Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianKn
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-05 14:57
Hoi,

Ik ben bezig met een moederbord om mijn CPU op te installeren. Het gaat hier om een cpu die eerder in een laptop zat en deze is omgetoverd tot een lga 1151 cpu. Dit was ook te zien bij Linus tech tips. Van de verkoper heb ik een bios bestand gekregen waarmee ik dus mijn bios moet updaten.

Nu is het zo dat het een .bin bestand is en ik dus een bootable USB moet maken voor mijn bios. Ik heb dit met de HP Storage tool geprobeerd maar elke keer als ik wil schrijven op de USB geeft het programma aan dat de usb write protected is. Dit is niet het geval dus begrijp het niet helemaal.

Graag hoor ik hoe ik nog meer een bootable usb kan maken voor mijn bios.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06 11:44
Ik gebruik altijd Rufus om een bootable USB stick te maken. Dit zou volgens mij ook moeten werken met .bin bestanden. Heb je dit programma al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor bord heb je? Meestal is er een tool die erbij hoort (EZFlash voor Asus bijvoorbeeld), of een recovery methode zoals één USB poort die een FAT32 generieke USB stick snapt met een specifieke filename.bin als een recovery bios. Bij mijn bios zou het ding PTRX40P.CAP moeten heten bijvoorbeeld.

Nogmaals: elk bord is weer anders in procedure, en het is van belang om te weten welk bord het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianKn
Rufus werkt zover ik weet alleen met .ISO bestanden dus dat heb ik al geprobeerd. Het is een B250 Prime A bord van Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianKn
Prime B250M A om volledig te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Plop boot cdtje branden? (gebruik ik voor een oud socket 462 bordje wat niet van usb kan booten)

[ Voor 60% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-09-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianKn
Ik heb geen cd speler helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Dat Rufus niet werkt en dat je geen cd speler hebt kan je dan mooi aan je openingspost toevoegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50

Nibbz

Postmaster General

Hiren boot cd maken (op een usb drive ;)), en daarna de .bin naar de usb stick kopieeren. de fabrikant van het moederbord zal wel een dos flash tool hebben, dus die tool ook naar de usb stick kopieeren. Booten van USB, flash tool laden, en flashen.

https://www.hirensbootcd.org/download/

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Voor wat ik lees in de handleiding van dat bord (https://dlcdnets.asus.com...BIOS_Update_EM_V4_WEB.pdf) kan je de bios updaten via de bios zelf. Er zit een tool ín de BIOS genaamd ezflash.

BIN op fat32 USB stick en klaar.

• ChristianKn
maar deze pakt het moederbord niet want ezflash kan allen gebruikt worden voor een bios update. Dus voor een gemodde bios of bios downgrade moet ik zelf een usb maken blijkbaar.

• ChristianKn
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden heb nog even gekeken voor rufus maar dit was wel de oplossing. Heb nu wel het probleem dat mijn pc niet opstart want als ik hem aandruk draait de cpu fan eenmalig en vervolgens gebeurt er niks. Denk dat dit ligt aan de gemodde bios.
Pagina: 1