwd. Dat is een heel duur geintje om te laten afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 23:26
Even het topic kapen, in plaats van een nieuwe opstarten.
Ik ben er vrij zeker van dat het volgende geen asbest is :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoOsUchYT23MPlnNSVzGEyI3lh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kX8HiZu6PRwekiIQAP2DiQbH.jpg?f=fotoalbum_large
Maar voordat ik het wel in een bak gooi waar het niet in mag, en ik een boel gezeik krijg, graag toch nog een (ongefundeerde) mening van het forum. Het ligt als ondervloer in een kamer welke rond de jaren 70 is verbouwd. Er bovenop lag nog groen velt, en dan de vloerbedekking. Ik zag de kleur van de plaat lichtgrijs en een algemene asbest uitstraling. Er is een klein stukje afgebroken en er blijkt een jute mat in te zitten. Overigens is dit alleen op de randen van de vloer, ongeveer 30 cm diep. Er binnen lijkt gewoon karton te liggen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3z_aQc52Xdioyl4gOrYiEwcsXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecWouZFyxgRWVx7rFHC31qpa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenar95
CrazyOne schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:43:
Even het topic kapen, in plaats van een nieuwe opstarten.
Ik ben er vrij zeker van dat het volgende geen asbest is :[Afbeelding]
Maar voordat ik het wel in een bak gooi waar het niet in mag, en ik een boel gezeik krijg, graag toch nog een (ongefundeerde) mening van het forum. Het ligt als ondervloer in een kamer welke rond de jaren 70 is verbouwd. Er bovenop lag nog groen velt, en dan de vloerbedekking. Ik zag de kleur van de plaat lichtgrijs en een algemene asbest uitstraling. Er is een klein stukje afgebroken en er blijkt een jute mat in te zitten. Overigens is dit alleen op de randen van de vloer, ongeveer 30 cm diep. Er binnen lijkt gewoon karton te liggen [Afbeelding]
Wij hadden hetzelfde spul liggen (met jute binnenwerk). Hebben inmiddels asbestinventarisatierapport en bleek allemaal geen asbest te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 23:26
Bedankt voor de informatie ! Kan ik het ook gewoon afvoeren, dat scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtYWNUb7hyIE_Sg6xPTHe79wYt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAgnWOXovU58qlZ8W2zABWSZ.jpg?f=fotoalbum_large
Haalde even de schuurmachine over het plafond, kijken of er nog wat van te maken viel. Maar nee, tijd voor nieuwe gipsplaten. Maar bovenstaante vezeltjes kwam ik het en der tegen, lichtbruin en een (mooi ;) ) glinsterende schilfertjes zie je er tussen. Als een soort glasscherfjes.
Moet ik mij nou zorgen gaan maken om astbest, of zou het een bepaald soort structuurverf of vezelvesterkte plamuur zijn geweest? Er zat een spijker onder, dus alleen plaatselijk tot dusverre, verder zie ik vooral gips. En ik kan het ook niet matchen aan andere asbest voorbeelden.

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 20-12-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
_ferry_ schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:04:
[Afbeelding]
Haalde even de schuurmachine over het plafond, kijken of er nog wat van te maken viel. Maar nee, tijd voor nieuwe gipsplaten. Maar bovenstaante vezeltjes kwam ik het en der tegen, lichtbruin en een (mooi ;) ) glinsterende schilfertjes zie je er tussen. Als een soort glasscherfjes.
Moet ik mij nou zorgen gaan maken om astbest, of zou het een bepaald soort structuurverf of vezelvesterkte plamuur zijn geweest? Er zat een spijker onder, dus alleen plaatselijk tot dusverre, verder zie ik vooral gips. En ik kan het ook niet matchen aan andere asbest voorbeelden.
Is het niet gewoon stucplaat of underlayment/geperst hout?
Geleerd van de man die bij ons de asbestinventarisatie kwam doen: aansteker erbij. In jouw geval wel even stukje van het dak halen dan. Maar als het fikt is het geen asbest en juist één van de eerder genoemde materialen, want die branden juist goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Laatst online: 21:46
Even dit topic gebruiken; ik vroeg me af of onderstaande asbest of trespa is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAc-1HcD_JCwXxRL4UpNv8dkwRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQsgVOgqYUnHLBnelEGNlRQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:21

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als het niet brand, is het waarschijnlijk asbest (:

(Ik ben niet verantwoordelijk voor de methode waarop je dat wil testen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:51
witterholt schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:00:
Even dit topic gebruiken; ik vroeg me af of onderstaande asbest of trespa is.
[Afbeelding]
Het zal geen puur asbest zijn, maar hooguit asbesthoudend.
Het lijkt echter meer op iets van Fermacell of Promatect. Geen van die twee zit asbest in.
Trespa a.k.a. volkernplaat is het i.i.g. niet.

