Vriezen op -1 °C

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwees
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-04-2024
Mijn vraag
...
Ik zoek een oplossing om planten in te Vriezen op-1 graden constant. Diepvries kisten lijken allemaal te vriezen op -18 ..niet bruikbaar dus.
Iemand enig idee voor een niet te dure oplossing?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 18:35
https://www.klima-testtec...3mhw0VEAAYASAAEgJ8H_D_BwE

Je hebt een klimaatkast nodig maar die zullen niet echt betaalbaar zijn.

opensource temp controller... zie hieronder

YouTube: Chest Freezer Hack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:18
Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste planten niet invriezen bij - 1 graden celcius eerlijk gezegd. Puur water bevriest bij ongeveer 0 graden. Eigenlijk verlaagt iedere vervuiling dat punt.

Planten zijn niet gemaakt van puur water, dus het vriespunt zal daar onder liggen. Hoever hangt af van de plant en het materiaal. Maar er zijn zeker planten die het nog prima doen bij - 10.

Er zijn wel koelkasten die de - 1 wel halen. Nadeel is wel dat de temperatuur binnen een koelkast niet bepaald constant is. Meestal is de temperatuur onderin, en achterin veel kouder dan voorin en bovenin. Misschien kan je dat wat afvlakken met behulp vam een ventilator of zo.

Ben wel nieuwsgierig wat je project behelst trouwens. Dus, mocht je iets meer willen vertellen....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-08 15:51
Ik heb een diepvriezer die ik van -1 t/m -20 kan instellen. Maar of de -1 stand echt werkt vraag ik me af.

Ben wel benieuwd waarom je planten zou willen invriezen op -1?

Edit: Het is een Liebherr model nummer weet ik niet

[ Voor 13% gewijzigd door Wulfric92 op 22-09-2020 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:00
Moet het echt -1 zijn of mag het ook +1 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:18
De meeste normale instelbare vriezers zijn in te stellen op -14 tot -24

maar -1 daar heb je idd een klimaatkast voornodig

en dat is inderdaad niet een low budget ding.. zoals al gezegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:23

Theo

moederbord

Een beetje koelkast op standje ijskoud is letterlijk ijskoud... Mijn koelkast (type ETNA van 20 jaar oud, geen high end fanfy nieuw geval dus) heeft een standaard draaithermostaat (standje 1-5), en bij 3.5 is het onderop in de koelkast altijd zo'n 0-2 graden. (bovenin zo'n 5 graden) Zet ik 'm op standje 5 dan heb ik melkijsjes van een paar graden onder nul :P Maar ik merk wel dat er altijd een temperatuurvariatie is van zo'n ± 2 graad. Dus de thermostaat houd 'm op +1 ±2 graad (tussen de -1 en 3 graden)

Je kan dus een koelkast gebruiken voor je klimaatkast, en deze erg koud zetten. Eventueel kun je ook de thermostaat vervangen voor een relais, temperatuursensor en een stukje stuurelektronica. Al is dt met een vriezer dan beter te doen gezien deze gemakkelijker naar -1°C kan geraken.
De vraag is niet enkel hoe koud de koelkast moet (in dit geval dus -1°C), maar ook vooral wat de temperatuurtolerantie mag zijn. Als ±1C al te veel is dan zit je vast aan eigen stuurelektronica. Is ±2°C ook acceptabel? Dan kun je ook gewoon de thermostaat van de koelkast gebruiken.heb je minder dan ±1°C nodig? Dan mag je je verdiepen in PID gestuurde regelingen, of zit je al snel te kijken naar professionele klimaatkasten, waarbij geldt dan hoe kleiner de tolerantie hoe hoger de aanschafprijs, en die gaan exponentieel hard omhoog (50K is niet absurd).

Mijn advies;
1) Pak een koelkast en zet deze op standje ijskoud.
2) Anders haal een vriezer of een koelkast en zet hier je eigen temperatuurregeling in.
3) Heb je strenge eisen aan temperatuurtoleranties? Dan zit je vast aan het profi spul met dito prijs.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:24
Je koelkast of vriezer aansluiten op een stc-1000, of als je voor kant en klaar wil gaan een Inkbird. Als je even googled op klimaatkast zie je tal van low budget oplossingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Misschien is het handig uit te leggen wat je precies wil en waarom. Het zou goed kunnen dat er een andere/betere manier is voor wat jij wil bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:31
Bij Conrad ‘ Renkforce UT300 Kamerthermostaat Tussenstekker -40 tot 99 °C’ bestellen. Daarmee kun je van je -14..-21 vrieskist een -1C vrieskist maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 23:02
Denk ook dat de makkelijkste budget oplossing een koelkast modificeren is.thermostaat bijvoorbeeld een klein beetje verder naar buiten zetten zodat ie net wat harder koelt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:18

RoamingZombie

Watching the sheeple...

