Rioolbuis beschadigd, vervelende geur

Pagina: 1
Acties:

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-01 16:35
Hoi allemaal,

Op mijn zolder heb ik een rioolbuis (hier heeft eerst een wastafel gehangen) waarin door de vorige bewoners de afvoer van de CV ketel is gebeund.

Bij het leggen van een nieuwe vloer ben ik er tegenaan gestoten en is de rioolbuis flink gescheurd. Ik heb het tijdelijk met sanitair kit (enige wat ik had) gerepareerd. Er blijft echter een rioolgeur op zolder hangen, dus ik wil hier een nieuw buisje plaatsen.

Het ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EL17za1Z4b2nXQr_oWci6oBEg3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cveRcgEgbyjln6zy4IT4vV23.png?f=fotoalbum_large

Kan ik de buis die er nu in zit er gewoon uitschroeven en daar een nieuw pvc pijpje op schroeven? Hebben ze die met schroefdraad?

Ik heb al wel afdekkapjes gevonden en weet dat ik ook pvc lijm nodig heb.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij defect lijm je een nieuw stuk er aan evt met sok er tussen. stank kan ook komen doordat het open is, en geen kap op zit

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36
Het stinkt waarschijnlijk (ook) omdat je geen sifon (stankafsluiter hebt).

Kapje bij de muur eraf. Afzagen tot paar cm van de muur waar het nog heel is en netjes een afvoer maken. Die lijm je erop of als je (deels) flexibel wilt blijven eerst een schuifmof.

• Rudyy
Hackus schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:26:
Bij defect lijm je een nieuw stuk er aan evt met sok er tussen. stank kan ook komen doordat het open is, en geen kap op zit
Zou je dit wat verder kunnen toelichten? Lijm je er een nieuw stuk aan? Kan ik niet gewoon heel dit buisje vervangen wat je hier ziet, want het is van begin tot eind overal gescheurd.

Er zit wel een kap op, maar door de noodreparatie zal er ongetwijfeld ergens nog een klein gaatje zitten.

• Rudyy
Rukapul schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:27:
Het stinkt waarschijnlijk (ook) omdat je geen sifon (stankafsluiter hebt).

Kapje bij de muur eraf. Afzagen tot paar cm van de muur waar het nog heel is en netjes een afvoer maken. Die lijm je erop of als je (deels) flexibel wilt blijven eerst een schuifmof.
Voor de duidelijkheid: hier hangt geen wastafel meer. Dan is een sifon toch ook niet nodig, het eindkapje wat er nu op zit moet geur voorkomen.

Ik kan het dicht bij de muur afzagen, wat heb ik dan nodig om een afvoer te maken?

• Rukapul
Je hebt een sifon nodig om de stank uit het riool tegen te houden! Dat er geen wastafel meer zit is irrelevant. Wat jij riool noemt is gewoon een afvoerbuis.

Je moet niet te kort afzagen want de mof moet wel grip hebben. Ideaal lijm (/schuif) je de mof over een stuk buis dat nog heel is. Het is vast nog heel als je dat metalen kapje weghaalt en anders wordt het bikken in de muur.

[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 22-09-2020 09:33 ]

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:32
Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:29:
[...]

Voor de duidelijkheid: hier hangt geen wastafel meer. Dan is een sifon toch ook niet nodig
Met zo'n antwoord denk ik dat je beter af bent met een loodgieter die dit goed komt aansluiten! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BTFD op 22-09-2020 09:34 ]

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

• Rudyy
Rukapul schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:31:
Je hebt een sifon nodig om de stank uit het riool tegen te houden! Dat er geen wastafel meer zit is irrelevant. Wat jij riool noemt is gewoon een afvoerbuis.

Je moet niet te kort afzagen want de mof moet wel grip hebben. Ideaal lijm (/schuif) je de mof over een stuk buis dat nog heel is. Het is vast nog heel als je dat metalen kapje weghaalt en anders wordt het bikken in de muur.
Hier is vorig jaar een loodgieter geweest en die heeft er toen zo'n kapje op gezet:

https://www.gamma.nl/asso...pvc-grijs-40-mm/p/B376151

Voor zover ik weet zijn die kapjes toch juist bedoelt voor wanneer je besluit geen gebruik meer te maken van de aansluiting, dan snap ik niet waar een sifon nog voor nodig is? Dicht is toch dicht?

Voordat ik er tegen aan stootte was er ook geen geur, ondanks het kapje.

Edit: als aanvulling, op mijn slaapkamer zit ook zo'n eindkap op een oude aansluiting. Nou daar ruikt het hartstikke fris.

[ Voor 6% gewijzigd door Rudyy op 22-09-2020 09:36 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dus die afvoer wordt nu nog gebruikt als afvoer van de CV?
Dan zou ik er zeker een sifon op zetten, en die CV afvoer de sifon in laten lopen. Giet er een glaasje water in als initiele vulling.

Als het echt buiten gebruik is, dop de boel dan gewoon af, dan ben je van de geur af.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:27:
[...]