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 21-03-2021 18:18 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Aangezien deze topic meermaals ‘gekaapt’ blijkt te worden omdat de topictitel zo goed de lading dekt: ik ben bezig op zolder en heb daar de bovenkant van de gipsplaten flink schoongezuigd. Nou viel mij een honingraatachtig iets op dat tussen de draagbalken en gipsplaten zit gesandwicht en blijkbaar ooit al half is verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QWKk1Y5C130KcrsA27S5Azcqgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjP3v9sn6phkQNRsXir28R8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csEC76kv3cmgOjsxaOCXGkBkt0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onlaE1RQKkj3blXwVyymkMB0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er aan gezeten en het is zeer broos (het brokkelt al als je er naar kijkt). Toen zag ik pas de glasvezelachtige vezels. Mijn vermoeden is toch dat het asbestcement is, zeker dankzij de honingraatstructuur.

Nou gaat het om her en der een plukje maar zeker omdat ik heb gestofzuigd denk ik dat in ieder geval de stofzuiger een asbestzak in moet :X en dan dit proberen weg te peuteren overal of inkapselen, of inkapselen en dan weghalen, of toch een bedrijf inschakelen ivm de broosheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14

Asteroid9

General Failure

Eerst maar een sample opsturen naar een lab, dan heb je voor een paar tientjes duidelijkheid. Het lijkt in elk geval sterk op asbest....

En wat er mee te doen? Tja, als het vastzit in je plafond en je hebt daar geen verbouwplannen kun je het prima laten zitten. Ik neem aan dat die zoldervloer weer dichtgemaakt gaat worden?
Verwijderen kan zo te zien alleen als je het hele onderliggende plafond weghaalt, en of je daar op zit te wachten?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:17

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Da's wel een kanshebber. Asbest plaatjes als vulplaatjes was in de tijd niet ongewoon. Even samplen kan zeker geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb een inventarisatie aangevraagd… Ja, er komt isolatie in en een vloer overheen maar wie weet moet een keer het plafond er af of wil ik iets ophangen en dus boren… Ook heb ik nu natuurlijk een verwijderingsplicht nu ik het bijna zeker weet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazP
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-12-2024
En was het Asbest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37334

@Wilf En waren die vulplaatjes in t plafond van asbest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb geen reactie gehad van alle aangeschreven bedrijven. Het lijkt wel of ze niet om werk verlegen zitten.

Ondertussen heb ik zelf onderzoek gedaan en lijkt het inderdaad in alles op asbestkarton. De locatie is logisch, de consistentie komt overeen, het wafelpatroon ook. Wat zou het anders moeten zijn?

Vervelende is dat ik op zolder al heb gestofzuigd en dat spul eerder nog had gebroken. Het is niet hechtgebonden en nogal stoffig dus ik heb enorm veel risico opgelopen. Het zij zo, terugdraaien kan ik het niet.

Ik heb het inmiddels zoveel mogelijk ingekapseld met PUR. Ik ben voornemens het dak van het huis te vervangen, mochten de spanten dan ook vervangen moeten worden dan wijs ik op de plekken waar dit zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:28
Wilf schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:36:
Ik heb geen reactie gehad van alle aangeschreven bedrijven. Het lijkt wel of ze niet om werk verlegen zitten.
Waarom niet zelf even een test doen?

Ik heb destijds deze kit gekocht:
https://asbest-laboratori...2/asbest-controle-pakket/

Afbeeldingslocatie: https://asbest-laboratorium.nl/wp-content/uploads/2015/02/Mockup-Zelf-asbest-controleren-voorkant.jpg

Volgens mij had ik binnen een week al uitslag. Voor €40 per test heb je mooi zekerheid of je het zelf weg kan halen of dat je er af moet blijven. Volgens mij gaat dat vele malen sneller dan op een offerte wachten. Het type asbest vermelden ze ook wat qua risico inschatting ook weer prettig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• musiman

musiman

*knip*
Dit mag dus niet zomaar, lees je in voor je dergelijke voorstellen doet.

tweakduke in "Is dit asbest?"