HanM schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:09:
Denk ook dat de makkelijkste budget oplossing een koelkast modificeren is.thermostaat bijvoorbeeld een klein beetje verder naar buiten zetten zodat ie net wat harder koelt
Als je nauwkeurig -1 wil aanhouden dan gaat een koelkast never nooit werken natuurlijk. Het is geen geijkt laboratorium apparaat. Maar het zou fijn zijn als de TO even aangeeft wat zijn doel is.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haro1power
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-10 12:10
Je zou een Arduino met een temperatuursensor kunnen gebruiken om de temperatuur in de vriezer uit te lezen, vervolgens laat je de Arduino op basis van de temperatuur een relais met 230 volt netspanning in/uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-10 22:26

apt

RoamingZombie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:17:
[...]
Als je nauwkeurig -1 wil aanhouden dan gaat een koelkast never nooit werken natuurlijk. Het is geen geijkt laboratorium apparaat. Maar het zou fijn zijn als de TO even aangeeft wat zijn doel is.
Zeker, en daarnaast krijg je met een aan/uit regeling een hysterese, je temperatuur gaat een aantal graden variëren. Voor constant -1 zul je het koelvermogen moeten kunnen moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 23:02
RoamingZombie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:17:
[...]

In de opening post staat "Ik zoek een oplossing om planten in te Vriezen op-1 graden" waarschijnlijk gaat het om aardbeien planten ofzo om ze een koude periode te geven. Dan zou een beetje variatie niet veel problemen hoeven te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
ppatrick schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 03:06:
Moet het echt -1 zijn of mag het ook +1 zijn?
+1°C is geen vriezen...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:18

RoamingZombie

Watching the sheeple...

HanM schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:47:
[...]

In de opening post staat "Ik zoek een oplossing om planten in te Vriezen op-1 graden" waarschijnlijk gaat het om aardbeien planten ofzo om ze een koude periode te geven. Dan zou een beetje variatie niet veel problemen hoeven te geven.
Je mist even het woordje 'constant' wat direct na die quote komt. Dus dat wijst er op dat variatie absoluut niet gewenst is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RoamingZombie op 22-09-2020 19:10 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:49
Een exact constante temperatuur krijgen gaat niet lukken. Zonder verdere specificaties is er niet zoveel over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

In het vriesgedeelte van een vriezer kan je massa met daarom heen isolatie plaatsen. Door de sterke vertraging kan je de temperatuur beter stabiliseren. PID-controller erbij en inregelen om de 230V te schakelen.

Hetzelfde met een huis wordt het ook geen 70°C als dat door je radiatoren loopt. De massa's van je huis (radiator, lucht, meubels, beton, etc) zorgt voor een stabiele temperatuur waardoor je het in/uit schakelen van de CV-ketel niet hoort te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Dre schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:23:
Hetzelfde met een huis wordt het ook geen 70°C als dat door je radiatoren loopt. De massa's van je huis (radiator, lucht, meubels, beton, etc) zorgt voor een stabiele temperatuur waardoor je het in/uit schakelen van de CV-ketel niet hoort te merken.
Ventilatie en temperatuurgelaagdheid zijn de zaken waardoor je dat niet kan vergelijken met een dichte kleine kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:00
De vraag was meer met idee als het het +1 mag zijn kan je gewoon koelkast nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwees
De reden dat ik dit wil weten is dat ik aardbeiplantjes in wil vriezen. We halen ze in december van het land..Vriezen ze in op -1 graden en volgend jaar kunnen we ze planten van maart tm juni. 10 weken later geven de planten aardbeien. Zo kunnen we de oogst verspreiden. Deze planten heten frigo planten.
Wij op onze kwekerij zijn net begonnen. Nog geen jaar oud..dus er valt nog veel tel ontdekken en leren.
Neem een kijkje op instagram..de.kwekerij/siza
We kweken aardbeien en planten met mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking.
ik zal bovenstaande posts aandachtig lezen. Voor zover bedankt voor de reacties!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jwees schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:50:
De reden dat ik dit wil weten is dat ik aardbeiplantjes in wil vriezen. We halen ze in december van het land..Vriezen ze in op -1 graden en volgend jaar kunnen we ze planten van maart tm juni. 10 weken later geven de planten aardbeien. Zo kunnen we de oogst verspreiden. Deze planten heten frigo planten.
Wij op onze kwekerij zijn net begonnen. Nog geen jaar oud..dus er valt nog veel tel ontdekken en leren.
We kweken aardbeien en planten met mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking.
ik zal bovenstaande posts aandachtig lezen. Voor zover bedankt voor de reacties!
succes! maar t klinken nu al als dure aardbeien :)
experimenteren met een marktplaats koelkast en een ali thermostaatje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Jwees schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:50:
De temperatuur is toch niet zo belangrijk. Ik snap dat je uit energie oogpunt niet teveel terug wil koelen maar een gedeelte van het aardbeien gewas op -3 en ergens anders op -1 lijkt m.i. toch niet zo een probleem... dacht altijd dat ze in een vrij standaard vriescel werden gereden maar kan er natuurlijk flink naast zitten. Teeltvoorlichter...?