Zou je dit wat verder kunnen toelichten? Lijm je er een nieuw stuk aan? Kan ik niet gewoon heel dit buisje vervangen wat je hier ziet, want het is van begin tot eind overal gescheurd.

Er zit wel een kap op, maar door de noodreparatie zal er ongetwijfeld ergens nog een klein gaatje zitten.
Als de afvoerbuis defect is, zaag je het defecte stuk er af, en lijm je nieuw stuk er op. of lijm je een dop/kap op het overgebleven. van die foto wordt ik niet veel wijzer, dat ziet er rommelig uit. Sifon gebruik je als stankafsluiter, onder wastafel. er komt nu dus lucht uit de afvoer, en dat stinkt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rukapul
Als de scheur tot aan de muur is dan kun je waarschijnlijk de scheur ook nog wel repareren met wat pvc lijm en dan een mof er overheen lijmen, maar dan zit je alweer in het betere beunwerk :+
BTFD schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:34:
[...]

Met zo'n antwoord denk ik dat je beter af bent met een loodgieter die dit goed komt aansluiten! ;)
Eigenlijk wel waar.

• Rudyy
McKaamos schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:36:
Dus die afvoer wordt nu nog gebruikt als afvoer van de CV?
Dan zou ik er zeker een sifon op zetten, en die CV afvoer de sifon in laten lopen. Giet er een glaasje water in als initiele vulling.

Als het echt buiten gebruik is, dop de boel dan gewoon af, dan ben je van de geur af.
Het is afgedopt, het hele punt is dat de buis kapot is gegaan bij het leggen van een nieuwe vloer en er dus een nieuwe buis op moet.

Daar gaat dit topic over, hoe kan ik er een nieuwe buis opzetten.

Een eindkap monteren lukt me daarna wel.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:15
Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:38:
[...]

Het is afgedopt, het hele punt is dat de buis kapot is gegaan bij het leggen van een nieuwe vloer en er dus een nieuwe buis op moet.

Oude afzagen, uiteinde opschuren, lijm er op, mof er tegenaan(of eindkap) en klaar.

Kost je 5 euro.

Zijn vast youtube video's te vinden hoe je PVC buizen aan elkaar maakt en repareert.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 22-09-2020 09:39 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-01 13:13
@Rudyy simpel gevalletje van niet te moeilijk denken. In dit geval gewoon een grotere buis eromheen schuiven en vastlijmen. Hiervoor moet je waarschijnlijk wel even het dopje eraf halen en een nieuwe erop zetten

• Rukapul
Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:38:
[...]

Je mist dat het aansluiten van een wasmachine afvoer identiek is aan een wastafel. Daar hoort gewoon een sifon tussen.

En in dit geval kun je het combineren door al deze rommel en afdekdopjes te vervangen met een enkele mof+bochtjes+sifon+buisje waar je die afvoer slang vervolgens in hangt.

• Rudyy
Rukapul schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:40:
[...]

Je mist dat het aansluiten van een wasmachine afvoer identiek is aan een wastafel. Daar hoort gewoon een sifon tussen.

En in dit geval kun je het combineren door al deze rommel en afdekdopjes te vervangen met een enkele mof+bochtjes+sifon+buisje waar je die afvoer slang vervolgens in hangt.
Ik snap nu een beetje het idee.

Dus wat ik dan nodig heb is een sifon en een mof (met pvc lijm) om dat aan de bestaande buis te monteren? (eerst afzagen)

Of is het mogelijk om de huidige buis er uit te draaien uit de muur? Of is het waarschijnlijk dat deze buis gewoon 1 geheel is met hetgeen wat in de muur zit?

• Rudyy
Is dit dan niet de allermakkelijkste oplossing:

Buis afzagen, dit er op zetten:

https://www.gamma.nl/asso...ding-6-4-x40-mm/p/B352242

Werkt ook nog met een klemverbinding, dus niet eens lijm nodig.

Daarna daar de slang in.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Rudyy Wat ga je er op aansluiten ?
Witte sifon set is voor een wastafel/bak

• Rukapul
Edit: CV afvoer ipv wasmachine

[ Voor 104% gewijzigd door Rukapul op 22-09-2020 18:28 ]

• Rudyy
Hackus schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:34:
@Rudyy Wat ga je er op aansluiten ?
Witte sifon set is voor een wastafel/bak
Er wordt niks op aangesloten. Vroeger stond hier een wasbak zoals je vaker zag in jaren 70 huizen.

Wat ik wel wil doen, is in de sifon de afvoer van de CV ketel hangen (de slang op het plaatje)

Maar zou deze sifon set wel passen?

• Rudyy
Rukapul schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:00:
[...]

Intern is vast ook geen 40mm toch? Zo nee, dan wil je daar geen wasmachine door laten pompen ;)

@Ruddy: die buis is in de muur gewoon verlijmd met de rest van de afvoer. Daar valt niets aan los te draaien.

Gewoon een grijze sifon halen, paar 40mm bochtjes, evt een schuifmof (dan kun je ook niet het laatste stukje buis uit de muur wat nog goed is verkloten), recht stuk pvc 40mm, pvc lijm en beugels. Je moet de constructie vast zetten aan de muur.

