Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 22:25
Huidig hebben we vanuit de bouw van het huis 8 panelen op oost liggen (PVM300-60FBDG 300 Wp Otho daalderop) icm een Goodwe GW2000-XS omvormer. (Eind april dit jaar opgeleverd). Komt soms net boven de 2 kW uit en over afgelopen tijd max 14kWh per dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTjSDDVUyZ11iGV1BOj0TZqRboM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jt8v6amDwN3knmkkcSO7aBrs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GpklyQEEV32ph45mfwYZ0TDTaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxTn7V3JfKXNEOJ4HpZiEicE.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien ons schuin dak op oost-west is zijn we van plan om nog eens 8 panelen op west te leggen.

Alvast ter voorbereiding van offertes te beoordelen was ik aan het kijken wat de slimste keuze is kwa omvormer en wat het meest efficiënte zou zijn. Huidig al 2 offertes ontvangen maar die bieden na goed uitgelegd te hebben van de huidige situatie een 2de omvormer aan. En hier begint de twijfel toe te staan.

Is het verstandiger om een 2de omvormer er bij te zetten voor de opstelling op west. Of zou het een betere keuze zijn om de huidige omvormer te vervangen door eentje welke 2 stringen aan kan?

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:46
Stel je pakt 8 panelen van 350Wp voor west met een GoodWe GW2500-XS, dan betaal je ~€400 voor de omvormer. Wil je een enkele omvormer voor oost-west dan heb je een GoodWe 3000D-NS nodig, deze kost ~€534.

- Meerprijs van €134 euro
- Opbrengst zal nagenoeg hetzelfde zijn
- Je hebt maar 1 omvormer dus er zal geen aanpassing meer nodig zijn voor je meterkast
- Beide omvormers hebben 10 jaar garantie, dus dat maakt geen verschil

Indien je verwacht je huidige GoodWe te kunnen verkopen voor >€134 is het een goede keuze, misschien bespaar je ook nog wat omdat je huidige omvormer simpelweg gewisseld kan worden i.p.v. een meterkastaanpassing met nieuwe bekabeling. Nadeel is dat als er een omvormer kapot gaat je meteen alle opbrengst mist.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 22:25
Meterkast aanpassing is geen probleem. Kan nog meerdere groepen bij zetten en bedraden, dat zijn de kosten niet voor mij (iets van 20 euro aan materiaal), dus daar wil ik het niet op laten hangen.
Naar een 3 fase aansluiting is ook geen probleem, maar dat is volgens mij overkill.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:46
Drie fase is inderdaad niet nodig. Verder maakt het in deze situatie eigenlijk weinig uit, het een is niet significant beter dan het andere dus ik zou doen wat je eigen voorkeur heeft.