Een beetje koelkast op standje ijskoud is letterlijk ijskoud... Mijn koelkast (type ETNA van 20 jaar oud, geen high end fanfy nieuw geval dus) heeft een standaard draaithermostaat (standje 1-5), en bij 3.5 is het onderop in de koelkast altijd zo'n 0-2 graden. (bovenin zo'n 5 graden) Zet ik 'm op standje 5 dan heb ik melkijsjes van een paar graden onder nul

Maar ik merk wel dat er altijd een temperatuurvariatie is van zo'n ± 2 graad. Dus de thermostaat houd 'm op +1 ±2 graad (tussen de -1 en 3 graden)
Je kan dus een koelkast gebruiken voor je klimaatkast, en deze erg koud zetten. Eventueel kun je ook de thermostaat vervangen voor een relais, temperatuursensor en een stukje stuurelektronica. Al is dt met een vriezer dan beter te doen gezien deze gemakkelijker naar -1°C kan geraken.
De vraag is niet enkel hoe koud de koelkast moet (in dit geval dus -1°C), maar ook vooral wat de temperatuurtolerantie mag zijn. Als ±1C al te veel is dan zit je vast aan eigen stuurelektronica. Is ±2°C ook acceptabel? Dan kun je ook gewoon de thermostaat van de koelkast gebruiken.heb je minder dan ±1°C nodig? Dan mag je je verdiepen in PID gestuurde regelingen, of zit je al snel te kijken naar professionele klimaatkasten, waarbij geldt dan hoe kleiner de tolerantie hoe hoger de aanschafprijs, en die gaan exponentieel hard omhoog (50K is niet absurd).
Mijn advies;
1) Pak een koelkast en zet deze op standje ijskoud.
2) Anders haal een vriezer of een koelkast en zet hier je eigen temperatuurregeling in.
3) Heb je strenge eisen aan temperatuurtoleranties? Dan zit je vast aan het profi spul met dito prijs.