En haal dan meteen even een fatsoenlijke afvoerslang + bijbehorende beugel zodat je hem netjes in de verticale pvc buis kan hangen.
Er wordt niks aangesloten.. Maar zoals jij het nu beschrijft hoor ik al een hoop extra ingewikkelde stappen, met dat product wat ik posste ben je direct klaar toch? of zou dat niet werken?

Het gaat geen functie meer krijgen en er komt een kastje voor. Als de geur maar weg is, en als het maar makkelijk is. Daarom dacht ik dat die enkele kleine sifon op de buis monteren een prima oplossing zou zijn.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:10

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Als je de slang van de CV wilt aansluiten, dan wordt er toch wel iets op aangesloten? Daar spreek je jezelf tegen.

Er wordt geen wasbak op aangesloten, wel een cv afvoer leiding. Nou, dan wil je naar een situatie dat er een leiding uit de muur komt, dan een stank afsluiter en in die stank afsluiter hang je het slangetje van de CV..

Edit: https://www.warmteservice...HIDK3Vh4VV8BoCKtgQAvD_BwE dit wil je aaa sluiten op de muur. Dat betekent:
Afzagen waar het gescheurd is. Hopelijk heb je genoeg ruimte over om deze sifon er direct op te lijmen, anders moet je een stukje in de muur bikken ..

Als je het kapotte deel hebt afgezaagd en je komt er niet uit, nieuwe foto posten.

Mocht het een nacht open moeten blijven: krant in de afvoerpijp tegen stank en slang van cv in een emmer (zeker in de winter komt daar best veel water uit...)

[ Voor 51% gewijzigd door prein2 op 22-09-2020 13:01 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:49
dan is afdoppen, zelfs met zo'n rode speciedeksel zelfs afdoende. afzagen tot waar de buis niet meer gescheurd is. Vraagje; waar is die doorzichtige buis dan voor? of gaat die ook weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 22-09-2020 12:59 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Rudyy
prein2 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:58:
Als je de slang van de CV wilt aansluiten, dan wordt er toch wel iets op aangesloten? Daar spreek je jezelf tegen.

Er wordt geen wasbak op aangesloten, wel een cv afvoer leiding. Nou, dan wil je naar een situatie dat er een leiding uit de muur komt, dan een stank afsluiter en in die stank afsluiter hang je het slangetje van de CV..
Nouja aangesloten.. die buis komt dan gewoon los in de sifon te hangen. De sifon is dan de stank afsluiter.

Mijn vraag is; werkt het product wat ik heb gepost en kan die inderdaad gewoon geklemd worden en klaar:

• prein2

prein2

Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:00:
[...]

Nouja aangesloten.. die buis komt dan gewoon los in de sifon te hangen. De sifon is dan de stank afsluiter.

Mijn vraag is; werkt het product wat ik heb gepost en kan die inderdaad gewoon geklemd worden en klaar:

Nee. Zie mijn edit

• Rudyy
Tens schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:58:
[...]

dan is afdoppen, zelfs met zo'n rode speciedeksel zelfs afdoende. afzagen tot waar de buis niet meer gescheurd is. Vraagje; waar is die doorzichtige buis dan voor? of gaat die ook weg.
Het zou mijn communicatie kunnen zijn maar dat is wat ik in dit topic al probeer uit te leggen, dan een speciedeksel afdoende zou zijn.. Die doorzichtige buis zou ik dan middels een gat in de PVC pijp op de buis aansluiten (zoals nu het geval is), maar toen bedacht ik me dat ik die ook gewoon in een sifon kan hangen wat makkelijker is.

Die doorzichtige buis is het afvoerwater (zuur water) van de CV ketel.

• prein2

prein2

Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:01:
[...]

Het zou mijn communicatie kunnen zijn maar dat is wat ik in dit topic al probeer uit te leggen, dan een speciedeksel afdoende zou zijn.. Die doorzichtige buis zou ik dan middels een gat in de PVC pijp op de buis aansluiten (zoals nu het geval is), maar toen bedacht ik me dat ik die ook gewoon in een sifon kan hangen wat makkelijker is.

Uit een gat in de pvc pijp komt vervolgens stank.
Bovendien wilde je niet beunen 🤔

• Rudyy
Waarom zou dat product wel werken en die ik postte niet? Wat is het verschil?

Die ik had gezien lijkt me kleiner en makkelijker te monteren.

• Rudyy
prein2 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:03:
[...]

Uit een gat in de pvc pijp komt vervolgens stank.
Bovendien wilde je niet beunen 🤔
Dat zou dan dichtgekit worden, dat is eigenlijk de huidige situatie zoals de vorige bewoners het hadden.

Maar inderdaad, de buis in een sifon laten rustten is de beste oplossing. Ik wil dus een zo eenvoudig mogelijk sifon plaatsen zodat ik A. geen stank meer heb en B. de slang er in kwijt kan.

Dat lijkt me hiermee te doen:

• prein2

prein2

Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:03:
[...]