Verder zijn er verschillende soorten asbest. Je hebt chrysotiel (ook wel wit asbest genoemd, of jade (ja, dat van die groene beeldjes.....)) wat minder gevaarlijk is dan de andere soorten, omdat deze een wat spiraalvormige vezel heeft die niet kaarsrechte, scherpe naaldjes krijgt wanneer je het breekt. Dan heb je amosiet (bruin asbest, ook wel tijgeroog (ja, die mooie stenen...) genoemd), crocidoliet (blauw asbest), anthofiliet, tremoliet en actinoliet. Die laatste 5 geven wél die kaarsrechte naaldjes en zijn daarmee gevaarlijker. In huizen is volgens mij veel vaker chrysotiel gebruikt dan die andere soorten, maar je kunt aan het materiaal niet zien welk soort asbest het is; pas onder een fluorescent microscoop kun je ze herkennen.

Hopelijk heb je iets aan bovenstaand verhaal. :)

[ Voor 168% gewijzigd door tweakduke op 05-01-2022 14:47 ]

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Dat laatste over asbest is niet helemaal waar. Ik heb een aantal jaar geleden aan asbest programma gedraaid voor de overheid en een asbestcursus gedaan. 1 van de belangrijkste partners was de arbeidsinspectie omdat die destijds heel veel kennis had. Ook een aantal artsen en onderzoeken leverden materiaal. Eigenlijk zou de normering voor asbest aangescherpt moeten worden. Maar gebeurt het niet omdat het lange termijn ziektes zijn en korte plaatselijke 4 jaars politiek. Ofwel niet genoeg politieke scoringskansen.
Wat hielp was de ai overal te laten meedraaien, opleiding inspecties bij sloopbedrijven. Langzaam maar zeker omdat men steeds maanmannetjes zag werd zowel ambtenaar als medewerker terughoudender.
Je kan er eigenlijk vanuitgaan, voor 1994 geklust of gebouwd, asbest verdacht. Laat het inventariseren en kloot niet aan.
Daarnaast ben je strafbaar mocht je gepakt worden zelfs als je een gecertificeerde aannemer inschakelt die een foutje maakt.
Ik weet niet of het nog is of was gekoppeld met de wet economische delicten, (ik ben al een tijd in de wia) dat je genaaid wordt van hier tot Tokyo. Naast het risico voor je gezondheid.

Vb mensen die gepakr worden, auto, materiaal alles wat in aanraking was gekomen ging linear recta naar de sloop.
We hebben ook bv complete voertuigen tot vrachtwagens aan toe laten verpakken en naar de sloop.
De kosten zijn astronomisch ook nog eens en voor jou en je verzekeraar vind je daarna ook niet meer leuk. Etc

[ Voor 12% gewijzigd door Annie1980 op 04-01-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

@Annie1980 Het klopt dat je als particulier niet zomaar asbest mag verwijderen. Ik had het dan ook over een klein stukje zoals op die foto staat. Ja, het mag niet. Maar mocht iemand het toch zelf willen doen, dan heb ik aangegeven hoe je jezelf zo goed mogelijk kunt beschermen. Als particulier mag je trouwens wel hele platen zelf verwijderen. Je mag niet zagen of breken en wanneer het materiaal afbrokkelt mag het ook niet.

En "Dat laatste over asbest is niet helemaal waar", welk laatste deel is dat dan precies? Ik heb tijdens mijn studie onderzoek gedaan naar asbest, dus ben erg leergierig naar extra info omtrent asbest. :)

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
musiman schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:53:
@Annie1980 Het klopt dat je als particulier niet zomaar asbest mag verwijderen. Ik had het dan ook over een klein stukje zoals op die foto staat. Ja, het mag niet. Maar mocht iemand het toch zelf willen doen, dan heb ik aangegeven hoe je jezelf zo goed mogelijk kunt beschermen. Als particulier mag je trouwens wel hele platen zelf verwijderen. Je mag niet zagen of breken en wanneer het materiaal afbrokkelt mag het ook niet.

