Beste tweakers,
Ik wil graag een nieuw systeem samenstellen dat in ieder geval geschikt moet zijn voor videobewerking. Gamen zou leuk zijn, maar daar heb ik helaas bijna geen tijd voor, dus dat heeft geen prio. In de best buy systemen wordt vooral gefocussed op gamen, dus vandaar mijn vraag hoe ik het beste een desktop samen stel voor videobewerking.
Budget: ongeveer 1500 euro zonder randapparatuur
Eisen:
- Geschikt voor 4K videobewerking
- Futureproof (voor in ieder geval 5-7 jaar), rekening houdend met verbetering van telefoon camera's
- Niet al te veel lawaai
- Af en toe een game (hoeft niet op ultra high instellingen)
- Overklokken: liever niet,
Eigen onderzoek:
Hoe meer cores / threads, des te beter voor videobewerking. AMD scoort daar sowieso beter dan Intel. Ik kwam zodoende uit op de Ryzen 9 3900XT.
Ik begreep ook dat de juiste keuze van RAM belangrijk is voor de AMD processoren en dat de Corsair Vengeance goed scoort. 32 GB (2x16) zou voldoende moeten zijn. Kan later altijd uitbreiden.
Snelle en stabiele SSD absoluut noodzakelijk. Heb nu Samsung geselecteerd, maar lees dat Kingston het ook goed doet (en is goedkoper)?
Videokaart die ik geselecteerd heb is nog een grote vraag voor mij. Ik wil niet dat de grafische kaart de bottleneck van het systeem wordt.
Mijn vraag aan jullie:
Wat mis ik?
Welke grafische kaart kan ik het beste selecteren?
Wat vinden jullie van de samenhang tussen de componenten?
Waar zouden jullie andere keuzes maken?
Hoop dat de import van de wensenlijst goed gaat:
Ik wil graag een nieuw systeem samenstellen dat in ieder geval geschikt moet zijn voor videobewerking. Gamen zou leuk zijn, maar daar heb ik helaas bijna geen tijd voor, dus dat heeft geen prio. In de best buy systemen wordt vooral gefocussed op gamen, dus vandaar mijn vraag hoe ik het beste een desktop samen stel voor videobewerking.
Budget: ongeveer 1500 euro zonder randapparatuur
Eisen:
- Geschikt voor 4K videobewerking
- Futureproof (voor in ieder geval 5-7 jaar), rekening houdend met verbetering van telefoon camera's
- Niet al te veel lawaai
- Af en toe een game (hoeft niet op ultra high instellingen)
- Overklokken: liever niet,
Eigen onderzoek:
Hoe meer cores / threads, des te beter voor videobewerking. AMD scoort daar sowieso beter dan Intel. Ik kwam zodoende uit op de Ryzen 9 3900XT.
Ik begreep ook dat de juiste keuze van RAM belangrijk is voor de AMD processoren en dat de Corsair Vengeance goed scoort. 32 GB (2x16) zou voldoende moeten zijn. Kan later altijd uitbreiden.
Snelle en stabiele SSD absoluut noodzakelijk. Heb nu Samsung geselecteerd, maar lees dat Kingston het ook goed doet (en is goedkoper)?
Videokaart die ik geselecteerd heb is nog een grote vraag voor mij. Ik wil niet dat de grafische kaart de bottleneck van het systeem wordt.
Mijn vraag aan jullie:
Wat mis ik?
Welke grafische kaart kan ik het beste selecteren?
Wat vinden jullie van de samenhang tussen de componenten?
Waar zouden jullie andere keuzes maken?
Hoop dat de import van de wensenlijst goed gaat:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 3900XT Boxed | € 459,- | € 459,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 188,20 | € 188,20 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G | € 227,90 | € 227,90 |
| 1 | Interne harde schijven | WD Red (256MB cache), 4TB | € 94,99 | € 94,99 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 600 Zwart | € 71,95 | € 71,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 | € 114,90 | € 114,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M V2 | € 74,- | € 74,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 133,95 | € 133,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.364,89 | ||