Omdat je dan nog een stuk buis van de schroefdop naar de muur nodig hebt van 32, en vervolgens nog een rubberen manchet om de 32 buis in de muur te zetten. Dan is het niet meer compact..

Maar natuurlijk kan het, het is er alleen niet voor gemaakt, dese is voor wasbakken.
Welke diameter komt uit je muur?

Edit: die je link is ook 40, dus dan heb je geen verloop nodig. Punt blijft dat 't er niet voor gemaakt is, en je vroeg om een beun vrije oplossing..

[ Voor 11% gewijzigd door prein2 op 22-09-2020 13:07 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:49
Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:01:
[...]

Ah, duidelijk. de afvoer wordt nog wel gebruikt dus. Dan heb je wel een sifon nodig, want de andere kant van die doorzichtige buis is gewoon open, en daar kan de rioollucht dus uit. Goed afgedicht op de rioolbuis zou je creatief kunnen zijn met de doorzichtige slang en daar een sifon van buigen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• prein2

prein2

Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:05:
[...]

Dat zou dan dichtgekit worden, dat is eigenlijk de huidige situatie zoals de vorige bewoners het hadden.

Maar inderdaad, de buis in een sifon laten rustten is de beste oplossing. Ik wil dus een zo eenvoudig mogelijk sifon plaatsen zodat ik A. geen stank meer heb en B. de slang er in kwijt kan.

Dat lijkt me hiermee te doen:

Als er nu 40 mm buis uit je muur komt, dan werkt 't. En de volgende bewoner noemt 't een beun oplossing. Als je dat niet erg vind dan is 't hiermee opgelost.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:05:
[...]

Ga je de binnenkant van de slang dan ook dichtkitten? Die rioollucht maakt niet rechtsomkeert als het een stuk slang tegenkomt hoor.

Tenzij je een s-bocht in de slang legt die als sifon fungeert maar dan heb je 1. Beunwerk met kit, 2. Risico op verstopping in je slang en 3. Geen mogelijkheid de sifon bij te vullen als die droog staat. Terwijl je ook gewoon een daartoe geëigende sifon kunt plaatsen, helemaal nu je toch met pvc-lijm kun de weer moet.

• Rudyy
prein2 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:05:
[...]

Omdat je dan nog een stuk buis van de schroefdop naar de muur nodig hebt van 32, en vervolgens nog een rubberen manchet om de 32 buis in de muur te zetten. Dan is het niet meer compact..

Maar natuurlijk kan het, het is er alleen niet voor gemaakt, dese is voor wasbakken.
Welke diameter komt uit je muur?

Edit: die je link is ook 40, dus dan heb je geen verloop nodig. Punt blijft dat 't er niet voor gemaakt is, en je vroeg om een beun vrije oplossing..
Er zijn verschillende maten beschikbaar, dus dat zal het issue niet zijn.

Wanneer hier een wastafel geplaatst zou worden zou dat toch wel ook de manier zijn om het te doen?

Feit is dat dit technisch gezien een aansluitpunt is voor een wastafel (heeft er tot vorig jaar ook gehangen).

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:03:
[...]

Gewoon zoiets halen:

https://www.hornbach.nl/s...rijs/8126301/artikel.html

kun je rechtstreeks lijmen op het uiteinde wat je nog uit de muur hebt steken. Als je dat aandraaiding van je al aan het uiteinde van de buis krijgt dan is de bovenkant vervolgens ook nog eens veel te kort om er fatsoenlijk die buis in te hangen.

Het sifon wat ik hierboven post kun je ook nog mooi verdraaien zodat het mooi tegen de muur aan zit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rudyy
Tens schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:07:
[...]

Ah, duidelijk. de afvoer wordt nog wel gebruikt dus. Dan heb je wel een sifon nodig, want de andere kant van die doorzichtige buis is gewoon open, en daar kan de rioollucht dus uit. Goed afgedicht op de rioolbuis zou je creatief kunnen zijn met de doorzichtige slang en daar een sifon van buigen.
Precies, ik vraag me nu alleen af hoe lastig is het monteren van zo'n sifon. Ik lees op de pagina een klem-mechanische, is het echt zo eenvoudig als het draaien aan een knop?

• Rudyy
prein2 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:08:
[...]

Als er nu 40 mm buis uit je muur komt, dan werkt 't. En de volgende bewoner noemt 't een beun oplossing. Als je dat niet erg vind dan is 't hiermee opgelost.
Ja ik snap dat het misschien een beun oplossing is. Ik wil er echter ook niet teveel meer in investeren maar gewoon van de geur af zijn, de woning gaat over een klein jaar de verkoop in.

• Rudyy
Janoz schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:12:
[...]

Gewoon zoiets halen:

https://www.hornbach.nl/s...rijs/8126301/artikel.html

kun je rechtstreeks lijmen op het uiteinde wat je nog uit de muur hebt steken. Als je dat aandraaiding van je al aan het uiteinde van de buis krijgt dan is de bovenkant vervolgens ook nog eens veel te kort om er fatsoenlijk die buis in te hangen.