En "Dat laatste over asbest is niet helemaal waar", welk laatste deel is dat dan precies? Ik heb tijdens mijn studie onderzoek gedaan naar asbest, dus ben erg leergierig naar extra info omtrent asbest. :)
hoe klein of groot iets is maakt geen reet uit, het mag niet.. er tips voor geven om het zelf te doen en hoe goed bedoeld zet aan om de wet niet te volgen, volgens mij moeten we dat niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annie1980
Over de normering en schadelijkheid ofwel ziekteverwekkende stoffen. Het is schadelijker dan het gereguleerd, ik ben aan het zoeken in mijn ouder Gmail account maar kan de rapporten zo snel niet vinden. Het is ook van een paar jaar geleden. Ik heb mezelf er toen ook in verdiept. Ben nog iemand die als projectleider niet graag voor lul stond en dus zorgde dat ik wist waarover het ging. Heb toen de meest inhoudelijke asbestcursus of 2 gevolgd en ben milieukundig ingenieur.
Maar goed het rapport kan ik zo snel niet vinden ik heb van dat project alleen al meer dan 3.000 mails en ik draaide er meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:52
Hier in Gem. Enschede kun je asbest "gewoon" wegbrengen, hoor..

Waar kan ik het kwijt?
Asbest kunt u op vertoon van uw milieupas wegbrengen naar afvalbrengpunt West. Kijk hier voor de tarieven.
Op het aanleveren van asbest zijn de volgende voorwoorden van toepassing:

Vul een sloopmeldingsformulier in via www.olo.nl. Wanneer u binnen 5 werkdagen niets heeft vernomen van de gemeente, dan mag u uitgaan van vrijstelling en het asbest zelf verwijderen. Met een geprinte versie van het meldingsformulier mag het asbest gestort worden. Zonder meldingsformulier is het voor Twente Milieu niet toegestaan asbest in te nemen.
Handzame formaten
Dubbel verpakken (twee lagen doorzichtig plastic) en vast tapen. Dit plastic is te verkrijgen bij het afvalbrengpunt en bij verschillende detaillisten (geen krimpfolie)
Thuis verpakken, niet op het afvalbrengpunt of op de openbare weg
Verklein of breek asbest nooit
Onverpakt of niet goed verpakt (gaten in de verpakking) asbest wordt niet geaccepteerd
Maximaal 35m2 of 500 kg asbest per jaar (wettelijk bepaald)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annie1980
Dat kan ook, mits je voldoet aan de eisen en weet waar het over gaat en in welke staat het is. En of de gemeenten deskundigheid hebben op het olo project. En of uberhaupt de formulieren nog kloppen zoals destijds is vastgelegd.

Ik ben gestopt met zoeken, sorry maar de mails zijn te confronterend. Ik heb destijds ook een aantal zaken gehad die in de doofpot zijn gestopt. Ik carriere zelfmoord pleegde door teen de directeur directie gs ps fuck you mijn naam gaat niet onder een potje leugens.
Helaas iets wat meerdere keren gebeurde. Er was en is nog zoveel mis bij de overheid.

Ik en een collega van een inspectie heb geprobeerd meerdere zaken te laten handhaven. Grote brand en groot overheidsproject. Als zelfs justitie tegen je zegt we gaan niet handhaven want er is geen geld om het goed te doen word je een beetje gillend gek. Zelfs lekken naar de pers, die publiceerde niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musiman

musiman

~@Annie1980 Mocht je ze nog vinden, zou ik dat graag via PM vernemen. Ik heb zelf Milieuchemie gestudeerd, richting Arbeidshygiëne en daarna Biomedische Gezondheidswetenschappen. Vandaar mijn interesse in dit onderwerp.

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14

Asteroid9

General Failure

twain4me schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:56:
[...]

hoe klein of groot iets is maakt geen reet uit, het mag niet.. er tips voor geven om het zelf te doen en hoe goed bedoeld zet aan om de wet niet te volgen, volgens mij moeten we dat niet willen.
Pardon :?

In Nederland mag je onder bepaalde voorwaarden als particulier gewoon zelf asbest verwijderen en afvoeren, dus wat mag er niet en over welke wet heb je het wel niet?

Ik heb afgelopen jaar zelf keurig 2 asbest platen voor de schouw aangemeld, vergunning verleend, netjes dubbeldicht verpakt en ingeleverd bij de milieustraat van de gemeente.
Daar staan hele grote bakken waar de hele week door asbest in afgevoerd wordt.

