Toon posts:

Seagate Cheetah 36LP (SCSI160, 10k)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nog geen ervaring mee,.... daarom voor de praktijkmensen:

Is dit DE HD voor een RAID5 set? We willen er velen in een set samenkoppelen.

Is hij degelijk? Gaat ie dus niet snel kapoet?

Wat adviseer je anders? We willen er minimaal 5 in een set zetten....

Het OS wordt trouwens Netware 5.1sp3.

Thanks!

Verwijderd

Over de raidvragen ben ik niet degene. De 36LP is echter wel sinds de introduktie één van mijn favorietjes als je het hebt over fijne SCSI schijven :) :)
Dat had ik sinde de Barracuda 9 niet meer gehad

Verwijderd

Topicstarter
Hoe is je ervaring er dan verder mee? Lekker stil, niet warm, zupperznel, stabiel ????

Lemmeknow!

Verwijderd

Warm, ja dat wel, betrouwbaar, als je hem koelt zeker, snel, ja zeker !!!

rgz.

MASH

Verwijderd

als je naar raid5 gaat, moet je een zo snel mogelijke disk nemen, omdat een write 4 accessen op de disk nodig heeft , dus eigenlijk voor transaction databases etc geschikt is en niet voor large files. Raid3 is daar beter voor. Als een disk 150 io/s doet en je hebt een raid5 set van 5 disken, dan zal de performance van die set 5x150 io/s : 4 zijn dus 750:4 = 187.5 io/s , 1.25 x een single disk dus .

goeie schijf, maar u160 heb je niet echt nodig voor kleine transfers.

edit: een u2w 15k zou beter zijn , ik neem aan dat je kleine transfers doet en veel lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus in principe zo dat het aantal HD's de snelheid alleen maar ten goede komt? 15k is inderdaad te overwegen, is die serie ook net zo perfect als de 10k?

Verwijderd

voor een raid5 is 15k echt beter en maakt de interface niet zo veel uit.

als je meer info wilt, post maar ..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al bijna overtuigd. 15k HAERST! Welke Seagate adviseer je dan die ongeveer overeenkomt met die cheetah 36LP? Is het trouwens wel een oplossing om minimaal 5 HD's in een RAID5 set te zetten? Of ga je liever voor 3 HD's?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De 36,7GB Cheetah X15-36LP kickt natuurlijk erg veel ass, maar is ook een beetje duur. Hoewel, ik zie net dat de X15-36LP vandaag behooorlijk in prijs is gezakt :) :) .

http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp?Cat2=&Query=cheetah%2B36lp

Verwijderd

Topicstarter
Hey Femme,

bedankt voor de tip, dit wordt inderdaad zeer interessant. Het prijsverschil met de 10k bedraagt nog maar 17% ofzo. Op een server is dat natuurlijk te verwaarlozen. Die arme gebruikers van ons moeten nu wel ECHT aan het werk. Nou kunnen ze niet meer klagen dat het zo traag is. :)

Verwijderd

tuurlijk is 5 disken beter dan 3 , bij 5 haal je ongeveer 1.25x de performance van een normale disk, maar je hebt redundancy voor 1 disk failure. wat voor raidcontroller ga je gebruiken ? en welk storage subsystem ? tevens, wat gaat die raidset doen ?

Verwijderd

Topicstarter
Jaaahhhh! SCSI Freak je maakt het me wel moeilijk he? :)
Adaptec 3200S gaan we gebruiken

5* de HD die Femme voorstelde (1 reserve), het zou mooi zijn als we die ene er al bij kunnen zetten zodat die meteen actief is op het moment dat er iets keduuk gaat. Netware 5.1sp3 wordt het opperhoofd.
Storage Subsystem ? Teepstiemer? Dat wordt voorlopig een DLT1 van HP van 40/80GB. Die wordt t.z.t. vervangen door een stevigere op het moment dat de data te omvangrijk begint te worden. Die DLT1 komt op een aparte SCSIkaart 29160 ofzo.
Thanks! :)