Het sifon wat ik hierboven post kun je ook nog mooi verdraaien zodat het mooi tegen de muur aan zit.
Maar met deze sifon is het uiteinde toch horizontaal ipv naar boven gericht? of mis ik iets..

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:28
Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:15:
[...]

Ja ik snap dat het misschien een beun oplossing is. Ik wil er echter ook niet teveel meer in investeren maar gewoon van de geur af zijn, de woning gaat over een klein jaar de verkoop in.
De superdeluxe beunoplossing is dan een speciedeksel in de buis stoppen, nadat je de buis een stukje van de muur hebt afgezaagd zodat de scheur eruit is. Daarna hang je je CV buis in een 10L emmer en die controleer je wekelijks. Als die vol is gooi je hem leeg.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31
Waar hangt die CV ketel, ergens in de buurt? Ik vind zo'n slang ook niet je van het nml. Meestal leg je een PVC pijp tot bij de CV ketel, sifon daar en dan de afvoer van de CV erin. Kan je ook meteen de inlaatcombinatie en het overdrukventiel in laten uitkomen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:16:
[...]

Maar met deze sifon is het uiteinde toch horizontaal ipv naar boven gericht? of mis ik iets..
Zijn allemaal losse stukje die je nog moet verlijmen. Je kunt het laatste knietje gewoon weglaten en hem rechtstreeks lijmen op wat de muur uit komt

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rudyy
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:18:
[...]

De superdeluxe beunoplossing is dan een speciedeksel in de buis stoppen, nadat je de buis een stukje van de muur hebt afgezaagd zodat de scheur eruit is. Daarna hang je je CV buis in een 10L emmer en die controleer je wekelijks. Als die vol is gooi je hem leeg.
Check, dat zou een optie kunnen zijn.

Hoe gebruikelijk is het dan woningen zo'n emmer voor de CV hebben staan? Kan het een punt bij verkoop zijn?

• Renzzie
Hóógst ongebruikelijk.

• Rudyy
_JGC_ schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:20:
Waar hangt die CV ketel, ergens in de buurt? Ik vind zo'n slang ook niet je van het nml. Meestal leg je een PVC pijp tot bij de CV ketel, sifon daar en dan de afvoer van de CV erin. Kan je ook meteen de inlaatcombinatie en het overdrukventiel in laten uitkomen.
CV ketel hangt in de voorzolder, dit is in de zolder zelf. Het is nog best een lange buis ook, idd een beunoplossing geweest denk ik..

• Rudyy
Janoz schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:21:
[...]

Zijn allemaal losse stukje die je nog moet verlijmen. Je kunt het laatste knietje gewoon weglaten en hem rechtstreeks lijmen op wat de muur uit komt
Daar zie ik dan wel weer tegenop dat verlijmen.. Ik heb net nog even gecontroleerd en ik lijk zo'n 4 a 5 cm over te houden als ik het zo strak mogelijk afzaag op de beschadiging. is dat voldoende voor zo'n klem sifon?

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik vind dit ook wel een leuke beun-oplossing in plaats van een specie-deksel ;)
https://www.welplast.nl/r...aansl-stuk-40mm-spie.html

Zo maak je een gesloten systeem. Maar een sifon lijkt me beter inderdaad.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Janoz schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:21:
[...]

Of dat laatste stukje wel gebruiken (een kwart gedraaid ten opzichte van productfoto) zodat het geheel dicht tegen de wand zit.

• Renzzie
Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:41:
[...]

Daar zie ik dan wel weer tegenop dat verlijmen.. Ik heb net nog even gecontroleerd en ik lijk zo'n 4 a 5 cm over te houden als ik het zo strak mogelijk afzaag op de beschadiging. is dat voldoende voor zo'n klem sifon?
Je moet verlijmen niet moeilijker zien dat het is.
Het is letterlijk wat lijm op de bestaande buis smeren en dan de mof eroverheen. Uiteraard wel eerst even kijken of het goed past. Duurt ook best even voordat het echt droog is, dus tijd zat om het e.e.a. recht te hangen. In zo'n geval hoef je ook niet tot 4/5cm af te zagen. De mof gaat over de scheur heen, dus je kan de buis best langer houden. Het is gewoon een buis over een buis schuiven.

Tip van het huis: Bij PVC lijm potjes zit er vrijwel altijd een kwastje onder het deksel. Je hoeft dus geen kwastje te kopen.
Afbeeldingslocatie: https://kunststofplatenshop.nl/wp-content/uploads/2017/02/PVC-lijmen-Hard-PVC-lijm.jpg

Verwijderd

Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:38:
[...]

Hoe gebruikelijk is het dan woningen zo'n emmer voor de CV hebben staan? Kan het een punt bij verkoop zijn?
Lol, je wordt gewoon getrolled door @CurlyMo :P

Hoe moeilijk is het nou om het gewoon goed te doen? Sifon aan de muur hangen; slangetje van CV er in en klaar. Al het andere is gewoon gepruts.
Renzzie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:05:
[...]