Zou toch een stunt zijn als hier binnenkort ineens iemand staat om mijn auto in de shredder te duwen ivm asbestvervuiling :P

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

@Asteroid9 Ja, je mag hele platen verwijderen, maar niet zagen/scheuren/breken en ook geen afbrokkelend materiaal zelf verwijderen. Dat staat in de Wet.

[ Voor 27% gewijzigd door musiman op 04-01-2022 15:30 ]

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Asteroid9 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:26:
[...]

Pardon :?

In Nederland mag je onder bepaalde voorwaarden als particulier gewoon zelf asbest verwijderen en afvoeren, dus wat mag er niet en over welke wet heb je het wel niet?

Ik heb afgelopen jaar zelf keurig 2 asbest platen voor de schouw aangemeld, vergunning verleend, netjes dubbeldicht verpakt en ingeleverd bij de milieustraat van de gemeente.
Daar staan hele grote bakken waar de hele week door asbest in afgevoerd wordt.

Zou toch een stunt zijn als hier binnenkort ineens iemand staat om mijn auto in de shredder te duwen ivm asbestvervuiling :P
tsja... het gaat alleen niet over jouw 2 plaaten maar over het brokkelende stukje waarschijnlijk met een spijker vast zittende stukje op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Wat ik nu heb gedaan is niet meer aan zitten, aangegeven waar het zit met stift en bij de aannemer voor het dak zal ik het zeker kenbaar maken. Ik ga er zelf absoluut niet aan prutsen want ik ben een schijterd. Mijn vriendin, die asbestcursus heeft gehad voor vorig werk, vind mij een aansteller maar ik heb al in de stof er van gezeten zonder stofkap (in het begin). Ik ga niet meer de zolder op zonder gelaatsmasker tegenwoordig. De stofzuiger ga ik afvoeren (wordt niet meer gebruikt en staat ingepakt in de garage).

De eerste weken was ik echt een beetje down want ik haal gelijk in mijn hoofd dat ik ziek ga worden. Inmiddels denk ik: het is niet anders, kan er weinig meer aan doen. En je moet soms geluk hebben in het leven. Die vezel moet net diep ingeademd worden en precies in een blaasje komen om schade te berokkenen.

[ Voor 23% gewijzigd door Wilf op 04-01-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
n=1, maar het mag zo niet. Zie tweakduke in "Is dit asbest?"

[ Voor 88% gewijzigd door tweakduke op 04-01-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Die aannemer mag er overigens niks aan doen.

Tijdje terug klant van mij, plaatst kunststofkozijnen. Zijn klant had zelf de asbest verpakt en naar de milieustraat gebracht. "Meneer waar komt dit precies vandaan?" "Nou bij mij thuis, ze zijn kunststof kozijnen aan het zetten en...". Inspectie erbij, economisch delict, hele dikke boete.

Zelfs als je heel goed weet wat je doet, zonder de juiste papieren mag je er als bedrijf niet aan komen.

Overigens mijn zwager als installateur destijds: radiatoren met asbest pakkingen afkoppelen, dubbel verpakken en aan de kant zetten zodat de saneerder ze mee kon nemen. Economisch delict aan de broek. Week later flikkert de saneerder die dingen zonder verpakken gewoon in de voortuin. Hoe ze het doen boeit niet, als ze maar de juiste papieren hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:13

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zie dat er wat mensen zijn die asbest zelf verwijderen of voorstellen, maar dat is in deze situatie niet van toepassing.

Voor meer toelichting zie https://www.infomil.nl/on...articuliere-verwijdering/

Er zijn zeldzame gevallen waar je dus onder andere zelf plaatmateriaal in 1 stuk zonder hak of breekwerk mag afvoeren. Daar is hier geen sprake van.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
Wilf schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:16:
Wat ik nu heb gedaan is niet meer aan zitten, aangegeven waar het zit met stift en bij de
De eerste weken was ik echt een beetje down want ik haal gelijk in mijn hoofd dat ik ziek ga worden. Inmiddels denk ik: het is niet anders, kan er weinig meer aan doen. En je moet soms geluk hebben in het leven. Die vezel moet net diep ingeademd worden en precies in een blaasje komen om schade te berokkenen.
Voor je gemoedsrust: asbest zit van nature ook (in zeer kleine hoeveelheden) in de buitenlucht. Zie RIVM:
https://www.rivm.nl/asbest

We kunnen dus best tegen een beetje asbest, en het hangt zeker niet van "één vezel" af.

