Vraag mbt (sociale) huurwoning starter (single)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak010
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-08-2022
Hi!

Excuses indien deze vraag/discussie al ergens anders in het forum bestaat.
Ik ben, zoals velen mag ik aannemen tegenwoordig, al een hele lange tijd (klein aantal jaren/jaar) ingeschreven op drie verschillende websites (Woningnet,Woonnet,Woonkeus) waar ik aan een (sociale) huurwoning probeer te komen.
Zoals bekend is het voor een single en starter aardig lastig om aan een dergelijke woning te komen (I stay positive!).

Veelal heb je een tweede medewoningzoekende nodig (en in mijn geval heb ik die (nog) niet om de kans wat te vergroten). Nu heb ik eens meegekregen vanuit mijn omgeving dat men (die dus een woning zoekt) iemand laat mee inschrijven bij hem/haar (administratief) en zodra het hele proces doorlopen is (bij acceptatie van een woning), op het moment van sleuteloverdracht, schrijft degene de ander meteen uit. M.a.w. de woning wordt nu door één persoon bewoond en diegene kan weer zijn leventje verder inrichten in de woning.

Afijn, mijn vraag is in hoeverre dit klopt en/of mogelijk is, gezien woningcorporaties het liefst meerdere personen op een bijv. eengezinswoning zien ingeschreven staan?

Wellicht komt dit verhaal erg door de bocht en stiekem denk ik dat dit aardig werkt (voor velen, die naarstig opzoek zijn naar een woning, is de wanhoop nabij en dan worden dergelijke constructies verzonnen 8)7 ? Geen idee. Vandaar deze vraag op dit forum.

Ben benieuwd of jullie dergelijke zaken hebben meegekregen. Tevens sta ik open voor tips om de kans op een woning te krijgen te vergroten.

Alvast bedankt voor jullie tijd! :) *sry dat ik wellicht de zoveelste ''ik-zoek-heel-snel-een-woning'' persoon ben'' blijf geduldig*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 19:56
Deze situatie heb ik vroeger wel vaker gehoord. Echter je moet wel bedenken dat zodra een woning geaccepteerd wordt beide personen op 0 jaren wachten worden gezet met wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kortom, frauderen met een inschrijving? Sja, het is een noodgreep. Ten koste van andere woningzoekenden.

Ik zit totaal niet in die regio, maar hier wordt gewoon aangegeven bij een woning of er eisen zijn. B.v. gezinnen, minimale leeftijd, inkomen, zorg, e.d.
Verder is het gewoon op de duur van inschrijving tenzij aangegeven dat het een woning betreft waar om geloot wordt.
Dus of je gaat in de loterij machine, of het is langst wachtende eerst.
Lijkt me vreemd dat er stiekem voorrang wordt gegeven als je inschrijft met z'n twee.

Als ik zo de sites van die corporaties bekijk, moet het daar net zo werken als hier. Dus een extra persoon lijkt me geen impact geven op je kansen.
Hooguit dat je op die manier een duurdere of grotere woning kan krijgen. (en dan in de shit terecht komt omdat je de lasten niet kan dragen, of mensen benadeelt die de ruimte echt nodig hebben)

Verder wat @Cave_Boy zegt. Bij acceptatie van een woning gaat je zoekduur terug naar 0. Dus de persoon die mee lift wordt fors benadeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 22-09-2020 12:36 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak010
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-08-2022
Dank voor jullie erg snelle reacties! Echt super!

Inderdaad wordt de persoon die mee lift benadeeld (en dan heb ik zelfs meegekregen dat het vaak om een kennis is die nog niet echt woningzoekend is en zelfs een kleine bijdrage krijgt voor het even mee inschrijven!)

Je zal dan eerder in de shit terecht komen als je de lasten niet meer kunt dragen.
Afijn, in ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie Lanka
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-12-2020
*knip*
Zie Ollie Lanka in "Sociale huurwoning als starter"

[ Voor 88% gewijzigd door tweakduke op 25-11-2020 10:59 ]