Je moet verlijmen niet moeilijker zien dat het is.
Het is letterlijk wat lijm op de bestaande buis smeren en dan de mof eroverheen. Uiteraard wel eerst even kijken of het goed past. Duurt ook best even voordat het echt droog is, dus tijd zat om het e.e.a. recht te hangen. In zo'n geval hoef je ook niet tot 4/5cm af te zagen. De mof gaat over de scheur heen, dus je kan de buis best langer houden. Het is gewoon een buis over een buis schuiven.

Tip van het huis: Bij PVC lijm potjes zit er vrijwel altijd een kwastje onder het deksel. Je hoeft dus geen kwastje te kopen.
[Afbeelding]
Geen idee wat voor PVC lijm jij gebruikt... maar degene die ik hier heb zit 1,2,3... vast. Althans op gele elektrabuis. Dat 'nastelbaar' wordt niet echt waargemaakt zeg maar.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2020 14:25 ]

• CurlyMo
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:21:
[...]

Lol, je wordt gewoon getrolled door @CurlyMo :P
Ik trol niet hoor. Ik sluit gewoon aan bij het kennisniveau van @Rudyy. Ik heb eindeloos veel afvoeren gelegd, weet ook hoe makkelijk het is. Maar als @Rudyy maar blijft aangegeven niet te willen lijmen en de meest simpele beunoplossing zoekt, dan is dit hem.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:20

CeesKees

I rest my Kees

Ik zou ook zo een er IN plaatsen.

Evt de scheur van binnen, en buitenaf goed met pvclijm insmeren.

https://www.toolstation.n...pV01RVQAnRvBoCTKEQAvD_BwE

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• prein2

prein2

Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:15:
[...]

jouw huis, jouw ding. We hebben het over investeren van 15€ voor een nette oplossing vs 7 voor een beun oplossing.
Die wastafelsifon heeft aan de bovenkant een aansluiting voor... je raadt het nooit.. een wastafel, vandaar beunoplossing. Als jij voor 7 euro ipv 15euro kiest voor deze oplossing dan heb je ook geen stank, maar heb je weer een beunoplossing in je huis.

Genoeg ge ja-maar-t. Ik ga dit topic nog even volgen voor de vermakelijkheid

[ Voor 7% gewijzigd door prein2 op 22-09-2020 14:45 ]

• prein2

prein2

Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:16:
[...]

rechts is de ingang van je slangetje. Links gaat in de muur. Laat die laatste bocht achterwege en het kan direct aan de muuraansluiting gemaakt worden.

2,95 plus wat lijm. Geen beunoplossing meer en net zo duur als jouw wastafelsifon..

• prein2

prein2

Rudyy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:38:
[...]

denk dat je 100000 euro minder voor je woning krijgt. En maak in de winter maar dagelijks van dat wekelijks. Als je efficient stookt gaat t hard met die emmer..

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 10:19

lasharor

7 december 2004

Je koopt lijm en een eindkapje. Oplossingen met een sifon zijn het allemaal net niet vooral als je hem niet gebruikt en je elke week weer moet gaan kijken of die sifon niet is opgedroogd.

Een speciedeksel is een goedkoop (dun) deksel om te gebruiken tijdens installatie. Niet om een buis af te dichten.

• CurlyMo
lasharor schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:47:
Je koopt lijm en een eindkapje. Oplossingen met een sifon zijn het allemaal net niet vooral als je hem niet gebruikt en je elke week weer moet gaan kijken of die sifon niet is opgedroogd.
En dan de CV afvoer toch in de emmer?

• Rukapul
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:49:
[...]

En dan de CV afvoer toch in de emmer?
Je moet zo'n emmer niet onderschatten. Dat is gewoon een standaard onderdeel van een prachtige oplossing.

[ Voor 59% gewijzigd door Rukapul op 22-09-2020 18:26 ]

• CurlyMo
Rukapul schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:07:
[...]

Je moet zo'n emmer niet onderschatten. Dat is gewoon een standaard onderdeel van een prachtige oplossing.
Doe ik zeker niet. Daarom kwam ik ook met die suggestie. Maar als je alleen suggereert er met een speciedeksel te zijn, dan mis je dus de emmer :)

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 10:19

lasharor

7 december 2004

@CurlyMo Oh wacht, Zo ver had ik nog niet eens gelezen.

Goed, in het geval dat je gebruik van die aansluiting wilt maken moet je er gewoon een sifon opzetten. Elke andere oplossing is in mijn optiek niet ideaal en heeft kans op stank overlast (incl gratis gezondheidsrisco's)

Grappig topic dit. Vind het wel mooi dat mensen aan komen met dergelijke creatieve oplossingen :D

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:43

MLLL

Palm Treo 650

Zou een gaatje door het dak boren en het slangetje in de dakgoot leggen.
Heb je alleen een boormachine met speedboor 25mm nodig, ben je spekkoper.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
MLLL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:41:
heel mooi totdat het vriest :X

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Sethro schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:46:
[...]

heel mooi totdat het vriest :X
Condenswater van een CV is lauw, dus dat zal wel loslopen.