Verder: watskebeurt is gebeurd, geniet van het leven en je mooie huisje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musiman

musiman

Precies wat Zwartoog zegt. Het is gewoon gesteente. Ik schat in dat je "iets" meer risico loopt door je op de openbare weg te begeven, dan deze beperkte blootstelling. Laat je leven er niet door leiden. Hopelijk wordt het snel voor je verwijderd (en dan natuurlijk op de juiste manier @tweakduke ;) )

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:31

Rzaan

Altijd zoekende

Wilf schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:16:
Wat ik nu heb gedaan is niet meer aan zitten, aangegeven waar het zit met stift en bij de aannemer voor het dak zal ik het zeker kenbaar maken.
Als ik het goed begrijp heb je geen asbestinventarisatie laten doen in het hele huis, toch?
Als nu je aannemer gaat verbouwen moet dat toch alsnog gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ja is besproken met aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLeenheers
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-09-2023
*knip*
Zie tweakduke in "Is dit asbest?"

[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 25-01-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLeenheers
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-09-2023
Ja het is het slimste om een asbestinventarisatie uit te laten voeren, het laatste wat je wilt is asbestvezels binnenkrijgen. Als het er nu zo open en bloot bij ligt en je moet eroverheen kunnen lopen, zou ik zelfs aanraden het met folie en tape te bedekken. Om zo beschadigingen te voorkomen waar vezels door vrijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderhollebos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-02 23:05
Is de kleine cementlaag asbest? De onderkant is zwart en de bovenkant is grijs. Hierboven lag Qickstep. We willen dit uitdoen maar weten dus niet of dit veilig zal zijn voor de gezondheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkYCK38KtRLrXNOWaGjDdQsOY2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dkxhLiB7V2WPC0gCZIA9v7f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pwoo-wRfLlHlWt4QzD4pc8BjaNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tktz1x3EMxNUWzd1jc8XUUsg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6BqFBq_MbVOWtNqPySoaJUzAxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7kXyG5n989Ux5msJodZpK9W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Heb je überhaupt dit (oude) topic doorgelezen en het beste antwoord gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderhollebos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-02 23:05
Nee. Momenteel aan het afbreken dus weinig tijd voor. Dacht dat iemand mij vlug een ja/nee antwoord kon geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:17

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ja/nee

Das ook het enige antwoord dat we je hier gaan geven. Ja, het is asbest. Of niet. Bij twijfel testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zo op de eerste blik zou ik zeggen 'nee'.
Want waarvoor zou het asbest hier nodig geweest zijn?
De laag is niet als lijm bedoeld volgens mij. Het is ook geen zeil.
Het is een dunne afwerkvloer en wat zou dan de reden zijn om hier asbest in te verwerken?
(oprechte vraag, ook aan anderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:10:
Zo op de eerste blik zou ik zeggen 'nee'.
Want waarvoor zou het asbest hier nodig geweest zijn?
De laag is niet als lijm bedoeld volgens mij. Het is ook geen zeil.
Het is een dunne afwerkvloer en wat zou dan de reden zijn om hier asbest in te verwerken?
(oprechte vraag, ook aan anderen)
Als ik het zo inschat lijkt het een stookplaats met schouw te zijn geweest.
Het zwarte op de muur lijkt roet..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ronald.42 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:16:
[...]

Als ik het zo inschat lijkt het een stookplaats met schouw te zijn geweest.
Het zwarte op de muur lijkt roet..
Bedoel je daarmee ook dat het asbest wellicht gebruikt is als brandwering o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:34
De zwarte laag kan een heel lage percentage asbest bevatten, dit kan oude lijmlaag zijn geweest van colovinyl tegels (ook asbest houdend). Zeker als de egaline zo makkelijk los laat, die lijmlaag is vaak erg vettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Bedoel je daarmee ook dat het asbest wellicht gebruikt is als brandwering o.i.d.?
Het ziet er voor mij meer uit als,
Op de muur een stuclaag met roet.
Op de vloer roet waar een soort van egalisatie overheen is gegaan.

Ik verdenk het niet meteen als asbest, dat is sowieso niet geschikt voor een houtvuur zo dichtbij dan ploft die rommel uit elkaar.