In de witlofcellen is gelijkmatigheid juist wel van belang i.v.m. de verschil in groei die ontstaat. Ik heb daar bijvoorbeeld ooit wel eens een technische installatie mee helpen ontwikkelen waarbij een verschil van dacht 0,15°C was tussen de 'beste' en de 'slechtste' plek in de cel. I.i.g. veel beter dan ik vooraf had verwacht... maar is ook weer >20 jr geleden dus pin me er niet op vast.

Let op: Jarenlang in de glastuinbouw automatisering gewerkt maar geen verstand van planten of teeltmethoden
dyrc schreef op woensdag 23 september 2020 @ 06:59:
[...]

Heel normaal hoor in de glastuinbouw... ik heb zelfs assimilatie belichting geregeld voor de aardbeien zodat o.a. restaurants met kerst NL'se aardbeien op het bordje konden hebben. Hierbij zijn (blad)temperatuur, substraatverzadiging, bestuiving en luchtvochtigheid weer wel heel belangrijk. Dacht altijd dat het vriezen alleen voor het ontregelen van de 'biologische klok' was... m.a.w. aanzetten tot eerdere groei.

Zo worden ook de bestuivers (hommels, bijen gaat weer anders...) bij inzet voor enkele gewassen even met een inertgas verdoofd (dacht stikstof) zodat ze hun 'interne klok' kwijt zijn en midden in de winter een nest gaan maken en voor nakomelingen gaan zorgen. Ook worden hierbij honingbijen ingezet... als hobby-imker vond ik juist dit weer erg interessant.

Persoonlijk vind ik oogstspreiding best een goed iets en zorgt ook voor een betere aanloop (boerderijwinkel..?) wanneer je producten langer tijd kan blijven leveren en minder overproductie.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
dyrc schreef op woensdag 23 september 2020 @ 06:59:
[...]

Je kunt denk ik wel een eind komen met een normale koelkist (deur bovenop).
Voldoende thermische massa erin (zout water) en luchtverplaatsing. Juiste sensoren en een goeie PID regelaar.
-1c (+-2c) moet te doen zijn volgens mij. Misschien zelf beter dan +-2c.

Kijk ondertussen even bij de veiligingen naar laboratoriumkoelingen

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 23-09-2020 08:21 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

-1 lijkt me niet verstandig. Je zult dan regelmatig schommelingen boven de 0 graden hebben, zeker als je nieuwe lading toevoegt. Kortom telkens smelten en weer invriezen. Lijkt me erg slecht voor de aardbeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwees
Het is de bedoeling om een hele lading planten in 1 keer in de vriezer te stoppen. In december oogsten we dan een paar duizend planten en stoppen we de kist mee vol. Ik weet niet of het ok is als de temperatuur verder daalt dan -2 ..misschien kan -5 ook wel. Voor mij is het ook een project. Ik las dat aardbeien kwekers de plantjes op -1 invriezen.
Wij zijn net begonnen. We bieden een werkplek voor mensen met een verstandelijke en of lichamelijke beperking. We doen het net 1 jaar jaar lang en met 2 verschillenden rassen. We verkopen de aardbeien voor 3.50 per halve kilo..prima prijs, ook omdat we het zo biologisch mogelijk doen. Het skal keurmerk moet nog komen.
Daarna verkopen we de planten en andere bijproducten..zoals wormen..kruiden..enz.
Neem een kijkje op instagram: de kwekerij/siza
Ik ga het eens proberen met wat tips van bovenstaande posts. Dank jullie wel!
Pagina: 1