Lijkt mij een mooi klusje om op Werkspot te zetten.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:11
Nee niet het dak op laten lopen is zuur water. Gewoon die simpele witte sifon erop klemmen en klaar en daar de slang in. Wat een gedoe allemaal. Is niks mis met witte sifon behalve dat hij bovenop een schroef aansluiting heeft, en die gebruik je dan niet.
Zagen klemmen klaar.

• strompel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 11:08

strompel

PSN: jansoe13

Beetje kansloos aangesloten.

normaal laat je het niet 20 cm uitsteken.
tevens is het gebruikelijk waterleidingen begin aansluiting af te doppen.
(een en ander in verband met legionella)
vanuit de muur op de syfon is het gebruikelijk een overgangsmanchet te gebruiken(rubber)

nu kan ik het niet goed zien, maar lijkt het buisje 32mm dus die zal er wel ingelijmd zijn.

ik zou in deze situatie voorstellen om een lijm syfon met een stukje buis aan teschaffen, en daar het doorzichtige slangetje van de ketel in te hangen.

https://www.toolstation.n...XeytnbMenIhxoCH_AQAvD_BwE

https://www.gamma.nl/asso...anchet-40x32-mm/p/B792117

dus zoiets van te maken:

https://www.praxis.nl/ger...chine-horizontaal/3263486

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Is het wel 40mm?
Als je die chromen rozet er af haalt wat zit daar achter?
Anders op het nog goede stuk buis afzagen, lijmsifon erop en slangetje erin.
Het slangetje is van een condenspomp vermoed ik.

Please state the nature of the technical emergency

• strompel

strompel

MLLL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:48:
[...]

Als het vanaf je dak in je goot (zink) loopt, kun je over 4 jaar je goot vervangen.

Verwijderd

strompel schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:09:
[...]

Als het vanaf je dak in je goot (zink) loopt, kun je over 4 jaar je goot vervangen.
Ik zie een nieuw topic "vorige bewoner heeft de CV afvoer door het dak gebeund, nu is mijn goot kapot, kan ik dit verhalen"? :+

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

strompel schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:09:
[...]

Verleng je het slangetje naar de hemelwaterafvoer.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31
MLLL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:48:
[...]

Ongeisoleerde berging, condensafvoer langs de buitenmuur. Buiten -10, wind op de gevel, buisje dicht, vloer blank.

Dop van de sifon gedraaid, water eruit, heet water erin, het deed niks. Uiteindelijk met een verfstripper het buisje verwarmd en ging het weer lopen. Toen maar 3cm piepschuim achter de leiding gedrukt.

Condenswater stroomt niet zo snel, is ook zo afgekoeld en vriest dus ook heel makkelijk aan.

Daarnaast is zuur condenswater slecht voor je dakgoot. Niet doen dus.

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Grappig dat mensen het slangetje in de dakgoot serieus nemen, had ik eerlijk gezegd niet verwacht...

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:53

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

@Rudyy , als het klaar is met dat cementdeksel en een 2 liter PET fles (goedkoper dan een emmer, @CurlyMo ) waar die CV afvoer in hangt, stuur wel een fotootje naar Zo maak je geen sifon wil je?
Dan hoef je met de huidige situatie niet meer tegen de absolute kit-winnaar aan te schurken.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• strompel

strompel

MLLL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:57:
Grappig dat mensen het slangetje in de dakgoot serieus nemen, had ik eerlijk gezegd niet verwacht...
mijn collega's hebben dit al meerdere keren mogen oplossen.

• Oogje
  • Niet online
Leuk die sifon oplossingen maar komt er voldoende condenswater om die sifon niet te laten opdrogen? Anders heb je nog steeds stank :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Verwijderd

Oogje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:50:
Leuk die sifon oplossingen maar komt er voldoende condenswater om die sifon niet te laten opdrogen? Anders heb je nog steeds stank :P
Doe je wat olie er bovenin.

• Oogje
  • Niet online
Het liefst gebruikte motorolie uit de auto?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Verwijderd

Oogje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:56:
[...]

Het liefst gebruikte motorolie uit de auto?
Nee, dat heeft te veel nare geurtjes en delen die verdampen. ;)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 20:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dan zet je er een emmer motorolie en een soeplepel naast. Kun je elke week als je de afvoeremmer komt legen een lepeltje olie toevoegen.

@Rudyy, je bent de eerste die 15 euro aan materiaal een "investering in zijn huis" noemt. Verkeerde bezuiniging: als iemand komt bezichtigen, en vijf emmers naast een afgedopte afvoer ziet staan (immers: de motorolie heeft vast weer een extra emmer nodig voor een ander kwaaltje), straalt dat natuurlijk niet écht uit dat je goed voor het huis hebt gezorgd :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Rudyy
Nou zo is het geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7tQCFdcMw4LVZLY3RTSQe2au88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vW4UVKOg9npFun2bGhak65yl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de PVC buis afgezaagd tot voorbij het "gat" waar de cv afvoerbuis in zat, de scheur liep nog wel verder tot aan de muur maar die heb ik aan binnen en buitenzijde met pvc lijm ingesmeerd. Een nachtje laten drogen en nu deze klem-sifon er op gezet. Daar de CV slang in. Hopelijk is het nu in orde.