Maar het blijft gokken zonder onderzoek.

Vroegah gooiden wij altijd stukken asbest golfplaat in het kampvuur want dat knalde zo mooi uit elkaar.
Maar toen was het nog niet schadelijk :+
Het was ook heel mooi spul voor koppelingen en remvoeringen.
Bij onderhoud even de remtrommels schoonblazen met perslucht etc etc..

Met de kennis van nu... :X -O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nalan
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-03-2024
Heb een vraag, is dit asbest wat je allemaal ziet op en onder de vensterbank en 2 fotos van de voordeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nalan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QJYfF7hjh3l-j6eUwIfhdA1cqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyrBYE7iTVI5VWykiCrg4QZW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9y18v6CJkLgn4KVpuIQN-pqtxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lkwXRmd8i1VM3Q6Lrj578RLF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_072aZbdTUnpwB2E1LTylFzZla0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpnpUunTs5MbW0SsrPvoyJbx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tN9_9OZDVSb4DGHioOdmOCuf8wI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oSVMqxznKf4mdfaTkrf1kDq5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEsEYu-PRlwqfpq_97DestHwFO8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gSAkIoe4wxphztvcwoyjsfgA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tS2VzqNhVcmRfTCp1ddnZPfmHU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j494IgnvPUOkEY0UH5FpWCPV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTvAhxXN_ZXTX5Ypn6Rcxl-svIk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/72gFkQNGDvipOpzZjmwAGJOq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoBLXYP1FQycfcOdgDiAa9CyDDE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NRfZK2MXrn0VvB45Q6BVCtxB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A65t8mTAMRO1mG0xiM_MTsj5YEU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ruDem2Nkvq6CKOSURhPeDGKr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQdOLgIsRiDgdy3mV7K1_Snq3Kc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U5Ch4dolhXRwnUBSt8a5LtrY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhZDVF4XMha2QN_8VEamBJCDtdg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6FDuhAgrmTDCE8nNw7UR1x44.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dat is zo niet te zeggen. Kan sowieso niet veel chocola maken van de foto's.
Als je ergens vezelplaten ziet of een buis die lichtgrijs is, dan weet je het meestal wel.
Maar dit kan vanalles zijn,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
De vensterbanken zijn gewoon keramisch, asbest vensterbanken zijn langere stukken en lijken op natuursteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nalan
Bedankt voor u reactie, idd zijn keramisch vensterbank,, kunt u mij ook vertellen van die plekken allerlei kleuren vlekken / verf roest of anders zwart grijs wit etc ? Zijn 2 fotos van de voordeur van buiten naar binnengaat beton met daar tussen metaal balkje is van galarij naar je eigenvoordeur binnenstapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Nalan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:26:
Bedankt voor u reactie, idd zijn keramisch vensterbank,, kunt u mij ook vertellen van die plekken allerlei kleuren vlekken / verf roest of anders zwart grijs wit etc ? Zijn 2 fotos van de voordeur van buiten naar binnengaat beton met daar tussen metaal balkje is van galarij naar je eigenvoordeur binnenstapt
Niet geheel duidelijk wat je bedoelt, maar je geeft zelf het antwoord toch al? Beton en metaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nalan
Sorry voor de onduidelijkheid, ik heb afasie is een spraakstoornis vandaar .. ik stuur u opnieuw fotos, of u hier asbest ziet op?
Ik heb verder zelf helemaal geen verstand van Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QJYfF7hjh3l-j6eUwIfhdA1cqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyrBYE7iTVI5VWykiCrg4QZW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_072aZbdTUnpwB2E1LTylFzZla0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpnpUunTs5MbW0SsrPvoyJbx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nalan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:08:
Sorry voor de onduidelijkheid, ik heb afasie is een spraakstoornis vandaar .. ik stuur u opnieuw fotos, of u hier asbest ziet op?
Ik heb verder zelf helemaal geen verstand van [Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je er geen verstand van hebt zou ik ook niet blind varen op wat onbekenden op een forum zeggen op basis van wat heel slechte foto's zonder context. Laat het testen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Nalan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:08:
Ik heb verder zelf helemaal geen verstand van [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie hier niks wat ook maar asbest verdacht zou moeten zijn, volgens mij alleen beton en staal.

Vanwaar de gedachte dat het asbest zou kunnen zijn?
Pagina: 1