Eerst Tweakers, dan shoppen! Bekijk onze selectie van de beste Black Friday deals en voorkom een miskoop door valse kortingen.

Hoe werkt de startkrans bij een automaat? picanto problemen

Pagina: 1
Acties:

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55
Mijn vriendin heeft een Picanto uit 2004, een automaatje. Zit niets op, kan niets kapot.
Maar sinds een aantal weken heeft hij soms problemen met starten (gebeurt misschien 2 op de 25 keer0, de sleutel omdraaien zorgt ervoor dat er geluid gemaakt wordt. Echter niet het echte startgeluid, maar er gaat wat rond.

Bij een handgeschakelde wagen zou ik denken aan de bendix die niet naarbuiten komt maar binnen in de startmotor blijft zitten maar de startmotor wel ronddraait.

Maar wat dus wel helpt is een paar keer met de pook tussen P&D wisselen en weer opnieuw proberen te starten (mijn vriendin haalt dan ook de sleutel er even uit, maar zie dat niet direct nodig zijn).

Ik weet dus niet of ik het probleem moet zoeken in de startmotor, of dat er bij een automaat nog iets extra's gebeurd wat met starten te maken heeft zodra hij in zijn P staat.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het toeval is dat de bendix net naar buiten komt wanneer we heen en weer hebben gesjouwd met de pook. Dacht voornamelijk dat het een elektronische blokkade was waarom een automaat niet te starten is in zijn P (gewoon geen spanning naar de startmotor), maar misschien toch ook iets mechanisch??

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 22:23
Zit 'm het dan niet in de startonderbreker (bij gebrek aan betere term) die ervoor zorgt dat je bendix in P kan inschakelen, maar niet in D?

• Speeddragon
Ik snap je gedachte, maar in zijn D kan en de bendix en de startmotor niet draaien. Ik vermoed dat het toch echt de bendix is, en het heen en weer gaan met de pook ervoor zorgt dat er iets net verdraaid waardoor het wel lukt.

Maar daarom ben ik benieuwd of iemand me zou kunnen uitleggen wat er fysiek nog meer gebeurt bij het in zijn P of in zijn D zetten van een automaatbak met koppelomvormer, om dit vermoeden te bevestigen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:56
Er gaan een vergrendling in en uit.
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.agcoauto.com/content/images/transmission/shift_brake_park_operation.jpg

• Speeddragon
@jeroen3 , dit kon ik dus even niets vinden. Dan verdenk ik toch echt de startmotor, waarbij de bendix niet lekker in de startkrans komt. Heen en weer wobbelen met de pook zal de krans iets verdraaien, daardoor schiet de bendix wel uit. (of het is puur toeval..)

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 22:23
Waar ik op doelde is dat er wellicht nog een beveiliging op (een deel van) de startmotor die wellicht direct met het schakelprobleem te maken heeft: een beveiliging die het inschakelen van de motor in bepaalde standen tegenhoudt.

Wat ik nog even niet snap is dat die auto in z'n P niet kan starten/draaien. Die parkeervergrendeling zit namelijk in de regel aan de wielkant van je koppelomvormer, niet aan de motorkant. Anders zou je geen enkele automaat in P kunnen starten. Zeker bij het af en toe wel en niet werken zou je prima de bendix mogen verdenken. Is nogal een bekend fenomeen dat die niet altijd activeert samen met de startmotor. Dan kan het friemelen met de pook inderdaad als puur toeval aanvoelen.

Edit: zin liep niet.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Misschien dat er één of enkele tanden van de starterkrans afgebroken zijn en afhankelijk op welke positie de motor gestopt de startmotor 'm soms wel en soms niet pakt?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:26

GaMeOvEr

Is een hork.

@Speeddragon

Ik weet niet beter dan dat je een automaat juist -niet- kan starten als hij niet in P staat. Dus hij moet in P staan om te kunnen starten. Tenminste, dat is bij alle automaten die ik heb gereden altijd zo geweest. Nu zijn dat wel altijd duitse auto's geweest, dus misschien dat het bij aziaten anders zit, maar dat geloof ik eigenlijk niet.

Het is namelijk logisch, je wilt niet kunnen starten als de auto niet in P staat (dus effectief in de versnelling) want dan ros je de auto naar voren, net zoals een handbak starten in de 1 met de koppeling niet ingetrapt.

Het zou kunnen dat er afgezien van de "controleren of de auto wel in P staat" nog een extra beveiliging is, ik weet dat er ook auto's zijn waar je bijvoorbeeld de rem ingetrapt moet houden als je hem wilt starten, maar dan zou hij juist normaliter niet starten ipv maar 2x van de 25 niet.

Heeft de automaat misschien een optie voor manueel ingrijpen, waardoor het er op -lijkt- dat hij in P staat, maar effectief juist niet? Misschien zit er ook nog wel ergens een schakelaartje wat niet correct bedient wordt en de auto daardoor denkt dat hij niet in P staat.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-09-2020 17:21 ]

Aannames zijn fataal.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Speeddragon schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:22:
Ik snap je gedachte, maar in zijn P kan en de bendix en de startmotor niet draaien.
Dat kan niet kloppen... Voor zover ik weet kun je een motor met automaat juist alleen maar starten als die wel in P staat.

Startonderbreker lijkt me een waarschijnlijkere oorzaak. Geen idee hoe die bij een Picanto werkt, maar bij mijn vorige autootje (Hyundai i10, niet automaat trouwens) onderbreekt die de brandstoftoevoer: als je start draait wel de startmotor, maar zonder brandstof slaat de motor nooit aan. Nieuwe startonderbreker loste dat op.

• Speeddragon
Sorry, bedoel inderdaad dat het natuurlijk niet kan in zijn D, wel in zijn P. Even aanpassen haha.

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Hapert de remlicht schakelaar niet? Dan start die ook niet
Pagina: 1