Bedankt voor de hulp

• Renzzie
Kijk, goed bezig! Heb je al wat water in het sifon gedaan? Anders heeft het sifon nog weinig zin :)
Als de scheur niet open is kan hier weinig kwaad aan. Zo wel kan je altijd nog een mof eromheen schuiven.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Rudyy wel eerst water in het sifon gooien

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 24-09-2020 10:30 ]

• Rudyy
Renzzie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:24:
Kijk, goed bezig! Heb je al wat water in het sifon gedaan? Anders heeft het sifon nog weinig zin :)
Als de scheur niet open is kan hier weinig kwaad aan. Zo wel kan je altijd nog een mof eromheen schuiven.
Ja ik had er al even een emmertje water in gegoten, de scheur is inderdaad niet open, dus hopelijk is het nu gewoon goed.

Wat ik me nog wel afvroeg, de markering op de sifon waarbij hij helemaal vastgeschroefd is is het net niet.

Kijk maar op de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Im7I_cnKsr0lVaBmHQyPFIl4a8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b7oCijAQIJKFTnutj0xhWpjB.png?f=user_large

Ik denk dat ik echt veel kracht moet gaan zetten om hem verder te krijgen, met ook het risico dat mijn lijm-reparatie door de krachten weer beschadigd.

is in dit geval vast gewoon vast of is het toch de bedoeling dat ie nog net een tikje verder komt te zitten?

• Rukapul
Rudyy schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:45:
[...]

Ja ik had er al even een emmertje water in gegoten, de scheur is inderdaad niet open, dus hopelijk is het nu gewoon goed.

Wat ik me nog wel afvroeg, de markering op de sifon waarbij hij helemaal vastgeschroefd is is het net niet.

Kijk maar op de foto:

[Afbeelding]

Ik denk dat ik echt veel kracht moet gaan zetten om hem verder te krijgen, met ook het risico dat mijn lijm-reparatie door de krachten weer beschadigd.

is in dit geval vast gewoon vast of is het toch de bedoeling dat ie nog net een tikje verder komt te zitten?
giet wat water in de sifon. Als het niet lekt dan is het voldoende dicht. Als het wel lekt nog iets aandraaien.

Het hoogste punt van de slang zit trouwens best wel hoog. Zorg je er wel voor dat de condensafvoer van de CV ketel lager zit dan dat punt?

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 24-09-2020 10:50 ]

Verwijderd

Nu gebruik je de slang als vuilvanger.. da's niet handig. Die slang zit veel eerder dicht dan een sifon.

Vanuit de ketel alleen naar beneden door open slang naar bekersifon; dat is hoe het hoort.
Rukapul schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:48:
[...]

giet wat water in de sifon. Als het niet lekt dan is het voldoende dicht. Als het wel lekt nog iets aandraaien.

Het hoogste punt van de slang zit trouwens best wel hoog. Zorg je er wel voor dat de condensafvoer van de CV ketel lager zit dan dat punt?
hoger

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:10:
Nu gebruik je de slang als vuilvanger.. da's niet handig. Die slang zit veel eerder dicht dan een sifon.

Vanuit de ketel alleen naar beneden door open slang naar bekersifon; dat is hoe het hoort.

[...]

hoger
Ik denk dat het slangetje niet rechtstreeks op de ketel zit, lijkt mij van een condensafvoerpomp.

Please state the nature of the technical emergency

Verwijderd

edsandje schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:43:
[...]

Ik denk dat het slangetje niet rechtstreeks op de ketel zit, lijkt mij van een condensafvoerpomp.
Zou kunnen, maar dan zou het wel handig zijn als TS dat ondertussen duidelijk had gemaakt.

• Rudyy
Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:23:
[...]

Zou kunnen, maar dan zou het wel handig zijn als TS dat ondertussen duidelijk had gemaakt.
Er zit inderdaad een pompje onder de cv ketel hiervoor.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
MLLL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:41:
jij bent af. cv condenswater is zuur en lost de dakgoot op.

wat ts zoekt zijn 2 dingen.
1 sifon. met een stukje buis eraan om de slang in te hangen. een pvc lijmsifon en een halve meter buis.
welke je met wat beugeltjes aan de muur bevestigdt. (een verkorte wasmachnine afvoer)
2 condensafvoerpomp. en dan moeten er ook nog granulaat korrels in om de pomp te beschermen.
(edit ts heeft al een condens pomp)

echter dit is en blijft een bagger oplosing. ik zie liever gewoon een goede afvoer ipv gekloot met een slang.
maar ts zal niet de eerste zijn waarbij de halve zodeler verbouw moet worden om de cv een afvoer te geven.
maar soms verplaatsen we ook gewoon de cv ketel. naar de andere kant van de zolder. en heel af en toe gooien we inderdaad een pompje neer. maar deze enigt wel altijd in een wasmachnine afvoer/vaatwasser aansluiting etc.

[ Voor 14% gewijzigd door miciel op 27-09-2020 00:26 ]

Pagina: 1