Verwijderd

heb je wel u160 scsi nodig voor een tapedrive :?
als het scsi2 drive is gewoon een 2940au anders een 2940uw lijkt mij dan

Verwijderd

Topicstarter
Klopt die 160 is overdaad, 2940 is in principe Ok, maar als we in de nabije toekomst een andere streamer aanschaffen zou dit dubbelop kunnen zijn. Als we nu meteen met een 160 beginnen, dan kan ons dat de tijd schelen dat we die 160 evt in de toekomst moeten configureren buiten kantooruren. Als je dat afweegt tegen de meerprijs... (downtime etc)

Verwijderd

seagate (lees: BC3 :P :P ), had die niet iets met koppen ofzo... als je hem GOED configged is het een prachtdingetje

Verwijderd

Topicstarter
Arjo, details graag!

Verwijderd

heej, :)

storage subsystem is eigenlijk de enclosure voor de disken, ik wou weten wat voor een interface en hoeveel bussen. verder, wat ga je doen met de raidset, is het een database, of fileserver etc . ?

verder, victorB : scsi2 is een protocol, geen interface aanduiding , en UW [ 2940u/uw ] is scsi-3 :P

Verwijderd

ja ok maar als je scsi2 en uw zegt weet meteen iedereen waar je het over hebt.

Verwijderd

Topicstarter
SCSI Freak : Geen database, file&print sharing! SCSI 160, 2 bussen (lijndienst en stadsbus)

We hebben aardig wat CAD tekenaars... Ok nou geen moeilijke vragen meer stellen he!

Verwijderd

cad tekeningen worden opgeslagen op de raid ? zijn dat grote files ? zoja, ander raidlevel kiezen ..

Verwijderd

Topicstarter
Grote files, mwah, iets van 5-7 MB ofzo.... Denk niet dat DAT groot is... Welk alternatief zou je anders kiezen en waarom?

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 08:59
RAID 0+1??

Verwijderd

of zich is dat al groot, klein is ergens tussen de 4 en 32k oid

raid3 is beter voor je, raid 0+1 nog beter, maar wel 50% overhead op diskcapaciteit

Verwijderd

Topicstarter
Raid 0+1 wordt denk ik te kostbaar. RAID3? Parity op 1 HD, bij RAID5 is dat over alle HD's. RAID3 zie je eigenlijk maar heel erg weinig, ofwel RAID0(+1) of RAID5. Waarom dan die omslag naar RAID3? De performance lijkt beter (procentueel gezien gering?). Het gaat me niet om een paar procenten snelheid. We hebben momenteel 85000 bestanden op het netwerk waarvan er dus iets van 1000 > 3-5MB. De rest fluctueert tussen de 1KB en 1MB. De 3200S van Adappie kan trouwens RAID3 niet aan. Daardoor krijg ik het vermoeden dat RAID3 als totaalplaatje ondergeschikt zou zijn aan RAID5.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:42
ga alsjeblieft niet voor de adaptec 3200s, op www.storagereview.com lees ik er de meest afgrijselijke verhalen over. max transferrates van 40MB/s etc. ik zou even goed wat research doen op bovenstaande site, het staat er BOMvol met informatie.

de prijs van 1044 piek voor een 18,4 X15-36LP is van beat-it.nl (ik hebbem er zelf ingezet :)), maar die lui hebben em nog niet op voorraad. dat gaat nog een (minstens) week of 2 duren zeiden ze.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Psychopaet, thanks for the link! Ik zal eens effe kijken. Die BeatIt is inderdaad wel lekker om effe mee te pikken, we gaan pas over een dikke (hele dikke) maand beginnen, daarom heb 'k nu nog effe de tijd om naerstig rond te kijken!

3200S : Badend in het zweet wakker worden?
Pagina: 1